Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Tok av kolbekappa, og det er et hull innover, men det var da ingen bolt der, slik andre hagler har.

 

Send gjerne et par bilder, erikraude!

 

Takk for tips, Skaubjønn. Autosol tror jeg faktisk jeg har et sted. Mener jeg har shinet krommen på kufangeren til jaktbilen med det. Går an å prøve. :-)

 

Masse vann og strykejern, ja. Det skal jeg se på. Akkurat nå er den jo nyoljet for anledningen, for det kan plutselig bli en tur til i skogen, i og med at det er sju, åtte pluss ute. Da er det relativt greit å gå i skogen... :-) Kan vel gnukke på den med vegetabilsk terpentin og få vekk mye av det først.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du smører rikelig med slippmiddel på det du skrur inn så skal det være mulig å få løsna det etter at det har herda.

Alternativt så kan du montere inn løsgjenger, men da får du kanskje ikke brukt det reimfestet du har pga feil gjenger. Er vel grovgjenger på den du har og fingjenger i løsgjengene.

 

Hvis du går for beddemasse så er det viktig å maskere rundt hullet og bruke tyntflytende masse slik at den fordeler seg godt i gjengene.

Link to comment
Share on other sites

Tips til å fikse avrevne gjenger til reimfestene? Skruen er altså helt ok, verre med treverket det skal skrues inn i... Har vurdert beddemasse, men er redd løsningen blir veldig permanent.

I treverket? Lim inn en plugg og bor nyt hull. Eventuelt lim inn en liten flis, en halv fyrstikk stlrrwlse eller så. Men bruk hardt treverk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Da kom jeg meg endelig ut av filosofimodus og over i magi

(eh...håndtverks)modus.

:roll:

 

Som jeg nevnte i går, har Merkel vært litt kreative med farger...

Dette kan stikke ganske så dypt, så jeg måtte en tur ned i sanatoriets

Farmakologiske Laboratorium og brygge en dose av vår beryktede

"Pfirsichsteinreinigungskonzentrat"

 

Dette er en scrubbing-creme med et islett av løsemidler og syrer, og det

nytter ikke å be meg om oppskriften. I et av CCL sine sett finnes det dog et

meget godt rense/polermiddel som gjør mye av jobben, og det går faktisk an å

rappe dama sin scrub fra sminkebordet, tynne denne og bruke det i nøden.

Jeg tar imidlertid intet ansvar for eventuelle resultat eller samlivsbrudd... 8)

 

Er det noen som vet hvilket CCL produkt det siktes til her? Har sett over CCL produktene men klarer ikke å se at noen skal ha de egenskapene som Raudnakkes gjæret eselpiss.

 

Evnt, hvilke type scrub er det jeg skal rappe av dama og hva tynner jeg den med?

Link to comment
Share on other sites

Trenger kun rensemiddelet men ut fra produktbeskrivelsen på de CCL settene jeg finner så klarer jeg ikke å se hva som skulle ha den funksjonen Raudnakke beskriver. Altså en scrubbing-creme med islett av løsemidler og syrer.

 

Edit: Svarte.... Hadde tenkt å legge innleggene mine i "Woodstock workshop" tråden for ikke å ødelegge Angelina tråden. Fint om moderator kunne flyttet innleggene dit de hører hjemme.

 

 

Utført. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det har vært diskutert litt rundt Sikkativ til linolje tidligere i denne tråden. Men jeg ble aldri helt klok på hva som ble enden på visa? Skal det brukes sikkativ med blyforbindelser eller ikke? Ser også at det nevnes kobalt sikkativ, hvorfor denne? Er ikke dette kun sikkativ med farge? Eller har jeg misforstått, og hvor får man tak i dette i såfall?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
Jeg ser at det har vært diskutert litt rundt Sikkativ til linolje tidligere i denne tråden. Men jeg ble aldri helt klok på hva som ble enden på visa? Skal det brukes sikkativ med blyforbindelser eller ikke? Ser også at det nevnes kobalt sikkativ, hvorfor denne? Er ikke dette kun sikkativ med farge? Eller har jeg misforstått, og hvor får man tak i dette i såfall?
Jeg har kjøpt koboltsikkativ hos Gaute Rostrup i Sandnes. 7-8 tiere for en flaske, sånn ca. Det har funka meget godt
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

IMG_20161202_2540.jpg

Det har seg sånn at jeg har kjøpt en godt og vell brukspreget valmet kombi. Den har egentlig en lakkert stokk, men er full av hakk og riper. Det bryr meg egentlig ikke så mye med riper og merker, men det er også blitt skjært ut et mesterstykke av en orrhane på stokken. Her virker det som om stokken er ubehandlet i selve kunstverket. Det burde vell påføres noe ny overflate behandling her? Jeg har liberon finishing Oil og tru-oil og et spann trestjerners gulv lakk stående.

