Jump to content

Støp kulene dine selv – En introduksjon


Wadcutter

Recommended Posts

Hmm, det høres bra ut det her. Jeg har slått på gryta igjen nå. Prøver meg på litt lavere temp og lett avkjøling av tanga. Mulig det hadde vært lettere om ikke kulene var så forbaske store. I går var det en ting til som gjorde kulene bedre og det var å bytte på hvilket av hullene som ble fylt først. Skal prøve det samme i dag.

Link to comment
Share on other sites

 

Du sier at blyet burde være varmere. Nå skal jeg ikke sette lit til min "IR Tempraturleser", men den viste godt over 350grader over lengre tid.

Jeg har lest ett sted at Sink smelter ved 380grader+, noe som kan gjøre en hel gryte bly ubrukelig p.g.a bly og sink ikke går godt sammen som kulebly.

Hva ligger din temp på mens du smelter da? Har du plukket ut Sinken på forhånd?

 

I de tilfellene jeg bruker hjulvekt så renser jeg ut all sinken jeg finner i forkant,

i tillegg kontrollerer jeg rense gryta for temperatur så jeg kan ta ut det jeg ha gått glipp av i sorteringen, tar litt ekstra tid men det sikrer at jeg får så reint bly som mulig, fluxer også mye når jeg renser blyet.

 

Er litt usikker på hva du mener med fart på blyet. Tenker du på hvor fort molden fylles med flytende bly?

 

Etter mange timer med prøving og feiling har jeg kommet fram til at alt må være så likt som mulig.

 

IR termometer måle overflate temperatur ikke den faktiske temperaturen i smeltedigelen din,

Chlasern har en sak som jeg bruker og da kan jeg se at temperaturen i gryta er forskjellig fra topp til bunn og temperaturfallet når jeg slipper i mer bly.

 

Av en eller annen grunn så har jeg funnet ut at når blokkene ligger på 450F så er de varme nok til å ta i mot blyet fra gryta som ideellt sett skal ha en temp på 750-800F, "husk at jeg i all hovedsak støper reint taktekkerbly"

Men grunntemperaturen i tanga er lik uansett.

jeg har funnet ut at sveisehanske på høyrelanken er gull for å få javn levering av blyet er trikset, da legger jeg tommelen på kanten av gryta og løfter med fingrene så jeg har full fart fra føste dråpe.

 

Personlig mener æ sånn helt subjektivt at lee sine tenger i aluminium e no herk. de blir fort for varme og man får frosting på kulene,

Da støper du for fort og blokka di er for varm, senk hastigheten eller ta noen pauser når de blir frostede.

du kan også sote blokka innvendig med et stearin lys for å se om det hjelper.

 

Blyet fikk et nesten lilla skjær over seg uten at jeg vet hvorfor

Jeg vet hvorfor du får dette temperaturen i gryta er nesten på stell når du får farge på toppen.

 

hold blokka nærmere tappehullet og få i blyet fortere så tenker jeg at all skrukken forsvinner, hjelper ikke det bor opp hullet i gryta til 3mm og prøv, dette gjelder spesiellt med langkuler.

 

 

Alle støpeblokker har sin måte å brukes til kuler på, gjelder bare å finne måten som gjelder for de forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Det var det første jeg tenkte på når jeg skulle fylle tanga med 1000 grs bly, at det burde vært større hull for det gikk rimelig sakte. Jeg viste bare ikke at det kunne ha så mye å si om blyet og tanga var varm nok.

 

 

På de digre til bruk med våpen beregnet for det riktige kruttet(....) bruker (ok-brukte-har ikke støpt på snart to år; 30Herret ordner med lille jeg trenger for tiden) jeg øse. Jernia eller annen sjappe har stål sausøse-funker helt utmerket. Fyll øsa for hver kule, ikke prøv å fyll begge hullene med en fylling.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal dere ha!

