Jump to content

Blaser R93 Tips & Triks


Jørgen

Recommended Posts

Tenkte vi kunne lage en tråd om hvordan man kan (om mulig) forbedre/modifisere denne rifla.

Vet at det er mange av dere som har modifisert Blaserne deres, post det gjerne med bilder i tråden her.

 

Jeg har en R93 Tracking, stokken er nesten den samme som offroadstokken, bortsett fra flere muligheter for reimfeste for enklere bæring på rygg.

Som så mange andre så synes jeg at stokken er for glatt og har gjort noe med dette.

Kjøpte 5cm bred antisklitape på Jula til 99,-, samme tape som brukes på trappetrinn o.l

 

Etter jeg hadde fått skjært til og limt på denne ble det som ei helt annen børse å holde i! Mye bedre grep en på proff. stokken. Får så godt grep at jeg lurer på om det kan føre til diskvalifisering på jaktfelten! :wink:

 

Legger ved litt bilder.

 

jhg8075.jpg

Her med .243w, versa-pod, A-tec og en 2,5-10x56 med lys. Klar for rev og bukkejakt :wink:

 

jhg8077.jpg

Her med det korte .308w løpet, perfekt hundeførerbørse med 1-4x20, eller åpne sikter.

 

jhg8083.jpg

Synes det ser helt OK ut med den tapen på. Tapen på pistolgrepet er foreløbig bare en prøve, skal se om jeg vil ha enda mere grep også lengre ned rundt selve grepet. Her må man bruke en hårføner for å varme tapen slik at den er enklere å forme.

 

jhg8087.jpg

Undersiden, det er en skjøt der, men den ble nesten usynlig.

 

jhg8085.jpg

Har blitt forespurt på forumet tidligere om jeg kan legge ut bilde av hvordan Versa-pod`n er festet.

Det er rett og slett borret hull forran der reimfeste er, fylt opp med noe epoxy e.l og skruen i det nye reimfestet holder stanga til tofoten på plass som en ekstra sikring.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har målene på en Kickstop fra blaser? Og gjengedimensjonen?

 

Kunne tenkt meg å prøvd å få laget en slik selv. Ikke at den er så himla dyr å kjøpe, men det er jo litt morro å prøve selv. ;)

Tenkte jeg skulle få litt motvekt og bedre balanse i rifla med demperen på.

Link to comment
Share on other sites

frekk løsning med tape'n. Ble ikke seende så værst ut heller :!:

Kanskje kjøpe seg en offroad å "pimpe" den slik :roll: sparer da noen kroner på det

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke akkurat hjemmegjort, men jeg har fått laget nye ringer til kikkertmontasjen.

 

Stenvåg våpensenter har fått et par Leupold ringer til å gå i Blaserskinna. Dermed har jeg fått en lavere montasje enn orginalt. Det er bra. Ulempen er at Leupold ikke har samme flotte finish som resten av blaseren, slik at ringene har lett for å ruste. Ihvertfall lettere for å ruste enn resten av børsa.

 

Har også planer om å få laget et dypere pistolgrep, men det har ikke blitt noe av ennå. Så da blir det garantert utsatt til etter januar 2010.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Vet av en som har modifisert leupold qr ringer til å passe på blaser skinne, nettopp for å få kikkerten lavere. Det problemet med rust er vel ikke det værste

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å kjøpe meg en blæser rifle, har hatt blaser drilling i noen år nå og er veldig fornøyd med denne.

Har ingen tips eller triks, (trodde modding var helt unødvendig jeg da :mrgreen: )men vil gjerne ett spørsmål.

 

Vil kjøpe med plaststokk, enten offroad eller proffessional. Er prisforskjellen verdt det på proffen eller er antisklitapen på offroaden en bedre (mye rimeligere) løsning ?

 

Noen annet jeg bør tenke på?

Kaliberet jeg vil ha er 6.5x55 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det beste du kan gjera er å ta med mellomlegget i papirpengar.

Stikk summen inn mellom løpet og forskjefte på offroad`n.

No kan du sjå, prøve og kjenne på proffessional og offroad m/kr.

Dette må du finne ut av sjølv.

- eller gå for Blaser R93 Lux med rett stokk.

Link to comment
Share on other sites

Vil kjøpe med plaststokk, enten offroad eller proffessional. Er prisforskjellen verdt det på proffen eller er antisklitapen på offroaden en bedre (mye rimeligere) løsning ?

