Jump to content

Støm - bjeffehalsbånd


Jørgen

Recommended Posts

En av naboene har et strømhalsbånd på en av hundene sine pga. bjeffing.

 

Er dette lov?!? Og her det i såfall lov å ha på hunden over lengre tid?

Sakkeren som står der i hundegården tørr jo ikke åpne kjeften!

Synes det ser ut på grensen til å være dyreplageri. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Synes det er rart at det er lov og selge antibjeffe bånd som gir støtt når hunden bjeffer hvis det ikke er lov å bruke dem. Ett dressur band for sau o.l. er det jo fjernkontroll til og bjeffebåndene kan enn jo ikke påstå kan brukes til saue avvending når di bare utløses av bevegelse i strupen eller høy lyd.

 

Ta en prat med naboen din og anbefal han heller ett bånd med sitron eller pepper spray. (det er altså ikke den samme pepper sprayen som politiet bruker. det er bare litt stram lukt i den som hunden ikke liker, forhåpentligvis 8) )

 

Edit: Rart at hvem som helst kan kjøpe ett dressur halsbånd også når det kreves i loven at enn skal ha kompetanse for å bruke dette!

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært totalforbud mot denne formen for utstyr...i alle sammenhenger. Er sterk motstander av den legale delen av bruksområdet også.

 

Et kjapt tips til politiet, så får naboen din så det svir på pungen. Krever ingen ressurser å komme over for å konstantere ulovlig bruk av dritten.

Link to comment
Share on other sites

En av naboene har et strømhalsbånd på en av hundene sine pga. bjeffing.

 

Off Top.

Er du ute etter å "ta" naboene nå? kanskje jeg skal revurdere det å flytte til det strøket :roll:

 

On Top

Det er nokk ikke helt lovlig nei (etter hva jeg har hørt), men det finnes vel forskjellige typer med forskjellig strøm styrke.. mulig det ligger noe der?.

men det må jo være bedre at hunden bjeffer litt enn at den blir nervøs/usikker eller får andre skader...

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å snakke med ham/henne om det. Prøv om du kan få til en konstruktiv løsning før du går videre med saken. I beste fall vet ikke vedkommende at strømdressur er ulovlig. Halve fuglehundnorge vet det jo tydeligvis ikke. Hvis ikke det hjelper, pusser du mørkemennene på dem. Da må du kanskje leve med hundeglam 24/7, men det er det jo verdt. Hunden blir sikkert lykkelig over å få høre sin egen stemme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du reagerer på all bruk av strømbånd, Echo.

Det dresseres/testes rundt 12 000 bikkjer hvert år ifbm. aversjondressur. Hovedsakelig hund/sau ,men også mot klauvvilt.

Svært mange av de som jakter småvilt jakter i terreng med tildels mye sau, og de aller fleste grunneiere ønsker å forvisse seg om at bikkja er sauerein før du får jakte.

Det ene eller de to støta som en hund evt. får ved å jage sau under kontrollerte forhold, er vel svært så "humant" i forhold til de enorme lidelser en eller flere hunder kan påføre sau om de får muligheten.

 

Johan Møkkerbakken. Halve fuglehundnorge bør utgjøre noe slikt som rundt 20 000 hundeiere. Jeg synes det er litt drøyt. For å hjelpe deg litt på vei for å få igang en opphetet diskusjon så tipper jeg du mener halvparten av de som driver med jaktprøver :roll:

 

Når en har prøvd det meste mot en hund som er løsmunnet, ertet på seg alle naboer og selv mistet nattesøvnen, er det vel egentlig bare to utveier. Enten å ha bikkja innomhus eller velge den bort. For de som ikke har mulighet til å ha bikkja inne, gjenstår da siste utvei.

 

Personlig har jeg hatt en hund som har vært ekstremt løsmunnet og som jeg aldri klarte å få bukt med. Den kunne fint hive seg i ett forferdelig rabalder selv om jeg hadde den rett ved siden av meg, forderpå å hive seg i bakken i påvente av straff. Etter å ha pratet med folk som sleit med det samme med hunder av samme blod, gav jeg rett og slett opp.

 

Gneldrete bikkjer er en pest og en plage for omgivelsene. Som hundeier er det min plikt å sørge for att mitt hundehold ikke er til sjenanse for naboer og andre, og vil sette alle kluter til med å få bukt med problemet om det skulle oppstå.

Link to comment
Share on other sites

God sagt. Virkeligheten er ikke alltid en dans på roser. Om siste utvei er et bjeffeband med strøm er dette et bedre alternativ en å avlive hunden.

Bruker selv strøm på hundene når det gjelder Sau. På langbente harehunder strømmer vi på rådyr.

