Jump to content

Samletråd om 45/70 gov.


WinchesterM94

Recommended Posts

Blev litt skuffet idag.

 

Var og hentet en ny pakke Hornady 350grs FP fra Trond Alvestad.

Fikk prøvd disse for første gang på Hjort i år,- har tidligere brukt de tyngre kulene 400/405 grs, så var

litt skeptisk til disse litt lette ( for kaliber) 350grs, men helt uten grunn, fungerte ypperlig og overbevisende.

 

Hvorfor skuffet?- Jo, Hornady har forandret på de og Me-plate var betydelig mye mindre enn de jeg hadde tidligere.

Jeg har tro på en rel STOR Me-plate i dette kaliber (sjokkeffekten), men de har sikkert gjort forandringen mtp at BC derved blir bedre?? - Totalt meningsløst da 45/70 Govt. likevel er et "innenfor 100m" brukbart kaliber uansett form og BC på kule.

Får håpe at de likevel fungerer bra.

Har ellers ganske mye Rem.405grs.liggende, - men 350grs er jo "behagelig" å skyte med da.

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke vente til lørdag, måtte teste rifla i dag :)

 

Krutt: N130

Kule: 500gr Lee LRN, pulverlakkert

Primer: CCI LR

3 serier à 5 runder kronografert:

 

33gr: 411, 395, 420, 424, 435

34gr: 422, 417, 423, 419, 419

35gr: 426, 428, 419, 436, 435

 

45-70 er nytt kaliber for meg, sparker betydelig mer enn Kragen i 6.5*55 :D

33 og 34gr N130 gir ikke nok trykk til at hylsen ekspanderer ordentlig - soter hylsene endel og måtte pirkes ut av kammeret (uforbrente kruttrester på utsiden av hylsen og i løpet)

 

35gr gikk bedre, hull i hull på 50m men usikker på om dette blir for mye trykk - ble litt skremt av rekylen :lol:

 

Ladet disse for hånd med Lee classic loader, og veide hver ladning nøye. Ser hastigheten grei ut? Fikk trykktegn på hylsene i form av et blankt halvmånenformet merke - men det kan vel også skyldes at hylsene ikke ekspanderte tilstrekkelig til å få feste i kammeret?

Link to comment
Share on other sites

Me-plate var betydelig mye mindre enn de jeg hadde tidligere.

De har kanskje ha sett at ekspansjonen blir like god med mindre meplat? +at aerodynamikken blir bedre. Men som du er inne på; hva er nytten innenfor de holdene man vanligvis bruker 45-70. Nå kan det jo være at det har betydning for andre .458 kaliber da :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ekspansjonen er sikkert like pålitelig som med de gamle, disse kulene blev jo konstruert for å fungere/ekspandere i kal. .450 Marlin som har fart og bruksområde som er likverdig de i .45-70.

 

De (Hornady), har jo også en snarlik 350 grs RN som dog er tenkt for 458Win Mag. Skulle tro at denne har tykkere mantel.- Leser også i "Marlin Owners" at de mener denne utgaven med Rundnesen er vanskeligere å få til å åpne i "vanlige" hastigheter med .45-70.

I vårt naboland og forumet Robsoft ser jeg dog at denne utgaven blir anbefalt men da i hastigheter rundt og over 2000 føtter (+600m/s)

 

Jeg lader selv ikke så hårdt, men håller meg litt over 500 m/s med disse kulene.

 

Meplat,.. ja, kanskje har jeg litt (over)tro på den positive "knock-down"effekten den har på dyrene :smile:

Det var jo gamle Elmer Keit som var litt pionær innom dette da han utviklet gode revolverkuler for jakt i sin 44 Mag.

 

Mange (over there) som i sine .45-70, liker å bruke harde blykuler (hard-cast) med stor meplat,.. vet ikke helt hva definisjonen "Hard-Cast" innebærer, men forstår at dette er meget harde kuler og dog uten at de blir "sprøe" og fragmenterer. De vil da nærmest fungere som en helmantel - uten å ekspandere men som penetrerer meget bra, og likevel med rel stor sårkanal.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei og god jul.

