Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

:-) Prøv å rense med vegetabilsk terpentin før du begynner å pusse. Så vidt jeg husker (det begynner å bli en stund siden jeg pugget denne tråden), brukte raudnakke et privat lurium som han ikke avslørte innholdet i (annet enn at det luktet eselpiss). 

Husk også å reise fibrene med vann før du går over med sandpapir. 

Link to comment
Share on other sites

Njai - det vil jeg ikke anbefale. Treet har ulik struktur og trekker olje ulikt over stokken. Dette kan du vel til en viss grad kontrollere hvis du passer på å porefylle, men jeg tror det er vanskelig å unngå. Sikling brukes (bl a) for å unngå å ta bort for mye tre og da blir det feil å prøve å sikle (eller pusse) bort sånne områder. Hvis du ikke får det bort ville jeg heller levd med det enn å prøve å pusse bort treverket. Prøv heller en tre-rens av noe slag. Så vidt jeg husker er det en trerens med i ett av de større ccl-settene. Prøv det. Siste utvei er å fjerne treverk. 

Link to comment
Share on other sites

Vegetabilsk terpentin til rens etter sikling. Sikling skal ta bort finishen, ikke treverk! Noen bruker møbelrens. Har også hørt at noen legger på en fille med rødsprit men jeg vet kkke om man risikerer noe ved det. Poenget er å få renset bort fargestoffer og lurium før det påføres olje. Bruk red root oil først til ønsket farge/ struktur er oppnådd. Jeg bruker bare red root oil og metter veden med raudolje. La dette tørke noen mnd og mett så opp igjen. Så kan man legge finish om man vil. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for god info:) Når det gjelder selve vaskingen. Smører dere da på terpentin, venter til det tørker og smører på på nytt, eller kan jeg bare smøre og smøre så lenge jeg bytter klut innimellom så jeg ikke gnir ut gammel olje? Og hvor lenge har dere pleid og måtte vaske stokken?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...
15 timer siden, Lactec skrev:

Jeg har ei ganske strøken Sako Finnbear fra 1984, med lys lakkert stokk. Jeg kunne tenkt meg mørkere stokk. Kan man bare bruke en mørkere lakk utenpå?

 

 

Hastverk er lastverk. Les hele tråden forfra, så finner du svaret helt automatisk. Den stokken der ser ut til å ha fint spill som vil tre skikkelig fint fram om du følger Raudnakkes oppskrift. Klart du kan få den mørkere på annet vis, men da blir det som det blir, tenker jeg.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

Har etter litt undring og vurdering fått for meg at jeg har lyst til å fjerne den klassiske "tulipan-delen" på fortreet til en Beretta 687, og lage en rund avslutning i stedet.

 

Jeg er derimot usikker på fremgangsmåten for dette, da jeg ønsker et så pent resultat som mulig uten et tydelig skille på at jeg har fjernet "tulipanbiten".

 

Anbefaler dere en fremgangsmåte med ulike grader sandpapir, for så å olje til slutt? F.eks. 100 - 150 og avslutte med ..?

 

Har heldigvis Raudnakkes eminente stokkolje til bruk etter pussen.

 

Takker så meget for alle gode råd! :) 

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for en fil / rasp som ikke er alt for aggresiv sånn at fordkjeftet blir flush. Deretter hadde jeg funnet senter av tuppen på forskjeftet og merket av flere "sirkler" som du filer flater mellom strekene sv sirklene. Tilslutt sammenføyer du disse flatene så du får en rund tupp. ( eller den fasongen du ønsker)

 

Så er det å gå over med pussepapir. Grovt til fint. 80-120-180-240-320-400. Ta gjerne hele forskjeftet f.o.m 240 korningen. Men nettskjæringen kan du maskere bort. Husk vannbeising for å reise fibrene når du pusser.  Oljelagene er vel bedre forklart tidligere i denne tråden...

 

Tar der for gitt at den er oljet og ikke lakket...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Malingsfjerner er ikke så fy fy som det ofte gis inntrykk av. Har brukt det mange ganger, særlig på Amerikanske våpen, som virker til å være dyppet i klarlakk. Dessuten er dagens utgave så miljøvennlig, at med litt sukker på, kan den antakelig spises :winke1::winke1:

Ble vel skapt en myte i begynnelsen av tråden, at kun "Old school", magi, og wodoo var det som kunne redde en stokk...

 

CCL (mener jeg å huske).. hadde/har et produkt ? som heter stripper. Utrolig effektivt, helt til jeg gikk tom.

Har brukt Biltema sin. Virker, men må tas i flere omganger.

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Midt-I skrev:

Så du vil ikke anbefale malingsfjerner altså? Blir det ikke fort stygge merker med sikling? Har ikke ti tommeltotter, men har aldri siklet før.

Så lenge du bruker ett skarpt verktøy/kniv og sikler med vedretningen (på langs med skjefte) så lager du ikke stygge merker :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei! 
Har kjøpt meg en gammel brno zkk600, syntes stokken så utrolig kjedelig ut- blank brun uten noe liv eller farge fra treverket. I tillegg hadde den noe små sår. Har fjernet den gamle finnishen nå og syntes fortsatt det er lite liv/mønster fra treverket. Er det noe spesiel lakk som anbefales for og oppnå liv og fargespill? Vil også gjerne ende opp med ett resultat som er noe lysere en det som var fra før.

