Jump to content

choker, navn og merking?


Ole_Netland

Recommended Posts

okay, jeg er ingen haglejeger, men ser at det sakte men sikkert blir litt mer for hver sesong.

 

så var det dette med disse chokene da, har 3 choker til min Remington 870 og bruker den som er "i midten" når jeg ser på godstykkelse i munningen. kikker litt på midway på choker, mye rart der...

 

noen her som hadde kunnet sette opp en liste hva chokene heter fra åpnest til trangest? gjerne og hva de merkes med.

Link to comment
Share on other sites

Amrikken opererer ikke med sånn merking.

de bruker C, IC, LM, M, IM, osv.

 

C = Cylinder

S = Skeet

IC = Imporved Cylinder

LM = Light Modified

M = Modified

IM = Improved Modified

LF = Light Full

F = Full

EF = Extra Full

 

Og så finnes det også et merkingssystem med prikker/streker, samt at enkelte bare oppgir i tallverdier, der Cylindeer = 0.00 og Extra Full er 0.40.

Det finnes også Turkey Choke, som er enda trangere, gjerne oppgitt titl 0.45.

 

Har jeg sagt noe feil, så ikke heng meg for det:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker jeg slet litt med dette til Mossberg'en min, for hvor trange de forskjellige "modified"-chokene er, f.eks., varierer litt fra fabrikant til fabrikant. Hos noen hadde "modified" omtrent samme diameter som halv trangboring, hos andre måtte man ha "improved modified". Jeg ble aldri helt klok på dette, men til syvende og sist må man jo bare prøve seg fram i sin egen hagle og se hvilken choke som gir DITT våpen "halv" eller "kvart" trangboringsgrad.

 

Jeg husker heller ikke helt hvordan man konkret måler dette, men det er vel noe med antall hagl innenfor en sirkel på 70 cm på 20 meters avstand eller noe i den duren, og det kan selvsagt variere fra våpen til våpen med samme choke.

 

Dette vet sikkert noen mye bedre enn meg?

 

Selv endte jeg for øvrig opp med "improved cylinder" til rypejakt, det meste annet går alt for trangt.

Link to comment
Share on other sites

okay, jeg ble nå litt klokere her da, har en "M" i min Rem 870 som jeg stort sett bruker til alt nå, har en ful og men den blir noe vel trang føler jeg, i all fall på leirduer hvor hagla er mest brukt...

 

hvordan erfaringer har folk med justerbare choker da? virker jo sånt sett genialt der enn bare har en som justeres etter behov, men hvordan er disse i praksis?

ser feks på denne http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=759080

Link to comment
Share on other sites

Eg har justerbar choke (polychoke) på min gamle Baikal kombi. Litt arti sak, men må vel innrømme at eg ikkje hadde blitt veldig lei meg om klumpen hadde vore vekke og der hadde vore vanleg, fast 1/2 trangboring. Skal ikkje begi meg utpå å vurdere om polychoke er veldig bra eller dårleg, hagleløpet på kombien drepe no i alle fall.

 

Eg har vel egentleg komme til det at på det meste av jakt so er det lite vits å henge seg opp i dette med trangboring. (Med unntak av akkurat dei jaktformene kor det verkeleg trengs Skeet/Cyl boring eller dei der det verkeleg trengs Full/Ekstra Full). Har du feks 1/2 (Modified) fast trangboring so funka nok det rikeleg bra nok til det meste. Ein kan slutte å tenke på trangboring og berre konsentrere seg om å treffe :D

 

Når det gjelder skalaen for dei ulike trangboringane, so er det vel skotbilete og ikkje verken godstjukkelse eller diameter som er utgangspunktet for graderinga. Dette blir derfor ganske forvirrande då det varierer kor "trangt" ulike patronar skyter. I same choken kan ei patron feks skyte til full, medan ei anna patron skyt til 1/2.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei..

 

Jeg har en helt ny Lamber Gyttorp.

Jeg skal ut å skyte leirduer nå av stål.

 

Jeg har ikke peiling på hvordan choker jeg skal bruke. Ser det er hak i fronten på de forskjellige chokene.

De er kodet til, C.L, ****, ***, ** og *

Noen som kan hjelpe meg?

 

Kan jeg bruke C.L (full åpning) og **** som er kvart åpning?

Link to comment
Share on other sites

Du må velge choke etter hvilken avstand du regner med å skyte på. Er du utrolig rask så velg åpen choke (cylinder). Slipper du dua litt unna, så er 1/2 trangboring kanskje best. Prøv deg fram, og lykke til med Lanber :D

 

Ville uansett ikke skutt på duer av stål

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Drar opp denne gamle tråden igjen siden det er ca i samme gate.

