Jump to content

Flatest mulig kulebane


IvoRei

Recommended Posts

Hei. Jeg er en ung, fersk og relativt uerfaren riflejeger, som lurer på om det er noen erfarne jegere her som vet hvilke kaliber med hvilken kule som gir flatest mulig kulebane? Kaliberet må være av typen det er tillatt å skyte storvilt med, men kulen behøver ikke å oppfylle kravet til anslagsenergi for jakt på storvilt, så lenge kulebanen er flatest mulig.

Håper på positive svar:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spør du fordi du vurderer å skaffe deg dette kaliberet, eller er det bare et spørsmål for å vite det?

 

Hvis det er fordi du skal skaffe deg et skikkelig flattskytende kaliber så kan jeg gi deg følgende råd; Ikke skaff deg dette! Kjøp et kaliber med mest mulig potensiale til å skyte presist. Det er presise kalibre som skyter best på de lengste avstandene. Av og til er de temmelig "flattskytende", men det er en annen sak.

 

De superduper flattskytende kalibre kom i ei tid det ikke eksisterte laser avstandsmålere. En feilbedømming av avstanden var da mindre kritisk med et flattskytende kaliber men likevel ikke så mye mer enn normale kalibre. I dag får du målere for 1500 som gjør en standard patron til en lanholdspatron.

 

Husk bare på følgende(lær deg det utenatt) Uten PRESISJON er flat kulebane verdiløs :!: Forresten er ingen kulebaner flate..., men mer eller mindre krumme.

 

Velkommen til forumet

Link to comment
Share on other sites

Flatest mulig kulebane er en "myte". I praksis så må du vite avstand om du skal skyte på lengre avstander. På elgjakt fra 30 til 150 meter vil jeg påstå at kulefall ikke ha noe å si. Det at kula faller 5 cm på 150 meter (fra 100 meter) har på et stort dyr ikke noe å si. Sikter du i lungeområde vil kula treffe innenfor vitalt område.

 

Nå faller kuler forskjellig, men de faller alle sammen relativt likt på jaktavstander som brukes i Norge. Som ny jeger bør du velge 308win, 30-06 eller 6.5x55 pga pris og tilgjengelighet av ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jo kjappare kula fyk, jo mindre parabolisk vert kulebana. Om du slepp ein kule rett ned attmed munninga samstundes som du skyt ein patron med same kule, vil dei to kulene treffa bakken samstundes om ein skyt over ei perfekt flate. Ei periode var det mykje herjing med ultra super deluxe magnum-patronar, av desse grunnane, men: stort sett kom ein fram til at det var lite vits. Effekten i viltet var ofte ikkje lett å spå, og sjeldan betre enn med dei treigare kulene, og sjølv solide jaktkular sleit med å halda saman. Dette til auka pris på ladekomponentar og ein helsikes smell. Gløym alt snakk om patronar som skyt beint som ein stråle, det er like fjernt frå dei fysiske realitetane som silikonpuppar og konfigurasjonsfrie Internettilkoplingar.

 

Eg er heilt samd i forslaget om å kjøpa ein 6,5. Dette er ein patron det er lett å få tak i billeg, særs presis ammunisjon for her i landet, og den lange, slanke kula er fin til skyting på dryge hold. Når du etter kvart byrjar å lade, vil du òg finna at den er enkel å ha med å gjera.

Link to comment
Share on other sites

Kulefall er sjelden det største problemet hvis du skal treffe små mål på litt langt hold. Vindavdrift er oftere et problem. Presisjon er som regel et problem. Ergo er ikke "flattskytende" noe du bør bekymre deg om. Sats på ei presis rifle i et presist kaliber som har lite vindavdrift og rimelig ammo slik at du har råd til å trene mye. Var det ikke noen her som nevnte 6.5x55? ;)

Link to comment
Share on other sites

Må bare støtte Sako30-06 i uttalelsene over...

