Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Tenkte at det kunne värt fint med en egen tråd som kun omhandler våpenet Mauser.

 

Denne tråden er tenkt for Mauser m98 og Mauser m96

 

Her kan vi diskutere forskjellige versjoner av Mauser 98 og 96, jaktmausere, banemausere, skudd-samlinger og våpenprosjekter.

 

:!: Har blitt påminnet om at jeg har "glemt" m67 og m59. Men disse har m98-mekanisme :!:

 

Har selv 2 Mausere.

 

1 original Tysk Mauser k98 i 7.92. Og en original Svensk Mauser i kaliber 6,5x55.

 

Den Tyske Mauseren er fra 1940. Og den Svenske Mauseren er fra 1902.

 

Tysker-Mauseren brukes til jakt på elg og toppfugl(er man vant med åpne sikter trenger man ikke kikkert), samt en del kose-skyting på blink :) Og Svenske-Mauseren brukes i den Svenske versjonen av DFS. Altså FSR (Frivilliga Skytte Föreningen) da jeg flyttet til Söta Bror i sommer.

 

Er meget fornöyd med samlingen på Tysker-Mauseren. Med åpne jernsikter får jeg en samling på 4-6 cm i diameter på 100 meter.

 

Og Svenske-Mauseren samler like bra som en Sauer 200 STR. Den har Diopter sikte.

 

Last gjerne opp bilder av våpenene :)

 

Her er Tysker-Mauseren:

 

mauser3.jpg

 

40528344.jpg

 

Her er Svenske-Mauseren:

 

mauserm1896.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

uffda, lukter driti ut helt hit! :lol:

 

har forøvrig en mauser m67 i 6,5*55. brukes til elgbane og jaktfeltskyting. samt storviltjakt(på bøen)

har i de senere årene oppgradert den noe, med bla kkc stokk, to-fot og ny kikkert. blitt litt mere taktisk :)

vet at du 9,3*62SL syns det er fyfy... men det får bare våge seg :lol:

normal_mauser.jpg

her er et bilde av mauseren, har brukt det i lignende tråder før men:p

dette var før montering av ny kikkert, og hevarmskule. dessuten er heller ikke to-fot'en på plass.

 

 

fattern har også en mauser, en m98. Denne har han bygd om. Løpet er skiftet til 358 Norma Magnum. har også laget en ny laminat stokk til den. samt at det er montert en swarowski 1,5-6*42. Det er da elgbørsa!

 

PS: det med bilder har jeg aldri fått noe dreisen på!

 

andreasli

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmm, dette er ein fin tråd... :mrgreen:

 

Skal finne bilde, eller rettere sagt ta et par nye bilder av Mausern, etter den fekk ny optikk i vinter.

Mauseren er ein M98, orginal med 30-06, som eg kjøpte for sikkert snart 20 år sidan. Er eit Timney Sportsman avtrekk på den, og Buehler kvart sikring. Har bygd den om med Konsgberg pipe i 6.5x55, som er 21 mm tjukk, og korta pipa ned til 57 cm. Så har eg kjøpt ein Fajen Walking Varminter stokk, og så montert lyddemper på den. Vekta på den balanserer på magiske 5.6 Kg, og den er blir brukt til storvilt jakt, og trening/bane skyting.

 

Edit : Optikken på den i dag er ein Schmidt&Bender 3-12x50. Når den blei kjøpt, så stod det et par år ein Bushnell Trophy på den i 4x40. Så kom det ein Meopta 7x50, som eg hadde i mange år. I fjor jakta eg med ein Leupold 3-9x40 på den, og den S&B fekk eg tak i no i Januar, så den skal i ilddåpen i morgen kveld. Skal for første gong skyte med den kikkerten og skyte den inn, før jaktfelt skyting i helga. Det skal bli morro ! :)

 

Let me introduce you..... The famous Mauser !! :)

Mauser1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er tenkt for Mauser m98 og Mauser m96

 

Her kan vi diskutere forskjellige versjoner av Mauser 98 og 96, jaktmausere, banemausere, skudd-samlinger og våpenprosjekter.

