Jump to content

Tråden for Norsk Elghund Grå!


løshund

Recommended Posts

Jeg slapp henne litt hjemme, men bare i områder hvor jeg trodde det ikke var elg. Om det ikke hadde kommet så mye snø hadde jeg sikkert sluppet i slutten av jakta, for vi har jo jakt til 23/12, og vinterjakt i januar. Synd med all snøen. Ihvertfall; når hun var med på skikkelig jakt gikk hun i bånd, og fikk spore frem til noen fall.

 

Folk anbefaler forskjellige ting når det gjelder å vente eller ikke vente med å slippe hunden på elg. Jeg vet ikke, men om jeg hadde en på ti mnd hadde som virket ganske utvokst hadde det vært vanskelig å la være. Uansett tror jeg ikke en har noe å tape på å vente.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ja nå kan endelig jeg også bidra med noe i denne tråden! :D NEG er bestilt, og vi får han i hus 20 mai. Her er et lite bilde av han tatt hos oppdretter. Han skal hete Ragg. Har begyndt med hundegården nå.

IMGP3349_lite.jpg

 

Dæven døtte :D , får lyst på hvalp igjen ja :D:D . Når jeg ser dissa små her blir jeg helt bettatt :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Var på Helgelandutstillingen i helga. Der fikk Odin Very Good i valpeklasse hannhund 4-6 mnd. Minus var lang/valpete pels, noe smal benstilling fremme og noe lav rygg.

thumb_087~0.JPG

 

thumb_084.JPG

 

(sjønner f.. ikke hvorfor bildene ble så små. når jeg prøver å åpne de i galleri, så blir det kun en hvit side)

 

Her er noen bilder fra Påsken:

 

19042011095.jpg

Noe av øyriket på Helgeland :D

 

19042011104.jpg

Odin med Træna i bakgrunnen.

 

Har fått en del pepper for at jeg har gått lenge på spor med Odin :oops: ( en times tid), så i det siste har det kun vært korte turer i skog og mark. Har gått litt blodspor. Ser ut som det går greit. Ser han tar litt overvær av sporet hvis det passer slik med vinden. Er dette noe man må rette på?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå er valpen i hus! :D Hentet han på Toten i ettermiddag, så nå har vi vært masse ute i hagen i kveld, så nå slapper han av inne i buret under trappa. Har sendt familien til svigers, så han skal få en litt myk tilvenning til en ny hverdag på nytt sted. Blir en spennende helg dette med masse nytt for oss begge!

Her er noen bilder av nykomlingen.

 

DSC_0027_lite.jpg

DSC_0026_lite.jpg

DSC_0025_lite.jpg

DSC_0018_lite.jpg

DSC_0014_lite.jpg

DSC_0012_lite.jpg

DSC_0010_lite.jpg

DSC_0005_lite.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siden Odin mest sansynlig er en hanhund, ville jeg ventet en sesong med å slippe han. Ragg er min første hund, så jeg har selv null erfaring. Men, alle jeg snakker med som har gråhund, sier at langt flere hunder har tatt skade av å bli sluppet på elg for tidlig enn for sent. En 10mnd gammel hanhund er i følge disse (og mye litteratur) ikke mentalt klar for å møte en grinete voksen elg. Blir hunden sparket er den oftest ferdig som jakthund. Jeg planlegger å ta med Ragg på årets jakt, men vil ikke slippe han. Lar han være en del på hytta og tar han med på fall, så han får lukte litt.

Link to comment
Share on other sites

Ja har også lest og fått fortalt mye om dette. Tenkte jeg skulle få trenet noe i skog og mark før jakta.

Slippe han i områder med lite elg.

Pratet med en erfaren løshundjeger, han mente at hvis hunden dro fra deg på søk i opp mot 30 min. Da var hunden moden nok for å slippes under jakta. Det er vel flere meninger enn hunde eiere :roll: .

Mestsansynlig blir det bandhund under årets jakt. Får oppdage jaktas gleder sammen med meg. Tenkte jeg skulle ta et bandhund kurs i sommer, så håper å lære noe der.

Har litt problemer med å få han til å gå roligt, når det blir godlukt i nesen..