 

Har nylig kjøpt meg en Marlin 1895 SBL i 45-70. Har støpt noen RCBS 405 med GS som jeg har powdercoatet. Ladet de og gitt de en liten rollcrimp i krymperilla. Men merker de gir en liten motstand når jeg kamrer de . Ser på kula at de er lagt seg mot bommene. Opplevde det samme med noen 390 grs hullspiss i bly også.

Trodde begge kulene var til kaliberet , og at krymperilla var lagt slik at de fikk riktig COL?

 

Har ikke så fryktelig lyst til å korte inn hylsene heller?

 

Ser det er skrevet litt om det , men må vel være noen fler som har disse kulene og sett akkurat det samme.

Hva gjør dere?

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes litt rart ut synes jeg. Har skutt RCBS 405 grs som jeg kjøpte av Clarry Haglund. Regner med det er samme kula mer eller mindre. Ladet dem likt som deg og har ikke hatt noen problemer. Kan det være pulverlakken som bygger for mye?

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 months later...

Noen som har en formening om fornuftig utgangshastighet, med 405 grs rcbs fra CH? Skal brukes på elgjakt og papp.

Har bestemt meg for å holde meg til ei kule til alt i 45/70.

Spekulerer litt på dette nå, mens jeg venter på at doblingen skal bli ferdig hos doktor'n. Knakk ei tennstift og det er rimelig kjedelig med ei dobbelrifle som bare skyter med den ene pipa. Derfor har jeg ikke prøvd mer enn en ladning.

Kronograferte denne til 585m/s i snitt, men synes det blei litt utrivelig i lengda. (Må skyte en del i benk, når jeg regulerer samskytinga.)

Tenker derfor at dette kan da ikke være nødvendig for å få livet av en elg. Må vel gå ann å finne noe som både er trivelig å skyte med i lengda, og som funker på jakt.

Kanskje noe i nærheten av 520-530 m/s er mer passe? Elgen kan vel uansett ikke daue mer enn en gang. Hva tror Kammerfolket om dette? Kanskje noen til og med har erfaringer å dele, fra jakt med blykuler i 400 grs klassen.

 

Link to comment
Share on other sites

Rekylen kommer du ikke unna uten at du setter på en demper eller porter munningen på pipa.

En gang så jeg en Marlin 1895 GS i 45/70 med "rekylbrems", noen kaller det også "smellforsterker". En bekjent av meg har en Browning A-bolt (egen spesiell modell selvimportert fra USA) i kaliber 300Win.Mag. som har "brems". Disse løsningene ser ut til å ha gått ut av mote, det er lyddempere som monteres på rifler i dag. Nå har jo du en dobbelløpet sak, så disse to alternativene faller bort.

Etter det jeg har regnet på med ballistiske kalkulatorer så må en vanlig 45/70 kule i 400grs. vektklassen ha akkurat v/0 500m/s.+  (ca.1650ft.) for å holde kravet på 2200 joules på 100 meter, da er utgangspunktet at kulene har en B.C. på 0.204 - 0.214, en typisk B.C. på disse kulene. Jeg har skutt en del blykuler i vektklassen 392 - 400 grs. i hastigheter v/0 som du nevner 520-530m/s. Dette hjelper lite på rekylen. Min Marlin 1895GS har en relativt rett stokk eller lav kjernelinje som sparker godt rett bakover, det gjør nok din sideligger også? Lav kjernelinje som på en sideligger hagle?

 

Nå har jeg "pimpet" opp rifla med Stockcover fra Jon Klain i USA:

Denne skinnfilla ligger an mot kinnet mitt og gir meg en ørefik for hvert smell. Av en eller annen grunn blir denne pynten en plage under øvelsesskyting, etter 20 - 25 skudd får kinnet mitt et blåmerke som om jeg skulle ha fått meg en på "trynet". Et lite og synlig blåmerke som ikke forsvinner før etter 1 - 2 dager :D 

Jeg er uansett mentalt innstilt på at slik er det bare.

