Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Crapy foto (iphone), men det er da lov å prøve seg :lol:

Stokken var så sliten når jeg fikk den at det faktisk lugget når jeg skjøt med den!

Så da var det bare å kjøre på med sandpapir osv....

 

137819-5893493e462f3d25031ac868570a7ac3.jpg

Jeg syntes alle sår var litt spennende så dem verste har fått være igjen, det er tross alt en gammel kriger, og krigere har sår ;)

Litt morsomt med det stykket som er byttet ut synes jeg.

137819-a8312e189cb94da989cfea1a967b7f47.jpg

 

137819-1d2358eebb2bbd7e74cf7af82b1307c3.jpg

Leter etter ny rem da denne er ødelagt og forsøkt reparert av en tidligere eier...

137819-ca92931acc032d6f4ef65e32fc43f2f3.jpg

Neste nå er glassblåsing og blånering.

Så kommer det muligens et rødpunkt sikte på den om jeg får til en base der det orginale baksiktet er.

Link to comment
Share on other sites

Mange fine bygg her på tråden,har selv ett lite prosjekt på gang,som har tatt noen år,desverre,men det er noe med å skynde sg langsomt. :P

Det begynte med at jeg nesten fikk ei fn mauser fra svoger med grov rust i pipa,men med strøken kasse som vart levert til vår kjære dr viken til ombygging.

Mausenen vart retta slik man måtte og vart justert fra 270 til 9,3*62 med ei pipe med 8 kanter og opne sikter ala afrika style,børsa har nå levd i eit laminat skjefte fra fajei flere år og har fungert kjempe bra på jakt etter både elg,rådyr og toppjakt.

men etter å ha blitt hundekar så er jo problemet at rifla vart tung med laminat skjefte og ein tung gammel klassisk tysk kikkert .

Etter det har jeg vurdert ei bøyle rifle som hunde våpen,men med ein pris på 10500 kr for ei egna marlin i passe grovt høl,men DA kom det en til meg som hadde ei 10,78*68 med en klassisk fin tysk stokk som han syntest var alt for hard å skyte med,og i tilegg ville gjera lovbruddet å skjefte rifla om til ett klassisk grov amrikansk skjefte,såg eg sola for 9,3`min.Skifta stokk på 10,75.n og fikk penger for det i tillegg,og gamle stokken ville han ikke ha mere.

Den er nå satt på `min og vips vart rifla mi nesten ein kilo lettere og følelsen vart fra stor til smekkert.

problemet er at jeg ikke får til¨å legge ut bildet på nett for å vise fram det jeg synest må vere ett klasssisk allround våpen,ikke at mitt våpen er så kjempe fint,men jeg håper at folk vil like min visjon om hva som kan gjørest fot å lage ett custom våpen for en ganske rimelig pris,vist man har lyst til å gjøre litt selv

Slik vart prisen for våpenet.

donor rifle 500 kr.

afrika style rustfri pipe 7500kr

leupold qr montasje 1000kr

timmney avtrekk 800kr

beddemasse 100kr

synes jeg har havnet på en fin sum for et custom rifle ,hører mange si at når du bygger ei mauser så blir det som regel billigere å kjøpe nytt,synest man ikke skal klage på prisen på dette bygget.

Skal legge in bilde bår jeg forstår hvordan man gjør det,tips motas med stor takk

Link to comment
Share on other sites

Skal legge in bilde bår jeg forstår hvordan man gjør det,tips motas med stor takk

 

Gå på www.photobucket.com å prøv å laste opp der.. Tror du må registrere deg først.(antageligvis ingen kostnader) eller så kan du prøve www.imageshack.us samme greia det å vil jeg tro.

 

Isåfall når du har fått lasta opp bilde på enten imageshack eller photobucket, finn bildet ditt, høyreklikk på bildet å klikk på "kopier bildeadresse", og når du da skal skrive/endre et innlegg her inne kan du bare trykke på den knappen som det står "img" på så limer du inn linken der. Dette kan du også gjøre hvis du har bilde ute på nett eller noe slik at du kan få bildeadressen.

 

Håper det var til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

2ut2scl.jpg

her er nyanskaffelsen min.

5ackz.jpg

Hun har ikke hatt det helt godt hos tidligere eier :cry:

64koqq.jpg

24vp1rq.jpg

Litt vanskelig å se av bildet her, men allt treverk var utrolig tørrt, etter å blitt oljet inn

Reiste treverket seg så mye at den ble helt ru.

