Jump to content

6.5x68


hansen deluxe

Recommended Posts

Etter å ha lest endel om dette kalibret ble jeg så fasinert av det at jeg bestillte ei pipe rett før jul i fjor.

I følge Gresvig as og Børselars er det ikke det helt store salget av hverken komponenter eller ferdigladd ammo i Kongeriket. Kunne vært artig om flere har erfaring med denne "store 6.5`n"

 

Lutz Möller har skrevet noe om denne her:

http://www.lima-wiederladetechnik.de/Pa ... x68WW.html

 

Pipa kom i hus 19 februar.

Hylser kjøpte jeg hos Landrø (Sikkert samlet støv på lagret i flere år).

Diesettet (Hornady) bestillt hos Midway.

Noe ladedata var å finne i Ladeboken, samt i Vihtavuoris ladebøker. Ikke mye men dog en start.

Etter et par runder på banen var pipa grundig innbrukket. Med tanke på hylsevolum og hastighet denne gir pusses pipa flere ganger på banen, samt en grundig puss når jeg kommer hjem.

 

Har ladd og testskutt med følgende kuler:

155 grams Lapua Mega, Ladde denne etter Ladebokens ladning.

Beste samling 3 skudds serie: rundt 30 mm.

Hastigheten var langt under Ladebokens, Snitt 813,5 m/s.

 

140 grs Sierra Gameking, også ladd etter Ladeboken.

Beste samling rundt: 40-45 mm.

 

120 grs Swift A-Frame.

Skutt 2x3 skudds serier: 26 mm og 25 mm.

Ikke målt hastighet.

 

100 grs Sierra Varminter.

Skutt noen få serier: 29-35 mm.

Hastighet 1035 m/s.

 

De to sistnevnte fant jeg ladedata ved bruk av QL. Hastigheten på 100 grs Sierra`n stemte godt overens med QL.

Dvs 5 m/s forskjell.

Har tatt vare på endel av skivene og skal få lagt ut bilder etterhvert.

 

I løpet av de 4 ukene jeg jeg har hatt pipa i hus har jeg fått prøvd den litt jakt, da ladd med 100 grs Sierra Varminter.

Felt sålangt: 1 bever på 18 kg.(ikke gjennomskyting,skutt skrått forfra på ca 45 meter). og 1 mink.

Men ennå er det en måned igjen av beverjakta her nede.

 

Skal til Polen i mai (Bukke-og Villsvinjakt) og da regner jeg med at denne blir med, ladd med 120 grs Swift.

 

cd65x68schuler.jpg

 

Bildet lånt fra:

http://stevespages.com/jpg/cd65x68schuler.jpg

 

Skal fylle på etterhvert med den erfaringen jeg får utover.....

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaringer med 6,5x55, der får jeg gjennomskudd med både 85 og 100grs Sierra HP kuler i 4 av 5 tilfeller på 15+ kg bever. Når jeg lader samme kulene i 6,5-06 og 6,5/284 synker andelen gjennomskudd betraktelig. I 6,5/300Weath har jeg opplevd flere ganger at 85grs kula ikke kommer frem til skiva pga overrotasjonen/hastighet får de til å poffe i lufta. Har bare brukt 100grs utgaven på jakt, men heller ikke her har jeg fått gjennomskudd. Mye av sammer opplever jeg med 110HP i 308 Win gir gjennomskudd, men når den kommer i feks 300H&H, 308 Norma Mag eller 300WSM blir bildet litt anderledes. Veldig bra effekt, det er aldri noen tvil om at beveren er død, og jeg har fortsatt ikke mistet en eneste en.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er noen her inne som har et tips hvor man få fatt i necksizer? Alternativet er å bruke en universal fra Hornady. Hvis den klarer så lange hylser.

Finnes det ikke en 6,5 universal magnum necksizer fra hornady å da?.. har slike i 7mm og 30 kal... skulle ikke forundre meg om den finnes i 6,5 å...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ladet opp noen 120 grs Prohunter i går ettermiddag og dro på banen for å teste de.

Skjøt først opp et par skudd fra beverjakta i våres. 100 grs Varminter, skjøt så 4 av Prohunter`n.

