Jump to content

Prosjekt 280 Ackley improved


Mildot

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg var ute og skytter idag.

 

Jeg vil takker jerognal for spotter hjelp og korrigering og tålmodighet når jeg pusset mellomskudd.

 

Jeg testet 2 kule med samme ladning.

 

150 grs SMK og 150 swift Scirroco med data fra robbans side.

 

150 grs SMK

62,5 grs MRP.

 

Dette ga snitt hastighet 911 m/s og 1" gruppe.

 

150 Scirroco

62,5 grs MRP dette gå også 1" Gruppe og snitt hastighet 924 m/s.

 

Begge ladning er komprimert med MRP og satt 1,5mm fra bommene.

 

Det gikk 4 timer, 22 skudd og en avslappende dag på bane.

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

 

150 Scirroco

62,5 grs MRP dette gå også 1" Gruppe og snitt hastighet 924 m/s.

 

Begge ladning er komprimert med MRP og satt 1,5mm fra bommene.

 

Det gikk 4 timer, 22 skudd og en avslappende dag på bane.

 

Edge

 

Tegn til trykk??

 

Grattis med å være igang!!

280'n min blir nok ikke ferdig før jakta ser jeg. Andre børser blir prioritert først.

Link to comment
Share on other sites

Nokon som veit korleis denne patronen matar i ein M98? Og kor mykje ekstra hastighet får ein utover 280 rem?

 

Har ein Oberndorf M98 som allerede er "ødelagt" då den er borra for diopter. Har tenkt på å lage ei grei jaktbørse ut av denne. Hadde i utgangspunktet tenkt på å kamre den i 7x57 men 280 har vore i tankane og.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Patroner ladet og M43 er klar til å bli med på banen. Problemet med nesten alle AI data pubilisert, er at selv om det er maks 10% mer volum så har de ladet hardere og har følgelig høyere trykk. Vi får se hva jeg havner opp med til slutt. Nosler lader ppatroner, men har litt problemer med å få dem over dammen til meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fint om du du kunne publisert resultatene. :wink:

 

Mitt eget prosjekt har kommet ett lite steg videre:

Stokken fra Highteck kom forrige uke, ca 5 uker fra bestilling til motatt vare det syns jeg er akseptabelt.

Valget falt på deres "varmint style" utgave, den er utformet som en rett klassisk uten kinnstøtte med 1 7/8" bredt forskjefte, 14" LOP med Pachmayr decelerator og Uncle mike`s rembøyler.

 

Kasse smatt rett i uten problemer, minmalt med tilpassning før bedding - noen porer utvendig krever litt sparkling.

Pacnor pipa i profil #5 fyller løpskanalen helt etter ønske (maks #5,5 ifølge produsent)

En liten mm måte freses vekk i bredden for å få plass til HS underbeslag - har en liten kollisjon med avtrekket, men ikke verre enn at det kan fikses.

Kolbekammen skal bygges opp 15mm for full kinnkontakt, litt mere fylde i pistolgrepet må også til.

 

Pipa går til kamring om ikke alt for lenge, så gjenstår bedding og skjekk av mating :|:roll:, lakkering av stokk og optikk er enda en stund til........

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jasså nyskjerrig :)

 

Har ikke skjedd så mye i det siste..........kulene jeg har bestemt meg for:

160 Nosler accubound

162 Hornady Amax

168 Berger VLD

er rett rundt hjørnet.

Typisk 280 Rem AOL er jo 85mm, men med lang 700 clone og Hs magasin løsning får jeg 93mm (full magnum) å boltre meg med,

så noen dummier skal lages før pipa går til innlegg og kamring med laaang throut.

 

Stokken er ferdig utformet utvendig med tilpasset kolbekam og pistolgrep bygd opp med epoxy, det er ingen rett klassisk stokk lenger, men føles bra da siktelinje og grep passer meg utmerket.