Jeg har allerede vært en tur ute og testet. Mindre støpeformer fylles perfekt og når jeg bare får fylt de store formane fort nokk ser kulene bra ut. Siden jeg nesten utelukkende skal støpe langkuler på 400grs++ og kuler til kammerladeren ser jeg for meg at det beste er å borre opp hullet, men frem til det får jeg bruke en øse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en liten ting jeg lurer på;

 

Er det noe typisk å si om hardhet/legering i blyhagl? Er dette blyet veldig bløtt og må regnes som rent bly hva angår å bruke det til kulestøping, eller kan det blandes med litt tinn og brukes som det er?

 

Lurer også på tilsvarende for mantlede kuler; er blyet i disse hardt nok for kulestøping, eller må de blandes med annet for å oppnå den nødvendige hardheten?

 

Til info: skal i første rekke støpe 105 grainere for slapp .38.

Link to comment
Share on other sites

Samansetninga i blyhagl kan reknast for å vere ganske lik det ein finn i hjulvekter, og hardheita til kuler støypt av nedsmelta hagl vil eg tippe havnar på 12-14 BHN. Dette er nok litt i hardaste laget for slappe .38-ladningar, men eg vil tru det går fint å bruke legeringa som den er, utan å tilsette tinn. Var eg deg ville eg blanda i reint bly for å oppnå ei noko mjukare legering, evt. spare på blyhagla dine og få tak i litt hjulvekter.

 

Blykjernane i pistolkuler er ofte reint bly, medan kjernane i riflekuler ofte kan innehalde mindre mengder antimon. Dette varierar nok noko frå produsent til produsent, men f.eks. Sierra brukar typisk reint bly i pistolkulene sine, men enten 1.5% eller 3% antimonlegeringar i riflekulene.

 

Til .38 105 grs SWC brukar eg sjølv hjulvektsbly med bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Fint å kunne danne seg et lite bilde av hva forskjellige "blyforekomster" inneholder, sånn røffly.

 

Blyhaglene har jeg allerede i løsvekt, så de synes jeg at jeg skal få omsatt til pistolkuler så fort som bare det..... :wink: Men disse er det vel greit å blande med litt luft-bly disse da?

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok litt i hardaste laget for slappe .38-ladningar, men eg vil tru det går fint å bruke legeringa som den er, utan å tilsette tinn

 

Er slett ikke FOR hard til.38 .. Tinn gjør veldig lite utslag på hardhet , men øker "støpbarheten" altså fyller forma finere.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå som våren endelig har tatt rotfeste her på østlandet planlegger jeg å fortsette

blykosen fra i fjor.

 

Tenkte at jeg skulle starte å støpe litt 105gr SWC kuler til feltladninger i .38`en min.

 

Men der lurte jeg på en ting. Blyet jeg har består av utelukkende hjulvektbly.

Som jeg har hørt skal være ganske hardt.

Men, jeg ser at mange slepper kulene sine i vann fra støpetangen for å få opp hardheten.

 

Tenkte å gjøre dette selv, da jeg trodde ting ikke kunne bli "for hardt".

Men, noen mener at det kan det. At kula vil blye mye mer om den er alt for hard.

 

Stemmer dette?

 

takker!

Link to comment
Share on other sites

Ja, teorien påstår det. Tanken er at kulene skal stukes noe av trykket for å gi optimal tetning mot løpet, blir de for harde i forhold til trykket vil gassene gi erosjon av bakre drivbånd. Da mister man det hydrauliske trykket i fettrilla som ellers vil dannes når kula komprimeres av riflingene. Har ikke forsket stort på det, normale legeringer (ca15BHN) fungerer for det meste jeg skyter av legert.

Link to comment
Share on other sites

Til .38 trenger du nok ikke mer hardhet enn du får av å støpe med hjulvektsbly.

Jeg bruker det samme blyet i .45 acp, men der må jeg slippe kulene ned i vann for å få nok hardhet til at det ikke skulle bli blyrester i løpet.