Ladningen i Prohunter`n ga flate hetter :shock:

(I vinter ladde jeg og testet 120 grs Swift med et grain MRP mer bak. De ladningene ga normale hetter. Sjekket QL og trykket er langt under max.)

Fikk heller ikke tregt hevarmsløft når jeg testet de i går.

Mulig jeg må bite i det å få fatt i fabrikkladde patroner å bruke de som referanse hylser hva gjelder måling av trykkring.

Ladningen var et grain over det Ladeboka oppgir som max på en 140 grs Vulcan kule.

Mulig at ladningen rett og slett er for slapp?, men fikk ikke soting på hylsa (nye RWS hylser).

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testet flere ladninger. Ladde opp noen få med 1 og 2 grain mere krutt. Hettene så mere normale ut denne gangen. Men hastigheten var/er altfor høy til å kunne bruke Prohunter på matvilt.

Ladde noen få patroner med 120 grs Swift og, da ga den hastigheten som QL oppgir med samme ladedata. Og hettene er normale.

Gjenstår å lade opp flere patroner og skyte inn, da er jeg klar til bukkejakta :D

 

Mulig MRP2 er et bedre valg i dette kalibret. Men det får vente til vinteren. Og da er vel pipa snart utskutt :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
JegerBomBomBomBom

@Hansen;

 

Muligens feil å ta det her, men vil ikke blåse liv i en tråd fra 07...

 

Hvordan gikk det til slutt med prosjektet? Spiser den løp eller er det greit? Fikk du testet den på bambi?

 

Tar svaret her..

Fikk ikke testet den på rådyr. Men skjøt tilsammen 7 bever (mener det er riktig tall) og en mink. Pipa har gått ca 150 skudd til nå.

Hvor mange skudd pipa tåler før det er slutt aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Finnes mange spennende kaliber for de som vil ha noe litt annerledes, ja... :)

Men leser også at noen kommenterer at man ikke får noe ekstra ut av en 6.5x68 enn med de litt kortere 6.5'ene. Bare mer krutt, mer smell - og større løpsslitasje? Korte patroner er vel også mer egnet i korte (ca 50 cm) løp?

 

Kikker litt på 8x68 i tillegg, som evt. elgkaliber. Begge disse er vel basert på magnum kasse, og kan være to løpsalternativ sammen. Men den sparker vel litt vel mye i retur i forhold til hva jeg ønsker, tror jeg...

 

Da er det et sikkert et enklere valg (også prismessig på sikt) med f.eks. 6.5x55 og 8x57IS. Hvis man ikke vil ha noe litt eget da...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med 6.5x65RWS, og iflg de ladningene som ble oppgitt lenger oppe på sida her, er det mer futt i den enn i x68.

Alvestad har hylser, N15 krutt og du har ei patron ferdig lada til kr 4-5 avhengig av kule.

Jeg vurderte 6.5x68 før jeg gikk for 65rws, og er glad jeg valgte som jeg gjorde. Løps slitasjen er absolutt til stede, men med moderate treningsladniger som ligger rundt 900 m/sek med 140 grs kule, så har man løp som holder 2 tusen skudd.

Kan legge til at jeg klarer å presse ei 140 grs kule ut av løpet i 1028 m/sek. Men da med overtrykk ;)

Link to comment
Share on other sites

Finnes mange spennende kaliber for de som vil ha noe litt annerledes, ja... :)

Men leser også at noen kommenterer at man ikke får noe ekstra ut av en 6.5x68 enn med de litt kortere 6.5'ene. Bare mer krutt, mer smell - og større løpsslitasje? Korte patroner er vel også mer egnet i korte (ca 50 cm) løp?

 

Kikker litt på 8x68 i tillegg, som evt. elgkaliber. Begge disse er vel basert på magnum kasse, og kan være to løpsalternativ sammen. Men den sparker vel litt vel mye i retur i forhold til hva jeg ønsker, tror jeg...

 

Da er det et sikkert et enklere valg (også prismessig på sikt) med f.eks. 6.5x55 og 8x57IS. Hvis man ikke vil ha noe litt eget da...

