Jump to content

Kom. rovviltfellingslag, hva faen er det?


Johan Møkkerbakken

Recommended Posts

Har søkt litt rundt på nettet etter informasjon om de kommunale rovviltfellingslagene uten å finne noe informasjon. Ser at det er flere plasser det jaktes bjørn nå med nettopp disse jegerne, men det ser ut som jakta går trått for de fleste. Disse elitesoldatene som har kursing og kompensasjon/lønn for å jakte har ikke akkurat lagt ned slagbjørner i bøtter og spann. Når Sotkajärvi holdt på så klarte det seg med en Laika og 9,3. Men kanskje årsaken til mangelen på effektivitet er å finne i navnet,kommunalt rovfellingslag, kanskje burde det konkuranse utsettes og laveste anbud får fellingen :?:

 

Kan noen opplyse meg om hvilke kriterier som brukes til å plukke ut folk til jaktlaget. Er det slektskap til folk i kommuneadministrasjonen, utvalg på bakgrunn av gjetord, søknad og CV? Når de først har blitt plukket ut, har de livstidsplass eller må de gjennomgå og bestå årlige fysiske og psykiske tester? I havent got a fucking clue so enlighten me.

Link to comment
Share on other sites

I stor grad er dette frivillige som stiller i skadefellingslag. Så vidt meg bekjennt får de kompensasjon hvis jobben varer utover en uke. Her oppe skjer det ekstremt sjelden fordi skadefellingstilatelsene sjelden har så lang varighet. Kan virke som forvaltningen motarbeider dette arbeidet med å spekulere i korte skadefellingstillatelser

Link to comment
Share on other sites

Det varierer nok hvordan dette blir gjort, men såvidt jeg har fått med meg er det ikke alltid noen elite-tankegang bak dette. Ofte er det lokale fra hvert beiteområde som er med, i tillegg til en del ildsjeler, viltnemdsfolk osv. De fleste kommuner betaler heller ikke lønn til jegerne, og der det betales brukes nok absolutt laveste kommunale sats. I tillegg finnes en kompensasjonsordning fra sentrale myndigheter, der det betales for innsats ut over 1 uke (og måten dette skal tolkes på i følge Fylkesmannen, er at når det totalt sett er jakta mer enn 7 dager av et kommunalt jaktlag i løpet av skadefellingssesongen, skal lønnsutgifter kompenseres fra dag 1)

 

Du oppfattes som litt snurt - har du blitt nekta plass på laget? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I S&F er det snakk om å opprette eit fellingslag på fylkesnivå.

 

Ser for meg fleire mål med dette:

- få til eit passeleg stort lag, som er mogeleg å administrere og organisere på ein fornuftig måte.

- geografisk spredning, slik at ein har folk med lokalkunnskap frå ulike delar av fylket.

- få med folk som har ein arbeidssituasjon som gjer til at dei har mogelegheit til å stille

- Kunne drive litt kursing og trening slik at ein har folk med litt meir kunnskap og erfaring enn Ola Jeger og Gudmund Sauebonde

- Kunne plukke ut folk som ikkje har planer om å redde verda, bli årets helt og pryde forsida på lokalavisa

- Kunne plukke ut folk som har eit nokonlunde nøytralt syn på rovvlit, som ikkje er beinharde

rovviltforkjemparar eller -motstanderar

 

Kort fortalt:

Kunne samle ei handfull personar som ein veit kan fungere som eit lag, som ein kan stole på og som har forutsetningar for å gjere ein bra jobb.

Link to comment
Share on other sites

tja kan jo virke som det kan hjelpe med bekjenskaper ( og lang tunge). di som er med på laget rundt her er stort sett jegere med stor intresse, En skal vel ikke si at det akkurat lett og felle bjørn, da må det til mye flaks og du får den utpå så du ser den. Men jeg vil nå ikke skryte av skytter ferdigheten på enkelte på laget, når dem ikke klarer prøva etter flere forsøk, og reiser på ei anna bane da er vel ikke ferdighetene der for og være med på noe bjørne jakt, når en veit hvor farlig dette kan bli med skade skyting....