 

Test 2.JPG

Stockcover d.JPG

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Vaquero skrev:

Denne skinnfilla ligger an mot kinnet mitt og gir meg en ørefik for hvert smell.

 

2 timer siden, Vaquero skrev:

får kinnet mitt et blåmerke som om jeg skulle ha fått meg en på "trynet".

Hvis noen spør deg om dette blåmerket, regner jeg med at du sier det som det er?:"Skinnfilla ga meg en på trynet". ?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Baikalen er bygd på en smallbore hagle, og har en stokk laget for dette. Så det er som du sier, en ikke helt ideell stokkform. Plastgummi kolbekappe hjelper heller ikke på:)

 

Liker skinndetaljene på rifla di. Blåmerke på kinnet etter skyting, da snakker vi. Har alltid mistenkt de korte rakkerne der for å være litt hissige.

Hadde en 1895 ss tidligere og denne var grei å skyte med, tipper den ekstra pipelengda i forhold til en GG hjelper endel. Nå er ikke rekylen på Baikalen veldig plagsom annet enn i benk. Og spesielt siden benken jeg bruker gir mulighet for å låse albuen godt inn i bindingsverket på veggen ved siden av. 

 

Jeg kan sette på en Limbsaver el liknende kolbekappe. Har også en kick-stopp liggende i en skuff en plass, som kan monteres. Så det er muligheter for å hente noe der hvis jeg absolutt vil.

 

Å lade for å holde storviltkravet er jo forsåvidt et godt poeng, ser at dine utregninger stemmer greit med mine egne der. Selv om jeg mistenker at en 45/70 med blykule, kanskje plystrer rett gjennom en elg nesten uansett hatighet? En 22lr har jo en imponerende gjennomtrengningsevne feks i treverk, blir ikke dette litt tilsvarende bare i større utgave?

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som svar til 32-40 Win:

En kan trygt si at enkelte rifler med diverse kalibere kan være voldelige mot skytteren:D

En ting er sikkert, en lyddemper finner aldri veien inn i mitt utstyrskammer. For meg er smell og rekyl det jeg betaler for. Jeg vil ha det slik innenfor de begrensningene jeg mestrer.

 

En liten historie jeg aldri glemmer:

En gang tidlig på 80 tallet var jeg på et kurs i HV, der møtte jeg en elev på et befalskurs som var godt oppvokst med rifler mellom nevevene, han var en ekte "rifleman", han hadde mye rart i familien og var vant med forskjellige ting.

Han hadde den gangen noe så eksotisk som en Weatherby .460. Slike grove ting var ikke vanlig den gangen. Han hadde rifla med seg for en innskyting med åpne sikter på en DFS bane.

Han satt og skjøt. Det var et skue for Krag og 6,5 gutta. En eldre kar i full DFS-mundur med klaffene godt tredd nedover ansiktet og brillestativ på nesa kom og spurte om det var mulig å få prøve.

Eieren som var en gutt i tidlig 20 årene tvilte på om det var lurt, han ante en "kulturforskjell". Hadde jeg hatt kikkert hadde jeg nektet å la ham prøve sa han til meg.  Gubben la seg ned og satte kolben inn til skulderen, gutten/eieren anbefalte ham å sette seg opp og bli kjent med rekylopptaket sittende. Gutten fikk en arrogant blikk tilbake, gamlingen hadde skutt Krag lenge før han ble født svarte han.

Skuddet kom og gubben lå rolig uten å løfte sluttstykket, tok en lang pause, ynket seg opp og satte seg i bilen å forsvant. Gutten måtte selv ta ut tomhylsa og to patroner til.

 

En liten vekker:

Har man litt grove ting uten om det vanlige har man også et visst ansvar for å vurdere andres evner til å mestre en sterk rekyl. En kraftig rekyl i utrente hender og et våpen med kikkert kan volde stor skade på en uvitende som vil prøve. Når det gjelder historien så skulle en skytter ha forutsetninger, men vedkommende var neppe vant til annet enn en Krag og en eller annen Mauser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎28‎.‎06‎.‎2017 den 11.11, 8X68S skrev:

Selv om jeg mistenker at en 45/70 med blykule, kanskje plystrer rett gjennom en elg nesten uansett hatighet?