 

Etter flere tiår med hjemmeladning og børsebygging, magnumfeber, ultrahurtigsmåkaliberdilla er jeg tilbake på...6,5x55 :mrgreen: Det er denne jeg bruker til fjellrype..med 144grs. kuler.

Grunnen er simpelthen vindavdriften, siden det skjelden er vindstille i høgfjellet :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du egentlig bruke børsa til? Snakker vi om en jaktrifle som også har gode langholdsegenskaper? Da vil nok en 6,5 være midt i blinken.

 

Problemet med flattskytende kaliber er at det krever høy utgangshastighet og tunge kuler. Rekyl blir dermed fort et problem, spesielt for en fersk skytter. Det er en grunn til at de tre store (6,5x55, 308 og 30-06) er så populære, nettopp fordi de klarer kravet til storvilt uten for mye smell og rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal svare helt bokstavelig på spørsmålet ditt, foreslår jeg at du kan begynne å se på patroner som f.eks.

 

  • Winchester Super Short Magnum (WSSM)-serien
  • Lazzeroni-kalibrene
  • Remington Ultra Magnum (RUM)-serien
  • .30-378 Weatherby Magnum

 

Eller ev. en .22-.50 BMG Ackley Improved eller en .17.-.577 T-Rex. :) Av svært gode grunner nevnt ovenfor ville ikke jeg hatt noe av dette, for å si det forsiktig, men det var kanskje ikke dét du spurte om.

Link to comment
Share on other sites

Den praktiske nytten av et flattskytende kaliber kontra et ikke så flattskytende kaliber er etter min mening overdrevet. F. eks vil en 300 winmag og en 9,3x62 ha et kulefall på henholdsvis 11 og 19 cm fra 100 til 200 meter. Siden det her var snakk krav om storviltkaliber, er forskjellen på 8 cm som marginal å regne. Skal man skyte på lengre hold enn 200 meter må man uansett kaliber kjenne kulebanen, og kompansere for kulefall. Om man da må skru 12 eller 14 klikk på en gitt avstand burde ikke spille noen rolle.

 

Eksemplene over er to kurante kaliber i hver ende av skalaen ( kulebane ). De tre mest brukte kalibrene 308, 6,5x55 og 30-06 ligger nærmere det flattskytende eksempelet over kulebanemessig, enn den krumeste. Dermed blir det for de fleste av oss av mer akademisk interesse hvor mye flatere ett kaliber skyter enn andre. I ren jaktsammenheng i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Den praktiske nytten av et flattskytende kaliber kontra et ikke så flattskytende kaliber er etter min mening overdrevet.

 

Spesielt siden det er snakk om ein, etter eige utsagn, "uerfaren riflejeger", som nok ikkje bør skyte på avstander over 200 meter, og helst også vesentlig kortere enn det og (150 meter er vel ei grei maksgrense, iallefall i starten).

 

Ref tråd om langholdsjakt (http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=20942),

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også annbefale deg og gå for 6,5x55.

Ser ikke i tråden her at noen nevner BC, det er av stor betydning når holdene begyner og bli riktig lange!

6,5 har oftest veldig god BC på alle kuler botsett fra mer eller mindre rundnesede jaktkuler i 156g-160g klassen.

På praktiske jakktavstander er dette med flat kulebane overdrevet, men det skal ikke stikkes under en stol at når målene er små og avstanden stor blir slingringsmonnet til korekt avstandsbedømmelse noe større.

 

Mulig jeg er litt urettferdig og leser mellom linjene dine nå, men jeg føler alikevel for å si det.

Ikke la deg lede til å tro at du kan skyte på vilt på veldig lange avstander selv om du skaffer deg et svært flattskytende kaliber.

Det eneste som kan gjøre deg skikket til å skyte på vesentlig lenger enn normale jakthold er mye erfaring og veldig, veldig mye trening.

Som jeger blir man uglesett om man skyter på uforsvarlige hold og driver med annen "cowboyvirksomhet". Skulle man skadeskyte et dyr på uforsvarlig hold finnes det ingen unnskyldning, man har oppført seg som en tosk :wink:

 

Skyting på lange hold er morro, helst på papp!

