Jump to content

Tråden for Norsk Elghund Grå!


løshund

Recommended Posts

Guest graahund

Gleder meg til elgjakta nå i år.. Unghunden min blir nå trena flere ganger i uka av ett par karer her på Kammeret. Tilbakemeldingene er ihvertfall gode. Da har hun ihvertfall muligheter for og bli brukt endel. Gamlehunden er desverre blitt pensjonist nå, men den veien går det jo med oss alle :) . Skal prøve og få lagt inn noen bilder etterhvert, av vidunderet som foresten er en blanding av grå og jemt. (jeg kunne vel skrevet om henne i begge trådene :D ).

Link to comment
Share on other sites

hei. har akkurat regr. meg på dette forumet :) veldig bra forumet etter en kort tid med kikking :) men til dere som har norsk grå elghund så lurer jeg på åssen sele bruker dere på hundene ? noen tips hvor jeg kan få kjøpt en god ? har selv ei grå tispe på 8 mnd nå legger ut noen bilder litt senere :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest graahund
Kan jeg spørre hvorfor du ikke trener hunden selv? band eller løs?

 

Når man sliter med kols er det ikke enkelt. Tro meg, jeg trente dem selv for bare få år siden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@marantz649, hvem er Toya ? Hvalpen eller den store ? Den vokksne hunden på bildet virker litt tung, men det kan være bilde som lyver. Elllers fine tegninger og ett oppvakt blikk :D

Link to comment
Share on other sites

Mye fine bikjer å se i denne tråden.

 

Det er noe jeg lurer på... Min eldste elghund på 11 år har hatt noen litt uortdokse losdyr opp gjennom årene og jeg lurer på om det er normalt.

 

Sin første los hadde hun i en alder av ca 4 måneder, det var en flott stålos på en padde.

 

Sin andre stålos hadde hun i en alder av snaue 6 måneder og det var på en hest med rytter.

 

I en alder av rundt 9 måneder så hadde hun sin første forsiktige stålos på elg.

 

Og så gikk det slag i slag med elgloser til hun i en alder av ca 5 år ble brukt på hjortejakt med suksess. Vi felte flere hjort for henne, både i stålos og i full fart.

 

Da hun var 6 år ble hun brukt for første gang på reinsjakt som bandhund og det funka meget bra.

 

Samme år hadde hun sin første stålos på sau... En flott los som en kompis smøyg innpå, gjett om han ble skuffet da det viste seg at det var sau og ikke hjort eller elg hun loset på. Dette var første og siste gang hun hadde sauelos!

 

Som 9 åring hadde hun sin første og eneste grevlinglos.

 

I går, i en alder av 11 år så ble det også en los... Men da jeg etter litt smyging innpå losen ikke kunne se losdyret så lurte jeg på hva i all verden denne ullhaugen loset på. Og til slutt så fikk jeg se losdyret, en orm!!! Tror du ikke at denne gamle dustebikja hadde fått stålos på en diger buorm! Jeg kunne ikke annet enn å le og var egentlig veldig glad for at ikke alle jaktkompisene fikk oppleve dette. Da hadde det nok blitt en del vennskapelig mobbing vil jeg tro.

 

Det hadde vært moro å høre om andres hunder som har hatt litt uortdokse losdyr for jeg har en mistanke om at det ikke bare er min gråhund som har hatt sine raptuser.

Link to comment
Share on other sites

Okey, da skjonner jeg.

 

Ingen som vet normal vekt paa en elghund hanne??

 

Min elghund tok forste gang los i hundgaarden, da sto det en elg utenfor hundgaarden:)

 

I fjor host fikk han skikkilig los paa jakt, trudde det var elg og brukte lang tid paa innsmyging, men jeg fant aldri naa elg, tilslutt fant jeg et geit han sto og loset paa, gjett om jeg ble skuffet..

 

Ellers har han loset paa noen elger som vi har skutt for han, er det vanlig at han drar etter resten av elgene naar vi har skutt en? han blir aldri ved fallet..

