Jump to content

The Woodstock Workshop. Vi pusser opp trestokker...


Recommended Posts

Det hakket var mer gjenstridig enn jeg hadde håpt, og lar det nå være som det nå har blitt. Håper oljing/oljepussing gir et lite "løft".

 

IMG_0586.JPG

 

Nå er jo ikke eieren helt lytefri heller da, så kanskje en bare skal godta, at en tilårskommen dame, har sine små skavanker her og der?

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Inspirerende dette, så jeg hoppet like godt på drillingen... :wink:

 

Slapp opp for fint sandpapir så jeg får fortsette i morgen :?

 

Bildene viser stokken mattet og fri for olje.

 

scaled.php?server=27&filename=stokk005.jpg&xsize=640&ysize=480

 

Satser på at mer pussing får frem litt honningfarge bak kinnbakken også...

 

stokk004.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Øyyyy. Den der kan bli rå. S&L97... :D

 

:oops: Håper bare at CCL Red Root ikke mørkner stokken igjen slik at den blir som tidligere.. Kanskje jeg får vente på "vidunderoppskriften" din :wink:

 

Ellers er forskjeftet totalt livløst :( Kanskje en utfordring for "noen" her inne å lage et nytt (hint hint)

 

Drillingen er forøvrig en Bühag Lux i 16/70-7x57R fra mai -62

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har fått pusset ned en del, men limingen i sprekken ble ikke så bra som jeg hadde håpet. Visker som om det er for fett treverk, selv etter behørig avvfetting. Får sette i en form for forsterkning, eller lage en hulkil.

pusset3.JPG

pusset2.JPG

pusset1.JPG

Midt i kolbekappa er det en kvist med hakk, har mine tvil til om den kan dampes ut.

 

@Raudnakke: Kan du legge ut en enkel rekkefølge på arbeidsopperasjonene? (Puss, olje, damping, nettskjæring osv)

@Wrangler: Har brukt mye varme på trebåter for å få lakken av, det er damp som løfter opp lakken, ikke selve lakken som smelter, selv om den blir myk. Bør være trygt.

@Team Sauer: Ikke gjør noe før du er ferdig. Hvis det kun er fargeforskjell av lys, og ikke av skit og lim, så vil en dag eller fire i sola gjøre underverk påutseendet. Igjen, gamle trebåter som en delvis skifter dekk på blir samme farge son det gamle etter litt bruk og sol.

Link to comment
Share on other sites

Hei Raudnakke.

 

Raudnakke skrev

Utifra bildene tror jeg at jeg ville forsøkt å justere fargeforskjellen mellom stokkdelene med fortynnet Herdins i egnet farge.

 

Er det Herdins vannløselig pulverbeis du mener? Vil ikke dette dempe/forringe spillet i treverket?

Angående svetting av gammel olje rundt låskasse og løpskanal, må jeg bare fortsette med sikling/pussing til alt er svettet ut, eller finnes det noe og smøre på eller vaske med for og nøytralisere gammel olje?

 

Legger ved noen bilder der fargeforskjellen på delene kanskje kommer bedre frem,( er ingen fotograf :( )

 

k33mnb.jpg

 

s1jccx.jpg

 

egamiq.jpg

 

29ge5ip.jpg

 

Nok et dårlig bilde men her er det en liten sprekk i treverket. Denne var der da jeg demonterte kasse og løp og har trolig vært der lenge.

Er det nødvendig og gjøre noe med dette, eventuelt lime?

Må samtidig få takke for en super tråd for oss som ikke er så inne i faget :roll:

 

dyamf5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett å pusse skikkelig rundt kinnstykket, og samtidig få det pent. Noen triks der?

 

Det eg har gjort, når eg pusser rundt treverk som masse konturer på, er å pakke pussepapiret rundt et eller anna litt mjukt materiale, som skumgummi, evnt gummiprofil eller lignende. Eg har også kjøpt dei der pusseklossene til 3M, som er skumgummibasert, men dei tåler ikkje så masse før dei er dårlige. Men har brukt dei klossene med pussepapir rundt etterpå, og det funker bra.