 

Det beror vel litt på hvor hård denne blykulen er og om den i hele tatt expanderer,- disse "hard cast" utgavene fungerer nærmest som en helmantel, ..om jeg har forstått "gutta i vest" korrekt.

 

Ellers er SD som gjelder også her og en 400-405 grain i .458 er likeverdig med en 180grs i .30 kaliber ( begge har sd. på ca .270 +)

 

Tror du er på rett vei med å lade dine 45-70 på ca + 500 m/s.- Behagelig å skyte og de gjør definitivt jobben i den hastigheten ,- ( i alle fall med vanlige mantlede kuler).

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har du erfaring med Lee 405gr LFN i 45-70? 

 

Data fra tabell og QuickLoad stemmer ikke helt. Jeg får veldig høye hastigheter når jeg følger tabellen, og QL angir at trykket er høyt.

I tabellen til Vihtavouri er det oppgitt 44.7gr til 49.7gr N130 med hastigheter 489ms til 559ms for 400gr speer FN. De tar utgangspunkt i et 22" løp, jeg har 32" i min High Wall.

 

Jeg støper og pulverlakkerer egne som veier ca 400gr ut av en Lee 405gr form. Hastighet med 46gr N130 ble 608 m/s i snitt, det er betydelig mer enn forventet. Når jeg kontroll-sjekker i QL skal ladningen gi 583m/s og da skal vi nærme oss max trykk.

 

Hvor ligger feilen? QL, tabell og kronograf er veldig nøyaktig i 6.5x55 så jeg forventet ikke store avvik i 45-70.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

som fersk hjemmelader håper jeg noen med mere erfaring vil dele sin mening om denne ladningen (rifle er Marlin 1895 ss med kappet løp. Samme lengde som gg)

 

hylse: starline

kule: sierra 300gr. fn hp

hette: cci 200 lr

52,2 grs N-130

col: 64,5

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på Kammeret MatsJoran:) Har du testet denne ladningen eller er det slik at du vil vite om andre har testet den før du smeller avgårde skudd selv?

Ser at det er dataene Vihtavouri har som maksladning på en 300 grain Hornady kule. Data for kulen du vil bruke har ikke N-130 som alternativ. De to typene som står listet der er tregere enn N-130. Du kan være trygg på at det er en grunn for at de har valgt kruttyper som de har gjort. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei DoctoRoy! Har testet denne ladningen da jeg fikk den levert med kuler og krutt fra en forhandler. Ble bare litt usikker da jeg senere fant den på nett men da listet for bruk bare i Ruger#1. og nyere boltrifler.

 

Hvor fant du ladedataen fra vihtavouri på Hornady sin 300grs kule? Fant ikke denne dataen på vihtavouri sin hjemmeside. Nyskjerrig hva som var startlaadningen på denne kula.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, DoctoRoy skrev:

Hei og velkommen på Kammeret MatsJoran:) Har du testet denne ladningen eller er det slik at du vil vite om andre har testet den før du smeller avgårde skudd selv?

Ser at det er dataene Vihtavouri har som maksladning på en 300 grain Hornady kule. Data for kulen du vil bruke har ikke N-130 som alternativ. De to typene som står listet der er tregere enn N-130. Du kan være trygg på at det er en grunn for at de har valgt kruttyper som de har gjort. 

 

 

Ser vi i samme tabell? http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/rifle-reloading/-45-70-government.html
Her står det data for 300gr FN HP fra Sierra...?

N130 skal lades 52,2-57,1gr såvidt jeg kan se. Så da er hans ladning oppgitt startvekt og altså helt greit.

 

Link to comment
Share on other sites

Wintel,

i tabellen du linker til står det i toppen: WARNING: These loads are to be used only in modern rifles like Ruger #1 or .45-70's chambered on Mauser type bolt actions. They MUST NOT be used in old rifles with weaker actions like Trapdoor and old Marlin mod. 1895. The listed maximum loads do not exceed 210 MPa.

 

Han har en 1895 så...