Den beste, enkleste og mest humane måten å gjøre det på.

 

Dyreplageri ??? jeg har selv satt halsbandet mot min egen hals og trykket på knappen. Det går VELDIG greit og hunden støkker mer en det gjør vondt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Hos meg "begynte det tilfeldigvis å regne" hver gang valpen ble utålmodig. Når den vel roet seg inne i hundehuser, var jeg raskt på pletten, vekket den, koste med den og så var det tur og lek.

Vel tilbake, kom "regnskura" så fort det ble sutring. Sånn gikk dagan, og før jeg trodde var det stilt.

MEN: Stilt betyr ikke at man kan kutte ned på aktivisering av valpen. Min elsket å få inn ei ny trerot som skulle rives i filler, greiner med kvister som skulle slites i stykker og et ullplagg som måtte ristes ihjel. Det blir jobb for valpen når så mye skal gjøres i løpet av en valpeperiode, og blir man lei og klynker kommer alltid "regnet" så da kan man jo liksågodt sove litt inne i hundehuset og drømme om ny tur med matfar.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både dachs, drever, eng setter og til sist 4 rottweilere. Dachsen og dreveren var vriene, men de andre enkle å få til å holde kjeft... Lærte de å bjeffe på kommando. El problemo solvo.. Nesten. De ble i alle fall stille når de ble snakket til. Og ta bikkjene inn av og til... skal se de trives litt bedre også.

Link to comment
Share on other sites

Hos meg "begynte det tilfeldigvis å regne" hver gang valpen ble utålmodig. Når den vel roet seg inne i hundehuser, var jeg raskt på pletten, vekket den, koste med den og så var det tur og lek.

Vel tilbake, kom "regnskura" så fort det ble sutring. Sånn gikk dagan, og før jeg trodde var det stilt.

MEN: Stilt betyr ikke at man kan kutte ned på aktivisering av valpen. Min elsket å få inn ei ny trerot som skulle rives i filler, greiner med kvister som skulle slites i stykker og et ullplagg som måtte ristes ihjel. Det blir jobb for valpen når så mye skal gjøres i løpet av en valpeperiode, og blir man lei og klynker kommer alltid "regnet" så da kan man jo liksågodt sove litt inne i hundehuset og drømme om ny tur med matfar.

Hva snakker du om her? Strømmer du valpen din, eller spruter du vann på den hvis den lager lyd? Når valpen din sover bør du ikke være "raskt på pletten" for å vekke den. Valper som sover gjør det fordi de trenger søvn. Hele historien om avstraffelse manglende forståelse for valpens behov for sosialisering og avbrutt søvn er bare trist (strømmer du den i tillegg, er den tragisk).

Link to comment
Share on other sites

Strømmer du valpen din, eller spruter du vann på den hvis den lager lyd? Når valpen din sover bør du ikke være "raskt på pletten" for å vekke den. Valper som sover gjør det fordi de trenger søvn. Hele historien om avstraffelse manglende forståelse for valpens behov for sosialisering og avbrutt søvn er bare trist.

 

Jeg tror du leser dette litt feil. Når hunden er urolig i hundegården/bjeffer får den ikke oppmerksomhet, men hundegården dusjes med vann. Når den er rolig i hundegården får den oppmerksomhet. Dvs lære hunden at det ikke er sammenheng mellom å kreve oppmerksomhet og å få oppmerksomhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva snakker du om her? Strømmer du valpen din, eller spruter du vann på den hvis den lager lyd? Når valpen din sover bør du ikke være "raskt på pletten" for å vekke den. Valper som sover gjør det fordi de trenger søvn. Hele historien om avstraffelse manglende forståelse for valpens behov for sosialisering og avbrutt søvn er bare trist (strømmer du den i tillegg, er den tragisk).

 

Neida, ikke noe strøm her. Og spruter ikke vann på den heller. Dusj-strålen fra hageslangen stod rett opp og laget et fint yr de stundene det varte.

Og nå sitter hun vakkert på plattingen i hundegården og venter på å gå snuseturene sine, eller på ny aktivisering med kvist, ullfille, eller at skjærene kommer på matbrettet utenfor hundegården. Og daglige kosestunder med henne i hundegården.

Joda, skjønner at valpen trenger å sove, så det blir ikke mangel på søvn, selv om hun noen ganger vekkes til aktiviteter utenfor hundegården, og igjen, strøm ER ulovlig til bjeffedressur, kun som aversjonstrening mot klovdyr som sau etc., og da utført kun av autorisert person.

Jeg forstår nok ikke helt hvor dette med strømmen kom ifra??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...