Link to comment
Share on other sites

Det at unghunden er tøff nok til å gå av gårde i 30 minutter sier vel lite om den er moden for å møte på elg, det sier derimot en del om at den har blitt litt tøffere. Problemet ved å slippe en umoden unghund på elg er jo nettopp at den kan være overmodig, og ikke har den nødvendige respekten for elgen. Det er jo nettopp i disse situasjonene hunden ofte blir sparket.

Om du skal ha løshund ut av den er jeg ikke sikker på om det er noe lurt å ta den med på bandhundkurs? Der jeg har jaktet de siste 4 årene er det en del ulv, så den hunden vi benyttet mest der ble omgjort fra å være løshund til å bli bandhund. Det tok en del tid, og han ble vel strengt tatt mer støtende bandhund enn en skikkelig bandhund. Jeg tror rett og slett det er utrolig vanskelig for en valp med løshundgener å bli en skikkelig bandhund, som faktisk er stille og til dels rolig i nærheten av elg. Han vi benyttet ble veldig gira når det var dyr i nærheten. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener og håper det burde være mulig å få til begge delene. Men med mye og rett trening. Mange går jo jaktprøver som bandhund, før de begynner å slippe de på jakt.

 

Noe er vel at de blir litt hardere hvis de har blitt sluppet noen ganger.

Jeg tror man må veksle under jakta eks 1 dag løs og 1 dag i bånd.... Slik vil vel hunden kansje greie å roe seg litt. Jeg har ikke noen forhåpninger om at han skal bil norgesmester i begge grenene, men det har vært fint om man hadde en hund som fungerte tilfredsstillende i begge grener.

 

At et bandhund kurs skader en kommende løshund, tviler jeg mye på. De største hovedtingene som jeg har vektlagt i trening av en kommende løshund, er lydighet og skogstilvenning.. Men det er no min mening. Så jeg ser på kurset som en helg der vi får gå litt i skog og mark. (Og litt sosialisering både for eier og hund :D ). Noe jeg mener en elghund ikke får for mye av.

Men så skal det sies at jeg har fått mye pepper (fra erfarne elghundeiere) for at jeg er formye ute med Odin.

Så hva som er rett/feil vil vel bare tiden vise.

 

Bra det blir diskutert litt i denne tråden også, håper flere hiver seg på :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har på ingen måte noen fasit her Knuth, og du må veldig gjerne komme med en rapport her inne på hvordan det eventuelt går på et slikt kurs! :D

Jeg er veldig nybegynner, så jeg kommer til og prøve og feile som de fleste andre har gjort før meg, det er helt sikkert. Når det kommer til bruk av hund, så er jeg personlig av den oppfatning at en bør velge enten eller, ikke begge deler. Det tror jeg vil gi det beste resultatet i skogen. Det er sikkert ingen uting å tilbringe mye tid med hunden heller, de NEG`ene jeg kjenner best er noen skikkelig kosedyr på koia og utenom jaktsesong. Så at gode elghunder må være asosiale sinnatagger er ikke riktig! Dette er vel heldigvis en noe gammel tankemåte rundt hundehold.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

KnutH, du kan aldri få vært for mye ute med hunden din. Det kan du ta helt med ro. .Når det gjelder bandhund/løshund ville jeg holdt meg til enten løshundtrening eller bandhundtrening. Min erfaring er at det sjelden kommer mye godt ut av og prøve og trene begge deler. Særlig ikke med en så ung hund som du har. Har sett eksempler på at det har gått helt skeis. Når en løshund blir dreven i skauen er det derimot ikke noe i vein for og bruke den i band som foreksempel i ettersøk. Har også brukt mine løshunder i band når vi jakter inntil motorvei. Vi har desverre det i en liten bit av terenget vårt. Bikkja de gror til ser jeg, det blir nok en bra hund skal du se :D . Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

At man har forskjellige meninger er vel bare bra, har blitt kjedelig hvis alle har hatt de samme meningene.

Jeg skjønner ikke hva man kan gjøre feil med å trene hunde i begge grener.