 

Kommer bilder om ikke så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Kom over noen lekre 34mm Seekins ringer :D så valgene er ikke så mange, med tid å stunder så sitter det nok en

Hensholdt 4-16x56FF med mildot på toppen.

 

Ja, Roger skal gjøre arbeidet på pipa

 

 

Hylsene fra Nosler virker veldig bra og holder hva de lover med hensyn til vekttolleranse, og så er det litt stas med riktig bunnstempel.

 

Hylser fra Nosler

 

normal_2008-04-desember_19_20_51.jpg

 

 

Vektfordeling av hylser, meget bra. (Norma produsert????)

 

normal_Vektfordeling_av__280_AI_hylser~0.jpg

 

 

Stiller Tac300 låskasse med Timney avtrekk, Stiller 20moa skinne og Seekins 34mm ringer

 

normal_2008-04-desember_18_47_03.jpg

 

 

 

Kasse, Hs precision underbeslag og magasin.

 

normal_2008-04-desember_19_11_52.jpg

 

 

Kasse og bolt.

 

normal_2008-04-desember_19_08_58.jpg

 

 

Litt bilder av stokkmodifikasjoner:

 

Stokken pusset, avfettet og klar for epoxy.

 

normal_2008-17-september_18_40_30.jpg

 

 

For å lette arbeidet med kolbekammen lagde jeg en "mal" i 3mm flyfiner som både er lett og sterkt.

 

normal_2008-17-september_18_45_46.jpg

 

 

Epoxy blandingsforhold i vekt, legg merke til hvor lett 407 filleren er.

Filler**********herder**********resin.

 

normal_2008-17-september_19_01_44.jpg

 

 

"malen" blir festet med epoxy.

 

normal_2008-17-september_19_22_29.jpg

 

 

Da det var en god del epoxy som måtte til for den endelige formen valgte jeg å støpe dette i en omgang.

En 4 liter spyleveskekanne ble skåret til og brettet over malen (epoxy fester ikke på denne type plast), teip av typen som brukes på baderomsgips ble brukt for å holde denne på plass,unngå lekkasjer og som maskering av kolbekappen.

Med stokken pekende nedover i skrustikka ble en god dose epoxy helt ned formen, var litt spent med å blande slike volum med liten overflate da herdeprosessen lett kan gå løpsk og bli veeeeldig varmt, men det var ikke verre en å sette det hele ut i +5 grader.

Etter herding (mobilbilde) tallene skrevet med tusj er hjelpemål til utfomingen av profilen.

 

2008-19-september_10_41_57-2.jpg

 

 

Etter utforming/pussing og finsparkling.

Ble litt grubling under planleggingen av håndutfyllingen hmmmmmmm........best mulig passform med minst mulig arbeid.

En latexhanske som "forskaling" gjorde susen, etter at tyktflytende epoxy var påført det maskerte omerådet ble latexen teipet stramt over for å unngå luftbobler.

En halvtime tid seinere da herdingen var godt igang var det bare å klemme til...........vips perfekt tilpasset, minimalt med etterarbeid.

 

normal_2008-04-desember_19_34_03.jpg

 

 

Bolten går akkurat klar i bakre stilling.

 

normal_2008-04-desember_19_38_19.jpg

 

 

Kasse i stokk.

 

normal_2008-04-desember_19_37_08.jpg

 

 

 

 

Oppdatert 07.12-2008

Da var de giftige pilene i hus :)

Fra venstre

160 grs. Nosler accubond*****162 grs. Hornady a-max*****168 Berger VLD

 

 

normal_2008-07-desember_17_01_44.jpg

 

 

Som nevnt tidligere er jeg ikke begrenset til den "vanlige" aol for 280 Rem.

Nosler accubond aol=85mm, Hornady a-max aol=88mm, Berger VLD aol=89mm

Med disse patronlengdene vil ogivalen på disse kulene tangere hverandre (+- noen tideler), Accubond har laaaang bæreflate det er mulig å lade den så men unngår en eventuell "smultring", men da vil det bli heller dårlig med inngrep på det andre kulene, måtte velge en middelvei og som det vises vil både Hornady a-max og Berger unngå "smultringen.