Link to comment
Share on other sites

Du oppfattes som litt snurt - har du blitt nekta plass på laget?

Ja, de sa de hadde fyllt opp alle posisjonene i laget og det var minst to gode backer som sto på listen før meg. Det hjalp lite at jeg hadde spilt semiproff på Hartlepool på 80-tallet. En reservekeeper trengte de, men dessverre er jeg litt ballredd så jeg takket for tilbudet. Jeg var velkommen for å se på kampene, men det blir isåfall for heie på motstanderne :cry:

 

Synes Velstandsjeger har satt opp noen bra kriterier for utvelgelse til et slikt lag, men jeg tviler på at jegerne rundt omkring er plukket ut fra disse kriteriene. I de kommunene jeg kjenner til har de ihvertfall ikke gått ut med informasjon for å skaffe brei rekruttering til lagene.

 

- Kunne drive litt kursing og trening slik at ein har folk med litt meir kunnskap og erfaring enn Ola Jeger og Gudmund Sauebonde

Synes ikke det er bra at en moderator driver med "outing" av brukerne på forumet :D

Link to comment
Share on other sites

 

Synes Velstandsjeger har satt opp noen bra kriterier for utvelgelse til et slikt lag, men jeg tviler på at jegerne rundt omkring er plukket ut fra disse kriteriene. I de kommunene jeg kjenner til har de ihvertfall ikke gått ut med informasjon for å skaffe brei rekruttering til lagene.

 

Vet ikke riktig om hensikten er å skaffe brei rekruttering. Hensikten er vel i første rekke å ha ei liste navn å plukke fra, der de som har anledning ved et skadetilfelle kan utgjøre et rimelig brukbart jaktlag fra 15 minutter etter mottatt melding og noen dager fram i tid.

 

Ei bred utlysning tror jeg ville fremskaffe mange av de to typene Vestlandsjeger antyder finnes, nemlig ihuga rovviltmotstandere og/eller veldig mediekåte jegere. Det er jo ikke slik at vi har en "Jeger-CV" å legge frem, og dermed ville en utlysning på linje med en annen ansettelse uansett bli en sterkt skjønnsmessig affære... (trynefaktor)

 

Et vesentlig poeng er at man har en dyktig jaktleder med et par dyktige NK'er som kan steppe inn, og ellers ei plukkliste bestående av lokalkjente og/eller erfarne jegere.

Link to comment
Share on other sites

Et vesentlig poeng er at man har en dyktig jaktleder med et par dyktige NK'er som kan steppe inn, og ellers ei plukkliste bestående av lokalkjente og/eller erfarne jegere.

Desse jegerane må og helst ha større lojalitet til laget og oppdraget enn til sitt eige ego.

 

Har ein i tillegg ein dyktig pressetalsmann og kanskje eit par stuntmenn som kan snurre litt rundt med media, slik at ein holder media på ei armlengdes avstand...

... so har ein jammen ei skuksessoppskrift :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på et sånt møte hvor dette jaktlaget skulle samles og når jeg kom dit blei jeg litt paff for der var det mange (såkalte jegere) som er ute noen få turer å lufter børsja på høsten. Syntes det er rart det ikke er håndplukkete folk som har en del erfaring med div jakt som er med på dette. Virka på meg at folk syntes det var litt status å være med på dette. Poenget med dette bør jo være å samle di dyktigste jegerene i området og bruke demmes kompetanse for og få gjennomført oppdraget kjappest mulig.

Link to comment
Share on other sites

Har ein i tillegg ein dyktig pressetalsmann og kanskje eit par stuntmenn som kan snurre litt rundt med media, slik at ein holder media på ei armlengdes avstand...