 

Støp 50 kuler å se om det blyer....

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke trykket høyere i 45 enn i en middels 38, så det er neppe den store forskjellen. Løp er individer, og dine hjulvekter trenger ikke å være helt likt hans. Kulediameter og valg av fett kan sikkert også påvirke. Så man må som vanlig finne sitt eget svar, men ikke tro at hardere alltid er bedre. De bløteste kulene som går bra er de billigste.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Ok, så her trengs det egentlig ikke å droppe kulene i vann altså.

Tror jeg rett og slett får ta en prøvestøping her jeg. 50 kuler i vann, 50 kuler uten vann.

Så ser jeg hva som skjer :)

 

Omd et er flere som har tips er det bare å komme med de :)

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Erlend Meyer, løp og sylinderar kan variere, tom. innan same produsent og same våpenmodell. Luftkjølte hjulvekter burde vere plenty harde nok, og kulediameter er i dei fleste tilfelle meir utslagsgjevande enn legering. Å kalibrere kulene til diameter på sylindermunningane er som regel eit bra utgongspunkt.

Link to comment
Share on other sites

kulediameter er i dei fleste tilfelle meir utslagsgjevande enn legering. Å kalibrere kulene til diameter på sylindermunningane er som regel eit bra utgongspunkt.

 

Det viktigste er at kula ikke er for liten. Overdimensjonerte kuler fungerer ofte bra så lenge de ikke gir kamringsproblemer, underdimensjonerte gir sjelden annet enn blying og spredning. Om du har jevn diameter på kulene rett fra tanga er det ikke gitt at "korrekt" kalibrering gir bedre presisjon, så ikke vær redd for å eksperimentere der også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg hatt meg en liten støperunde, og mye av det gikk ganske bra. Men sitter igjen med endel spørsmål som jeg håper noen av dere støpeguruer kunne hjulpet meg(og sikkert flere nybegynnere her på forumet) med.

 

Jeg har tatt noen bilder av kuler som jeg måtte "hive i gryta igjen".

Det er forskjellige feil på disse, og jeg kan ikke si at jeg gjorde så alt for mange store blemmer og at de kulene ble resultatet av en feil jeg burde ha sett.

Skriver spørsmålene og kommentarene under bildene.

 

Kule 1:

 

normal_Kule_1.JPG

Denne er en av flere kuler som har blitt "revet opp". Som dere kan se har siden av kulene sluppet taket i resten av kulene og er på vei til å dette av.

Jeg la merke til at noen kuler var veldig tunge å få ut av kuletangen. Måtte bruke tommelen med mye makt for å få de ut. Kan det være derfor de har blitt slik?

 

Kule 2:

 

normal_Kule_2.JPG

Ca 30 av 300 ble slik som dette. Helt rund i katene, og ved smørerillene.

Er det dette Tinn hjelper med? Å få blyet til å fylle kuletangen bedre?

 

Kule 3:

 

normal_Kule_3.JPG

Denne kulen har fått en "Hale" helt nederst på rompa. Endel kuler ble slik.

Men regner med disse kan kalibreres vekk?

 

Kule 4:

 

normal_Kule_4.JPG

Jeg vet jo egentlig svare på dette selv. Kuletangen er ikke ordentlig sammen. Men saken er at, den virket veldig som den var det. Jeg presset tangen sammen, den "klikket" tilbake som den pleier og virket hel.

Men alikevel har endel kuler blitt slik. Kan det være noe galt med tangen?

 

 

Hoff, her var det mange spørsmål på en gang. Men håper at noen ildsjeler kan hjelpe meg, med flere.

Tipper det er interessant lesning for andre som vil støpe selv.

 

takker!

Link to comment
Share on other sites

Kule 1:

 

normal_Kule_1.JPG

Denne er en av flere kuler som har blitt "revet opp". Som dere kan se har siden av kulene sluppet taket i resten av kulene og er på vei til å dette av.