Min "langholdsrigg" er en 7mm Rem Mag med 139g kuler i 1000m/s. Jeg må alikevel innrømme at samlingene er like små med 6,5x55'en, og at jeg er like nære senter om holdet er kjent!

Link to comment
Share on other sites

Jess boys. Takk for mange svar! :D

Når det kommer til hva jeg har av erfaring, liker jeg å være veldig ydmyk i det jeg skriver, men jeg er ikke helt nyfødt. Jeg har en tikka M595 i cal. 308 og har felt 6 rådyr og 2 seler med dette våpenet. Jeg er veldig fornøyd meg det, men higer etter å begynne å ta å føle på de lengre holdene, iallefall på selen.

Det er ikke det at jeg ikke vil lære meg kulebanen til 308, men når det finnes kalibre, som f.eks 22-250, hvorfor ikke?

Håper på mange positive svar :D

Link to comment
Share on other sites

.22-250 er ikke tillatt brukt på sel heller ifølge dagens regler. Du skal ifølge regelverket bruke et kaliber og ei kule som oppfyller storviltkravet, uansett hvor unødvendig "overkill" man måtte synes det er på en liten kobbeskalle.

 

Selv om .22-250 hadde vært tillatt brukt på sel vil jeg minne om det jeg sa om vind. Jeg kjøpte sjøl en .223 i sin tid for å bruke på gåsa like nord for der du bor. Jeg har gått over til lange, tunge kuler med gode vindegenskaper i moderat hastighet istedenfor de lette, flattskytende kulene fordi det er merkbart lettere å korrigere for avstand enn for vind. Jeg tror ikke det blåser så mye mindre på Herøy enn på den øya jeg jakter gås ;)

Link to comment
Share on other sites

Hver gang jeg ser poster som dette må jeg innrømme at jeg blir litt småirritert. Hamrer løs på et innlegg - midtvei husker som regel kua at den har vært kalv og innser at det er nok en prosess for alle dette.... :mrgreen:

 

Men, som fersk riflejeger så har jeg i grunn et godt råd. Kjøp et kaliber du kan trene MYE med. Det er viktigste punktet av de alle den første tiden. Å kjøpe et sært og flattskytende kaliber skjønner også jeg er moro, men når det koster skjorta og litt til å trene så er mer en halve moroa borte. 6.5x55 med ei 7grams scenar kule er mer enn flattskytende nok for de fleste forhold, og slettes ikke så dum i vind heller.

 

My 2 cents...

Link to comment
Share on other sites

Vil vel stille meg i den rekka som anbefalar 6,5x55. Dei fleste fordelane er nevnt. I tillegg har eg inntrykk av at det er eit kaliber som er relativt takknemmelig å lade gode ladingar til. Du trenger ikkje ha mastergrad i heimelading for å få til bra samlingar med 6,5x55, for å sei det sånn :D

Dette er litt av grunnen til at det er greit å satse på eit av dei litt vanlege kalibera. Det er ein grunn til at dei blir satsa på.

Sjølv om trådstartar ikkje er blodfersk, so har du plenty av tid seinare til å utforske alskens sære kaliber når den lysta måtte komme, og du er lei av 55mm lange hylser :wink:

 

Skulle eg hatt noko meir sprettent, so ville eg kanskje sett på 7mm RemMag, som fleire har nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Hva med.300 win mag. Har selv erfaring med det kalibret og det er ett svært pressist kaliber i cal .30 (billige kuler og svært stort utvalg av fabrikanter BC og kulevekter).300win mag er flattskutende. Det er når du passerer 200meter at du begynner å se forsjell på krom og flat kulebane. Ut til 200 meter er det forholdsvis lite forskjell. Hvis du lader selv er det ikke stor forskjell på prisen mellom .308win og .300win mag.