 

Jeg har ikke brukt proffstokken på jakt, kun klådd litt på den i butikk, så jeg kan ikke uttale meg om den er verd de tusenlappene ekstra. Men jeg kan si at det er et bedre grep med antisklitapen enn det er på pro.stokken.

Jeg bryr meg ikke så mye om hvordan rifla ser ut, så lenge den er praktisk, så for min del var dette en meget god løsning.

Link to comment
Share on other sites

Men sånn jeg har forstått det, så er det kun det gummi innlegget som er forskjellen og det er jo ekslusiv gummi, er vel 3-4000 kr i forskjell :o

 

Det beste du kan gjera er å ta med mellomlegget i papirpengar.

Stikk summen inn mellom løpet og forskjefte på offroad`n.

No kan du sjå, prøve og kjenne på proffessional og offroad m/kr.

Mulig jeg er litt treig, men dette forsto jeg ikke, eller var det ment som en slags ironisk spøk ?

Link to comment
Share on other sites

Det er en dyr gummi ja! Men la oss si at man ikke hadde antisklitape, så er den verdt de lappene ekstra! ;)

 

Tenkte jeg skulle ha den aller minste A-tec demperen på tracking-pipa etter hvert, da må frontsikte flyttes litt bakover, men det skal gå bra!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Vekker til live en gammel tråd her, da det stadig er folk som lurer på hvor kikkertringene kommer fra.

Man tager et par Leupold QR ringer av egnet dimensjon og høyde, så gjør man som følger:

IMG_3590.jpg

Spenner dem opp i dreiebenken etter tappen som skal gå ned i montasjen, og centerborer disse.

IMG_3591.jpg

Så borer man ett hull på 3-3,3 mm.

IMG_3594.jpg

Dette hullet gjenges M4.

IMG_3593.jpg

Deretter kappes tappen sånn cirka midt i hakket.

Prøv deg frem, det er ingen vits i at de blir for korte, samtidig får de ikke nå ned i bunnen av hullet.

Fjern grader, og vips så har man ringer i stål som passer perfekt til Blasers utmerkede sadelmontasje.

Ved å bruke en passende torxnøkkel kan faktisk ringene, med kikkerten på, tas av og settes på skinnen uten treffpunktforandring.

Man kan altså bruke flere kikkerter om hverandre med bare en sadelmontasje.

Kommer tilbake senere med flere ting jeg anser er nyttige å gjøre med sin Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har frontmontert ståldemper fra Atec, kunne beholde kornfoten uten å flytte den ved å file den rett i forkant, dvs. ta vekk den lille kurven og "leppa" foran på foten. Den er laget av no` plast som er lett å forme, finishen blir omtrent som originalt med litt våtslipepapir til slutt.

 

1075t0p.jpg

 

...375 løpet mitt, og bruker en frontmontert ståldemper fra A-tec

 

Demper på .375`en?? Ække de litt femi a` Bent?? :mrgreen:

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Femi... :oops: ehhhh

Vel, jeg bruker samme demper på 375H&H og 300wsm løpene mine. Synes det er genialt. Min lille Blaser er kjempelett, og røsker godt begge veier. Jeg har ikke noe imot rekyl, har skutt og eid en del grovbørser. Men, jeg skyter bedre når det ikke rører seg så mye. Med demperen på kommer jeg fort i målet igjen, og jeg kan bruke kikkertsikte med kortere øyeavstand om jeg vil det. Altså både til drevjakten og vaktjakten etter gris, som jeg skal på i september.

Hmmm, kanskje jeg begynner å bli gammel rett og slett? Jeg synes ikke rekyl er tøft lenger. :wink:

 

Apropos modding. Min R93 het Timber. Harry tre-etterlingning på et glatt plastskjefte. For glatt. Min er gummiert av A-tec. Funker som snus, men overflaten er veldig ru, så det lugger i kinnet når jeg skyter med 300 og 375 løpene. Ikke den beste løsningen synes jeg, men genial å bære.

Link to comment
Share on other sites

Hostkrfemieeeeemthoosst... :lol: Neida, som du kanskje vet har jeg .375 løp i 93`en min selv, den veier 3,8kg med S&B 3-12x42 og patroner i magasinet så det flytter på seg, helt klart. Men jeg vil ikke ha demper på det lange .375 løpet og heller ikke kappe, så da lever jeg med det. Merker ingen ulemper på jakt, har blitt en del dyr på denne siden jeg kjøpte den i 2000 og aldri savnet demper til Elg/Hjort. Jeg trener med 6,5 eller.308 (med demper), så det blir jo ikke så mange skudd på banen heller med tunge .375 ladninger. Har du kappet pipen på din? Fantaserer litt om en kort 9,3 pipe med lett teleskopdemper på...