Jeg la merke til at noen kuler var veldig tunge å få ut av kuletangen. Måtte bruke tommelen med mye makt for å få de ut. Kan det være derfor de har blitt slik?

 

Senk støpefarten litt du prøver å slippe kula litt for tidlig.

 

 

Kule 2:

 

normal_Kule_2.JPG

Ca 30 av 300 ble slik som dette. Helt rund i katene, og ved smørerillene.

Er det dette Tinn hjelper med? Å få blyet til å fylle kuletangen bedre?

 

Dette er nok kuler som har fått lav temperatur eller litt treg fylling, Prøv å hold blynivået i gryta høyere og treff midt i hullet i klippeplata, når dette skjer på hver kule må du demontere blokka og slipe opp flatene som møter seg "antar at dette er ei LEE blokk".

 

Kule 3:

 

normal_Kule_3.JPG

Denne kulen har fått en "Hale" helt nederst på rompa. Endel kuler ble slik.

Men regner med disse kan kalibreres vekk?

 

Halen i hekken av kula kommer av tettingen mellom klippeplata og blokka, kan være at du har no liggende mellom som løfer klippeplata litt eller at du har høy temperatur i gryta og blokka.

 

Kule 4:

 

normal_Kule_4.JPG

Jeg vet jo egentlig svare på dette selv. Kuletangen er ikke ordentlig sammen. Men saken er at, den virket veldig som den var det. Jeg presset tangen sammen, den "klikket" tilbake som den pleier og virket hel.

Men alikevel har endel kuler blitt slik. Kan det være noe galt med tangen?

 

Er nok ikke noe galt med tanga, finn rett temperatur og pass på at du treffer likt i fyllehullet med blyet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Når man skal smelte div bly om til blybarrer, kan man bruke en elektrisk platetopp og en vanlig gryte?

 

Jeg prøvde å bruke en 1500 watts elektrisk topp, men det fungerte dårlig. Du kan alltids isolere gryta på sidene for å unngå varmetap, men det beste er å ha en skikkelig varmekilde (gass) og en jerngryte.

Link to comment
Share on other sites

Eg brukar sjølv 1000W og 1200W kokeplater, og med skikkelige jerngryter så fungerar dette framifrå. Så at ei 1500W plate ikkje er tilstrekkeleg har eg lita tru på. Men for all del, bruk gryte i jern og ikkje aluminium. Ein krabbekokar vil nok gjere jobben raskare, men kokeplater gjer jobben.

Link to comment
Share on other sites

Har smeltet ned ganske så mange liter bly, båder reint, hjulvekter og linotype på 1200w plate i alu kjele. Aldri problem. Bruker lokk på. om det er god kontakt mellom kjele og plate og blyet i bunn i god kontakt med kjelebunn, har jeg ikke problem. Dårlig kontakt? Glem det!

Link to comment
Share on other sites

Fungerer greit hvis du har en gammel kokeplate. Nyere kokeplater har en liten sikkerhetsanordning som hindrer at platen kommer opp i høy nok temperatur.

Har gått i den fella, men en som har litt kunnskap om strøm kan fikse dette uten problemer. Husk bare at da er det ingen ting som regulerer varmen i ettertid.

Tørrkoking vil da ikke muligens, men helt sikkert medføre brannfare.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange kuler man kan støpe i timen avhenger veldig av vilken kule du støper,legering og temperatur,om tanga slipper kulene lett,din egen arbeidsflyt osv. Fra 600 til 1000 kuler om alt går strøkent med en 6 hullstang. Jo lettere kule, jo raskere støping(kjøletida er raskere)

Link to comment
Share on other sites

Har en 10 hulls 38 kuletang som jeg og en kompis testa hvor fort det kunne støpes med.Kuletanga er en Cramer 150gr RN.Dette er ei stor ståltang ,så her må man holde farta oppe ellers kjøles den fort ned.Tanga slipper kulene som en drøm når den når drifts tempratur.Vi testa hvor lang tid det tok å støpe 10 fyllinger,altså 100 kuler.Tidsforbruket var i underkant av 4 minutter.Rene kulefabrikken :winke1: Ved fullt kjør skulle vi teoretisk klare 1500+ på timen.Støyper ikke på noen måte så raskt med lee sine alu tenger.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Skal begynne å støpe kuler, og har noen spørsmål.