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Graahund: Toya er valpen :) den store er 8 mnd bare og litt tjukk ja :P hehe men er bedre nå :) så er samme hunden fra ho var lita til stor. legger ut noen nye bilder etterhvert :) kan jeg spørre åssen du gikk fram når du trena hunder før ? kjekt med litt info :)

 

Det første jeg gjør er og ta med den lille håpefulle ut i skauen. Finner meg en snauhogst eller en stor åpning og lar den tumle rundt der. Vitsen er og få den vant til skauen til og begynne med. Sitt altid rolig på samme plass så den til envær tid vet hvor du er hen. Det gir trygghet for den lille. Begynner så med sporing på ferskspor så den blir preget på elg slik at den fortrinsvis går på elgspor i ettertid. Så kommer blosportreningen og deretter de første slipp. Du bør på forhånd vite hvor det sansynlighvis er elg. Fortvil ikke om den første losen er bare 5 min. Det vil komme seg etterhvert som den blir tryggere. Den vil sansynlihvis "blinke" det vil si bryte losen og komme tilbake til deg for og forsikre seg om at du er i nærheten og så gå på losen igjen. Dette går den rask av seg ved 1-1,5 års alderen. Men, ingen regel uten unntak. Og husk at ROS ER VELDIG VIKTIG SElV VED KORTE LOSER. Ikke tving hunden innpå elgen ved det første fallet den opplever, la den ordne seg selv. Nytter ikke og gni nesa dens på elgen som jeg har sett blitt gjort. Tenk deg selv som liten og bli pressa inn på et elgfall. Ikke sikkert det ville vært så gøy :wink:. Lykke til med valpen :D .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var ute med Sita i kveld, det stod hjort i området men utenfor synsfelt.

DSC00768.JPG

Syns at jeg og Sita har god kommunikasjon i skogen, jeg begynner å forstå hva ho meiner :D

 

Det er noen fakter jeg ikke forstår helt, av og til snur ho og går bort til meg og lukter på buksa mi før ho drar hardt framover. Er det for å eliminere at det er buksa mi ho har været av, eller går jeg for seint?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

HEI!

 

Lurte på om noen kunne komme med noen tips/meninger om min elghund tispe på 2,5 år.

Har håpt å få til en løshund. Hun ble brukt i bånd som valp og 1,5 åring. har sporet greit og har hatt veldig stor jaktlyst. har blitt skutt flere elger for henne som sporhund, men hun loser å er het når hun er nerme elgen. hun har blitt brukt løst i høst og noen ganger i fjor. men det blir samme resultat hver gang. hun slår litt dårlig ut, opptill 200 meter vis hun ikke kommer på spor, da drar hun lenger. når hun finner elgen blir ganglos med noen små stopper. henger på mellom 800 meter og 2 km så kommer hun baksporet tilbake. hun loser også om elgen er i fart.

 

mvh børre

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Knut H : Jeg har alltid hatt tisper neg (30) år, syns de er roligere i hus og de ligger ikke etter for noen hannhund i skauen. Har venner som har hannhunder og de er mye mer annmasende syns i hverfall jeg. Men, ingen regel uten unntak. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg lurer på en sak:

 

I begynnelsen av mai hentet jeg en elghundtispe som er født i begynnelsen av mars. I løpet av høsten har hun vært med på reinsjakt, hjortejakt og elgjakt,- alt i bånd som seg hør og bør. En vil jo ikke at valpen skal bli skremt. Hun har sporet fram til døde hjorter og elger, og det har vært riktig så stas. Stor jubel og massiv busting.

 

Jeg har hatt henne endel løs i skogen hjemme, men hun har da aldri kommet i kontakt med levende elger. Jeg har ikke villet slippe henne på elg i løpet av høsten, fordi jeg har vært redd for at hun skulle ble skremt/sparket. Dessuten har jeg ikke villet stresse med det, for jeg har tenkt at siden hun uansett er for liten til å være løshund under årets jakt kan jeg vente med skikkelig løshundtrening til neste høst.

 

Nå er jeg imidlertid blitt litt i tvil... For det har seg sånn at vi har vinterjakt der jeg jakter elg, og det har ikke kommet så veldig mye snø ennå. Over nyttår er bikkja over 10mnd, og i etter hva jeg har hørt er elgen roligere og lettere å få til å stå i los vinterstid. Og tenk så kult det hadde vært om jeg fikk skutt en i stålos for henne..... Terrenget vi jakter i er litt plaget av ulv, så det har IKKE vært lett å få til ståloser ellers. Derfor har de aller fleste elgfallene skjedd på post, og det har jo bekymret meg som skal igang med en unghund.

 

Hva syns dere? Bør jeg dra opp og jakte elg alene med bikkja for å få til et fall i stålos, eller er det bedre å vente med alt til neste høst?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hmmmm Er det ingen som har noe å si om NEG lenger?

 

Jeg har en jævlig bra hannhund:FIN JløCH FINUCH Roukan Raketti Kaju. regnr: FIN23403/06, jeg har veldig lyst til, eller for å være ærlig, jeg MÅ ha igjen en valp etter denne hunden! Finnes det noen passende tisper her, som kan være aktuelle for denne hannen?? SKAL være meritert tispe, med stamtavle kjemisk ren for NJBCH.... :lol:

 

Nr 4 på årets Eidsskogprøve... Har gått noen fantastiske prøver i Finland. En hund med MYE jakt. Han har de 2 siste årene slitt med kronisk halsbetennelse, men jager likevel! Halsbetennelsen er ikke arvelig, og er antagelig en slitasjeskade i halsen!

