Jump to content

Indrefilet, rådyr


Sharpshooter

Recommended Posts

Guest graahund

Jeg er på ingen måte noen kokk, ikke hobbykokk engang. Men jeg har en frue som gjør det meste med maten her. Hun tar og deler rådyr indrefileèn på langs siden det jo ikke er store biten og serverer det som biff. Med sjampignon eller kantareller sjysaus eller fløtesaus og en god rødvin. Bon apetite !

Link to comment
Share on other sites

jeg personlig ville vel brune den hel i panna .det er jo ikke store kjøttstykke.Medium stekt med Pærepoteter og en god sjysaus(rødvinsaus) charlotten lauk og smørdampa broccoli.og en god rødvin.

Da blir det garantert beta på deg ikveld :):):).

Du ville jo score :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Fikk vist fast annsettelse som kokk var ikke akkurat det jeg hadde i tankene da men........ 8)8)

 

 

John-A

 

 

:lol::lol::lol::lol:

Gikk det ikke veien du hadde tenkt deg? :mrgreen:

 

 

For min del freser jeg opp panna på full fyr. Når jeg har hatt i kjøttstykkene hele skrur jeg plata helt av, og steker kjøttstykkene på restvarmen. Jeg liker kjøttet rødt.

Fløtegratinerte poteter, tyttebær og en god porter. 8)

Link to comment
Share on other sites

Dette blir litt etter hukommelsen (som er noe sviktende, siden jeg ikke finner igjen oppskrifta), men here it goes:

 

Dersom du er sikker på kjøttet ditt (altså hygienen), kan du bruke indrefileten til dette. Ellers funker det utmerket med ytrefilet også.

 

- Ønsket kjøttbit legges i brødpose e.l

- Tilsett 5% av kjøttets vekt med salt og 5% av kjøttets vekt med sukker. 200g kjøtt = 10g salt + 10g sukker

- Tilsett en skikkelig dæsj cognac, og da mener jeg skikkelig. Det må være såpass at det løser opp sukker/salt og dekker kjøttet etter at luften er klemt ut av posen (1 dl?)

 

Putt greia i kjøleskap et par-tre dager. Ta ut posen og la kjøttet ligge i romtemperatur en halvtimes tid. Skjær løvtynt(!) og servèr!

Dette kan anrettes som den italisenske klassikeren carpaccio (bruk google hvis det er ukjent), og tilbehør kan da være ruccola, parmesan, basilikum, balsamiko, kvernet pepper osv.

 

Oppskriften over er en basisopskrift. Det kan tilsettes litt knuste einebær, timian og andre krydder alt ettersom man ønsker. Cognac kan også erstattes. Gin er et utmerket valg, eller hva med en skikkelig Islay-whisky for de med hår på brøstet?

 

Jeg trodde heller ikke jeg var spesielt begeistret for "rått" (nå er det jo gravet da..) kjøtt før jeg prøvde dette :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...