Det jeg legger i bandhundtrening. Er når vi går turer i marka, så får han gå dit det lukter godt. Det jeg prøver å legge vekt på er at han skal gå roligt i båndet og ikke henge i selene. Så jeg går så sakte jeg kan og stopper ofte. Vi gikk oss no på 2 elger i dagleie. Vinden gjorde det slik at ingen fikk lukta av hvrandre, så jeg oppdaget elgene før hunden. Ca 60 meter. Satte med ned og skulle ta opp mobilen før bildetaking, men da ble vi oppdaget. elgene gikk unna, og odin oppdaget elgene.

Gikk til liggeplassen og lot odin ta sporet. Sporet ca 150 meter til ei stor myr, elgene stod på andre siden. Der stoppet jeg med mye ros og belønning. Ville ikke gå for lenge, ville det skulle være en positiv opplevelse for hunden.

 

Det no vel kansje viktigst at hunden fungerer på hjemme bane. Jakta er jo bare en liten del av året. Særlig vi som er en småbarnsfamilie, så må jo alt fungere innomhus.

Noe som er begynt å gå seg til no. Har slitt litt med at han satte seg opp mot min bedre halvdel, når jeg var borte. Men det har blitt mye bedre.

 

Ka man gjør til høsten, blir jeg å ta stilling til der å da. Så det er no vel bare å bruke tiden godt, men man skal vel ikke glemme at de skal jo få lov til å være valp også.

Sitter og tenker litt på hvor viktig det er å få han godkjent på blodspor før jakta. Før han får smaken på det gode liv. Der er det også mange meninger ute å går :D . Har gått noen spor med han. Han tar det greit. I et par tilfeller så har han tatt overvær av sporet.( noe jeg har fått fortalt at de ikke skulle gjøre).

Men det er vel min feil at jeg ikke har vært nøye nok med å legge i medvind.

 

Jeg skal gi tilbakemelding på kurset, hvis jeg deltar. Spøker litt for at jeg må på jobb den helga.

Forstod det slik at det var teori en kveld, og ut i skogen dagen etterpå.

Vet ikke om det er noen andre her inne som kan si noe om hva man lærer på disse kursene. Det er den lokale elghundklubben som holder kurset. Så om det er et gitt program de går igjennom vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

KnutH, grunnen til at jeg skrev som jeg gjorde er at jeg har erfaring med at en bandhund ofte vil søke til hundefører når de blir slept forde den er vant til og ha hundefører med seg. Er bare innpå elgen og gir ett par bjeff. Det virker som de blir usikre aleine i skauen da far/hundefører ikke er med innpå elgenn. Derimot er det ikke sikkert det gjelder alle. Jeg må innrømme at mitt kjennskap til bandhunder begrenser seg til noen få. Men de har vi til gjenngjeld brukt veldig mye !! :D . Vi har en nå som har drevet en 50-60 elger fram til post, samt de som hundefører skyter selv. Det er en eminent bandhund. Og, ikke aller mins god på ettersøk :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar graahund.

Ser det er mange ting som man ikke tenkt på/ eller tenkt for mye på...

 

Hvordan ville dokk ha brukt tiden fremover med en 6 mnd gammel valp?

 

Bør jeg ungå å komme i kontakt med elg, det er jo litt vanskelig der jeg bor. Dette pga at det er i overkant mye elg i området.

Odin har jo hatt kontakt med elg selv om han har sått i bånd utfor huset :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Veldig vanskelig og svare på, i og med at jeg ikke kjenner valpen. Du kan nærme deg elgen forsiktig med valpen i bånd. Men ikke la den komme i nærkontakt enda. Det er ihverfall min mening. Og jeg motsier ikke meg selv om jeg sier du kan nærme deg elgen med hunden i bånd. Det er av sikkerhetsmessige årsaker, pluss at det er båndtvang nå. Du sier at han er 6 mnd. nå ?. Da er han jo 11 mnd. i oktober og da syns jeg du kan slippe. Jeg har sluppet mine i den alderen og det har gått meget bra. Normalle hunder vil vise en betydlig forsiktighet under alle omstendigheter til og begynne med. Har hørt om hunder som har stått i los i flere timer yngre enn dette , men det er vell heller skjeldent. Men også her, ingen regel uten untak. Vær forsiktig med ku og kalv på denne tiden, de kan være veldig bryske. Men, det visste du vel :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Takker

Ja ku med kalv kan vel være agresiv, men jeg har no opplevd at kviger som kan være agresive også, men dette er vel som mye annet. Det lar seg ikke kontrolere. Den risikoen må man vel bare leve med når man slipper.