6oe96v.jpg

Lurer på om det er mulig å gjøre noe med et løp som ser slik ut????

Link to comment
Share on other sites

vet ikke om det var min du siktet til ....chiefen.v-2, men er en 30.06, så den ligger vel under det som beregnes som "mauser"

 

Du har nok misforstått en smule, men det er ikke så uvanlig det.

 

Betegnelsen Mauser har ikke noe som helst med kaliberet på rifla å gjøre. Det er et fabrikkmerke, akkurat som Sauer, Sako, Tikka, Remington osv... Rifla du har bilde av ser ut som en Winchester.

 

Nå er det slik at Mauser i ca 1898 laget et design som ble veldig populært, kalt Modell 98(M98). Denne ble solgt til mange land for bruk i landets forsvar, og var også standardgevær for den tyske krigsmakt. Det er lagd millioner av slike, og mange av dem ser slik ut:Mauser_98k_01.jpg

 

Dette geværet var overalt etter at tyskerne hadde overgitt seg. Derfor ble det raskt det mest brukte til omtrent alt mulig. Her i landet var det brukt både som jaktgevær og som konkurranserifle. Sistnevnte kategori ble imidlertid dominert av Krag Jørgensen, da denne ble regnet som mer presis og raskere å lade/skyte med. Kragen hadde imidlertid den svakheten at hvis patronene ble våte, så flyttet treffpunktet seg opp til venstre. Denne svakheten hadde ikke M98, så den ble ofte brukt som styggværsrifle.

 

Det at Mauser M98 dominerte så totalt innen jaktrifler her til lands har ført til at mange den dag i dag ikke vet at betegnelsen Mauser ikke betyr "alt som ikke er Krag Jørgensen". Spør man eldre jegere som klunker avgårde skudd med for eksempel en gammel Sako eller Winchester, hva de skyter med, er det ikke så uvanlig at svaret er "nåå, de e no en Mauser ja"(gjerne sagt med en litt brei og nasal trøndersk dialekt her omkring, men dette er nok utbredt i resten av landet også skulle jeg tro).

 

I tillegg til Mausers egen svimlende produksjon av M98 ble det, og blir fremdeles, også laget kopier av flere fabrikker, for eksempel BRNO, Fabrique Nationale, Parker Hale, Holland&Holland...og en drøss flere. De aller fleste fabrikkene har vel på ett eller annet tidspunkt laget en M98-kopi. Dette fordi designet er svært godt. Det er pålitelig og har et greit presisjonspotensiale.

 

Og det er selve mekanismen som kalles (mauser) M98. Stokken kan se ut som hva som helst, noe du finner mange eksempler på i denne tråden.

 

Litt av grunnen til at du kan bli forledet til å tro at kaliberet har noe med navnet på rifla å gjøre ligger kanskje i at mausernavnet er tilføyd i en del kaliber. Noen av dem har Mauser utviklet/komersialisert, og dermed gitt navnet sitt til, akkurat som at 300 Winchester Magnum ble gjort til fabrikkpatron av Winchester.

 

"6,5x55 mauser" har imidlertid en annen opprinnelse.

Krag Jørgensenriflene ble vanligvis produsert med kaliberet 6,5x55. Det samme ble den svenske forsvarsmaktens mauserrifler. Kragriflene tålte imidlertid mindre trykk enn mauserkassa, og det ble viktig med en distinksjon mellom 6,5x55 patroner som kunne skytes i disse og de som var for hardt ladd til at det var trygt. Derfor ble betegnelsen "mauser" tilføyd patroner som var ladd til en trykkstandard beregnet for mauserkasser(og lignende), og "krag" ble tilføyd patroner som var ladd til et lavt nok trykk til at de var trygge i Krag Jørgensenrifler. Det du kjøper som 6,5x55 i dag er som regel ladd til et trykk som regnes for litt i drøyeste laget for "Kragere", men patroner som er ladd svakt nok til denne kan selvfølgelig også brukes i mekanismer som er laget for å tåle det høyere trykket; det er samme patron.

Link to comment
Share on other sites

Joda....har nok bommet stygt her :lol: men som sakt, har ikke peiling på dette kalibret. Å ja det stemmer, er en winchester. men grunnen til at jeg trodde at denne lå under mauser var et spørsmål jeg hadde tidligere i en tråd. Der spurte jeg om 30.06 var "mauser" å fikk til svar ja , det også........