 

Når det gjelder trykk som 1895 kan lades til så er det mye diskusjon på nettet. Vihtavouris advarsel er nok ganske konservativ, men samtidig er endel av de ladningene du finner på amerikanske forum rimelig sprengheite. Jeg leste mye før jeg begynte å lade til min 1895, største problemet var å finne troverdige ladedata med europeiske krutt og de kulene jeg hadde. 

 

SAAMI sier 28 000 PSI max for 45-70, Vihtavouri's tabell med maks 210 MPa er ca 30 500 PSI. Så er det det at Marlin 1895 er betraktelig mye sterkere enn en gammal trapdoor. Hodgon feks (http://www.hodgdonreloading.com/data/rifle) lister opp maksladninger for 300gr kuler i leveraction som kan gi 37 200 psi. Dvs godt over SAAMI, og også over det Vihtavouri sier er maks med sine ladninger. Barnes har også veldig friske lever action ladninger i sine tabeller (http://www.barnesbullets.com/files/2014/11/45-70Marlin1895Web.pdf) sammenlignet med Vihtavouri. Barnes har denne advarselen: *This data is intended for use only in modern, Marlin 1895 rifles in good condition. Do not use this data in Springfield Trapdoor rifles. *The SAAMI MAP value for this cartridge is 28,000 psi. We shot the 1895 Marlin data to 42,000 psi.

 

To artikkler om 45-70 og trykk som er verdt å lese: 

http://www.garrettcartridges.com/chamberpressure.html

http://www.realguns.com/archives/036.htm

 

Jeg har ikke skutt 300gr blykuler i min 1895, så kan ikke gi deg spesifikke råd for den ladningen. Men i denne tråden, side 8, er det listet ladedata for Nosler Ballistic Silvertip 300 grain og Vv-130 = 54,0 grain. Annen kule, hylse og hette men gir deg en indikasjon på at du ikke er helt på vidda.

Edited by Skee
Link to comment
Share on other sites

Takk for masse bra info Skee! Har lest artiklene, fortsatt litt vanskelig som fersk lader da det opereres med flere standarder/tolkninger av hva som er max. Håper jeg ikke er helt på villspor hvis jeg holder meg i den lavere delen av vihtavouri  sin ladetabell. 

 

Sierra kulene jeg nevnte i tidligere innlegg er ikke bly men mantlede hullspiss.

 

har nettop bestilt Hornady sine 300gr hp kuler også, disse er nesten identiske med sierra sine 300gr hp. Hadde trodd jeg kunne kjøre samme lading men ble skeptisk (eller meget forvirret) da jeg så at Wintel sa 52.2 grs n-130 med Hornady 300grs er listet som max ifølge tabell fra VV (denne tabellen finner ikke jeg) men på den jeg finner er 52.2 grs n-130 med sierra 300grs listet som min. 

 

ble masse spørsmål her nå og kanskje litt rotete, men hadde satt stor pris på tilbakemelding om hva dere som sitter på erfaring tenker om dette da jeg har lyst å skyte mere med denne fantastiske rifla! 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Vihtavuori-tabell som sier max 57,1 grs. N-130, men for moderne boltrifler eller Ruger#1:

(Jeg har også en tabell fra 1995 som nevner max 52,2 grs. N-130)

Det er sagt mye om trykk her, men husk at Hodgdon har tabeller for moderne Levergun.

Jeg har prøvd en del forskjellig i min Marlin 1895GS med 18,5" løp. Det er en Remingtonversjon uten microrifling. Jeg har konsekvent holdt meg under oppgitte maxladninger for boltrifler m.m. 

300 grain Sierra HP:

N-130: 53,0 grs. v/0 = 599 m/s. 

N-130: 55,0 grs. v/0 = 619 m/s.

N-130: 56,0 grs. v/0 = 648 m/s. (merk plutselig fartsøkning, jeg valgte å reversere til 55,0 grs.)

N-133: 58,0 grs. v/0 = 607 m/s.

H-335: 64,0 grs. v/0 = 614 m/s. H-335 = Hodgdon krutt.

H-335: 66,0 grs. v/0 = 636 m/s.