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Min stokk var opprinnelig en harry tre-etterligning i plast.. Sinnsykt glatt i regn og sludd! Jeg leverte den til gummiering, og fikk beskjed om at det ikke er slitesterkt. Det er det ikke, den opprinnelige fargen skinner igjennom der jeg har hånden er når jeg bærer børsa. Men den er utrolig god å holde på! I dag hadde jeg nok valgt en Duracoat variant tror jeg. Mulig jeg sliper ned og fikser det, om jeg gidder. Slik den er nå er den utrolig god å holde i når jeg skyter, og bærer.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Fikk svar på dette spørsmålet hos blaserpro.com:

 

 

Blaser, like most German gun makers, uses a hostile environment finish on the metal of all of their rifles. The action and bolt internals are best left dry. Only slight lubrication is required on the bolt rails and bolt head. I have shot them for years with no signs of corrosion. Other members here have dunked them in frozen lakes in the arctic and the most humid rain forests in Africa with no problems.

 

I appreciate your concern, but just keep it clean and dry and the rifle will be fine.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Noen som har gjort seg opp noen gode erfaringer med hjemmeladede patroner til Blaser R93?

 

De sies jo å være lett for å få klikk i disse, noe jeg desverre har erfart selv....

 

Hva bruker dere av utstyr og komponenter? og hvordan bruker dere de?

 

 

Jeg "tror" R93'en er veldig kresen når det gjelder romslige patroner. (skulderen blir satt tilbake for mye, "headspace") + at tennhettene må være "dead on" i hettelommen.

 

 

Etter en økt i øsende regn vær pusset jeg kun løpet, 3 dager etterpå opplevde jeg noen få klikk. Jeg har faktisk en liten teori om at tennstemplet møtte motstand under avfyring. Pusset stempel/sylinderhullet og satte inn med tynt lag olje. Har ikke fått testet om dette løste problemet, noen andre som støtter denne teorien? (selv holder jeg vel egentlig en knapp på at jeg som fersk hjemmelader har skylden)

Link to comment
Share on other sites

I en Tikka 695 jeg hadde før, fikk jeg klikk med en del patroner der jeg hadde satt hettene for dypt. Det kan sikkert skje med Blaser også. Tennstempelfjæren er jo ikke veldig kraftig akkurat. Har også fått et klikk med min helt nye Blaser. Vet ikke hva det skyldes. Patronen smalt på annet forsøk. Vet ikke hva grunnen kan ha vært. Litt kjipt, det der.

Link to comment
Share on other sites

... klikk med en del patroner der jeg hadde satt hettene for dypt...

 

For dypt? Er det mulig da?? Jeg har fått klikk dersom jeg ikke har fått hetta helt inn. Da kan man risikere at tennstempelet skyver hetta innover i hettelomma i stedet for å avfyre den. Men for dypt? Ei hette skal jo bunne?

Link to comment
Share on other sites

"klikkene" skyldes at sizingen ikke er riktig. Sluttstykket låser ikke 100%,- resultatet er et tørt klikk. Skulderen må settes langt nok tilbake, på en tradisjonell boltrifle vil man ha litt tung lukking av bolten, Blaser har ikke noe moment i slutten av bevegelsen derfor klikker det hvis man ikke får lukket skikkelig. Tar man ut patronen ser man at hetten er helt urørt.

Etter en runde med feil-innstillt necksizer lærer man litt... Gudskjelov var det ikke mer enn ett par hundre skudd :twisted:

 

Gode laderutiner er visst ikke dumt likevel!

Link to comment
Share on other sites

"klikkene" skyldes at sizingen ikke er riktig. Sluttstykket låser ikke 100%,- resultatet er et tørt klikk. Skulderen må settes langt nok tilbake, på en tradisjonell boltrifle vil man ha litt tung lukking av bolten, Blaser har ikke noe moment i slutten av bevegelsen derfor klikker det hvis man ikke får lukket skikkelig. Tar man ut patronen ser man at hetten er helt urørt.

Etter en runde med feil-innstillt necksizer lærer man litt... Gudskjelov var det ikke mer enn ett par hundre skudd :twisted:

 

Gode laderutiner er visst ikke dumt likevel!

 

Ja du sier noe her, jeg satte ikke skulderen tilbake sist jeg sizet. Så kansje de er i lengste laget ja....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...