 

skal få slengt med ett par bilder🙂

Link to comment
Share on other sites

Har nå gnidd inn stokken i ett lag beis og tørket av,  og jeg syntes den ble veldig fin sånn den er nå.  
Så da er spørsmålet om noen kan anbefale en olje jeg kan mette stokken med nå uten at oljen endrer farge på stokken eller tilfører den noe glans?

eventuelt hvor mye oljing som skal til for at den skal tåle bruk i skogen.😀

 

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, spetsen skrev:

Har nå gnidd inn stokken i ett lag beis og tørket av,  og jeg syntes den ble veldig fin sånn den er nå.  
Så da er spørsmålet om noen kan anbefale en olje jeg kan mette stokken med nå uten at oljen endrer farge på stokken eller tilfører den noe glans?

eventuelt hvor mye oljing som skal til for at den skal tåle bruk i skogen.😀

 

Finnes en haug videoer på tuben

 

 

Why Boiled Linseed Oil is BEST  

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Ingen erfaring med kinaolje. Jeg er mer en red root kind of guy ;)

Ble lei av de små narkodosene til CCL mfl, og begynte å brygge selv. Første bilde er ikke rødvin.

 

Vil tro fremgangsmåten er noenlunde lik.Kort fattet, mange tynne lag til treverket er mettet.

La det tørke. Deretter begynner du å jobbe med en finnish. Porene skal fylles, enten med fint slipepapir til du har el slim som får tørke, eller "jukse" litt med å bruke pumice (pimpesteinspulver) e.i. Resultatet blir omtrent det samme.

Husk å gni med håndflatene til det brenner; og gjør litt vond ;)

Det begynner å skinne til slutt..

 

 

005.JPG

001.JPG

002.JPG

003.JPG

007.JPG

008.JPG

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

IMG_20200718_013215.jpg.055b1f8e41675e03a7f08b958dca5a0e.jpgIMG_20200718_013038.jpg.04855391563d15f7c14d071a8d367067.jpg

 

Holder på å "pusse" opp en Steyr i 9,3x62

Liker stålet, og potensialet i veden :winke1:

Var brukt, men skutt lite. Treverket bar preg av å dunke langs en rammesekk. 

Har dampet ut det meste. Pusset med div. Oljet 4 ganger. Suger ennå som de proffesjonelle.. Kan bli bra 😏

IMG_20200718_013005.jpg

 

"Vinflaska" er fortsatt ikke vin. Kan tillate meg å dynke stokken i stokkolje ;)

Edited by Ruger #1
Tilføye
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er på porefyllingen nå. Bruker pumice på denne. 

Lager klut med ftøyyll inne i, knyter igjen til en pute. Denne dynkes i olje. Et tynt lag olje påføres stokken. Dryss lett med pumice på området som skal porefylles. Puten som er dynket i olje(ikke dryppende) , får et lite lag pumice, før den gnikkes frem, og tilbake, og i sirkel på treverket. Du vil merke at det har en viss slipeeffekt. 

Det som legger seg i porene vil bli nær sagt transparent. La stokken tørke noen timer. Tørk vekk det værst overskytende. Tørk videre til det ser ut til å ha trukket inn. Gni over med håndflatene til du får vondt ;)

Er du ikke fornøyd, gjenta prosessen. 

Husk at oljefinnishen kommer etter tynne lag olje over lang tid som også er med på ål ukke porer, og bygge opp et lakklignende lag kalt oljefinnish.

IMG_20200822_010631.jpg

IMG_20200822_010737.jpg

IMG_20200822_010843.jpg

IMG_20200822_010937.jpg

IMG_20200822_011018.jpg

IMG_20200822_011041.jpg

IMG_20200822_011041.jpg

IMG_20200822_011123.jpg

IMG_20200822_011123_1.jpg

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Voldsom forandring i livssituasjonen fra evig ungkar til samboer for snart 9 år siden førte til barn som nå er 6 og 8 år. 60-70 jaktdager hver høst har blitt til et par uker. Må dog ærlig innrømme at jeg gjerne ofrer en uke elgjakt sittende på stolsekken for en uke i Tyrkia eller på Rhodos i oktober.. Nok om det, drillingen ble solgt, men jeg hadde nå ledig plass i garderoben så når det dukket opp en riktig så billig kombi ble det kjøp.. Men hvorfor i all verden skal alt sauses inn i hva som kanskje er Schaftol? 

IMG_20201221_182800.png.9778ffc9ed9c69e3c8ba50f0506cec85.png

Her var det jo bare å finne frem sandpapir.. Hadde bare 180 så det er litt riper her og der men det tar jeg senere. 

IMG_20201221_114558.jpg.4134f13bea3a060e59f111273a0f8a62.jpg

Et par strøk med CCL og det ser slik ut. Går over til nøytral olje når jeg er fornøyd med fargen. 

IMG_20201221_164148.jpg.272596a68204b233e6f3b4025f3473d1.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...