Jump to content

Sako Vixen-klubben


gordon setter

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Det er tid for å velge kikkertsikte på min Vixen.

Rifla er litt lettere og smekkrere nå etter kolbebytte og jeg lurer på hva som blir best å bruke.

Rifla vil bli brukt på rådyr og bever, noe som vel krever bittelitt optikk å snakke om.

 

Jeg har vurdert å lete etter en leopold 2,5-8, en kikkert som jeg vet er liten og nett, men har også en splitter ny 3-12 zeiss med 50 åpning og lys liggende.

Nå kan jeg egentlig ikke fordra utseende på zeissen da den ser stygg og klumpete ut med dens forvokste okular, men så var det ytelsen da.

Kunne faktisk ønske en classic i stede. De er penere.

 

Blir en stor klumpete zeiss for stor på lillerifla?

 

Det hadde vært artig å høre hva folket mener?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også skiftet til bedre og lettere stokk på min Vixen 222 Rem men kommer til å beholde en god gammel  zeiss classic 2,5-10x50 siden jeg bruker denne til Rev,rådyr og bever. Det er veldig greit med god forstørrelse og bra mørkeegenskaper da både revejakta og bever jakt krever dette.

Edited by AimPoint
Link to comment
Share on other sites

:D den er i posten nå, Regner med å få den hjem i løpet av noen dager, den har vært en tur hos børsedoktoren for gjenging, søylebedding og ny stokk.Her hjemme venter det ny magasinfjær m/ tilbringer da den gamle er sliten.Fant en fabrikkny i Sverige. Kjøper en liten hausken demper så er den klar for nye eventyr.Gleder meg.

Link to comment
Share on other sites

Da er en Zeiss 2,5-10X50 Classic på vei i posten. Som ny!

Bør kunne gå å få på plass tenker jeg. MEN! Bør jeg ha extention ringer? Det er jaggu knappt med plass mellom ringene.

 

Her er forresten resultatet av noen kvelder (psyko mange timer).

PicsArt_02-28-03.01.59.jpg

Edited by Rino Hals
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig har jeg også fått del i den eneste finske kulturarven som ikke involverer badstu, sprit eller slåssing med kniv. En Vixen A1 i 222 fra 1979 har kommet i hus. 

Forrige eier har behandlet den svært pent, og med unntak for litt slitt brunering på avtrekkerbøylen og skjemmende rødt på slagfjæra er den omtrent som den kom ut av fabrikken. Slik har jeg tenkt å beholde den - med unntak for nødvendig puss og rens, selvsagt. 

Jeg trenger et par 30 mm reimbøyler; passer annet enn Sako/Tikka i festene? 

Jeg ser også etter montasjeringer; for å holde den stilmessig intakt hadde det vært gøy med de originale fra Sako. Har noen prøvd om de er stabile og repeterbare når man skrur dem av og på? Om noen har et sett i 1"/26 mm å selge så send meg pm! :-)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 29.4.2017 den 20.55, Østengen skrev:

Har jeg forstått det riktig hvis jeg sier at riflene med enkeltskuddskasse kun ble levert kamret i 22PPC og 6PPC? Og at disse derfor ikke egner seg til omkamring til 222 pga diameteren på støtbunnen?

Ingen som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Andre som opplever matetrøbbel med sine Vixen rifler.?

Opplever at patronen stopper mot underkant av kammeret når jeg tar ladegrep, virker som om den ikke blir løftet nok opp fremme når den slipper magasinet.

Har gått greit med jaktmach, men har trøblet med 55grs oryx og federal varmint-ammo nå i jakta.

 

Den skal til doktoren nå i høst for fjerning av åpne sikter, blånering samt litt stokk og avtrekksjustering uansett, så da får jeg vel legge justering av mating til på lista.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd det med enkelte butte kuler som Rhino 50 grs. Husker i farten ikke om det var fra venstre eller høyre rad, men det var likt hver gang med den kula. Oppstod når det var 2-3 skudd igjen i magasinet. JEg synes også fjæra er slapp, så kanskje det kan være årsaken. Jeg bare stappa magasinet helt fullt og hadde tilstrekkelig antall tilgjengelige før problemer evt ville oppstå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ang matetrøbbel så kjøpte jeg fabrikk-ny magasinfjær med tilbringer for  å få bukt med problemet.

Det var vesentlig forskjell på fjærstyrken samt at det var litt forskjell på utformingen på tilbringeren, nå går det plutselig 

7 patroner i magasinet:D. Dette er en original del laget for min rifle. Er det flere som har den magasinkapasiteten?