 

normal_2008-07-desember_17_22_25.jpg

 

 

 

normal_2008-07-desember_17_37_52.jpg

 

 

Her 6,5mm og 7mm for en sammenligning

Fra venstre:

Hornady a-max: 6,5/140grs. VS 7mm/162grs.

Nosler accubond: 6,5/130grs. VS 7mm/160grs.

Berger VLD: 6,5/130grs. VS 7mm/168grs.

 

normal_2008-07-desember_17_41_46.jpg

 

 

280 AI sammen med andre kjente.

Fra venstre: 6mm Norma br. 243 Win 6,5x47 Lapua 280 Ackley improved 30-06 Spring. 338 Lapua mag.

 

normal_2008-07-desember_18_08_40.jpg

 

 

 

Redding dier

 

normal_2008-07-desember_17_48_42.jpg

 

 

Pac-nor pipe #5/1:9 6stk. fluter, klar for innlegg/kamring

 

normal_2008-07-desember_18_15_11.jpg

 

 

Hmmmmmmm :shock: 3stk. bommer

 

normal_2008-07-desember_18_32_37.jpg

 

 

Oppdater 28.03-09

 

Da var pipa ferdig lagt inn og kamret, men friflukt etter mine ønsker.

Som vanlig fra Roger så er finishen upåklagelig :D

 

Bedding sto for tur, dette er noe jeg aldri hadde gjort før :shock::? , så nettet ble saumfart etter litratur om emnet.

Det jeg viste var at jeg skulle ha søylebedding med en bra/best mulig "epoxy", ved å følge denne artikkelen, kom jeg vel sånn nogenlunde helberget igjennom.

 

Frest ut av stokken, men beholdt litt ved tangen slik at dette punktet kombinert med en o-ring på pipa helt ute på forskjeftet vil sikre sentrering, og at kasse/pipe kun ligger ann på 2 punkter.

Under kammerdel, fremre del av låskasse, bak rekylklakk og tange er det tatt ut ca 5-6mm, ellers langs vanger etc. 2-3mm.

Hullene for søyler er frest i benk 12mm, søylene av alu er 11mm og litt lengere enn nødvendig, det overskytende blir frest bort ved endelig tilpassing av underbeslag.

 

Plastelina i alle hull/åpninger, rekylklakk teipet forran og langs sidene, kasse,løp, baksiden av rekylklakk og skruer er polert opp med skokrem.

 

 

2009-24-mars_19_22_22.jpg

 

 

2009-24-mars_19_19_27.jpg

Har desverre ingen bilder fra selve jobben.

Devcon titanputty ble blandet opp med vektforhold 4,3:1, det gikk med ca 150 gram.

Veldig fin å jobbe med, konsistens som litt tykk majones, renner omtrent ikke.

 

 

Ferdig.

Var rimelig spent :| da kasse/løp forhåpentlig skulle ut.

Man kan se noen små porer her og der, men ingen katastrofe, beddemassen trykte plastelinaen som maskerte hullene til avtrekket noe inn, slik at det ble forhøyninger, disse valgte jeg å slipe bort. (kan ses som lysegrå felt).

2009-28-mars_11_54_40.jpg

 

 

Oppdatert 28.04-09

 

Nysminka.

Som med alle prosjekter skal man jo gjerne hatt det ferdig i går, leverte børse på onsdag.....ferdig mandag :shock::D

Vil rette en stor takk til Practac og F1 G1.

 

 

Demperen er en TMM5 med Duraheat

2009-26-april_11_26_24.jpg

 

 

 

2009-26-april_12_30_21.jpg

 

 

 

2009-26-april_12_31_28.jpg

 

 

Da endelig kikkert ikke er bestilt fikk en 2,5-10x50 gjøre jobben så lenge.

Picatinny og kikkert med skinne var en kombinasjon jeg ikke hadde vært borti før, men Zeiss (Era produsert) hadde montasjer.