 

Banemausere er jo M59 og M67 :wink:

 

Jepp. Men de har likevel m98 mekanisme. Det er altså en m98 mekanisme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har 2 mausere :)

 

Første eg har er en hv-mauser med 3006 løp. Ikke gjort så veldig mye med dette utenom hatt på weaver klakker og smidd hevarma. Billigt Simmons sikte(bra for prisen) og timney sikring. Fajen syntetisk varmint stokk. En venn laga lyddemper på dreiebenken. Sykt lite lyd. Harris 2-fot bruker eg på begge riflene.

 

normal_P1010188.JPG

 

normal_P1010190.JPG

 

 

Neste er også en hv Mauser men denne har eg tatt meg god tid over mange måneder for å få strøken.

Selve våpnet fikk eg slengt etter meg for 600 kr.(kjøpt ifjor) Slo til da den såg ubrukt ut. (Stått på lokale inter sport siden hv begynte å selle dem ut).

Litt om rifla: Smidd hevarm. 3 skudds løst magasin fra pedersen vaapenlager . Boyds Blue laminat stokk med tommelhull. Bold avtrekk med sikring (så og si lydløs). Leopold svingmontasje.6.5x55 løp(såkallet danskeløp)19mm. kommer ikke på navnet i farta :oops: . Zeiss conquest 3-9x50. JA eg veit dette er billigzeiss men heilt topp sikte når du ikke driver med måneskinsjakt skumringsjakt.

 

normal_P1010194.JPG

 

normal_P1010191.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har en Mauser M98 kal. 30-06 som nå er inne hos våpendoktoren for en liten oppgradering. Stokken skal beddes og løpet kappes. Har også pusset ned trestokken som tidligere var lakkert, men som nå skal bli oljet. Har også invistert i nytt kikkertsikte ganske nylig(Schmidt & Bender Klassik 3-12x50 m/lys.) Trenger også i den forbindelse nye montasjer. Har Weaver-baser på børsa så jeg trenger nye ringer. Men jeg lurer på om jeg skal invistere i en Leupold Standard skinnemontasje. (Noen som har andre ideer om montasjer til under 1000 kr. til Mauser?)

Bilde av Mauseren før den ble levert inn hos børsemakeren. (Påmontert Bushnell Trophy 3-9x40)

Mauser__n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er mauseren igjen "oppgradert" denne gangen ble en ny to-fot montert. Og jeg har byttet fra den zeissen jeg bruker til jakt til en hakko med elg dotter til sommerens elgbane sesong! :D

Da blir den seende sånn ut frem til det nermer seg 10. september! :mrgreen:

normal_Bilde_003.jpg

 

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Her er min svenskemauser. M96 kal 6,5x55. Brukes til jaktfelt for det meste, med Sierra 9g går den meget bra. Men vurderer å pipe om til noe grøvre elgmedisin eller selge å kjøpe noe annet.

 

normal_15042009329.jpg

Trappet pipe 47cm lang og hausken demper.

normal_15042009327.jpg

Stokk i nøttetre/bjørk

normal_15042009325.jpg

Timney avtrekk/sikring.

normal_15042009323.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er mauseren igjen "oppgradert" denne gangen ble en ny to-fot montert. Og jeg har byttet fra den zeissen jeg bruker til jakt til en hakko med elg dotter til sommerens elgbane sesong! :D

Da blir den seende sånn ut frem til det nermer seg 10. september! :mrgreen:

normal_Bilde_003.jpg

 

 

andreasli

 

Hva har du gjort med Bygger'n sitt klistermerke?

 

Ikke sponset lenger? :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får vel bidra litt jeg og..

 

Denne har jeg bygd selv fra grunnen av, en gammel utskutt HV mauser i 30-06 som jeg fikk av min bestefar, nå ombygd til 6.5x55SE.

Maskinert og tilpasset pipe fra 22 mm matchemne med venstresnurr, montert Leupold helskinne, smidd om hevarm, byttet stokk og beddet, polert og lettet avtrekk.

 

Er ikke noen spesielt god skytter, men fastmontert i benk så samler denne 5 skudd på klistrelappen på 100 meter.