Link to comment
Share on other sites

F…! Denne tråden gir meg nesten lyst på en 6,5x55. Og jeg som en gang forbannet meg på at jeg aldri aldri aldri skulle ha noe som helst i det kaliberet. :lol:

 

Jeg hadde også den holdningen til samme kaliber for noen år siden. Noe kjedeligere kaliber kunne jeg ikke tenke meg. Er i dag lykkelig eier av rifle(pipe) i 6,5x55. Den skyter utrolig presist, samtidig som rekylen er behagelig.

 

Beklager avsporing.

Link to comment
Share on other sites

Kaliberet må være av typen det er tillatt å skyte storvilt med, men kulen behøver ikke å oppfylle kravet til anslagsenergi for jakt på storvilt, så lenge kulebanen er flatest mulig.

Det spørsmåler skjønner jeg;

Da er det bare 6,5X55, 260 og 6,5-06 som er svaret egentlig. Mindre dia=ikke lovlig. Disse er lovlige i utgangspunktet og kan lades med lettere kule for flatere kulebane ut til et visst hold. Vindavdrift er et annet parameter som ikke kommer inn under flat kulebane.

Så svarene er greie nok de :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med.300 win mag. Har selv erfaring med det kalibret og det er ett svært pressist kaliber i cal .30 (billige kuler og svært stort utvalg av fabrikanter BC og kulevekter).300win mag er flattskutende. Det er når du passerer 200meter at du begynner å se forsjell på krom og flat kulebane. Ut til 200 meter er det forholdsvis lite forskjell. Hvis du lader selv er det ikke stor forskjell på prisen mellom .308win og .300win mag.

 

Er veldig interresant det du sier der, Herr Skjørtejeger:) 300 win.mag er et kaliber jeg har tenkt lenge på, og det er også det kaliberet jeg fant med flatest kulebane i norma ballistics(program som regner kulebane ut i fra kalibervalg, type kule og siktelinje). Hvis jeg skjøt våpenet i cal 300 win.mag inn på 200 meter og brukte enten norma nosler eller barnes triple shock, ble det største avviket i kulebanen 43mm. Har du hatt dette kaliberet lenge?

Link to comment
Share on other sites

300 winmag er et kjempekaliber i dobbel forstand. Har en selv, og den skyter meget pene samlinger med 180 grains Nosler Accubond og 185 grains Lapua Mega. Hvis du går for dette kaliberet bør du ikke velge en av de letteste børsene på markedet. Den sparker friskt og er slitsom å skyte mye med. Skikkelig gøy, men man blir litt sliten i trynet av det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 300 wby.mag., og det er omtrent identisk med 300 win.mag. Denne rifla skyter veldig flatt og futter kula avsted uten særlig ens for vinden (i forhold til mye annet). Jeg lader selv (med den ammoprisen er det en nødvendighet) og har funnet ladninger som gir kjempegod presisjon. Kalibervalget ble tatt sammen med en børsemaker som heter Ragnar Hansen: Kravet var at kaliberet skulle dekke alle tilgjengelige viltarter på alle akseptable avstander, med så flat kulebane som mulig og være presist nok til å kunne hevde seg på banen. Og det var akkurat det jeg fikk.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg vill valgt 7mm eller 270 wsm, eventuellt 7mm rem mag. Remington Ultramagnum eller ting bygget på 378wbymag hylsa blir overkill (mye ekstra krutt for litt extra)

Link to comment
Share on other sites

Eller "Go Wildcat" med 6,5-06.... 8)

Denne og 260 (6,5-308) er vel noe av de enkleste villkattene. Ta ei lett tilgjengelig 30-06 hylse, press den i dia som den aldri har vært annet enn 6,5-06 :D

 

Tipper at en eller annen fabrikant snart lager den som standard. Rart at det ble 6,5-308 som Reminton tok og "temmet" og ikke denne. Har du lang kasse så...