 

Ellers må eg sei at det er kjipt å sjå alle som har flotte rifler med nøttetre stokker med masse liv og struktur i.. Spesielt når våpenskapet er fullt av våpen med helst kjedelige stokker. Men kanskje ein vakker dag eg skal ta Senorita Aya, og ta ein runde med henne. Det er vel det våpenet som har mest sjanse for suksess i den måte. Hadde Raudnakke fått den i nevene, så hadde den vel sett ut som ein Senorita, i dag ser ho mest ut som ei henslengt gatepike frå Barcelona.. :oops:

 

Får kanskje legge ut bilder av Aya`en, så kan kanskje Professor Raudnakke kan vurdere om det er verdt ein jobb... :)

Link to comment
Share on other sites

Det gjør jeg gjerne, Mauser68 :wink:

 

@All: Beklager, i kveld kommer jeg av seriøsitetsårsaker ikke til å besvare flere faglige spørsmål :wink:

 

Jeg er i ferd med å bygge flittig videre på grunnpromillen for å avreagere etter denne ukens mildt sagt hårreisende hendelser :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg står egentlig litt fast nå, skulle begynt å satt inn stokken med ett eller annet.

Er det nå jeg skal blande et eller annet med terpentin??

Har kokt linolje og Owatrol teakolje som tilbehør.

Skulle jeg hatt noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, Raudnakke. Bygger du opp denne tråden som en HOW TO tråd, trinn for trinn? For oss dummies :wink: ? Jeg har siklet stokken, pusset over og vasket av den med vegetabilsk terpentin, og venter nå på neste trinn. Det blir å dampe ut skader med strykejern slik du viser i Angelina tråden din, eller? Ikke at jeg er utolmodig, venter til du ahr tid til å legge inn nest trinn, jeg vil bare sikre meg at jeg henger med.

Bent

Edit: Ser du anbefaler CCI rødolje. Hva synes du om True Oil? Har fått anbefalt den av andre tidligere, og har handlet den inn. Dersom den ikke er brukbar kjøper jeg cci olje pronto!

Link to comment
Share on other sites

scaled.php?server=27&filename=stokk005.jpg&xsize=640&ysize=480

 

Satser på at mer pussing får frem litt honningfarge bak kinnbakken også...

 

Ser faktisk ut til at det har kommet frem litt mer "liv" lengst bak nå.

 

stokken003.jpg

 

Nå blir det til å forsøke å få dampet opp skaden midt på kolbekammen..

 

stokken001.jpg

 

Stokken er fortsatt bare pusset ned og ikke tilført en dråpe olje.

Link to comment
Share on other sites

- Hmm... ja da har jeg vært i tenkeboksen. Nå er det slik at - i et svakt øyeblikk midt i rådyrjakta - "måtte" jeg love husfruen å ta full oppussing på soverommet, fra gulv til tak med alt tilhørende. Forhandlingene endte med berammet oppstart såsnart verste vinteren var over. Det vil si nå... Så for tiden må jeg begrense meg mht. egne prosjekter reint tidsmessig.

Etter grundige funderinger over innholdet i våpenskapet er jeg kommet fram til etpar potensielle "reduserte" prosjektalternativer. Alle mine våpen har oljebehandlet stokk, så selv om mye kan gjøres med disse, har jeg kastet mine øyne på to fabrikkvåpen som har en nettskjæring som lenge har vært en kilde til gremmelse.

 

Den ene er en Winchester M70 Classic Sporter, 30-06, fra en av de første seriene av den gjenoppståtte pre-64 i 80-årene. Lakken fjernet og har en "halvgjort" CCL oljebehandling fra 20 år siden. Den har en maskinert nettskjæring som er mer "utkarvet" enn "carved":

 

Her er den:

4rdtaw.jpg

 

Utsnitt av pistolgrepet:

10ht95d.jpg

 

Utsnitt av framstokken:

vcumxh.jpg

 

Hva tror Professoren om dette tro? Er det håp? Tipper at du ville anbefale nålefiler her?

