Jump to content

Samletråd om 45/70 gov.


WinchesterM94

Recommended Posts

Her kan alle som skyter med dette fine kaliber komme med godladninger, erfaringer og annet om kaliberet. Samt hvilke våpen de bruker og hva ladningen er laget til.

 

Spesielt det siste da det finnes mange trykkstandarder. Til denne patronen.

 

Fyr løs. Selv har jeg hatt en Marlin og nå snart en Ruger Nr.1 :wink:

 

Vi kan også spørre/få svar om fabrikk ammo og våpen relaterte spørsmål om 45/70.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpen: Shiloh Sharps Model 1874

Løp: 30" med 1:18" riflestigning.

Sikte: Sharps Vernier tangdiopter fra Montana Vintage Arms

Kruttladning: 61,5 grains sveitser #4 svartkrutt

Hylse: Winchester

Mellomladning: 1,5 mm tykk pappskive + avispapirskilling

Tennhette: #215 Federal Large Magnum Rifle med avispapir i hettelomma

Kule: .459" 541 grains Brooks Creedmoor, sizet/smurt med SPG i .459" lubrisizer-die

Blylegering: 1 del tinn/30 deler bly

Hylselengde: 53,3 mm

Komprimering: 1,4 mm

Settedybde: 16,4 mm

Patronlengde: 73 mm

 

Ladningen er en skiveladning som holder ti skudd i 1,5 tomme på 100 meter, skutt fra benk med tangdiopter. Rekorden min er 98 poeng av 100 i patronvåpenklassen i Norsk svartkruttunion. Klassen skytes liggende med reimstøtte på 100 meter mot vanlig halvmeterskive.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at ladningei n min med ca 60gr av hva jeg har tilgjengelig av svartkrutt, med ei olivenolje (Extra virgin) dynket lærskive + haglunds produserte 405 gr kuler i ymse hylser kommer litt til kort i forhold til Øyvinds....

Men de skal da brukes i et helt annet program også, da i en pedersoli 1873 trapddor "officers rifle" (blir det igjen noen skudd skal jeg teste dem i rb'ne)

 

Røyksvakt ladninger med blykuler hadde også vært fint å få. jeg har vist kommet i skade for å gi dame en Marlin 1895 i 45-70... :twisted: Og siden jeg nå skal sette opp turret'n i 45-70 uansett.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser det har kommet noen ladninger med moderat trykk til svartkrutt. 45/70 i moderne fallblockrifler kan lades til et helt annet trykk og hylsene tåler mye. Har en Ruger nr.3 i 45/70 som lades med komprimerte ladninger VV 530 og rem 405gr kule. Får hastigheter opp mot 680m/s :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er supre greier karer. Allesrede noen ladninger både til svartkrutt våpen og en ruger ladning.

 

Etter å ha lett i papirene mine(ja papirene liker ikke å ha ladedataen på pcen tilfelle det skulle skje noe)

 

Men uansett.

 

Litt ladedata til Marlin våpen. Skutt med en Marlin 1895 GG med 47cm løp.

 

Hylser: Remington.

Kule: 350 grain Reinier.

Krutt: N-140 vekt 49grain.

Patron lengde 64mm

Hastighet: 500m/s

Presisjonen: 30-40mm med 5 skudd.

 

Neste ladning er helt lik bortsett fra: Kula er en 405grain Remington SP

Hastigheten: 500m/s

Presisjonen: ca 30mm med 3 skudd.

 

Ladningene hadde også samme treffpunkt på 100meter.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere hadde jeg en TC Encore i 45/70. Mener å huske at vekta var 2,7kg uten kikkert. Prøvde det meste av ladninger i denne da den går for å være like sterk som Ruger No 1. Med 350 grs Speer kuler i 2150 fps følte jeg vel toppen var nådd - på flere måter :lol:

 

Det jeg endte opp med i denne børsa var 300 grs Remington kuler med 52 grs N130 til trening og 300 grains Nosler Partition (dessverre ute av produksjon) og 52 grs N130. Disse ladningene holdt samme hastighet (2000fps) og samskjøt meget bra. Pipa er nå solgt og TC Encore ramma har andre oppdrag.

 

For tiden har jeg en Marlin GG 1895 med porta løp, avtrekk fra Wild West Guns, (nyyydelig - fullt på høyde med gode boltrifleavtrekk) Kick Eez kolbekappe og XS Ghostring sights med mulighet for et 2,5X Scoutscope i midten. Ghostring-siktene imponerer, både på presisjon og hurtigskyting.

 

Denne er først og fremst ei "kosebørse" så ladningene ligger på 50 grs N130 og tidligere nevnte 300grs Remington kuler i 1800 fps.

8)

 

PS: Fikk ved en feiltagelse .452 Nosler Partition til 45 Colt, og disse datt rett inn i hylsa da jeg prøvde å lade med de. Revolverkuler funker moa ikke i dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hmm...

Med nye lover og regler...

Hva vil effekten av å redusere løpsleden fra 20" til 16" være?