 

Nå er ikke jeg noe hagleskytter og derfor og begrenset med erfaring ang hagle, men jeg ønsker å skyte mer med hagle (men døgnet har for få timer og uka for få dager).

 

Det er jo kjent at enn ikke skal skyte stål eller tilsvarende harde hagl i trangere enn halv trangborring. Men er dette helt konsekvent slikt? tenker feks at det finnes forskjellige typer våpen, og da feks en robust remington 870 kontra en smekker drilling, ser jo for meg at Remingtonen tåler trangere choke og røffere behandling enn en smekker drilling uten å ta skade.

 

Det jeg lurer på her er ERFARINGER, noen som har opplevd å fått skader etter for trange choker?

 

Årsaken til at jeg spørr er at siden jeg er rifleskytter og derfor treig med hagla så har jeg lyst å bruke litt trange choker, og da feks på leirdue. men og på jakt, derfor lurer jeg på hva erfaringer dere har med litt trange choker.

Kan legge til at hagla mi er en Remington 870

Link to comment
Share on other sites

Gammel BRNO. Full trangboring og stålhagl. Dette var like etter forbudet mot bly på sjøfugl, (94?95?) og dette med trangboring og strål var helt ukjent for meg. Hele ladningen med plastkopp kilte seg i trangboringen og det kom bare et lite "piff". Hagla ble ganske slarkete etter det. Samme året skjedde det med en kompis sin Star. Begge haglene funker i dag, men ville ikke prøvd dette med en exxo eller lignende.

 

Jeg sendte klagebrev til Nittedal siden jeg todde det var ammunisjonen som var grunnen, men fikk til svar dette med maks halv trangboring. Forøvrig var brevet så fullt av skrivefeil at jeg returnerte det i rettet utførelse. Hørte ingenting etter det.

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg har hørt om er observasjoner av begynnende slitasje.

 

Lokal våpensmed påstod ved flere tilfeller å ha sett Star hagler med lyse ringer på løpet ved chokens start. Påstanden var at gjentatt bruk av stål i trange choker gav materiell svakhet og strekk i metallet.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

ene choken min er merked "mod" og ikke noe angitt for stål eller bly, mens en annen jeg har er merket "full" og har påskrift stål og bly (riktig nok skrevet på utenlandsk da).

Jeg har forstått det som at det er hagla som skal tåle ett trykk, og at da stål og harde hagl gir mer trykk i trang choke forstår jeg, men hvordan vil da samme hagla tåle stål og ikke stål i samme trangborring ved å bare byte choker? Har fått inntrykk av at skaden ved for trang choke skjer rett bak choken.

siste choken min er "turkey super full" og merket bly, og denne tror jeg nok ikke at jeg skal skyte stål i, verken leirdue eller jakt ammo

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Lurer på hvilken trangboring folk generelt bruker på hare/rype-jakt?

 

Haglene jeg har brukt tidligere har hatt fast trangboring, så har ikke trengt å tatt stilling til det ;) Men nå har jeg 8 chocker å velge i, så...

 

Jeg har 4 trangboringer fra Browning "midas".. Har da en light modified og en imp cylinder. Disse to kunne vel sikkert vært greie?

 

Og er det noe i veien for å bruke disse på jakt? Er vel mer beregnet for banebruk disse vil jeg tro...

Link to comment
Share on other sites

Du må prøve din ammo, i din hagle, med dine forskjellige choker. Hva som gir jevnt treffbilde uten hull varierer svært mye.

Å ikke prøve ut dette før jakt blir som å dra på riflejakt uten å ha skutt inn kikkerten, og da overdriver jeg bare litt.

 

Ellers er de typiske sporting chokene gjerne utstyrt med litt lengre paralell choke ytterst, som har en tendens til å skyte trangere enn tilsvarende kortere choker. Men det må som sagt testes.

Link to comment
Share on other sites

Ja etter jeg leste litt mer om temaet her, så skjønte jeg at spørsmålet mitt ble litt overflødig. :)

 

Jeg får rett og slett finne fram gråpapiret og ut å teste de ammunisjonstypene jeg har. Får bare håpe at Eley rype gir et godt bilde, da jeg har haugevis av den..! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan være mye forskjell fra choke til choke i forhold til lengde, produsent o.l.

 

Når jeg setter IC choken, eller **** (4) om du vil, i min Benelli M2 skyter jeg trangere (og penere) enn jeg gjør med M choken, eller *** (3), i min Weatherby PA-08. Begge er interne choker som fulgte med, men Weatherby choken er mye kortere og sprer da mer.

 

Merkingen som razumny beskriver er akkurat slik mine Benelli choker er merket også, * (1) til ***** (5) er F til C.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...