Hvilken "behandling" burde jeg gi dette området på stokken? Det er uaktuelt å sikle, pusse,olje,pusse,olje,pusse osv for å få den til exebision grade siden det er et jakt våpen. Ser for meg å olje med liberon noen ganger og kanskje tru Oil som toppstrøk eller er dette helt feil. Det blir vanskelig å pusse/polere på finishen på kunstverket. Noen som har gode råd?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skal nå starte på mine egne oppussingsprosjekt. Først ut er en gammel Husqvarna 30-06 som jeg har arvet fra min bestefar. Den er i fra slutten av 60-tallet. Jeg har fått den bedda og kjøpt ny kikkert til den (Zeiss Conquest 2,5-12x50). Disse riflene er kjent for en noe usympatisk rekyl, så en ny tykk kolbekappe er montert. Det at stokken muligens er best egnet for skyting med jernsikter, og ikke kikkersikter, får nå så være.

 

Deretter står min første hagle for tur. Dette er en Ruger Red Label i kal 20/76. Den ser skikkelig ille ut. Gammel dårlig lakk som er sprukket, samt at blåneringen er slipt bort.

 

Begge våpnene skal også blåneres av børsemaker.

 

Det finnes flere flotte tråder her inne om oppussing av stokker, med mange gode tips. Men det er litt vanskelig å få oversikt over prosessen fra ”A-Å”, så jeg forsøker meg på en oppsummering for å se om jeg har forstått ting riktig.

 

Først sikler man av det øverste laget. Jeg ser ingen som bruker grovt sandpapir til denne prosessen. Når man er ferdig med siklingen, pusser man seg oppover i koningsgrad på sandpapiret. Typisk at man starter med 100, så 150 og til slutt kanskje 200. Deretter ser jeg at enkelte fukter treverket for at fibre skal løfte seg, slik at disse skal være lettere å pusse ned neste gang. Denne prosessen gjentas flere ganger.

 

Nettkjæringen kuttes/skrapes med egnet verktøy:

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... 1238/11325

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... 000016868/

 

Så begynner det å bli komplisert. Etter at stokken er pusset helt ned, og nettskjæringen ferdigbehandlet, skal stokken oljes.

 

Bruker dere da først noen form for forsegling? Jeg har plukket opp at man helst bør bruke kokt linolje, og kun det. Dette påføres så i virkelig små mengder og at man deretter pusser ned stokken med veldig fint sandpapir (våtslip 800korning), mellom hver gang. Denne prosessen gjentas én gang i uken den neste måneden. Overskytende olje tørkes av mellom hver gang.

 

Etter flere runder men olje og våtslip, skal man de siste rundene bare påføre olje med hendene, og tørke av overskytende før det får tørke i gjerne 1-2 uker mellom hver gang.

 

Ønsker man en matt finish, skulle man gå over med fineste stålull.

 

Jeg har plukket opp at man bør unngå oljer som inneholder stoffer som gjør at det tørker fortere. Hva da men denne:

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /083040032

 

Vet dere om noen andre, som kan benyttes direkte? Red Root eller varianter av oljer fra Tungtreet. Jeg har prøvd å få tak i Raudnakke, men har enn ikke fått svar.

 

Har jeg forstått noe som helst, eller er jeg helt på tur….. ? Takker for svar…

 

Om moderator mener dette er postet i feil tråd er det bare å slette/flytte innlegget.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei. noen som vet hvordan jeg kan fylle gap mellom tangen på låskassen og pistol grepet?

 

Epoxy eller shellac med pusse støv? Ellet finnes det bedre måter?

 

Hvordan gjøres porefylling på ibenholt? Bør jeg maskere vekk valnøtt treet for å ungå å få brunt støv i porene?

 

5fde711d8388b6f692595ff3677abfdb.jpg

 

ddb02c734c68bf63b64aa7c10b1f2fb4.jpg

 

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her et spørsmål i forbindelse med mitt lille prosjekt med "Gamle Svarten"

Stokken til denne børsa er i Wengetre, altså svært mørkt, nesten svart fra før.

Har siklet den ned, og skal i gang med pussing og litt smjusteringer.

 

Så til spørsmålet:

Tente å kjøpe et CCL- sett med red root oil til finishen på denne stokken, men er usikker på hvor mye pigment/ farge det er i denne. Ønsker å tilføre stokken minst mulig farge for å unngå at den blir helt svart.

vet noen her inne om Red root-olja mørkner treet av noen betydning, eller om det finnes alternativer som er tilnærmet fargeløse?