Her var det at ordet mauser kom inn i min lille hjerne :mrgreen:

Men stemmer, er en Winchester mod 70 kal 30.06.

Men håper likavel at noen der ute kan komme med råd om hva som kan gjøres med en pipe som ser for jæ*** ut :D

Å takk til dere som fikk meg inn på rett spor igjen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men håper likavel at noen der ute kan komme med råd om hva som kan gjøres med en pipe som ser for jæ*** ut :D

Å takk til dere som fikk meg inn på rett spor igjen :lol:

 

 

Gidder du ta deg gjennom denne tråden : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=27718&st=0&sk=t&sd=a kan du se i bilder og tekst hva jeg gjorde med en gammal mauser der pipa så mistenkelig lik din ut..og hvordan det ble til slutt.. :wink:

 

At du på kjøpet får med deg en historie om hvor bra Kammerånden kan være, må vel være på sinn plass i påsken? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,har en mauser fra 1941..i originalkaliber 8x57, uslipt kasse og trenger litt hjelp med identifisering.. på topp på fremre del av låskasse er det, ikke stemplett, men ser gravert ut, siffer 41 og over to stk bokstaver. Ser ut som to LL'er i skjønnskrift. Høyre side er stemplett med 3 ørner med tallene 359 37 37 under. Løpet er merket, i tillegg til originalt våpennr. med noe som ser ut som en o med to løse ender på topp og med 41G936 . Alle delene på Mauseren er nr.lik.

Har ikke kamera for hånden..Noen som kan hjelpe til med identifisering :idea::arrow:

Link to comment
Share on other sites

Denne har vært vist før, men siden dette er en mausertråd hører den vel også hjemme her.

 

Låskassa er en VZ 24 fra 1934. Kaliberet er 458 win.mag. Pipelengde 24". Vekt ca. 4,2 kg.

 

 

normal_IMG_0138_rezize.JPG

 

 

normal_IMG_0140_rezize.JPG

 

 

normal_IMG_0141_rezize.JPG

 

 

normal_IMG_0142_rezize.JPG

 

 

normal_IMG_0146_rezize.JPG

 

 

normal_IMG_0149_rezize.JPG

 

 

Og til slutt det den egner seg best til.

normal_IMG_0310_%28Small%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Er bare helt stum etter å ha lest tråden.........er virkelig imponert over givergleden å kammerånden her inne. Sånn skal det være :D

Å grattulere til lillemy også selv om det kommer veeeeldig sent. Regner med at hun har fått testet børsa på det meste nå.

Har du hørt hvordan det går med løpet etter at du "plastet/lakket" det?

Er noe slik jeg vil med mitt også. Egentlig kunne jeg tenkt meg original blånering da, men har ikke anelse hvordan slik jobb gjøres. Å dette så jo veldig fint ut.

Link to comment
Share on other sites

Har du hørt hvordan det går med løpet etter at du "plastet/lakket" det?

Er noe slik jeg vil med mitt også. Egentlig kunne jeg tenkt meg original blånering da, men har ikke anelse hvordan slik jobb gjøres. Å dette så jo veldig fint ut.

 

Hvis du søker litt rundt på begrepet "Duracoat" her på forumet, vil du finne mye informasjon..og erfaring. Mange som har hatt Duracoat på børsene sine en stund nå..og noen av dem bruker børsene sine tildels hardt.

 

Holdbarheten på Duracoatbehandling avhenger..som ved tradisjonell blånering.. av forarbeidet. Forarbeidet før Dura er dog lettere og kjappere, og gir en mye bedre rustbeskyttelse...

Link to comment
Share on other sites

Hei,har en mauser fra 1941..i originalkaliber 8x57, uslipt kasse og trenger litt hjelp med identifisering.. på topp på fremre del av låskasse er det, ikke stemplett, men ser gravert ut, siffer 41 og over to stk bokstaver. Ser ut som to LL'er i skjønnskrift.

Jeg tenker det kanskje står ce i løkkeskrift? I så fall er den produsert av J.P. Sauer & Sohn i Suhl.

Link to comment
Share on other sites

Litt avsporing, var nettopp i Namibia og jaktet i 9 dager. P.g.a mulighet for stor Eland lot jeg Tikka'en i 6.5 bli hjemme. Jeg valgte M59 ombygd med ny stokk, titan tennstempel, kortet løp fra 70 til 60 cm, Timney avtrekk og toppet med en Leupold 3-9x42. Skjøt 1 vortesvin, 1 Kudu okse, 1 Gemsbook(Oryx) og en stor Zebrahingst. Brukte fabrikkammo, Remington med 200 grains Nosler Partition. Fant ingen kuler, alle gjennomskudd, selv Kuduen på 260m.