Endelig kikkert vil med Seekins ringer komme 5mm lavere, med 56mm objektiv blir det da ca 1,5mm klaring til pipe.

2009-26-april_12_32_54.jpg

 

 

 

2009-26-april_12_31_49.jpg

 

Bildene er fra Hengsvann bane 14, der jeg også fikk testet og verifisert klikktabell.

Berger 168 VLD @ 890ms ga gode tilbakemeldinger fra stålet.

 

 

Oppdatert 28.05-09

 

Premierebukken for nybørsa

2009-09-mai_06_44_11.jpg

 

Når jeg blir ferdig med skrivingen kan mere leses i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Patroner ladet og M43 er klar til å bli med på banen.-

Venter i spenning

 

Pipa blei litt vel tjukk til jaktbruk, så den har vert en tur hos Hansen for å bli skrellt av litt. Min er laget for jakt først og fremst og ikke bane. Ny kikkert er på veg, så har ikke planer om å stresse med dette prosjektet. Så langt har jeg vert litt på jakt med Norma helmantel for fugl og A-Max fra Hornady som begge går veldig bra. Imponerende patron så langt. Står en stabel med 6,5x47 Lapua og .458SOCOM som skal trykkskytes først når været samarbeider og jeg har fri. Så skal Lapua'en returneres til eier og jeg kamre om SOCOM'en. Da først blir det AI for full rulle :-).

Link to comment
Share on other sites

@Supersonic

Trivelig å høre, ja jeg er veldig spent. :wink:

Pipa skal være rett rundt hjørnet ifølge sikre kilder, så fort den er i hus skal det søylebeddes..............så laboreres ladninger.

 

@Etterbrenner

Ja jeg har også A-max på lista, Normas helmantel gikk greit altså :roll: ........tror jeg har noen liggende etter 7x57R`n der plundra jeg meg gal med den kula, samme brotsj så kansje det er håp for meg og. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Det gjelder å innrettte seg behagelig

 

Hmm, det så da ut som en vinglete stilling til å være deg Poacher! Eller er det slik å forstå at påskespisingen har ekspandert kroppen slik at du nå har innebygget frontrest i vommen :D

 

Jeg har montert en Z6 3-18 på børsa og har tusket til meg en eske fabrikkpatroner.

Nå som været er nesten konstant på rette siden av 0C for trykkskyting, så skal vi se om det ikke blir noe data utover.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok undertegnede som sitter i godstolen :lol:

 

Har fått skutt litt, syns det er litt av en friskus :wink:.

Ikke så lett å lesetrykktegn på denne hylsa, men har kun tre stk. hylser som jeg mistenker har fått seg en trøkk.

 

Ladedataene er testet i mitt våpen, men er ikke nødvendigvis trygge i ditt

 

Ladedataene fra Nosler #6 stemmer bra med egne erfaringer så langt.

 

162 grs. Hornady Amax col=87mm (0,5mm friflukt) Fed GM 210

58,0 grs. MRP = 875ms.

59,0 grs. MRP = 890ms.

60,0 grs. MRP = 915ms.

61,0 grs. MRP = 925ms.

(0 grader)

 

59,0 grs. 560 = 897ms.

59.5 grs. 560 = 906ms.

60,0 grs. 560 = 915ms.

60,5 grs. 560 = 926ms.

(0 grader)

 

58,0 grs. N15-Lot 65145 = 905ms. (Fed GM 215)

58,5 grs. N15-Lot 65145 = 913ms.

(+10 grader)

 

 

160 grs. Nosler Accubond col=84mm (0,5mm friflukt) Fed GM 210

58,0 grs. 560 = 895 ms.

60,0 grs. 560 = 920 ms.

(0 grader)

 

168 Berger VLD col=88,6mm (0,0mm friflukt "square marks") Fed GM 210

58,0 grs. 560 = 885ms.

(0 grader)

 

56,0 grs. N15 LOT-85036 = 853ms.