Det jeg ble aller mest glad for etter siste pipekapping/gjenging er at jeg har nesten samme treffpunkt på 200 meter med demper som uten...kanskje 5mm høyere :D

DSC_0458-2.jpg

 

DSC_0460-3.jpg

 

DSC_0459-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om man kan bruke en m98 stokk til en m96? :roll:

 

 

Nei, m96-kassa har litt andre dimensjoner (bla kortere avstand mellom skruene og mindre diameter på forre del av kassa). Går sikkert an å tilpasse om en må, men det er ikke "pluf and play".

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra tråd dere... :D

 

Mauser går aldri av moten, har 2 stk selv.

 

En sivil M98 fra 1942 i kal 7.92. ombygd orginalstokk, lakkert. strøken syns jeg.... :D

En gammel M98 HV fra 1941 i kal 30-06 Sprg. omsmidd hevarm, Timneyavtrekk, Bueller kvartsikring, Fajen syntstokk, weaverbaser og gjenget for lyddemper. På toppen sitter en B. Trophy 1,5-6x44. Er hos Stenvaag i disse dager, skal bytte til nytt Lothar Walter 8x57 JS med Blazer`s åpne sikter og Leupold QR. Forhåpentligvis en ny elgdødare... :wink:

Min far har også jaktet elg med en ombygd HV-mauser i over 30 år. Svikter aldri mener han...

Bilder kommer...

 

 

Og her kommer de:

 

P1020008.JPG

M98 22-250Rem

P1020011.JPG

 

En gammel M98 HV fra 1941 i kal 30-06 Sprg. omsmidd hevarm, Timneyavtrekk, Bueller kvartsikring, Fajen syntstokk, weaverbaser og gjenget for lyddemper. På toppen sitter en B. Trophy 1,5-6x44. Er hos Stenvaag i disse dager, skal bytte til nytt Lothar Walter 8x57 JS med Blazer`s åpne sikter og Leupold QR. Forhåpentligvis en ny elgdødare... :wink:

 

P1020016.JPG

M98 8x57IS

P1020021.JPG

 

Nå må det rettes opp i noen opplysninger her.... :D

Elgdødaren kom hjem fra Stenvaag med nytt løp og QR baser. Men Blazersiktene fant jeg ikke, det ble Tikka i stedet... :D Spiller ingen trille... :lol:

 

Den tidligere nevnte sivilmauseren er nå overtatt av Melvin her på kammeret for også oppbygging av hundeførerbørse... :wink: Og i stedet for den har vi fått inn en M98 i 22-250 Rem for varmint/revejakt...

 

Hipp hurra for Peter Paul og Wilhelm Mauser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har ett spm ang kikkertmomntasje legger det hit pga MAUSER hehe

 

 

har en bane mauser M67(?) og der er diopteren skrudd fast med 2 skruer og det er borret inn en skrue til mirage bånd.

Er det noen skinner eller noe fiffi som mam får satt noe kikkertmontasjer på?

 

eller må jeg sende den for å få borret på flere høl?

Link to comment
Share on other sites

Min Mauser.

Denne var i utgangspunktet en Kongsberg M59 som jeg har hatt siden jeg var guttunge. I den formen den har nå er den satt opp med Butler Creek stokk, neddreid Kongsberg banepipe på 60 cm. i 6,5x55, Timney avtrekk, Dayton Traister kvartsikring, Weaver baser og ringer og Harris tofot.

 

Jeg holder på å samle biter til å modifisere den til en litt mer seriøs langholdsrigg.... Den vil få en ubermodda M67-stokk, Sauer 200-pipe på 65 cm. i 6,5-06 og montasjen blir en Leupold skinne som blir shimset til nødvendig moa.

 

200520091139a44d3e5ad7dd465084.jpg?94

 

2005200911372a773be5e4fc4c80b7.jpg?21

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har tatt jegelappen for et halvt år siden og har nettopp registrert meg på forumet (så jeg er ganske fersk her).

 

Jeg har kiket på våpen til storvilt jakt og nå har svigerfar tilbudt meg en mauser 98 i 30.06 fra 1939

som jeg skal få bygd om slik at jeg kan sette kikkert på den.

 

Så jeg lurte på hvilke presisjon kan jeg vente fra dette våpenet (samlinger på 100m)?

og om det er noen enkle grep som kan gjøres for å dempe rekylen noe?