Har tenkt tanken, hvis vi ikke skyter fult tidlig, så har jeg tenkt tanken på å slippe i slutten av jakta.

Får vel bruke sommeren på koseturer i naturen. Tenkte jeg skulle ta med unger og hund opp i fjellet på lavo tur :D .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Takker

Ja ku med kalv kan vel være agresiv, men jeg har no opplevd at kviger som kan være agresive også, men dette er vel som mye annet. Det lar seg ikke kontrolere. Den risikoen må man vel bare leve med når man slipper.

Har tenkt tanken, hvis vi ikke skyter fult tidlig, så har jeg tenkt tanken på å slippe i slutten av jakta.

Får vel bruke sommeren på koseturer i naturen. Tenkte jeg skulle ta med unger og hund opp i fjellet på lavo tur :D .

 

Hvis du ikke slipper før i slutten av jakta ? Begynner dere i september ? 25 eller noe sånt ? Ta med deg valpen på alle elgfall som du har mulighet til. Det hjelper fælt på tryggheten til hunden :D . Og ikke allerminst så blir han prega på elg. Han finner ut at detta var tingen. Ragga og kosa seg.

Link to comment
Share on other sites

Det var det som var planen. tenkte han skulle få gå i bånd den første tiden,få undersøke skuddplasser og finne elgen på fallet etc. Det eneste er at vi har en hund til på laget, så han må vel takes unna. Men det går vel greit.

Han har no alerede begynt å overse meg. Jeg har gått fra å være nr 2 til den eklingen som skuffet "birk" mye, når jeg fikk meg egen hund :trist: .

Det har faktis ikke trodd skulle kunne gå an. :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute og luftet litt i ettermiddag. Gikk omlag i en 30 min før Odin tok overvær av noe som luktet veldig godt. Etter noen meter til, så hørte jeg at dyr tok laus i skogen. Og med veldig begrenset sikt, så må man vel kun stole på hundenesen.

Han viste pluselig en sterk trang til å følge lukten. Så pass sterk at jeg måtte legge en turn til rundt armen. Løshund genene er vist i sterkeste laget, så noen bandhund blir han vel aldri.

 

Gikk på sporet av to dyr til vi kom ut på en liten lysning på myra, da fikk jeg se to fjorårskalver som gikk unna oss. fulgte sporet en 200 meter til, og da hadde de stoppet inne i et tett buskas.

 

normal_Odin.jpg

 

Ser den ene litt inne mellom all skogen. Vi stod slik en par minuter, før vi gikk frem. Da gikk de videre innover. Så jeg fant ut at vi skulle avslutte med mye kos og godbiter. men han var ikke så veldig villig til å gå av sporet for så å gå heim :trist:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ragg gror til og nå er han ca 14 uker gammel. Han har fått litt mørkere farge enn han hadde da han kom til oss, og ørene står nå oppe hele tiden! Her er et bilde av han der han sent i går kveld står og speider utover elgterenget vi har fått til høsten! :mrgreen: Vi har fått jakt i det lokale grunneierlaget, ikke akkurat noen drømmejakt, men det er bedre enn ingenting. Søker etter 4 nye år med Statskog neste år.

 

DSC_0241_lite.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ragg kommer fra en kennel på Kolbu, som for de som ikke er lokalkjente sokner inn under Toten. (Meg bekjent). Han skal bli en løshund, slik begge foreldrene er. :D Halen er veldig stram i krøllen, slik er hele slekta der oppe. Aner ikke om dette har noen betydning av noe slag men det er jo pent da.

Link to comment
Share on other sites

Ja løshund er det som er tingen :lol: .

Hadde jo tenkt i begge retningene jeg, men har slått det i fra meg. Odin skal få bli løshund :D . Han er veldig hard i båndet når han får lukta av elg i nesen. Og så hadde han en fin los her om dagen da en 1,5 åring pluselig rundet hjørnet på huset. Så han vet hva det går ut på. Har du noe spesielt program framover med tanke på "veien til løshund"?