Lurte egentlig på å kjøpe en rcbs lam2, men etter å ha lest div om skjevhet osv blir jeg veldig usikker. Er det bedre å pannesmøre og size i lee die? Får jo mye remedier for de 2000kr pressa koster. Skal i første omgang støpe til 9mm, 38/357 og 3006, mest 38spl og 9mm. Vil 3 deler bly og 1 del lino være ok legering?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tusen takk for en fin og lærerik tråd!

 

Har endelig fått somlet meg til å støpe noen kuler til 12,17x44R. De første ble, som forventet, noe krøllete som følge av kald tang og fikk slippe tilbake i gryta, men etter omlag ti stykker begynte de å se bra ut. Har brukt 1 del tinn til 25 deler bly.

 

51261.jpg

 

Deretter blandet jeg opp det huset hadde å by på til kulefett. Bivoks:rapsolje i forholdet 1,25:1 for (det jeg som amatør vurderte til) passende konsistens. Her i huset er det ingen smørepresse eller annet fancy utstyr. Jeg hadde imidlertid lest om en metode med "innstøping" av kulene som så lovende ut og testet dette:

51262.jpg

 

Det ble slett ikke verst:

51263.jpg

 

Gleder meg til å behage standplasskameratene med de lifligste dufter når disse avfyres:

51264.jpg

 

Igjen, takk for en meget god tråd. Ser frem til mange hyggelige stunder med hjemmestøpt bly og sort krutt fremover.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

 

Tja, det kommer litt an på.

Hardheten i legeringen vil være god nok, men dette kan virke inn på kulestørrelsen.

Hvis du har en kuletang som gir kuler i underkant av ønsket størrelse, kan et par prosent tinn i blandingen utgjøre forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Trengte noen nye utfordringer, så jeg begynte også med kulestøping. Det er jo knallmoro! Har begynt i første omgang med pistolen jeg bruker mest, .45ACP. Skal handle inn 433 til munnladerpistolen min og kanskje noen andre kalibre jeg har.

 

Har også noen spørsmål:

 

Spørsmål #1: Jeg forsøkte pan lubing i dag og fikk laget en grei voks med olivenolje og bievoks. Problemet er å få kulene opp igjen uten at voksen går til helvete. Må jeg kjøpe en cutter eller er det noen andre lure idèer, eventuelt en grei forklaring på et verktøy man kan lage selv?

 

Spørsmål #2: Jeg trenger vel ikke tumble lube disse i tillegg, kan/bør jeg? Jeg testet noen kuler som jeg kun tumble lubet og de blyet ikke og presisjonen var god, men så las jeg at pan lubing ville gjøre dem enda mer presise. Disse har en stor rille og er vel ikke optimalt for TL alene, men enkelte kilder sier det ikke har så mye å si i et tregt kaliber som 45.

 

15cnjtd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvilken legering bur jeg bruke i 45-70? Har tilgang på linotype, rent bly og rent tinn.405 grs kuler. Tenkte å legge meg på 550m/s

 

Jeg vill begynt med 25% Lino og 75 rent bly.

 

 

Hva var blandingsforholdet mellom olivenolje og bivoks rausheim? Har lyst til å prøve dette selv. Er det det samme om man bruker rapsolje eller olivenolje?

 

Så lenge du bruker planteolje er det greit.Blandingsforholdet er på slump-blir det for tykt, smelt ned igjen og ha i mer olje, blir det suppe-smelt i mer voks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...