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm Er det ingen som har noe å si om NEG lenger?

 

Jeg har en jævlig bra hannhund:FIN JløCH FINUCH Roukan Raketti Kaju. regnr: FIN23403/06, jeg har veldig lyst til, eller for å være ærlig, jeg MÅ ha igjen en valp etter denne hunden! Finnes det noen passende tisper her, som kan være aktuelle for denne hannen?? SKAL være meritert tispe, med stamtavle kjemisk ren for NJBCH.... :lol:

 

Nr 4 på årets Eidsskogprøve... Har gått noen fantastiske prøver i Finland. En hund med MYE jakt. Han har de 2 siste årene slitt med kronisk halsbetennelse, men jager likevel! Halsbetennelsen er ikke arvelig, og er antagelig en slitasjeskade i halsen!

 

ER redd våres elghund sliter med det samme... Hørte den nesten ikke på slutten av elg jakta i år.. Hører han fortsatt er hes når han dro avgårde på los forrige helg..

Link to comment
Share on other sites

Må vel legge ut bilder av vårt nye medlem i familien..

Navnet er Odin, 9 uker til helga..

Mor Pei Fang Oda og far Kato, eid av Rolald Normo.

 

thumb_P1240066.JPG

 

Alt har gått fint. Virker som en trygg og selvsiker liten tass.

 

thumb_P1240079.JPG

 

thumb_P1240082.JPG

 

Dagene består no i hovedsak av spising, lek og soving :D

 

thumb_P1280086.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei, har et par spørsmål til dere.

- Er det normalt at en 10 ukers neg valp spiser elgskjit. Har sett han no noen ganger gnasker i seg kulene som ligger strødd rundt huset... Har mistanke om at det går utover matlysten hans. Bør jeg la han få lov til dette?

 

- Kan det være at noen dager at han ikke spiser det som er normalt. Det har vart to ganger no at han ikke spiser noe særlig. Tar seg som regel opp utover dagen.

 

- Når kan vi forvente at han skal begynne å bli stueren. Det går bra om formidagene, men når barna kommer heim og det blir mere liv i huset er det noen tissinger på stuegulvet. Natta holder han seg tør.

 

På forhånd takk..

Link to comment
Share on other sites

Hei, har et par spørsmål til dere.

- Er det normalt at en 10 ukers neg valp spiser elgskjit. Har sett han no noen ganger gnasker i seg kulene som ligger strødd rundt huset... Har mistanke om at det går utover matlysten hans. Bør jeg la han få lov til dette?

 

- Kan det være at noen dager at han ikke spiser det som er normalt. Det har vart to ganger no at han ikke spiser noe særlig. Tar seg som regel opp utover dagen.

 

- Når kan vi forvente at han skal begynne å bli stueren. Det går bra om formidagene, men når barna kommer heim og det blir mere liv i huset er det noen tissinger på stuegulvet. Natta holder han seg tør.

 

På forhånd takk..

 

Kan da prøve å svare litt jeg, ut fra mine egne erfaringer! En ti ukers valp, spiser vel stort sett alt den kommer over! :D Han blir nok lei av å spise elgmøkk! Jeg hadde ikke lagt noe særlig vekt på det jeg! Straffe en valp på 10 uker i nærheten av elglukt, er hvertfall uaktuelt!

Lar du han ha mat hele dagen? Da har dem lett for å spise lite og ofte, mitt inntrykk er at dem spiser bedre om man forer, og så fjerner maten etter ca 10 min! Dem er jo som oss, lett for å bli matleie! Hopp over ett måltid eller to, så skal du se han spiser dagen etter!! :lol:

 

Det med at han er ren på dagen, men ikke da det blir mer folk i huset, kan jo tyde på at dere da ikke er like flinke til å passe på og få ut hunden i tide! Slik her hvertfall, at så lenge jeg er alene, gjør han ikke fra seg, men så kommer ungene og da er jeg ikke like flink til å ha han ut! Pass på at han ¨år mye ros hver gang han gjør fra seg ute!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Matlysten kommer seg som regel utover dagen. Kan hende vi forer for ofte, ca 4 ganger for dag (ca 250 gram).

I dag har det ikke vært mere enn 2 tissinger på gulvet :D . Har prøvd å få han ut når han begynner å vimse rundt. Tror han blir så oppspilt når barna er heime, mye lek og slikt. Så da gir han ikke noen tydlige signaler før det er for seint.