Vet ikke om ulven er blitt et problem hos dere. Heldigvis er det liten sjanse i de områdene vi jakter. Trøndelag/Nordland. Men jeg har full forståelse for de som ikke tør å slippe i de områdene der gråbein vandrer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært noen turer i skogen, og han slår ikke veldig langt ut enda, men det er vel naturlig med tanke på alder. Når han begynner å slå ut litt mer får jeg vel pent slutte å slippe han, det er tross alt båndtvang..... Utover det har jeg rett og slett lite peiling, jeg har aldri hatt hund før. Har en del kjente med god erfaring med løshunder, så jeg spør og graver når det er noe konkret jeg lurer på. Gleder meg til høsten, håper at han får være med inn på noen fall, så han kanskje skjønner litt hva det går ut på. Slipper han ikke denne høsten, det er helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Odin er min første hund også. Så det har vært mange spørsmål, men ting har no kommet etter hvert. Jeg var jævlig mye ute de første mnd med han. Hadde seg slik at jeg fikk være hjemme de 4 første ukene, så var jeg på jobb i 14 dager så en lengre periode heime. Etter barn var kjørt i barnehagen, så var det kaffe på termos og ut i skogen.

Fikk faktisk pepper av noen "erfarne" hunde folk om at jeg var for mye ute med Odin :shock: . Det vil kun resultere til at han ble for "hard" i skogen, noe jeg ikke har tatt til meg. Det eneste jeg ser på han er at han er mye mere knytt til meg enn min samboer. Noe som ikke er bra. Han lystrer ho, men prøver seg litt lengre enn til meg. Og så bjeffer han mere når jeg ikke er tilstede.

 

Jeg håper no på å få slippe han til høsten, men tenkte no jeg vi skulle ta det roligt i begynnelsen. Har først ei uke jakt i N-Trøndelag der vi har 3 dyr, så har jeg tilgang på et vald her i traktene i okt, der vi sansynlig får 2 dyr. Tenkte han skulle få prøve seg der.

Problemet blir at jeg muligens ikke får tid til å gå blod spor før jakta. Det ser jeg på som et minus. Men ting bruk no vel og ordne seg for snille gutter :D

 

Bra det blir litt skriving her på denne posten, de andre Gråhundeierne skulle jo også ha gitt mere av sin visdom :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har lært ang de første ukene med valp i hus, som jeg selv har etterfulgt, er at de 2 første ukene skal en bare være hjemme. Få hunden trygg på sitt nye hjem og eier. Bruke mye tid med hunden i denne perioden. Etter disse 14 dagene kan en begynne å utforske verden mer. Jeg har da gått turer langs småveier, noen skogsturer ol. Fellesnevneren er at alle turene har vært ganske korte. Valper klarer ikke å konsentrere seg så lenge av gangen, så det er meningsløst å gå en mange timers tur for å lære å gå i bånd. Bedre med mange korte turer med litt pause i mellom. Skogsturer uten bånd har heller ikke vært veldig lange, men i snitt en times tid. Har prøvd litt på blodspor også, uten å kunne skryte av at det har fungert veldig bra..... Men, gir ikke opp!!

 

Att: Ole Jørgen:

Er ikke sikker på hvordan dette kan påvirke hunden i fremtiden, men det du virkelig skal passe på når du skyter med hunden i bånd er at den ikke frå blåsten av skuddet rett i øra, kan vel fort bli skuddredd da er jeg redd. Ellers har jeg lest at en helst ikke bør skyte elg for en løshund før den har fått skutt en i skikkelig stålos. Det betyr at om det kommer en elg til en postjeger med hunden i hæla bør den elgen ikke skytes, med tanke på hundens fremtidige arbeid. Hvor viktig dette er har ikke jeg noe grunnlag for å uttale meg om, men dette har jeg funnet i bøker. Det de vel er redde for er at hunden skal få skryt ved fallet, slik at den ender opp med å jage elgen i stedet for å få den til å stå. Om den oksen ble skutt med valpen i bånd, og dere hadde sporet på den som en bandhundekvipasje, og hunden fikk ros ved fallet, kan det jo tenkes at den vil bli en super bandhund, hvem vet?

