Jump to content

Sako Vixen-klubben


gordon setter

Recommended Posts

Siden det er så mange her inne som har Sako Vixen så mener jeg vi må ha en egen klubb 8):P

Selv har jeg en Sako A1 som var den siste modellene som ble produsert med kort låskasse beregnet for 222 og 223.

Min er i kal 222 rem.

For tiden er den toppet med en leupold vxIII 4,5-14x40 men vurderer å skaffe en mindre og lettere kikkert til rifla.

Hunterstokken som er på skal beholdes, men synt.stokk fra Rafdal står på ønskelisten.

 

 

normal_022_Redusert.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sako L461 Vixen, fra 1966.

Piben er skiftet til en Sako 223Rem med 8" stigning.

Ovenpå sidder en lille fiks Leupold 3-9x33 Ultralight.

 

Pt sidder originalskæftet på, men der er et nyt på vej fra Rihcards :D

 

Billede kommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg er med! Flott initiativ.

Har en sako vixen 461 i 223.

Denne er ombygd med halvtungt Walther løp med 1-9 twist. og er beddet i en Boberg stokk.

Jeg har satt på en swarovski 3-9x36 i lave leupold montasjer.

Skal få sendt inn noen bilder etterhvert.

 

 

-Har forresten en oljet original stokk til sako vixen til salgs.

+ i tillegg noen høye slanke leupold montasjer til sako som passer fint til kikkerter som er rundt 50mm i diameter til salgs,

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Melder meg på!

Vixen L461 .222, 1-14 twist. Husker ikke produkjsonsår. Toppet med en Khales 2,5-10x50, men denne ble flyttet over på Jaktmatchen da den kom i hus.

Foreløpig helt original (har bare justert avtrekket litt), men det spørs hvor lenge det varer :D

Blir med meg i sekken (http://www.eberlestock.com/hunting.htm) på alle jaktturer med spetsen. Skal tenkte meg nøye om før jeg starter med ombygging, men kortere pipe og lett demper står på ønskelista.

normal_IMAG0003.jpg

 

Edit:

Produksjonsår mellom 1974 og 1977

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel her er mitt bidrag :wink:

 

sakoer2.jpg

 

Sako Vixen enkeltskuddslås merket 6mm PPC produsert 87/88 vis sammen med en original S491 6mmPPC-USA (rifla med treskjefte) til sammenligning produsert en gang på tidlig 90 tallet tipper jeg!

 

S491 har en solidere låsning men virker endel tyngre!

 

Hvis noen har en original Varmint stokk for Vixen enkeltskuddskasse og kunne tenke seg å selge så ta gjerne kontakt :!:

Link to comment
Share on other sites

da jeg er i gang med å skaffe meg en Sako vixen (fra sverige), så lurte jeg på hvilke montasjer som passer på disse? er det bare sako optilock som går rett på kassa slik den er orginalt? ser "Plinkaren" har leupold montasjer på sin, må det til modifisering for

for å få på disse?

 

Ellers tips om montasjer til vixen tas i mot med takk!

 

Rifla blir en julegave fra meg selv, til meg selv :D

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg forsåvidt lagt min sako vixen ut for salg. Men uansett så synes jeg disse optilocmontasjene er noe klumpete. Leupold lager montasjer tilpasset sako. Det finnes også noen slanke leupoldmontasjer som jeg tror heter rimfire, de er virker å være noe slankere i godset . Disse tror jeg skal gå greit på en 223 med så lite rekyl.Har ett sett av disse selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har man fått en Sako A1 i hus, cal. .17 Remington. Har ikke gjort så mye annet enn å sette den inn med litt Redroot-olje foreløpig. Bar preg av å være litt tørr i treverket.

 

Lyddemper er underveis. På sikt må jeg vel se på litt annet sikte, samt andre montasjer antakelig. Enn så lenge får dette duge.

 

Testskyting neste.

 

normal_IMG_2747.jpg

Link to comment
Share on other sites

da er godkjent søknad sendt Torsbo Handels, så da er det bare å smøre seg med tålmodighet vil jeg tro, med jul å styr så går ikke posten akkurat raskere, samt en del ferie dager der borte vist nok. Men den som venter på noe bra venter vel da ikke forgjeves....får vi tro :)

 

Får sendt rifla til et postkontor nærme grensa og henter den selv der, ble en eldre vixen i 222 fra 80 tallet en gang, bra i stokken og vistnok meget bra mekanisk sett. Ikke sett rifla sjøl enda, så litt spennende blir det... :)

Løpet er microrifla, men gjør ingenting, skal få ny pipe i løpet av våren, 223 eller 6x45...fortsettelse følger når børsa er i hus.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vet det ble bygget noen originalt for PPC-Hylser..

 

Det ble laget både enkeltskuddsvåpen og magasinutgaver for PPC. En kamerat har en varmintutgave med enkeltskuddskasse og en magasinutgave med jaktpipe og rett klassisk stokk.

 

Kan vel egentlig melde meg inn i klubben jeg og, for jeg kjøpte en pen Vixen i .222Rem av Nyati her på forumet forleden. Har ikke fått testa så mye med den ennå, men etter frilegging av løp så ser det ut som 55grs Sierra hpbt blir kula for presisjonsskyting. V-maxen skal jeg nok bli venner med også :wink: Får legge inn bilde senere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

da har jeg fått hentet min sako vixen i sverige, ble selvfølgelig noe tull på grensa, da Torsbo hadde glemt lagt ved den godkjente søknade og eksporttillatelsen i pakka, dermed ble det 3 timers venting og telefoner i hytt å gevær før ting gikk i orden...

 

 

Men hvertfall, rifla er utifra serienummeret, produsert på midten av 1960 tallet, men det synes absolutt ikke! den har to hakk i kolba, ellers er den omtrent 100% strøken, etter det jeg kan se så har ikke denne vært mye brukt:)

 

Jeg har tenkt bruke 2 forskjellige kikkerter til rifla, en med 56mm objektiv og en med 40mm og vil helst brukte Leupold QR. Det jeg ser er at sporene på kassa liksom smalner inn bakover dvs. sett fra oven så er det en svaaaak v form på de liksom, skal det likevel gå å bruke QR beregnet for sako, eller må det noe modifisering til her?

 

Pipa er forresten mikroriflet, blir spennende sjekke presisjonen i den, avtrekket på den er også helt nydelig, lett og helt uten kryp:)

Link to comment
Share on other sites

ser ut som jeg går for sako optilock montasje isteden, men er det noen som vet hvilke høyde jeg trenger på ringene? kikkerten som skal på er en Zeiss 3-12x56.

 

har niks og null erfaring med disse montasjene, samtidig har jeg ingenting å måle utvendige diameteren på kikkerten med her jeg er nå.

 

håper på hjelp fra folket

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Melder meg herved inn i Vixen-klubben.

Var på posten og henta rifla i stad. Det er ei L461 i .222 rem.

Noen som kan si noe om prod.år? Våpen nr begynner på 975XX

Det står Bofors på løpet. Hva er bra/dårlig med det?

Stokken var fin. Stålet brukspreget men bra.

 

Har ikke fått sluttstykket enda. Så det blir noen dager til før første gruppe skal måles.

Vurderer å hive på en Swarovski PV-N 2,5-10x56. Dette skal være ren revebørse.

Bilde kommer senere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...