... so har ein jammen ei skuksessoppskrift :D

 

I min kommune er det helt klart i instruksen at det kun er jaktleder og kommunen som uttaler seg til media. Sesongen 2007 var det en del trøkk her, og høsten 2007 ble rovviltfellingslaget formalisert, og etter det har det ikke vært skadefelling i kommunen...

 

Kanskje rovdyra ble skremt...? :D

 

(De er her forøvrig i fullt monn, fikk dokumentert gaupe på et skambitt lam jeg fant senest på søndag)

Link to comment
Share on other sites

Kan noen opplyse meg om hvilke kriterier som brukes til å plukke ut folk til jaktlaget. Er det slektskap til folk i kommuneadministrasjonen, utvalg på bakgrunn av gjetord, søknad og CV? Når de først har blitt plukket ut, har de livstidsplass eller må de gjennomgå og bestå årlige fysiske og psykiske tester? I havent got a fucking clue so enlighten me.

 

Synes Velstandsjeger har satt opp noen bra kriterier for utvelgelse til et slikt lag, men jeg tviler på at jegerne rundt omkring er plukket ut fra disse kriteriene. I de kommunene jeg kjenner til har de ihvertfall ikke gått ut med informasjon for å skaffe brei rekruttering til lagene.

 

Så vidt jeg vet, er disse jegerne i din kommune plukket med mange av kriteriene til Vestlandsjeger, de er håndplukket både av gjetord, erfaring og lokalkunnskap om områder. Dette er folk som kjenner utmarka i sin del av kommunen meget godt og er ivrige og dyktige jegere. Jeg jakter sammen med flere av dem. De bruker ufattelig mange timer på kursing, trening, hunder, sporing, skyting og kartlegging. Ingen av dem gjør dette for kompensasjonen/lønna. Jeg vil kalle dem ildskjeler når det kommer til rovvilt og forvaltning. Jegere som har en sunn holdning til jakt og forvalning etter min mening.

 

Et par av dem frekventerer iallefall kammeret.no, så det kan jo hende du får litt førstehåndsinfo etterhvert! :wink:

 

Nå har vi vel ikke hatt noen fallingstilatelse på skadebjørn i den senere tid heller, så naturlig nok så har de ikke lagt ned slagbjørner i bøtter og spann. :roll: Men når den dagen kommer tror jeg de er godt forberedt. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk telefon fra viltnemda for noen år siden, om jeg ville stå i det kommunale fellingslaget. Jeg går ut fra jeg fikk forespørselen siden jeg har syslet litt med rovdyrjakt, samt at jeg vel blir oppfattet som en likandes kar.

 

Jeg spurte ikke om lønn, da jeg gikk ut fra det var dugnad det var snakk om. Jeg vil uansett lønnsforhold ikke gå glipp av eventuell skadefellingsjakt på rovdyr i mine hjemtrakter...

Link to comment
Share on other sites

I Jakt for nokre år sidan sto det om Herman Sotkajærvi som foretrakk å vere åleine då han meinte at masse folk skremte bjørnen.

Det var nok ein del folk rundt om som fekk hakeslepp etter då dei høyrte at han ville jakte åleine og ikkje ha med seg jaktlag.

 

I gamle dagar då det kanskje var 20 gongere meir bjørn enn no så var det jo heller ikkje vanleg med store jaktlag, dei brukte ofte å tilkalle ein "bjørneskyttar" som jakta åleine eller i lag med nokre få menn.

 

Problemet i dag er vel at det ikkje finnes så mange av Sotkajærvis kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Problemet i dag er vel at det ikkje finnes så mange av Sotkajærvis kaliber.

 

Delvis, men også at det er en generell mangel på skikkelig gode bjørnehunder som kan ta kalde bjørnespor og følge disse slavisk. Den klassiske situasjonen på skadefelling av bjørn er at det blir funnet kadaver, man får beskjed om å finne flere før man får felling, området blir saumfart av tilsynspersonell til nok kadaver er funnet, og felling tillates. Så kommer jaktlaget ut et døgn etter bjørnen har drept, og etter at området er effektivt drevet gjennom av tilsynspersonell.