Link to comment
Share on other sites

Trygg i hjemmet er viktig. Første kvelden la odin seg midt på stuegulvet for å sove, det anser jeg som et tegn til at han følte seg trygg. Han ble veldig knyttet til ungene i huset. De første ukene la han seg gjærne i fanget til de for å sove, mens de evt så på tv.

 

Jeg prøvde ikke blodspor før i påsken. I begynnelsen tok han det greit, men det var relativt ferske spor med mye blod.

Men gikk et i går der han hadde litt problemer.

Sporet startet på ei myr, med noen vinkler. Så videre inn i skogen. ca 450 meter.

27 timer gammelt, Regn når det ble lagt og sol de siste 10 timene. Ikke vind. ca 3 dl blod

 

Tok det gerit de første 50 m. Men så begynte han å tulle mye. slo ut til sidene. Ville ikke ta sporet, måtte sette han på sporet flere ganger. Men ikke f.. om han ville søke noe. Tok hunden å gikk tilbake til start, Satte oss ned og koset/pratet litt så prøvde vi på nytt.

Litt av de samme tingene, men litt bedre. Når vi endelig kom inn i skogen, så tok han det som om det skulle være bare noen timer gammelt. Spornøye som f, og gikk rett til sporslutt. Så jeg tror det var vel vanskelige forhold ute på myra. Det er mye elg i nermeste område også, noe jeg ser han har mere lyst til å finne.

 

Det jeg ser jeg kommer til å få problemer med :oops: , er at han har en tildens til å gå med nesen i marka "lenge" etter at han har mistet sporet. Så det er vanskelig å se på hunden om den har tapt sporet.

 

Når det gjelder skyting for hunden, så har jeg ingen erfaring. Det er punktet jeg er mest spendt på.

Får håpe men får mulighetet til å gjøre alt etter boka. Men om det har noe å si vet jeg ikke. Der må de med mere erfaring kommme på banen.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer noen bilder av nyervervelsen Arja. Tredje Gråhunden her i huset :smile: Gamlefar peik er blitt 12 år og er veldig fornøyd om han er med på årets jakt.

Derfor var tida inne for ei ny ei som forhåpentligvis er i full gang neste høst! Mellom de to har vi hera som fylte 3 i mai.

Legger inn 3 bilder av arja aleine og et sammen med hera på kveldstur.(Hera såg elg på turen,men vegetasjonen var for høy til at veslefrøken fikk øye på den :):)21oarzq.jpg2rxcrra.jpg347zmsm.jpg23vyq8h.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Artig, får håpe du er heldig med denne da. Men de fleste gråhunder presterer jo :lol: . Fine bilder, får håpe vi får se flere bilder etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Får med en litt flau innstilling hive meg med på denne tråden :roll: Har ei tispe som nå er ca 3 år dere ser kanskje fort at hun er vel liten for alderen sin, de siste årene har vi brukt mye tid med hun i skogen, men det er jo en selvfølge. Hun har vært veldig over ivrig i bandet og har gitt i fra seg små loser når vi endelig har kommet innpå elgen, men nå i det siste har dette blitt mye bedre. Grunnen til det vil jeg tro er at vi har sittet ved åkre hvor elgen går ut om kvelden og når hun har gitt tegn til og bli litt ivrig har jeg roet henne ned. Men alt er ikke enda i boks, så det blir mye trening utover sommeren :winke1:

 

Her noen bilder av Lille jenta:

 

1zl83g0.jpg

 

8w9imc.jpg

 

s2s7k4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute i et 3. forsøk på blodspor i går, kort spor rett frem. For første gang tok han det skikkelig, det var virkelig moro!! De første forsøkene har ført frem, men han har rota fælt og ikke tatt poenget. I går var det ingen tvil om hva han drev med! :mrgreen:

 

Litt senere på dagen tok vi en 1,5 times tur i skogen, der han løper løs og bare utforsker verden. En flott dag i flott vær!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Små og lette gråhunder er og foretrekke. Store tunge grå som de for en 20 år siden håper jeg er ut nå. De små lette er mye smidigere i skauen og hvis de har en skikkelig grunntrening mye mer utholdne. Det er ihvertfall mine erfaringer. Så at de er små, bare en fordel. Ihvertfall jaktmesssig.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert mange tråder og spørsmål om dette før, men jeg tar sjangsen.