Har begynt å få merkelige tanker om 1895'n. Må ha nye sikter uansett (Blir vel ghostring fra XS...)

 

 

Har ikke prøvd, men i følge QuickLoad vil min "godladning" med passe dose N135 bak ei 350 grains blykule miste omkring 40 m/s i 16 toms løp kontra de 22" jeg har i dag. Kan hende raskere krutt vil miste litt mindre?

 

Jeg synes nå egentlig at rifla mi er hendig nok som den er, og 16" vil gi merkbart kortere sikteradius. Det gjør jo ingen ting hvis du bruker glass-sikter, men jeg bruker gost ring på min og vil gjerne beholde det jeg har av sikteavstand. Er vanskelig nok å treffe med som det er :-)

 

Men det er klart, en 16-toms pipe blir snerten å ha med seg.

Link to comment
Share on other sites

Toppers tråd :mrgreen:

Har en Marlin 1895 GG som jeg er meget glad i :D

Treningsladning:

Remington 250 grs kule ladet med 48 grs VV N-133 gir 560 m/s :wink:

Jaktladning:

Speer 405 grs kule ladet med 53 grs VV N-135 funker meget bra :mrgreen:

 

 

 

Her kommer en liten rettelse.... Det skal være 350 grs Remington kule å ikke 250 grs... Beklager :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal lade opp noen 405grain remington kuler til jakta(neste års jakt) Men vet ikke helt hvor solide disse kulene er? Skal lades i full fart i en ruger No 1 :mrgreen: Men bare de får dyret i bakken og god presisjon er jeg fornøyd :wink:

 

Skal lade meg opp noen prøve skudd og teste de på mandag.

 

Skal bruke litt div. kuler og ladninger.

 

Blykule på 250grain.

Remington SP 405grain.

Bylkule på 300grain

Og ukjent 350grain fmj kule med 458diameter.(fikk 100stykk av en beskjent mot noen 6,5mm kuler)

 

Skal lade litt fra slappe puff ladninger til over trykkstandarden. Men holder med til max 450marlin nivå tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jaktladninger i .45-70 lades her i gården med 400 grain Speer foran 52 grain med N-135.

De holder, de virker og de samler greit i skiva.

 

Når det gjelder 405 grain Remington så ble det ladet en gang ved en feiltagelse, men da viste det seg at mekanismen i Marlig var for kort så det var håpløst å dytte dem i magasinet og repetere.

Tro meg, man blir lei av å lade de enkeltvis gjennom utkasteråpningen... :(

Link to comment
Share on other sites

:shock: ? Det går ann og putte kula lenger ned i hylsa da :wink:

 

Den funket da bra i fabrikkamoen i marlinen min, men nå skyter jeg ruger og må lade en og en patron :mrgreen:

 

 

Går fint an å dytte kula lenger ned i hylsa, vel og merke om man reduserer kruttmengden.

Ellers får man et kjedelig fenomen som heter overtrykk, noe som sikkert er mer kjedelig i en Marlin enn i en Ruger No.1 da, men likefullt kjedelig...

 

Fabrikkammo er gjerne ladet såpass slapt at man kan gjøre det uten å risikere liv og lemmer.

Men våre hjemmeladede patroner har ofte en annen karakteristikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hvis kula sitter dypere i hylsa trenger man heller ikke så mye krutt for og oppnå samme hastighet heller :mrgreen:

 

Men for all del. Gjør som du vil. Jeg vet bare jeg hadde ikke noe problem og repetere den kula hjemmeladet eller fabrikk i min marlin.

 

Hadde jo vært fint om noen flere hadde ladninger og bidra med i denne tråden da dette er ett fint kaliber som burde bli mere brukt enn det er.

 

Har ladet noen 380grains revolver kuler i det siste i rugern. Tror det er frontier.

 

Setter kula til krympen ble ca 62mm totallengde. Lett komprimert ladning med 50grain Odin krutt. Starline hylser, og federal magnum hette.

 

50mm på 100meter med 5 skudd. Har ikke kronografert ladninga. Men masse ubrendt krutt i løpet samt hylser som nye kuler kan dyttes på plass uten helpresse igjen tyder på lavt nok trykk :oops:

 

Men fine treningsladninger for en billig penge.