Link to comment
Share on other sites

Holder på å bygge meg ny mauser nå, bruker en m98.

 

Har hørt litt forskjellig ang at kassene er myke og at man bør bruke skinne til kikkertmontasje for å stive av kassen ?!?! Er det nødvendig? Ser mange her har grove kaliber og ikke skinne. Kan ikke helt at skinna skal stive opp så mye, den er jo tross alt festet med tynne skruer. Og om kassa flekser mye, så tror jeg den ville ha klippet skruene ganske fort?

 

noen som kan komme med noen svar ang dette?

Link to comment
Share on other sites

FIN mauser :mrgreen:

hvordan kikkert og er hevearmen orginal? :roll: og det der er en boyds classic stokk? Andreas :D

Takk for det. Det er en Zeizz classic 2,5-10x50. Hevearmen er original på bildet, men den tar i med noen mm så den ble levert til en nabo i går for omsveising.

Ja det er en Boydsstokk med utfresing for originalt løp.

Link to comment
Share on other sites

Holder på å bygge meg ny mauser nå, bruker en m98.

 

Har hørt litt forskjellig ang at kassene er myke og at man bør bruke skinne til kikkertmontasje for å stive av kassen ?!?! Er det nødvendig? Ser mange her har grove kaliber og ikke skinne. Kan ikke helt at skinna skal stive opp så mye, den er jo tross alt festet med tynne skruer. Og om kassa flekser mye, så tror jeg den ville ha klippet skruene ganske fort?

 

noen som kan komme med noen svar ang dette?

 

Det er nok noe i det som du sikter til her, men det er på langt nær på en slik måte at det skruer klippes. Men kvaliteten på en førkrigsmauser fra -34 og en fra -43 kan være merkbar, men det er stort sett en børsemaker som vil se/merke dette. Ved et eventuelt løpsbytte kan det hende at en -43 mauserkasse kan vri seg, og da er det noen varsellamper oppe... Hørte fra en gammel børsemaker jeg kjenner, og som har skiftet løp på mange mausere, som sa at det hendte at kassen vred seg på krigsmausere. Disse kassene kasserte han. Mausere fra før krigen skjedde dette ikke med sa han. Han testet en gang en slik mauser som vred seg i løpsbytte, og presisjonen ble aldri helt bra på den kassa. Men dette gjelder nå ikke alle krigsmauserene, det er vel heller unntaket enn regelen sa han.

 

Det å bruke skinnemontasje eller ikke er nok mer en smakssak eller en nødvendighet for de som trenger stigning på montasjen for å kompansere for skudd på lange hold. Man kan jo huske på at de 1/8 eller 3,4 mm tykke skruene som følger med en montasje ikke er rare greiene, men det fester godt alikevel.

 

Lykke til med byggingen, holder på jeg også - er hos børsemakeren nå på 3. mnd for å gjøre en del jobb. Det var ikke det at jobben var så omfattende, men heller at jeg får det svært billig og har tid til å vente et par uker til :) hehe

Link to comment
Share on other sites

Det finnes et godt utvalg av nyproduserte schnadderdeler der ute ...alt fra tennstempler i titan til superavtrekk.

En får også nyproduserte låskasser og bolter, men da får prisnivået ei Sauer 202 til å fremstå som ei budsjettbørse fra Felleskjøpet.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det finnes et godt utvalg av nyproduserte schnadderdeler der ute ...alt fra tennstempler i titan til superavtrekk.

En får også nyproduserte låskasser og bolter, men da får prisnivået ei Sauer 202 til å fremstå som ei budsjettbørse fra Felleskjøpet.. :wink:

okei skjønner:)

 

er dei alle årsmodellane like?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Fin lesing før valg av M98 prosjekt ...

 

Her er noe enkelt og lettforståelig som ikke krever mye av leseren!

God lesning for alle som trenger overbevisning om hvorfor M98 er så uovertruffen!

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=179128&context=

Vel verdt å bruke penger å bygge på, om man har ei av de bedre M98-type kassene som utgangspunkt.

Husquarna laget mye flott frem til ca. 1970 - 74 (bl.a 640, 1640 og 1900 kassene)

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...