Norma 201: 61,0 grs. v/0 = 594 m/s. Uten å ha prøvd tror jeg Norma 200 ville passe bedre?

 

300 grain Hornady HP:

N-130: 53,0 grs. v/0 = 610 m/s.

N-130: 55,0 grs. v/0 = 642 m/s. Merk høyere fart enn Sierra med samme ladning.

N-133: 56,0 grs. v/0 = 601 m/s.

N-133: 58,0 grs. v/0 = 621 m/s.

 

300 grain Nosler Ballistic Silvertip:

N-130: 54,0 grs. v/0 = 645 m/s.

H-335: 65,0 grs. v/0 = 655 m/s. (Komprimert ladning i Starline hylser).

 

Kulene er satt til krymperillen i kula (litt høyt til C.O.L. 64,++mm.  Hodgdon H-335 gir generelt mye munningsflamme med korte løp. 

 

 

 

300 grain a.JPG

Fra venstre:

#1: 300 grain Sierra HP.

#2: 300 grain Hornady HP.

#3: 300 grain Hornady HP, merk litt forskjell på designen, to canelure  / krymperiller.

#4: 300 grain Nosler Ballistic Silvertip.

#5: 300 grain Ukjent for meg, har hatt den liggende fra et sted, er det en Speer?

Edited by Vaquero
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Partizan uten krymperille har en stygg tendens til å krabbe ut av hylsa under rekylen:

På side 9 i denne tråden beskriver jeg mine innledende erfaringer med denne kula, det har gått 2 år siden dette. Nå husker jeg ikke helt hva/hvordan jeg løste dette. Uansett så krympet jeg hardere, tror jeg brukte Lee Factory-Crimp hardere.... Du må være helt trygg på at kula ikke kryper ut, det kan skape mateproblemer under oppfølgingsskudd, det er rimelig trangt når patronen skall vippes opp til kammeret.

Dette gjelder kun en promille av oss med tanke på farlig vilt, der kan det få fatale konsekvenser hvis man holder på med et loddent individ med dårlig humør og dårlig ånde...

Jeg har en eske Woodligh liggende, ikke testet ennå. Denne har den mest markante krymperilla jeg noen gang har sett på en mantelkule til 45/70.

Woodleigh til venstre og Partizan til høyre.

 

DSC00145.JPG

Bamse.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har dere noen tanker rundt hvor hardt man skal/kan/bør krympe da. Vil jeg øke trykke veldig hvis jeg blir for ivrig med factory crimp'n? Kjøpte noen winchester 300grs jhp fra forhandler og ble litt overrasket over det som for meg virket som en veldig aggressiv krymp. Har man overdrevet hvis det blir en liten bulk i kula? 

 

Edited by MatsJoran
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldinger og hjelp! Har lest hele denne tråden og trålet mange forum flere ganger, men med så mye info og varierende meninger som man finner på nett er det til tider vanskelig og ta beslutninger når man mangler praktisk erfaring. Supert at det finnes et forum man kan stille konkrete spørsmål (det blir fort noen) og at dere gidder å svare! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, stich_it skrev:

Noen som har prøvd kulene Nordby gunshop forhandler. Tenkte på H&N TC .458 HS 300grs

Ser produsenten sier de kan lades for 1895 med blant annet N130

 

Kulene fungerer nok best i enkeltskuddbørser. I magasinbørser er kuler uten krymperille noe herk ettersom de har den egenskapen at de kan begynne å krype innover i hylsen. Dette har nok forhandleren også fått med seg og setter prisen lavt for å bli kvitt sk....

Link to comment
Share on other sites

Plated bullets (ala Berrys) og HS -Sport, osv:

Dette er kuler som generelt har vært og er et takknemlig prisalternativ til mantel eller rent bly, spesielt for de som skyter med håndvåpen. Inne eller ute. Diss produsentene har ettervert utvidet sitt sortiment til rifler. Nå er det også slik at det er lurt å lese seg litt opp til hva produsenten oppgir av ladninger og hastigheter. For rifle er disse i mange tilfeller ikke optimale med tanke på hastighetsbegrensninger. 