Link to comment
Share on other sites

Lånte en LYMAN støpeblokk av en kompis her om dagen, og støpte noen kuler til æljen. Blokka skal gi 405 grains kuler, men kompisen pleier å få 425 grains kuler av denne, med harde legeringer. Siden jeg vil ha ekspansjon, støpte jeg med kun hjulvekter. Overraskelsen var stor da kontrollveiing viste at kulene veier 440 grains! :shock: Denne kulevekta er det ikke lett å finne ladedata på! Skal bruke N135. Noen som har noen ladedata jeg kan bruke som et utgangspunkt for en startladning?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Ladet opp noen 405 grain Remington kuler her i dag med 50 Grain N11(lotten tilsvarer ca N137) - fikk rett over 400 mps. Hylsene sotet litt også så jeg antar her må det mer krutt til. Hvilken hastighet kan forventes i en marlin 1895 (produsert på 90 tallet) med 405 grain kuler?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hmmm det var da ikke så veldig mye aktivitet her inne :? Vell vell jeg har unnasluntret litt jeg også andre våpen har blitt prioritert i det siste, men jeg håper jeg får litt tid til uka og prøve noen nye kuler som jeg håper kommer på mandag eller tirsdag til uka. Litt tunge saker på mellom 480grain og 520 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I dag var jeg innom Clarry Haglund. Snakk om kunnskapsrik og trivelig kar :D ! Fikk handlet 300, 350 og 400 grs kuler til en veldig hyggelig pris. Da jeg kom hjem hadde hr. Alvestad slått til med nok en ekspresslevering (ble bestilt på fredag). Og dermed er dier og Starlinehylsene også i hus.

 

Da gjenstår det bare å få lagt mine klamme hender rundt en boks med N-135 før "julebaksten" kan starte i furtebua. Siden jeg har hatt litt utfordringer med å få tak i N- 135 lurer jeg på om noen har gode erfaringer med N-140 til .45-70?

 

Edit: Jeg ser at det i Vhitavuori sine tabeller blir listet data for N-130 til alle kulevekter og det kruttet har jeg mye av. Derfor endrer jeg spørsmålet til: Noen som har erfaing med N-130 og .45-70?

Link to comment
Share on other sites

Har ladet noen 380grains revolver kuler i det siste i rugern. Tror det er frontier.

 

....samt hylser som nye kuler kan dyttes på plass uten helpresse igjen tyder på lavt nok trykk :oops:

 

Hvis du bruker standar 45 revolverkuler er jo de .452 i diameter, og ikke .458 som geværkulene er - kan jo være forklaringen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hrrmpf :? !

 

Det viser seg at det ikke er helt lett å finne ladetabeller for .45-70 govt med "skandinavisk" krutt, og som er beregnet på moderne 1895 kasser. I Vhitavuori sine tabeller finner jeg data for flere kuletyper, men:

 

These loads are only to be used only in modern rifles like Ruger #1 or .45-70's chambered om Mauser type bolt actions. They MUST NOT be used in old rifles with weaker actions like Trapdoor and old Marlin mod. 1895. The listed maximum loads does not exeed 210 MPA.

 

(http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/Relodata/Rifle/.45-70Government.jpg)

 

Vel og forbannet bra, men hva med moderne Marlin 1895? Det er vel antagelig den mest solgte riflen i dette kaliberet per i dag og må sies å kunne være hovedårsaken til at dette kaliberet faktisk har den populariteten det fortsatt har, så disse finnene burde vel kanskje ha skrevet noen ord om hvordan man skal lade til disse riflene?

 

Er det noen som bruker disse ladedataene til sine 1895?

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker desse ladedata i min Marlin 1895. Har lada med 405grains Woodleigh kuler og N130. Ser at makstrykket er oppgitt til 210MPa for Vhitavuori sine ladedata. Norma oppgir på sine sider 3 ulike trykkgrenser for 45/70: Maks 2000bar for gamle svartkruttvåpen og nyproduserte kopier, maks 3000bar for nye Marlin, Ruger og liknande "falling block" våpen og maks 4000bar kun for Ruger http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&Lang=1&DocumentID=239&Submeny=4&Rubrik=Kaliberhistorik&Title=45-70%20Government.

Eg bruker 46grain N130 og har V0 ca 530m/s i eit kort løp som er kappa for bruk med lyddempar. Makstrykker Vhitavuori oppgir er 210MPa og Norma oppgir maks 200MPa for gamle våpen.

På Robsoft sine ladedatasider ligg det eindel ladningar til 45/70 med nordiske krutt http://www.robsoft.nu/databaser_se. Gå inn på laddatabasor og søk opp ønska kaliber.

Trur nok du kan bruke Vhitavuori sine ladedata med god samvittighet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

HVorfor ikke svartkrutt? Det er jo det som er fint! (og jernet er lafgd for)

 

 

Skaut endelig noe runder igjenom kjærestens Guidegun i helge. brukte 300gr remington kuler foran 55gr med N135 En del lavere en ladebokens startladning på 59gr riktig nok. Men de skuddene var opprinnelig ladd for contender med 10" pipe. Fin "Bom" og en del munigsflamme :mrgreen: SKjøt bare på 25 meter og stående med Ghjostring siktet /Ring og stående korn med hviot stripe.) Men samlet bra og der jeg siktet ut i fra forholdene. Må kronografere denne ladningen før jeg jobber meg litt oppover. Rekylen var bare artig, (alle som prøvde marlinen lo etterpå) og ikke ubehagelig.

 

(Tror den ladningen kan brukes i replika, selv om de nok vil ha tyngere kuler, Lyman og en del andre ladebøker har egen tabeller for replika / origiinale rifler)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...