 

Hva godtar dere av bjeffing når hunden er i bånd/hundegård?

 

Og hvilke metoder har dere brukt for å få bukt med uønsket bjeffing?

 

Odin har en lei tildens til å bjeffe litt når det går folk, hunder etc forbi der vi bor. Har tilfeldigvis en gang og sykkelvei rett ved huset.

Men det er ikke utidig bjeffing, det er i fra 2-10 bjeff til han blir stille. Men han skjønner meget godt at han gjør noe vi ikke liker, hvis vi sier Odin NEI eller bare banker i ruta så blir det stille, men husken er ikke så god :oops: Så neste som kommer er vi tilbake til start.

Har jo et mål om 0 tolleranse på bjeffing når vi ikke er i skogen, men om det er kun ønske tenking eller et mål som kan nås vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Sliter med samme problem. Men det kommer av at naboen har 3 katter og de sitter utenfor gjerdett og bare ler av hundene. Vi har fortiden 3 stk elghunder. Men, jeg resonerer slik at når naboen lar kattene gå som de vil må han også tolerere hundeglam. Det varer ikke så lenge men er ganske intensivt når det står på. Det og få hundene til og akseptere kattene er like lett som og komme en tur til månen :roll:. det er mange gode råd ute og går når det gjelder og få de til og slutte med slikt. Det må ganske hard lut til. Jeg vil ikke gjøre det, er redd for at bikkjene blir redd for og få straff når de loser i skogen. Så jeg har ingen gode råd. Vil ikke ymte inpå noen av de engang.

Link to comment
Share on other sites

Her rører du ved kjærnen til utfordringen graahund. Nettopp siden disse hundene er ment å lose i skogen, er det ikke noen enkel oppskrift på å få dem til å tie i hundegården. Jeg opplever som de fleste andre elghundeiere at det blir en del liv når det paserer folk eller dyr. Men, dette tror jeg nok jeg bare får leve med. Har snakket en del med min nærmeste nabo om dette, og jeg har bedt henne om at når hun skal ut med søppla si som er like i nærheten av hundegården, så bør hun gå bort til gjerdet for å la hunden lukte litt. Da roer det seg umiddelbart siden de kjenner hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Er det noka i disse bekymringene om at han ikke vil lose i skogen? Tenkte de ville skille mellom heime i hundegård og ute i skogen. Jeg har aldri korigert bjeffing ute i de fri, snarere tvert i mot.

 

Ser no en slik ting som at han skiller no på turer med halsbånd og sele. Går vi tur med halsbånd så går han ved fot i fine perioder, mens har han sele på så vet han at han får lukte og dra der han vil.

 

Men jeg vet ikke, er som sakt den første hunden vi har. Syns bare det er utidig at hunder bjeffer når det går folk forbi. For jeg har no selv opplevd gråhunder som f.. ikke sier en lyd untatt når det er elgduft i luften :D . Han er no i rette aldren også, tror han er begynt litt i spøkelse aldren, knurring og små bjeffing når han sover. Særlig når det er nye lyder.

Link to comment
Share on other sites

Nabo hunden holder no fred ute, untatt når søppelbilen kommer :lol: .

Men han har no brukt hageslange trikset, men det har no vel resultert i at makt må brukes for å få vasket hunden. Så det utgår i mitt tilfelle. Tenkte man kunne få dette til uten å bruke div utstyr/makt.

 

Hos kennelen der vi fikk Odin var det ro i hundegården, det var noe som jeg la merke til da vi var på besøk. Får vel ringe å høre hvordan de gjør det.

