Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

For en del år siden kom jeg over en sivil Oberndorf-kasse, og en kasse i det litt mer spesielle kaliberet .425 Westley Richards. Begge ble bygd opp av børsemaker Ola Gujord, og Oberndorfen har fulgt meg på hjortejakt hver år siden det. Slike våpen er en investering for livet, og det er like morsomt hver gang jeg tar de ut. Enten på lufting eller på jakt. Forøvrig er nok dette favoritttråden på Kammeret - det er noe eget med Mausere.

 

30-06 Oberndorf:

https://www.flickr.com/photos/58504944@N04/albums/72157626450166620

 

.425 Westley Richards:

https://www.flickr.com/photos/58504944@N04/albums/72157626450038998

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
6 timer siden, FTS66 skrev:

Noen som kan anbefale noe litteratur om Mauser? engelsk, norsk (tysk blir litt heavy). Fant to bøker hos Brownells, men synes de var temmelig dyre - noen som har dem brukt til salgs?

.

 

Ebay. Du finner de også på amazon men der er frakt blitt svindyrt.

 

https://www.abebooks.com , denne siden søker i utrolig mange bruktbokbutikker og antikvariat.

 

Link to comment
Share on other sites

På 3/25/2018 den 23.59, hovdeknuten skrev:

Noen som kunne tenkt seg nye Mauser 98 som er i serieproduksjon igjen. Enda bedre, noen som har kjøpt:)

 

Jeg fikk frysninger av at det var stemplet "Made in Germany" på engelsk på låskassa der det skal stå "Oberndorf am Neckar" eller bare "M98".

 

Hvis det skal brukes engelsk språk på M98 skal helst "Rigby" være en del av teksten..

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Frister mer med en Rigby Higjland Stalker. Samme kasse/løp, men både bilder og prat mef folk som har håndtert både mauser og rigby forteller at riigbyen er mye mer forseggjort.

 

Bildene av stokken på den mauseren de testet i våoentidningen for et eller to nummer siden var jo omtrent kopparret...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja, jo, vel, det gikk noen timer på det, men absolutt noe jeg kan gjøre en gang til uten å bli lei.
Denne patenten er ikke ferdig utviklet enda sånn som jeg ser det. Det fungerer 100%, men jeg har igjen noe småtteri for å bli helt fornøyd.

Magasinet glir ikke inn og ut, for å si det sånn. Med de fordeler og ulemper det medfører.

Hurtig magasinbytte er bare å glemme, men det spretter heller ikke ut slik at du mister det om du kommer borti utløseren.

Link to comment
Share on other sites

På ‎24‎.‎06‎.‎2018 den 12.23, kjella skrev:

Noen som har fått levert ny Mauser M98 fra Mauserfabrikken, og som vil dele erfaringer?

Ingen som har anskaffet seg denne? Det var da ett par stykker som annonserte sine kjøp på Kammeret!😄

Link to comment
Share on other sites

Hallo Mauser-venner.

 

Har nylig ervervet en Husquarna M96 (LANG) fra 1943, som er i original stand. Kassa og stokk er helt topp, men pipa har nok ikke fått mye stell. Noen som kan bytte disse til en grei pris i landet? Vil gjerne beholde de åpne siktene osv.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med å sette Scout Scope kikkertmontasje i baksikte på Mauseren K98k? Funker det, eller blir det lealøst? 😲

Ser at "BadAceTactical" har NDT (No Drill or Tapping) montasjer med skinne for å sette i baksiktet, uten å ødelegge noe av det originale eller drille og herje med ladearm og sikring. De har endel slike montasjer til forskjellige gamle rifler, men ikke til min Mauser bergjegerkarabin G33/40 (VZ33) dot 1941 8mmx57is/js (7,92x57). Jeg har vært i kontakt med dem, men nei, ingen som dem mente passa selv om prinsippet var likt. Har lyst til å få en børsemaker eller en verktøymaker til å lage et slikt feste i skikkelig stål. Noen som har erfaringer her? Noen børsemaker eller verksted som gjør slikt arbeid? Type stål som anbefales? Pris? Noen tips til kikkertsikte som fungerer med så stor avstand til øyet? (feks til villsvinjakt 70 m +/-) Takker for tips! 👀

Skjermbilde.JPG

Edited by TS
Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring, men hvis de leveres en smule oversize slik at du kan file de inn selv så kan det nok fungere bra og uten slark.


Bergjegerkarabinen er vel slanket på alle mulige plasser så en skal selvsagt ikke se bort fra at de brukte andre piper også, men du kan jo be om å få tilsendt en målsatt tegning eller noe tilsvarende som kan fortelle deg om skinna kan passe.

 

Det finnes picatinny/weaver blanks å få kjøpt. Det burde være en smal sak for hvem som helst som kan operere en fres å tilpasse en sånn.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vurderer å slipe ned originalstokken på mauseren min, da den har opparbeidet seg ganske mange slitemerker og begynner å bli misfarget. 

Er smått redd for å kødde det til dog, og lurer på om det finnes noen plasser man kan få tak i originalstokk (reproduksjon eller ikke) til en M98 bare sånn i tilfelle? :P 

Link to comment
Share on other sites

Linolje eller teakolje fungerer bra. Styr unna silikonholdige stokkoljer.

Jeg ville anbefalt å sikle (skrape med en kniv/skrape holdt nesten 90* mot kolbens overflate) heller enn å pusse/slipe, da pussing/sliping klogger porene i treet med spon/støv. Pussing ødelegger også merker enklere. Ved sikling fjerner en større flak/striper om gangen, så det er i tillegg tidsbesparende.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg ville anbefalt å sikle (skrape med en kniv/skrape holdt nesten 90* mot kolbens overflate) heller enn å pusse/slipe, da pussing/sliping klogger porene i treet med spon/støv

Siklingen er da oppfunnet, og koster ikke mange kronene. Det er verdt å google litt for lære seg å sette den opp, mange vil få seg en overraskelse der.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, 350RM skrev:

Da M98 har svake sider er en god bedding, som støtter opp sidene også et must for å få et godt resultat. Altså ikke bare klaske den oppi en ny stokk. 

Must og must. Min M98 er beddet foran og bak og skyter under 20mm med rett ladning og en skytter som greier å holde det rolig nok :P Dette med ei gammel brukt pipe og uten skinnemontasje til å stive av.

Link to comment
Share on other sites

Det fungerte ihvertfall dårlig i 350RM og 250grs kuler, med bedding bare foran og bak. Var børsemaker Borgen på Flisa som hadde +30år erfaring med M98 som mente det var på krevet for å få god presisjon og unngå tretthet brudd i låskassa. 

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

har en m67 her i hus i cal. 308win og 6.5-06 som jeg er fornøyd med, men fikk plutselig et stikk i meg og lurte på om noen som vet hva som er Maks kaliber og hylsebunn en m98 sluttstykke klarer innenfor trykt område? Lurte på om muligheten for en ny pipe i 300norma magnum? vet hylsebunnen er feitere, men er det mulighet for det. Om det blir enkeltskudd gjør meg ingenting, er mest bare for å ha hatt det ;) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...