 

Den andre er min kjære,velskapte, nette og trofaste Antonella (Zoli), 20/76-6,5x55, som har fulgt meg i tykt og tynt i 25 år på de mange strabaser etter rypejakta og elgjakta, mellom harejaktene - den er rådyrbørsa mi. Fra skjeftemakerens hånd ble hun dessverre utstyrt med det noen kaller "skotsk nettskjæring" - et påfunn som ikke passer inn i mine ortodokse tanker. Jeg vurderer altså å gjøre dette om til vanlig nettskjæring ved "fill in" - uten å fjerne den eksisterende:

33dw429.jpg

 

2mrdy1f.jpg

 

Her ligger det utfordringer og jeg er ikke sikker på om det går. På pistolgrepet ser det ut som 20 linjers verktøy vil stemme, og overlappe, men det stemmer ikke like bra på forskjeftet. I verste fall må jeg pusse vekk skotsk-mønsteret her.

Er absolutt mottakelig for tips og gode råd, noe slikt har jeg ikke gjort før...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg mottatt CCL olja, og påført det første strøket med Red Root olje. Den er veldig tynnflytende, og stokken er veldig tørr. Dermed flyr det fort inn i trevirket ser det ut for.

 

Bør jeg smøre vått-i-vått til å begynne med? Eller la det tørke, og vente til i morgen tidlig med neste strøk?

 

Her er foresten resultatet.

IMG_0591.JPG

Link to comment
Share on other sites

Siden du er i gang kan du jo kjøre på med vått-i-vått en dag eller to Bukke...

Helst en påføring sånn hver 3. til 4. time.

 

Jeg ser på bildet at jeg hadde rett i mine antagelser fra de første bildene du sendte meg... dette blir nydelig :D

 

@ Skaubjønn: Jeg kommer til å vise momenter etterhvert på Sakostokken, men Botox/Strykejern er neste skritt ja...

 

@S&L: Lurt å la gjenstridige bulker hvile litt av og til... Prøv å legge en våt fille på bulken over natten og gå på neste dag...

 

@Gary: Det der er en ypperlig kandidat for nålefilmetoden som jeg vil vise i løpet av kommende uke...

 

@Alle: Jeg kommer med oppdateringer etterhvert i post nr. 2, men jeg ligger litt etter... Det er en del aktivister her på Kammeret som har sørget for at jeg bruker litt mer tid på Tyske nettsider enn ved stokkmakerbenken om dagen 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Raudnakke

Er ikke meningen og gnåle men har du lest innlegget mitt nederst på side 3 :?:

 

Lurte spesielt på dette med den sprekken, bør den limes? og hvordan stoppe svetting av gammel olje rundt låskasse?

 

Ble foresten kvitt misfarging etter klistremerke. Fuktet området med vann og slipte ganske hardt med 400 korning. :mrgreen:

Ser ut som fargen der jeg pusset hardt blir mer lik den lille forskjeftebiten, lurte på om jeg skulle prøve samme fremgangsmåte på hele stokken :?:

 

14xm2yh.jpg

 

10ifj2r.jpg

På bildene har jeg også vasket med terpentin. Synes det ser ut som det kan bli litt spill i treverket her, hva mener mesteren? :)

Kjøpte også inn Liberon finishing oil før du startet denne tråden, er det som og banne i kjerka eller?

Er interesert i et så godt resultat som mulig når jeg endelig har fått ut fingeren med og gjøre noe med go børsa, og vil gjerne høre din mening om fordeler ulemper mellom CCL og Liberon.

Venter selvsagt i spenning på kammershaftol oppskriften :lol:

 

Håper jeg ikke gnåler om bagateller :oops:

Link to comment
Share on other sites

Du gnåler ikke, Team Sauer :wink:

 

Jeg prøver å unngå å arbeide or mye med disse tingene i helgene. Dette av hensn til min kone og mine barn. Det kan derfor ta litt tid fra et spørsmål stilles og til jeg får besvart det.

Jeg får tenke litt over det til i morgen...

Link to comment
Share on other sites

@S&L: Lurt å la gjenstridige bulker hvile litt av og til... Prøv å legge en våt fille på bulken over natten og gå på neste dag...

 

Våt fille som foreskrevet hjalp ikke allverdens, og utålmodig som jeg er måtte jeg legge på noen strøk med CCL..