Olje med tilsatt silikkon er helt uaktuelt. hva med kokt linjolje og terpentin?

Tror den har vært satt inn med tung-olje eller danish oil tidligere, og den ble så mørk at strukturen i treet nesten ikke kom fram.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 8.2.2017 den 11.20, 3006swift skrev:

Her et spørsmål i forbindelse med mitt lille prosjekt med "Gamle Svarten"

Stokken til denne børsa er i Wengetre, altså svært mørkt, nesten svart fra før.

Har siklet den ned, og skal i gang med pussing og litt smjusteringer.

 

Så til spørsmålet:

Tente å kjøpe et CCL- sett med red root oil til finishen på denne stokken, men er usikker på hvor mye pigment/ farge det er i denne. Ønsker å tilføre stokken minst mulig farge for å unngå at den blir helt svart.

vet noen her inne om Red root-olja mørkner treet av noen betydning, eller om det finnes alternativer som er tilnærmet fargeløse?

Olje med tilsatt silikkon er helt uaktuelt. hva med kokt linjolje og terpentin?

Tror den har vært satt inn med tung-olje eller danish oil tidligere, og den ble så mørk at strukturen i treet nesten ikke kom fram.

Noen som kan si noe om farge/pigment i CCl's Red Root Oil??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tusen takk for en inspirerende og informativ tråd. Dessverre er en del bilder fra 2009 blitt borte, deriblant delen som tar for seg restaurering av nettskjæring. (Har også forsøkt å finne "Angelina"-tråden, men ser ut som denne også er tapt til historien.) Hvis Raudnakke har mulighet til å laste opp bildene på nytt ville jeg bli meget takknemlig! 

Link to comment
Share on other sites

På 26/01/2017 den 7.21, leoestby skrev:

Hei. noen som vet hvordan jeg kan fylle gap mellom tangen på låskassen og pistol grepet?

 

Epoxy eller shellac med pusse støv? Ellet finnes det bedre måter?

 

Hvordan gjøres porefylling på ibenholt? Bør jeg maskere vekk valnøtt treet for å ungå å få brunt støv i porene?

 

5fde711d8388b6f692595ff3677abfdb.jpg

 

ddb02c734c68bf63b64aa7c10b1f2fb4.jpg

 

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Denne kommer til å bli rålekker! Ser det allerde! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er min 40 år gamle Sako L579 ferdig. Tusen takk til Raudnakke og alle dere andre som har bidratt. Jeg fortsetter med min Belgiske sideligger fra 1946 som er arvet fra oldefar gjennom min far.

SammenstillingFerdig.jpg

SammenstillingFør.jpg

SammenstillingUnderveis.jpg

Edited by Ravis
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har en baikal O/U hagle som er relativt ny, men relativt tørr i treverket. Er bare brukshagla men man vil jo ta vare på tinga uansett.
Noen hær som har noen greie tips om hvordan jeg skal ta vare på treverket på denne saken?
Ser ut som det har vært oljet fra fabrikk men det har tørket litt og jeg har ikke gjort noe med den på det året jeg har hatt den

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei! Nå har jeg begynt på en stokk jeg og, og kommet i gang med siklingen. Noen steder blir ikke lyse, mens andre steder blir helst lyse ved første draget. Hvis jeg sikler mer på de mørke plassene så får jeg de også lyse hvis jeg vil. Skal jeg det, eller er det godt nok og kun fjerne det øverste laget? Legger ved bilder av hvordan det ser ut nå.

 

Noen plasser blir det også en veldig "røff" øverflate etter sikling. Har prøvd forskjellige vinkler og press, men blir uansett ikke glatt. Er det bare sånn det er, eller har dere noen tips? Gjelder ikke mange flekkene.

IMG_0480.JPG

IMG_0475.JPG

IMG_0477.JPG

IMG_0483.JPG

Link to comment
Share on other sites

På 12/3/2016 den 7.59, mp18 skrev:

har brukt tung olje fra BT, linolje,div stokk olje fra div våpen butikker. etter jeg "oppdaget" liberon finishing oil så har jeg sluttet å bruke tid og energi på let etter andre produkter. jeg hadde brukt liberon olja.

Om du har lest tråden de første årene, er det noe som er forbudt... Det ene er silikon og det andre er Tung-olje. Liberon finishing oil inneholder Tung-olje. ;)

Link to comment
Share on other sites

Herdende olje fra tung-nøtter. Lettere å ha med å gjøre enn linolje, men finishen kan ikke sammenlignes. Jeg har oljet en stokk med det og kan ikke anbefale det. Gå den smale stien - les hele tråden og bruk klassisk linoljebehandling. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...