 

Men Odin bjeffer ikke så veldig mye. Det er noen bjeff, så blir det stille. Det er no vel mest for å markere og gi beskjed at det kommer noen. De er jo vakthunder også.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg skulle ha hatt svar på er følgende:

 

Når odin har lagt seg for å sove, så har det hent at han har knurret til barna hvis de har feks satt seg på siden for å stryke han. Mange sier at hunden må få gi beskjed at den vil være i ro, men jeg mener vi ikke kan gota at hunden knurrer til barn/voksne, uansett om den har lagt seg eller hva det skulle være. Hva mener dere?

Skal man la hunden få gi beskjed, eller skal man slå hardt ned på slik oppførsel. Vi har tre barn i huset, og det er små barn i nesten alle nabohusene, så jeg føler meg ikke helt trygg hvis vi lar dette få fortsette.

Barna har fått beskjed at han må få ligge i fred når han har lagt seg, men dette er jo noe man ikke har kontroll på. Odin ligger sjelden i buret om dagtid. Da legger han seg gjærne mitt på stuegulvet.

Link to comment
Share on other sites

Sånne spørsmål pleier å være litt brannfakler. Jeg ser det slik at hva du tolerer er opp til deg. Noen vil si at bikkjer som knurrer bør skytes, og andre vil si at litt knurring får unger tåle... Så det er opp til deg. Og det kan være vanskelig å beskrive situasjoner på et forum. Mye kommer jo an på hvor sint hunden egentlig er, hvor store ungene er, hvor stor mulighet man har til å skjerme unger og hund etc. Uansett vil hunder og småunger aldri være noen super kombinasjon. Små barn er utforutsigbare, og hunder er og blir dyr med begrensede analytiske evner... som av og til resulterer i at de analyserer situasjoner feil.

Link to comment
Share on other sites

Ulf, her er jeg veldig uenig! Ref brannfakkel.... :lol:

Jeg leste en interessant artikkel om en dansk dyrlege som hadde litt småpeiling på hundehold. Han sa som så at det er svært viktig at valper får omgås små barn umiddelbart. Har du ikke egne barn, så dra med valpen til en nabo som har det. Grunnen til at små barn har en god påvirkning på valpen er nettopp det at de er uforutsigbare. Dette gjør at valpen vistnok blir en bedre menneskekjenner, vil få mer selvtillit, og mindre fare for agresjon mot fremmede. Asosiale hunder er de som har størst fare for å bite fremmede, siden de fort kan bli nervøse, og opplever at et lynangrep med dertil rask tilbaketrekning er det beste forsvaret. Slike hunder vil jeg ikke ha i nærheten av mine barn. Ragg omgås nå mine sønner som er 13 måneder gamle, og oppfører seg veldig bra. Gutta er oppe å går litt vakklevorent, og om Ragg er i nærheten, ja da risikerer han at de dulter borti han om han står i veien. Det skal sies at når Ragg kommer inn etter å ha vært en stund ute, så kan han være litt voldsom slik at gutta ender på rompa. Han er glad i å slikke ansiktet........ Det er også helt tydelig at han skjønner at gutta er "valper", "short people", kall det hva du vil. Gutta stapper hendene inn i munnen hans, og det er helt tydelig at han ikke er i nærheten så harhendt da som når mine labber er i munnen hans..... Tror denne kontakten er veldig bra for Ragg. At Odin knurrer litt til barna når han ligger og sover ville ikke jeg reagert veldig på, tror det ikke er uvanlig. Dreser heller barna skikkelig til å ligge unna han når han hviler! :lol: Om dette utvikler seg negativt blir jo saken brått litt værre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns ikke noe om at han skal få knurre til husets folk, eller mennesker generelt. Er litt redd at han ser på det som et tegn til at han er kommet et steg opp på rangstigen.

Jeg mener at hvis han er ubekvem med å ligge på gulvet og sove, så får han flytte seg.. Han har en egen plass som er buret. Der skal han selfølgelig få være i fred, og det vet barna. Der går han kun om natta. Men ligger han på gulvet der barna ferdes, så er ikke eg bekvem hvis vi tollererer slik oppførsel fra hunden. Men det skal sies at det har skjedd noen få ganger. Begynner å lure om han mulig begynner å bli kjønnsmoden, da bruker de vel å prøve seg litt. Men jeg syns det er tidlig, har er vel 7 mnd i disse dager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...