 

Da er i realiteten den eneste jaktformen å postere på høydedrag eller ved kadaver, og vente på at bjørnen eventuelt kommer tilbake på kadaver eller man registrerer uro i saueflokkene i området.

 

Og dette trenger man ikke å ha 40 års erfaring med bjørnesporing for å være med på... Et myggnett og en urokkelig tålmodighet er nok viktigere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at skadefellingslaget går på vennskap og bekjentskap.

 

Har gjort noen observasjoner og forhørt meg litt, og funnet ut at flere av de lokale superheltene som deltok i bjørnejakta i Sunnfjord for ett år siden hadde ikke engang hadde avlagt skyteprøve, noe som var en betingelse for å være en del av laget.

Jeg var i ett tilfelle veldig frista til å spørre rett ut hvorfor en av dem i september lå og skjøt opp for sjette gangen med si eineste børse, han hadde jo minutter før stått og skrytt høylytt og brautende hvor kaldt og heftig det var å sitte på bjørnepost i fjellheimen samme sommer.

 

Og for den som lurte, de to siste skuddene gikk utenfor ringen, og det kom en ring ved høyre øye etter kikkertsiktet. :mrgreen:

 

Jeg mener at kommunens mange storvald bør anbefale/nominere medlemmer til det kommunale fellingslaget- ikke en byråkrat som vil ha gamle studiekamerater og venner med på bjørnejakt.

 

Vennskap og bekjentskap...

Link to comment
Share on other sites

Jibrag

 

No var vel situasjonen den samme då Sotkajærvi var mest aktiv, likevel fekk han has på mange bjørnar. Og det du seier bekreftar jo berre kvifor ein mann i ein del tilfelle kan vera vel så bra.

 

40 års erfaring er ikkje å forakte, øvelse gjør mester som kjent......

Link to comment
Share on other sites

Siden Sotkajærvi er nevnt her,så legger jeg ved en link om uttalelser fra han om nettopp Kommunale fellingslag og div problemer som de har og vil få i fremtiden.

Tidene har forandret seg med rovviltjakt siden han var på topp,så å dra noen direkte sammenlikninger idag blir ikke riktig.

Sotkajærvi var dyktig,det kan ingen ta ifra han.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/03/12/246774.html

Link to comment
Share on other sites

Den sammenlikninga der blir ikkje heilt rett. Rovviltfellingslag som jaktar på bjørn er ikkje plaga med folk som prøver å hindre jakta fysisk.

 

Tidene forandrar seg nok, det er jo meir bjørn i dag enn då han var mest aktiv. Det samme med jerv. Likevel er fellingsprosenten dårlig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sotkajærvi var dyktig,det kan ingen ta ifra han.

 

Han er enda dyktig :-)

Å sitter på en utruli kunnskap om bjørnen å dens virke. I disse dager trener han Metso for fullt :)

 

 

Litt utenom tråden,men skitt au ! Har trent selv idag med begge hundene mine på utlagt spor av bjørn,labb og blod fra Sverige.

Eldstemann har loset før på bjørn,yngstemann debuterte med bjørnelukt som resulterte i full sporing,og skikkelig iver ved funn av labb.

Ønsker deg lykke til med Metso og treningen.

 

Til trådstarter "Johan Møkkerbakken " så er dette noe vi i kommunale fellingslag bruker en del tid på utenom jakt.

Link to comment
Share on other sites

Eksempel på et dyktig kommunalt fellingslag !

 

http://www.gd.no/nyheter/article4467793.ece

Jepp!

Det å kunne samle saman eit lag på kort varsel. Som er drilla på kommunikasjon, kunnskap og ferdigheiter.

Og som har lest, forstått og godtatt ein grunnleggande instruks. Då har ein mogelegheit til å få til so effektive fellingar som denne her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...