57,0 grs. N15 LOT-85036 = 863ms.

57,5 grs. N15 LOT-85036 = 875ms.

58,0 grs. N15 LOT-85036 = 880ms.

58,5 grs. N15 LOT-85036 = 891ms.

(+5 grader)

 

Sliter litt med å de små samlingene, har stort sett skutt liggende med annlegg forran og bak.

Pr. i dag står det en Zeiss 2,5-10X50 med tysk 4 som kansje ikke er det beste til testing.

 

Har bare skutt 3 sk. grupper @ 100m

Hornady Amax ligger på 20-25mm sånn passe

Berger VLD på ca 15-18mm noe jeg er rimelig fornøyd med.

 

 

 

Er spent på data etter trykkskyting :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Målt på kjøkkenvekta:

 

Uten kikkert og ringer, men med pikatinnyskinne = 3500 gram

Med kikkert og ringer = 4170 gram

 

Balansepunktet uten demper er nøyaktig på rekylklakken, med demper A-tec TMM5 flytter balansepunktet seg 55mm.

 

Her om dagen hadde jeg gleden av å prøvemontere en Hensoldt 4-16x56 FF, var rimelig spent på om mine beregninger av lave Seekins ringer stemte, teori og praksis holdt mål..........ca 1,5-2mm klaring mellom objektiv og pipe.

Det kommer en slik på toppen etterhvert. :)

Link to comment
Share on other sites

Aiaiai, her har dreggen satt seg i lommeboken og napper og drar... :shock:

 

Har visst slumpet til og bestilt en hiteck stokk, og egentlig har jeg jo lyst på en 6-24 x 56 på toppen.

Men det får vente.

Hva får du av tilgjengelig elevasjon på hensholdt'en, og hvor skaffer du den fra? i-e-a ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Litt info:

 

Var på banen igår i en annen forbindelse, og testet derfor forskjell mellom Berger VLD 168grs, og Hornady Amax 162grs i ekspansjon. Avstand til våte aviser er ca.40mtr.

 

Dette er før Berger'n har full ekspansjon ca.6-7cm inn i avisene. Tydelig forskjell!

Venstre: Berger VLD 168grs

Høyre: Hornady Amax 162grs. Amax er betydelig mer hissig i ekspansjon

Kuletest_6mm_024_%28Large%29.jpg

 

Avstand er ca.40mtr alle 3 skudd er Berger VLD 168grs

Kuletest_6mm_041_%28Large%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det ene dyret fikk gjennomskutt begge bogene, "pekefingerhull" i beina på begge sider, selvsagt en del sekundersplinter grunnet dette, halve hjerte "borte" - noe skader på lunger.

Ned i smellen

 

Dyr 2 ble skutt rett bak bogbeinet - utgang lenger bak i lungeomerådet, massiv ødeleggelse av lunger, noe skade på hjertet.

Gikk pent i ring, falt om etter 5-6 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
@Etterbrenner

Jeg venter fortsatt spent på resultater fra trykkskyting

 

Det er jeg også :D Men ting tar tid. Spesiellt ting som er en del jobb med...

Har brukt børsa til jakt og ikke gjort annet fornuftig enn å teste ut nye fargekombinasjoner med Duracote på pipa. Pipa ble fin, men paset ikke sammen med skjeftet.. Får se om jeg lakker om...

 

Sitter med hva som skal lades foran meg nå, så kvelden går med til lading. Meningen er at både .280 og .300RSAUM skal skytes til uka.

Så da får vi se da. Står også ladedata på .280AE i ladeboka til Nosler, det er vel den best kilden så langt.

Link to comment
Share on other sites

Er alltid spennende å se data fra en nøytral kilde, selv om to våpen ikke er direkte sammenlignbare får jeg en viss pekepinn hvor jeg ligger på skalaen :wink:

 

Joda, Nosler sin siste ladebok er en god kilde, erfaringer jeg har gjort fra mitt eget våpen stemmer overraskende bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...