Jump to content

.222 Rem - billig hylsealternativ!


Morten Vinje

Recommended Posts

Har sett stadig flere bemerke at hylser til .222 Rem har blitt dyre, og kom til å tenke på et alternativ som bør funke utmerket. Langt, langt bak i hodet svever noen minner om at jeg faktisk har prøvd det også, men husker ingen detaljer rundt det. Nuvel - tanken er som følger:

 

.223 Rem-hylser smøres godt, presses i .222 Rem FL-die og trimmes til riktig lengde. Og vips; har man 222Rem-hylser fra en kilde som er billigere og vesentlig mer tilgjengelig. Det gjør heller ingen ting at 223-hylsene er spec-et 5000 psi høyere enn .222-hylsene heller; 55 000 psi mot .222-ens 50 000 psi - da skulle det være mulig å lade dem litt sprekere enn vanlig.

 

Jeg tror ikke at en eventuelt tykkere hylsehals skulle by på problemer, og det begrunner jeg med at jeg presser mine .300 Whisper-hylser fra .223-hylser - uten behov for dreiing av hylsehalsene. 300 Whisper er basert på .221 Remington Fireball-hylsa, som igjen er en nedkortet .222 Rem, så dermed skulle det gå helt fint. I verste fall må man dreie ned halsen en smule, men slik jeg ser det er dette bare fordelaktig ettersom man får rettere hylser og dermed bedre presisjonspotensial.

 

Det man derimot skal passe litt på, er hylsevolumet. .223 har mer gods i baken og noe tykkere vegger i den nedre delen av hylsa. Dette skal man selvfølgelig ta hensyn til, og ikke bruke .222-ladninger direkte. Her bør man absolutt begynne lavere og heller jobbe seg opp. Men det er jo gammelt nytt for hjemmeladere.

 

Noen som føler for utfordringen, gjør noen forsøk og poster resultatet her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd dette, uten den store suksessen. Det var riktignok militære 223 hylser (noe amerikansk 91 lot etter hva jeg husker). Pressing og trimming gikk greit selv om trimming tok noe tid. Allerede etter 2. gangs avfyring (hylsene var i utganspunktet uskutte patroner hvor kula var trukket ut og kruttet fjernet) sprakk en stor del av hylsene (1 av 4-5 omtrent) rundt hylsa i overgang skulder-hals. Hadde også tilfeller hvor hylsehalsen satt igjen i kammeret etter utkast av hylsa. Sorterte ut og kasserte de som hadde sprukket, og ladet resten en 3. gang bare for å prøve. Da sprakk nesten samtlige og jeg avsluttet eksperimentet.

Mulig halsglødning kunne gjort underverket her, men gadd ikke å prøve. Dette var som nevt helt nye militære hylser som hadde godt synlig anløpning nedenfor den "nye" overgangen hylsekropp-skulder.

Veide hylsene etter omforming og vektmessig var de nogenlunde lik med Normas .222 hylser, dvs sånn midt på treet, ca 100 grain mener jeg det var.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikknye hylser er naturligvis stive som bare det. klart de må glødes før ompressing (andre også, for den sakens skyld). Til sammenlikning har jeg presset 221 Rem Fireball fra både 222- og 223-hylser med godt resultat, og det er en enda heftigere operasjon å få til. Det må selvfølgelig gjøres riktig.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Tar opp igjen denne tråden her, leita på banen i dag etter 222 hylser men fann berre ein drøss med 223. Er detta noke å satsa på, sett at eg sete meg inn i da å gjere da skikkelige eller er da bedre å heller kjøpa noken lapua 222 hylser, jaktdepotet hadde iverfall før.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget en god del hylser fra S&B 223, de funker helt OK. Grunnen til å velge så billig messing som S&B var enkel, jeg hadde tilfeldigvis en bråta av de :-)

Det er selvfølgelig en del jobb, presset de først i en 300Whisper-die før endelig pressing til 222. Deretter må messingen trimmes, glødes og dreies. Men jeg synes nå slikt arbeide er kos...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt både Lapua tomhylser og S&B ferdigammo typ billig FMJ hos JD. Kuleholdet og messingen er jevnere i Lapua, men den er sannelig ikke dårlig i S&B heller. Jeg har ladet lot'ene om hhv fem og seks ganger og har enda ikke kassert noen hylser. 

Link to comment
Share on other sites

Inne på hva da? Du må være mer spesifikk, jeg gidder ikke se gjennom en 9minutter lang video om noe jeg allerede kan.

 

Gløding er ikke absolutt påkrevd, men jeg mener det er fornuftig for å sikre god levetid. Dreiing vil avhenge av godstykkelsen på hylsene du bruker, max halsdiameter (med isatt kule) er 6,43mm.

Link to comment
Share on other sites

OK, da han gjere er i korte trekk, å ta imperial die wax på ei hylsa, deretter bruka han ei dia uten expander ball som han skrur gradvis ned i pressa, altså han kjøre hylsa opp i dia ein rekke gonga sån at han omforme den gradvis. Så må ein trimma før ein skrur i expander ballen og kjøre hylsa gjennom dia ein gong til. Desse to siste opperasjonane vise han ikkje. Når meine du at ein skal gløda hylsa då?

Link to comment
Share on other sites

Det er krevet hele bøker om hylseforming, og jeg er sikker på at det finnes flere meninger om dette enn det finnes folk som har gjort det. Jeg foretrekker å gløde messingen etter omforming. Kjedelig om de sprekker på tredje omladning etter å ha lagt såpass med arbeid i de. Men det er ikke absolutt påkrevd, så du kan jo prøve uten og se om de fungerer bra.

Du må passe på godstykkelse i halsen, blir den for stor kan du få problemer. Her vil valg av hylser avgjøre, enkelte merker er tykkere enn andre nedover skulder/kropp.

 

Jeg foretrekker å kjøre de gjennom en .30-die først, uten en slik mellompressing fikk jeg problemer med at skulderen kollapset.

Edited by Erlend Meyer
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, can skrev:

..... før ein skrur i expander ballen og kjøre hylsa gjennom dia ein gong til. 

Fort gjort å bøye utstøterpinnen i dien din når motstanden blir såpass stor. Det tryggeste er nok en egen ekspansjonsdie, med ekspansjonsmandrel i riktig diameter (.223). Deretter trenger du trolig utstyr for neckturning, med «turning-mandrel» i riktig diameter (.222). Sluttproduktet da blir en hylse med innvendig hylsegeometri som avviker fra kaliberstandard, og hylser med trolig kortere enn normal levetid. Med andre ord; en litt utstyrskrevende (=dyr) og arbeidskrevende måte å «spare penger» på. Hvis du ikke har det nødvendige utstyret fra før, snakker vi om et par tusenlapper i utstyr. Det tilsvarer nokså mange ladesykluser med utgangspunkt i f.eks Lapuahylser..... Men bevares, det er jo gøy med noen slike fikleprosjekter- synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...