 

oljet004.jpg

 

Sammenlignet med utgangspunktet er det som en ny drilling. Skjønner ikke hva Fritzen som hadde den før meg kladdet på stokken.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det går fremover føler jeg. Har smurt "vått i vått" med Red Root oil i 1 døgn nå, og den trekker bra fremdeles. Tenker jeg går over til morgen/kveld nå.

 

IMG_0600.JPG

 

Hakket på kinnstykket er nesten helt vekke, men kan ane skyggen fremdeles. Sjitt au.

IMG_0593.jpg

 

 

....synes du er flink jeg, Bukkebrøl.....

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Pokker så mye lekkert her!! :D Når jeg ser de fine, vakre, fuktede treverkene så begynner jeg å få en våt drøm om en drilling en gang i tiden jeg også! :mrgreen:

 

Og det fikk du sagt... :roll:

Jeg trodde ikke jeg var påvirket av reklame, men alle disse trådene om Angelina, Petrina, Drillingfond og Raudnakke meg her og Raudnakke meg der...Så kuliminerte det med at jeg i et bevisstløst øyeblikk la inn et TESTBUD (trodde jeg!) på egun på denne;

normal_1.jpg

 

"Kjøp nå" prisen var 2700 etellerannet Euro, og ingen hadde bydd, så jeg hadde aldri noen reell tro på at minsteprisen på ca 1600 skulle gå tiden ut...og på ebay er det en knapp hvor en må bekrefte, DET VAR DET IKKE HER :shock: PLUTSELIG satt jeg som høyeste budgiver(den eneste) og det var 2 min igjen...og jeg like PLUTSELIG var jeg drillingeier igjen :shock::shock:

 

Vel, Uten å ta noen sjanser her i livet så blir det kjedelig, og jeg har alltid drømt om en sidelåsdrilling, men ikke sett hverken behov eller økonomi til en.

SÅ TAKK SKAL DERE F.....NEMEG HA... :lol: Skjult reklame er vel ikke lov, eller... :wink:

 

Edit; Kan noen utifra bildet si hva merke/børsemaker dette er? Den er nok gammel etter kaliberet å dømme 9,3X72R. 16 i hagleløpene er derimot perfekt for de som lader selv

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her må det vel bare gratuleres, HS Precision.

 

En av forumets medlemmer sendte meg følgende på PM:

 

Moen beskrev i boka jaktrifler og riflejakt:

 

Sitat:

Brytevåpen kan i enkelte tilfeller fort føre til mani; det er dyrt og ikke helt lett og kurere

 

Nå ser jeg at han også kunne tilføyd"...og smittsomt" :lol:

 

Jeg var inne og kikket på den forrige uke, men riflekaliberet er ikke det jeg primært ønsker meg.

Derfor lagret jeg ikke auksjonen, men hvis du kan sende meg auksjonsnummeret kan jeg gå inn og analysere teksten. Når du får den hjem, må du ta bilder av stemplingene under kammerdelen, så får jeg kikket på dem. Ved første øyekast ligner den stygt på arbeider jeg har sett fra Thieme&Schlegelmilch, og er det det har du gjort det skarpt...

Link to comment
Share on other sites

....og jeg har alltid drømt om en sidelåsdrilling...

 

Da kan jeg også få gratulere :!:

Legg gjerne ut auksjonsnummeret i tråden, det er flere som er nysgjerrige.

 

 

 

Når til og med de med folk med skikkelig plastikk-nick, kommer ut av skapet, er det håp for alle. Uansett, nicket sjemmer ingen. :D

Link to comment
Share on other sites

Våt fille som foreskrevet hjalp ikke allverdens, og utålmodig som jeg er måtte jeg legge på noen strøk med CCL..
Da har jeg et spørsmål til Herr Doktor Rotnacke: Hvor stor forskjell er det på å dampe opp hakk i en oljet stokk og i en stokk som er siklet ned og renset for oljefinish? Jeg ser liksom for meg at det vil kunne være en viss forskjell, uten at jeg kan skryte av noensomhelst praktisk erfaring med saken
Link to comment
Share on other sites

Jeg var inne og kikket på den forrige uke, men riflekaliberet er ikke det jeg primært ønsker meg.