 

Håper jeg har skrevet på rett sted nå :)

Link to comment
Share on other sites

Du har kommet til rett sted, velkommen :!:8):D

Du vil snart få høre at en Mauser kan du bygge om for 1000,- eller 50 000,- hvis du vil :P (og noen vil hevde at det uansett ikke er verdt det. TULLINGER!! :lol: )

Ut fra det du skriver, vil jeg tro at mauseren du har blitt tilbudt har vært innom forsvaret, og er stemplet "HÆR" eller liknende på framre låskasserings venstre side.

Presisjonspotensialet er vanskelig å si noe om, da dette avhenger av bl.annet vedlikeholdet som har vært, hvor mye den er skutt (løpslitasje), hvor godt den passer i stokken, og noen flere mer obskure og mystiske faktorer :wink::shock:

Jeg vil imidlertid tro at det vil være mulig å få samlinger omkring 5 cm (3skudd), eller bedre på 100 meter, men vet som sagt ikke!!!

Når det gjelder håndtering av rekyl, ville jeg starte med å montere ei kolbekappe av GOD kvalitet, dette får du trolig ordnet for under 500,- kr

Neste steg er å bytte stokk. Du får en enkel, og grei nok syntetstokk for omkring 2500,-, vil jeg tro :roll:. Øvre grense settes kun av fantasien :mrgreen: (jeg forutsetter at det er en militærstokk på børsa i dag)

Dersom dette ikke hjelper kan du jo få en børsemaker til å sette på ei eksospotte (lyddemper) som vil koste deg omkring 3000,- til 5000,-

 

Det beste rådet mitt når det gjelder å håndtere rekylen denne børsa genererer, vil være ei grei kolbekappe, og en stoor boks med ammo, slik at du kan bli fortrolig med våpenet før du drar ut på jakt!

Lykke til!!

 

Disclaimer: Alle prisene i mitt innlegg er tatt rett ut fra topplokket uten kontroll og kvalitetssikring!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en mauser m98 i 30-06 som jeg kjøpte som min første rifle og mitt første våpen i det hele. jeg satte på jaktstokk smidde om hevarmen skiftet sikkring og satte på en kikkert, en fontaine gold 3-9*40 forøvrig.bukte denne en stund men nå har den desverre stort sett stått å samlet støv og våre tenkt som en backup rifle i tilfelle det skulle skje noe med tikkaen jeg bruker nå tildags, Men nå har jeg komt litt på tanken om å bygge denne (m98en altså) om til en jaktfelt børse da er tanken å få tak i ett "utskutt" løp fra en banemauser i 6,5 eller 30-06. Tenker også ny stokk, ny kikkert, nytt/justert avtrekk så lurer på om noen har noen gode tips/anbefalinger og komme med om dette? har tenkt litt på kkc stokk men andre kan vurderes, har ikke så veldig kjennskap til andre typer stokker. jeg har ikke planer om å drive veldig seriøs jaktfeltskyting, blir bare rundt i distriktet på dfs sine og njff sine 8)

Link to comment
Share on other sites

Har tre Mausere. En trofast sliter som har vært med på hjorten i 20 år - nå toppa med en gammel og like så sliten Kahles (legger ikke ut bilder av denne ettersom den er herja fælt med)

 

To "nyere" prosjekter:

En Oberndorf i 30-06

 

900_3.jpg

 

 

850_2.jpg

 

 

850.jpg

 

 

850_1.jpg

 

 

Og en 425 Westley Richards:

 

CIMG2982.jpg

 

Det gamle Lyman-siktet (tror vi kaller det ghost-ring heretter) funker bra.

 

CIMG3008.jpg

 

I helfigur ;)

 

CIMG3006.jpg

 

Fra motsatt side

 

CIMG2978.jpg

 

CIMG3013.jpg

 

CIMG3016.jpg

 

CIMG3018.jpg

 

CIMG2988.jpg

 

CIMG2989.jpg

 

CIMG2990.jpg

 

CIMG2992.jpg

 

CIMG2993.jpg

 

CIMG3001.jpg

 

Forsikte med bush-protector

 

CIMG3004.jpg

 

Nedfelt bush-protector

 

Antar at Kammerets medlemmer er lei disse bildene ettersom jeg i perioder har masa fælt....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...