Jeg har en drøss med diverse Plated bullets som Berrys og Rainier m.flere. Disse kulene er belagte med en tynn kobberlegering ala. fornikling. HS-Sport har også dette belegget på et vis, pluss et plastbelegg. Jeg kan ikke så mye om produktenes produksjon og bestanddeler, det som er viktig å forstå for de som skyter med rifle er: Pass på ladningen og hastigheten. Ser vi på tabbelene for HS-Sport og riflekuler så oppgir de "svake" ladninger med raskt krutt for kaliberet tatt i betraktning. Fine greier for de som trener innendørs et sted nede på kontinentet. 

 

Eks: på noen av de jeg har her, Berrys og HS.

Fra venstre: Berrys .308" 150 grain for 30-30WCF  (Winchester) Uten krymperille, maks hastighet 1950ft. Jeg har skutt dem over 2000 ft. av mangel på lekselesing. 

Berrys til 45/70Govt. 350 grain, med krymperille, maks hastighet 1700ft.

De to siste er fra HS-Sport, 250 grain for 45 Colt med krymperille og en 158 grain for .357/.38 Spes. uten krymperille.

Legg merke til fargeforskjellen. To ulike produkter.

 

Eks. Berrys: .309" 220 grain maks fart 1300 ft. 

 

Konklusjon: Før man lader opp disse produktene for rifle, les nøye hvilke begrensninger de har. 

belagte.JPG

PS. Det er ikke lurt å plugge inn denne 150 grains kula fra Berrys til full pupp i en 30-378Wby.Mag.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, DoctoRoy skrev:

 

Kulene fungerer nok best i enkeltskuddbørser. I magasinbørser er kuler uten krymperille noe herk ettersom de har den egenskapen at de kan begynne å krype innover i hylsen. Dette har nok forhandleren også fått med seg og setter prisen lavt for å bli kvitt sk....

Ja det har seg jo slik at jeg i ett øyeblikk av nedsatt leseevne ikke fikk med meg at de manglet krymperille. :S Såååååå... gjett hva jeg har hjemme nå... 
Det sagt så har jeg factory crimp die fra lee til 45/70, lurte på å lade noen svake skudd for litt hobbyskyting med kamerater (ikke alle som er like glad i rekyl) og krympe, bare huske å ha med måleverktøy og inspisere litt mellom skuddene. Eller se om noen vil kjøpe kuler :P

 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Couger79 skrev:

Noen som har et våpenfutteral å anbefale til en Marlin 1895 GBL? Er på utkikk etter et på rundt meteren i lengde (riflen er jo bare 94 cm). De fleste i handelen er jo altfor lange.

Jeg bruker dette til mine korte langvåpen: http://www.ebay.com/itm/Condor-42-Single-Rifle-Case-Coyote-128-498-New-/232444337946?epid=2026854002&hash=item361ec31f1a:g:6A0AAOSwRypZjiFX

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er absolutt mulig å få bly til å ekspandere, men kombnasjonen av høy hastighet og ekspansjon uten horribel blying og dårlig presisjon fordrer litt kreativ hjemmestøping. Hvis du lager kuler hvor nesa er av rent bly mens reten av kula er av herdbar legering, så kan du få blykuler som både går godt nok med tilstrekkelig hastighet og gir nokså kontrollert ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått inn et nytt parti med hullspiss i bly:

Disse er fra samme støper, samme tang vil jeg tro. Den med rødt fett er den jeg kjøpte tidligere og den har en vekt på 353 grain. Det nye partiet har nok mindre antimon og tinn? Den veier 359 grain, stor forskjell. Innledningsvis (den med rødt kulefett) gikk utrolig bra, tette samlinger. Med en C.O.L. på 63,5mm. v/0 565m/s. Krutt: N-130. Det nye partiet som sikkert har litt bløtere legering er jeg spent på. Om de ekspanderer vet jeg ikke helt, tror nok det. Når anledningen byr seg skal jeg teste dem i våte avisbunter. 

 

Vet ikke noe om kuletangprodusenten.

359 gr.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...