Derfor lagret jeg ikke auksjonen, men hvis du kan sende meg auksjonsnummeret kan jeg gå inn og analysere teksten. Når du får den hjem, må du ta bilder av stemplingene under kammerdelen, så får jeg kikket på dem. Ved første øyekast ligner den stygt på arbeider jeg har sett fra Thieme&Schlegelmilch, og er det det har du gjort det skarpt...

 

Denne; http://www.egun.de/market/item.php?id=2196181

 

Edit; Selgers hjemmeside; http://www.sommer-exklusiv.at/

 

Når til og med de med folk med skikkelig plastikk-nick, kommer ut av skapet, er det håp for alle. Uansett, nicket sjemmer ingen.

 

Ja som du ser har jeg avetert Crossfirekombien min på salg, og større spenn enn denne til en sidelåsdrilling finnes vel ikke... :lol: Og jeg er egentlig mer opptatt av funksjon enn kunst...En sidelås iveretar dette siden det er enkelt å komme til inni SAMTIDIG som det ikke er direkte stygt.

Han som kjøpte den forrige drillingen min sa det var endel "gnafs" og rust i mekansismen.

 

Så må jeg si at jeg er på jakt etter en TESTHAGLE i kal. 16. Det blir ikke aktuellt å kjøpe å registrere en (fylle våpen kvoten)bare for å utvikle ladninger/ladedata til dette, men det må vel finnes noen som har en urgammel (helst enkeløpet pga. ennklere trykkmåling) som kan låne meg en over en viss tid :?:

Det burde vel være av interesse for de med 16(som blir påvirket 8) ) å få data på vismut/hevi-shot/TSS etc. som SIKKERT kan skytes i gamle våpen...?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våt fille som foreskrevet hjalp ikke allverdens, og utålmodig som jeg er måtte jeg legge på noen strøk med CCL..
Da har jeg et spørsmål til Herr Doktor Rotnacke: Hvor stor forskjell er det på å dampe opp hakk i en oljet stokk og i en stokk som er siklet ned og renset for oljefinish? Jeg ser liksom for meg at det vil kunne være en viss forskjell, uten at jeg kan skryte av noensomhelst praktisk erfaring med saken

 

Bare for å klargjøre her så var stokken fri for olje når jeg dampet. Olja kom først på når jeg fant ut at hakket var "greit nok" for min tålmodighet.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så må jeg si at jeg er på jakt etter en TESTHAGLE i kal. 16. Det blir ikke aktuellt å kjøpe å registrere en (fylle våpen kvoten)bare for å utvikle ladninger/ladedata til dette, men det må vel finnes noen som har en urgammel (helst enkeløpet pga. ennklere trykkmåling) som kan låne meg en over en viss tid :?:

Det burde vel være av interesse for de med 16(som blir påvirket 8) ) å få data på vismut/hevi-shot/TSS etc. som SIKKERT kan skytes i gamle våpen...?

 

Hadde jeg hatt en, skulle jeg sendt den i din retning så fort jeg kunnen klare å få den til å fly :lol:

 

Ladedata i cal.16 er av uhyre stor intr. og jeg har en Mec600 på benken :wink:

 

Jeg ser at du har handlet hos Mario.... Den karen er flink med tre, bare kikk på hjemmesiden hans :)

 

Av auksjonsteksten ser jeg at den er laget av Hoffbørsemaker Kneipp i Wiesbaden.

Alder vil jeg sannsynligvis først kunne bestemme nå jeg ser stemplingene.

Link to comment
Share on other sites

Hei Raudnakke

Du har vel sett denne allerede, og det er jo et komplett våpen tenkte bare jeg skulle si ifra

Nå har jeg ingen umiddelbare innkjøpsplaner (eller nevneverdig økonomi til slikt ) for tiden, men er det noen som vet av en kasse eller en herpet stygg Vixen til en rimelig penge der ute så send meg et tips

Meget pen og lite brukt vixen 222 selges 5500/bud

tasco titan kikkert

Ligger til salgs på handelskammeret

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg oljet med Red Root olje i 2 døgn, ca. 10 strøk, (i bruksanvisningen sto det 4-5 strøk)men fremdeles trekker stokken litt, på enkelte områder.

 

Bør jeg fortsette oljingen, eller skal jeg nå la den tørke? for deretter å gå over på oljeherding, og senere polish/porefylling?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...