Link to comment
Share on other sites

Mye styr med vilkatter og andre aparte kalibere - hvis trådstarter ikke lader og er sånn passe gal og eksperimentell. Altså, hvis han ikke er det, tror jeg 300 winmag er midt i blinken. Solide greier med absolutt håndterbar rekyl og lett tilgjengelig ammo som ikke koster skjorta.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke først prøve å utnytte den riflen du har. Prøv Lapua ammo med 155grs Scenar. Denne gir meget god fart i 308Win og har i tillegg en rimelig grei BC for vekten å være. Bør strekke den supersoniske rekkevidden på riflen din til 1100+m, og med en tilsvarende forbedring på kulebanefallet og vindavdrift (mindre mao).

Når du behersker den kan du vurdere å kjøpe deg noe mer flattskytende om du har behov for lengere rekkevidde og mindre vindavdrift.

 

Personlig mener jeg 7mm for tiden er det beste fordi det er her du finner kulene som har best BC ift vekten (6,5mm har siden tidlig i forrige århundre vært forskånet med meget gode kuler BC-messig som har gitt dem sitt gode rykte med full rett, men de er nå de siste 10-15 år forbigått av 7mm), og du selv med en moderat magnum som 7mm RemMag med 180grs Berger VLD har omtrent identisk ballistikk som 338LM med 250grs Scenar (både V0 og BC er omtrent den samme) med betydelig mindre rekyl og kostnader både til våpen og ladekomponenter. Går du opp til det større og mer uregjerlige og tempramentsfulle 7mm STW eller 7mm RUM er forskjellen betydelig til 7mm'erens fordel. Her får du både meget flat kulebane og lite vindavdrift.

 

På kortere hold (i denne sammenheng under 1000m!) kan lettere kuler presses opp i svært høy hastighet med påfølgende flatere kulebane. Men pga dårligere BC på disse kulene blir som oftest ikke vindavdriften særlig bedre, og det du oppnår da er egentlig ikke så veldig mye verdt da det som er vanskeligst på lange hold er vindavdrift. Alle andre parameter kan måles og kompensasjon kalkuleres med ballistiske kalkulatorer. Vind kan du normalt bare måle på en (ved skytteren) til to (ved målet) plasser, og alt i mellom blir mer eller mindre kvalifisert synsing, både når det gjelder styrke og retning. Her er det å skyte mye i forskjellige vindforhold beste/eneste måten å få mest mulig erfaring på for å kunne bedømme vinden mest mulig riktig. For kulebanefallet er akselerasjonen, G, en kjent faktor. Når den kombineres med flyvetiden til målet er det enkelt å beregne kulebanefallet. Når man tar inn lufttrykk, lufttempratur og kruttempratur er det man gjør egentlig å rekalkulere flytiden til kulen for de rådende atmosfæriske forholdene, G er uansett konstant.

 

Beklager om dette ble for teknisk, oppstykket og forvirrende :oops:

Link to comment
Share on other sites

R93LRS2: Bra sagt om "flattskytende". Og ett godt poeng om kulebane vs vindavdrift!

 

Dersom trådstarter skal ta sel på langhold blir vel vindavdrift et vel så stort problem som å beregne kulebane? Nå har jeg aldri jaktet sel så det blir mye resonering (synsing), men er oppvokst ved sjøen og vil tro at vindstille dager er en like stor mangelvare jevnt over hele norskekysten?

 

Jeg er/var i samme situasjon som trådstarter (slik jeg har tolket han), men kom frem til at jeg like godt kan bruke min .308 til å prøve meg på langholdskyting og lading. Uansett kaliber og jern er vel "the basic steps" stort sett de samme? Så får vi se hvor lang tid det går før børsa blir den begrensende faktoren :wink: (og må ikke glemme at kaliberet (.308/7,62) har en ikke akkurat beskjeden fartstid som langholdsdreper under siste århundres væpnede konflikter)

 

Jeg valgte å heller se etter nytt sikte og avstandsmåler.

 

Beklager hvis OT, bare min "2 cent"...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...