6,5x68 er basert på 8x68S hylsa. Mens 8x68S er en av de mer velbalanserte "magnumene" blir 6,5x68 som du er inne på noe krampaktig.. Den trenger 65cm løp for å vinne noe vesentlig over 6,5x65RWS, og smell og munningsflamme er betraktelig over 6,5x55 f.eks.

 

Jeg har brukt 8x68S til elg i mange år, og betrakter den jevngod med 338, i tillegg har den bedre kulebane. Jeg bruker 220 grs Woodleigh, som oppfører seg helt praktfullt i 870 m/s :)

 

På mindre hjortevilt syns jeg 6,5x55/270/280 er bedre egnet, og med flat nok kulebane til reinsjakta.

Prismessig har 6,5x55 ingen konkurrenter, og løpet tåler 6-8000 skudd!

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

6.5*68 er vel først og fremst utviklet for gemsejakt i alpene med lette kuler. Gamle Steyr rifler jeg har vært borte i tror jeg hadde 1-11" i stigning. Noslers 100 gr partition fikk man tidligere ikke kjøpt løst. Den ble kun produsert for fabrikkammo i 6.5*68.

Link to comment
Share on other sites

mauser69 - hvordan er erfaringen med 8x68S på elgen da, sammenliknet med mer "normale norske kaliber"?

Og hvordan vil du klassifisere rekylen?

 

Enig i at 6.5x55 nok er det mest praktiske og rimeligste alternativet av 6.5'ene her på berget. Det betyr faktisk ganske mye det også, siden det vel kommer til å gå med en del skudd...hvis man skal ha dette som "treningskaliber" og til bruk på mindre vilt opp til og med rådyr. Men hvis grunnlaget er en Sauer 202, går vel ikke 6.5x55 og 8x68S om hverandre med kun løpsbytte - det må vel mer til? Og da blir det jo igjen litt ugunstig - og 8x68S mindre praktisk enn andre valg... :)

Link to comment
Share on other sites

Fant en fin tabell over rekyl her: http://www.chuckhawks.com/recoil_table.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Noen utplukk:

 

Cartridge (Wb@MV) Rifle Weight Recoil energy Recoil velocity

6.5x55 Swede (129 at 2700) 8.0 12.5 10.0

6.5x55 Swede (140 at 2650) 9.0 10.6 8.7

.30-06 Spfd. (150 at 2910) 8.0 17.6 11.9

.30-06 Spfd. (165 at 2900) 8.0 20.1 12.7

.30-06 Spfd. (180 at 2700) 8.0 20.3 12.8

8x57JS Mauser (150 at 2900) 8.0 17.1 11.7

8x57JS Mauser (195 at 2500) 8.0 18.5 12.2

8x68S (150 at 3300) 8.5 25.3 13.9

8x68S (200 at 2950) 9.0 29.1 14.4

9.3x62 (270 at 2550) 8.5 33.3 n/a

9.3x62 (286 at 2360) 9.0 28.0 14.1

.375 H&H Mag. (235 at 2700) 9.0 29.5 14.5

.375 H&H Mag. (270 at 2690) 9.0 36.1 16.1

.375 H&H Mag. (300 at 2530) 9.0 37.3 16.3

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

nu måtte jeg med på dette forum, i Danmark er der ikke så stor interesse på obskur kalibre

Jeg fik en Mauser 66 i dette kaliber :D og den skyder fantastisk me RWS 8,2 fabriksladt og fint resultat på rådyr.

den skyder endda bedre med en ladning jeg fik teste fra en hjemmelader ( jeg lader ikke selv) og jeg vil lægge data op senere

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært fint å fått mere ladedata :wink:

 

 

 

 

Velkommen hit, forresten 8)

 

75 grain MRP-2

OAL 83,5

RWS 5333

RWS hylser

96 grain V-MAX

 

Jeg hadde ladninger fra 70 grain til 75 grain og det var denne der gik best og samlet innom 1/2 MOA på 110 meter

men ikke testet på vilt, da er den nok for hurtig

 

 

Takker herfra, jeg har snuset på kammeret om flere ting der ikke diskuteres så meget i Danmark og må sige jeg liker den humor der er her på forum og ikke minst den store viden

Min 6,5x68 købte jeg ved et uheld på egun, jeg troede jeg bød på en 7x57 :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...