Edited by AimPoint
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Send rifla til Rafdal Våpen. Det gjorde jeg og jeg er iallefall meget fornøyd med glassfiber stokken. Du kan jo gå på hjemmesidene deres og kikke på prosjektbilder så ser du hvilken fantastisk jobb de gjør. Ellers er det et nokså tynt utvalg til den lille finske `"damen" der ute. Lykke til med prosjektet:)

Link to comment
Share on other sites

Forhåpentligvis kan jeg melde meg inn i denne klubben om ikke så lenge 🙂

Produksjonen av Vixen strekker seg over en relativt lang periode. Er alle ansett som like gode o.l eller er f.eks AI mer ettertraktet? Er det noen momenter jeg må ha i bakhode når jeg ser etter en god Vixen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er søknad innvilget så da blir det straks Vixen på meg 😀

Angående montasje er det denne som blir mest smekker og samtidig solid? https://www.sportsbutikken.no/sako-ringmontasje-komplett-1"-diameter_31961p.html

Hva er eventuelt grunnen for å gå for Optiloc løsningen med baser og ringer? 

Vil dette sikte være ok i forhold til vekt/balanse?https://www.sportsbutikken.no/kikkertsikte-swarovski-z5-3%2C5-18x44-p-bt-l_32240p.html  

Noen som har det på Vixen og kunne lagt ut bilde?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i det som Jeger`n sier om at ringmounts er de peneste og med stor sannsynlighet de mest stabile til den lille damen. Har optilock med baser til rifla og tenkte også en stund på warne ringer og picatinny skinne, men syntes dette ble litt klumpete. så valget falt på ringmounts:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk 👍

 

Driver å ser på kikkertmontasje og kikkertsikte. Slik det ser ut kommer en ikke særlig mye lavere enn med Sako Ringsmounts uten at hevarmen tar i kikkerten. Som nevnt ovenfor ser det ut til at 50 mm går akkurat i denne montagen.  

Dvs at det ikke er noe å tjene på å gå for ett sikte med 42 mm åpning kontra 50 mm på en Vixen når det gjelder høyde. 

Kan noen bekrefte at dette stemmer? 

Ønsker så lav montage som mulig og så stor åpning som mulig på sikte i den montagen.

Tenkte å bestille sikte og montage i dag, så setter stor pris på innspill.

Link to comment
Share on other sites

Har du originalt løp så er nok dette riktig. Jeg har brukt en zeiss 2,5-10x50 på vixen når jeg brukte optilock montasje, men når jeg valgte å skifte til ringmounts så tok denne kikkerten i løpet, det manglet 1mm for at dette skulle gå, så da ble det en swaro 2,5-10x42. Jeg skiftet pipe på min vixen:)

Det er 30mm rør på disse kikkertsiktene.

Edited by AimPoint
Link to comment
Share on other sites

Ser nå at det er ulik høyde på Sako ringmontasjene 1" er 27mm, 30mm er 29mm. 
Jeg tenkte først å sette på en Swarovski z5 3.5-18x44, men så viste det seg at den bare kommer med BRX retikkelet uten BT.

Dermed vurderer jeg Swarovski Z3 4-12x50 eller 3-10x42. 
Er redd at 50 mm kanskje akkurat ikke går på 1" sikter?
Regner med at det er endel som har Z3 på Vixen da vekt og utsende harmonerer bra sammen.
Setter stor pris på alle innspill :-)

Kaliber 222 og 17 Fireball.
Bruksområdet blir rev, rådyr og fugl. Har en 22-250 AI med 56 kikkert med lys til de mørkeste kveldene. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at 50mm på 1" sikter akkurat blir for stort til ringmontasjene. Men dette kan nok variere fra sikte til sikte, da utvendig diameter ikke er lik. Alle 50mm siktene jeg har testet med 30mm ringmontasjer har dog passet. Jeg har sutret over dette i flere tråder før, men jeg må gjøre det igjen.... HVORFOR  lager ikke Sako ringmontasjer i flere høyder??  Å frese spor på låskassen, for deretter å konstruere en todelt base/ringløsning er usannsynlig dumt! Ringmontasjene til Sako er de beste "jaktmontasjene" som er laget og base/ringløsningen deres er den aller dårligste.  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

461 har integrert rekylklakk i kassa som Mauser M98. A1 har løs rekylklakk med annen utforming. 

 

Dimensjomsforskjeller på underbeslag vet jeg ikke noe om.

 

På sako.fi ligger bruksanvisninger med tegninger under support for utgåtte rifler. A1 tilsvsrer 491.

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jeger'n skrev:

@Torf  Lurer litt på hvor du har den infoen fra.
Jeg har i alle fall en A1 med fast rekylklakk. En kompis av meg har en L461 og den er lik. Han låner stokk av meg innimellom og de går om hverandre uten noe tilpasninger.

 

Ditto. Jeg har en A1 fra ~1982. Den eneste forskjellen jeg har funnet fra L461 er boltmuffa og navnet. Er det mulig at @Torf tenker på senere A1/L491? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...