Ser han er begynt å bli trygg ute. Ser at han begynner å strekke "tomte" grensene vel langt.

Syns det er tidlig å måtte begynne å lufte han i bånd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

God dag godtfolk. Syns det er lite som blir skrevet om gråhund fortiden.

 

Har noen spørsmål gjedende valpen og fersk spor etter elg.

Under de siste gangene vi har vært på tur, så har vi kommet over ganske ferske spor av elg. Maks 10 timer. Ser at han ikke er noe spesielt intresert i disse. Snuser litt i sporet, og så finner han noe annet som er mer spennende. Elgdritt er vist noe med det beste han kan tenke seg. Det klarer han å finne selv under snøen. Nå skal det også sies at han er bare 12 uker.

Hvordan går dere fram når dere trener/lufter valpene på spor?

Skal man vente med ferskspor til han har fått gått på blodspor?

Gode tips ønskes :D

 

Mvh

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Lysten til å følge elgspor kommer tidsnok hvis valpen får muligheter til det. Valpen din er nok i en slik alder at alle lukter er interessante. Viktigste er å være ute og snuse i starten. Elgmøkk, mus og annet snask er selvfølgelig interessant og skal være det i denne alderen. Elgspor i mye snø blir litt "isolerte" og er ikke så enkle å følge for en udreven hund. Sporstrengen er nok litt enklere å følge for en valp ved mindre snømengder.

 

Kan også trene sporing den litt ved å dra en elgfot 10-20 meter for senere å spore på den. Gjerne en skank i enden av sporet (gjemmes litt) Her kan man også kombinere med blod. Gå ikke for fort frem i starten. Skal være lett og morro for hunden, hvis ikke går den lei. Jeg trener blod og ferskspor paralellt hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har hatt endel gråhunder opp gjennom åra. Det at dem ikke er spesielt intresert i elgspor i en alder av 12 uker er ikke unormalt. Tengte omtrent det samme som deg jeg og med vår første valp. DET kommer !! Vær du sikker. Men trenining og atter trening gir gjerne resultater. Ikke overtren i begynnelsen. La det bli litt lekaktig og morro hvis du får det til. Jeg har trena mye ferskspor først for og få den skogsvant og at den etterhvert vet at det er dette viltet den primært skal gå på. Har ikke hatt problemer med blodspor i etterkant med noen av mine.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er vel bare å ta tiden til hjelp. Eller som en kar sa for en god stund siden: " Det vil helst gå godt".

Det mest positve er no at matfar får seg gode trimturer om dagene :D

Ser når vi er på nye plasser, så er han begrenset i sine utflukter. Drar så lite ut at man ikke kan trene på innkalling egang.

Blir litt tøffere når vi går i kjente spor.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ja det er vel bare å ta tiden til hjelp. Eller som en kar sa for en god stund siden: " Det vil helst gå godt".

Det mest positve er no at matfar får seg gode trimturer om dagene :D

Ser når vi er på nye plasser, så er han begrenset i sine utflukter. Drar så lite ut at man ikke kan trene på innkalling egang.

Blir litt tøffere når vi går i kjente spor.

 

Vi hadde vel heller ikke vært så tøffe i trynet hverken du eller jeg om vi ble etterlatt alene i skauen sånn i 2 års alderen. Det er som siste innlegger skrev, det er meget viktig og holde kontakt med valpen hele tiden og la den få utforske terenget sjøl mens den til enhver tid vet hvor du er. Så skal du få se du at det blir du som blir urolig for hvor unghunden din er og ikke omhvendt v :lol: . Når de begynner og ta ut for alvor er ikke JEG større karen enn at jeg blir no sabla engstlig den første tiden de blir borte i en time eller mer. Men nå til dags har vi et fantastisk hjelpemiddel som heter Garmin Astro. Skaff deg en slik og du kan følge hunden hele tiden på kartet og dermed vite hvor den er. Ihvertfall mer enn 95% av tilfellene er nå min erfaring . Satt og hørte på hundfolka i fjor og det var helt utrolig hvor på meteren nesten de kunne si hvor hunden er. (har en yngre hund jeg og som er noe uerfaren, se bilde i avataren.). Lykke til og skriv mer om hunden dinn. Artig og følge opp disse unghundene. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :D

 

Har ok et sprsmål gjeldende valpen vårres.

Sitter og diskuterer litt, halen til Odin har en fin snur, men den står/ligger litt ut til høyre. ca 45 grader som regel. Når kan vi forvente, eller skal det forventes at den ligger rett oppetter ryggen? Eller hvordan skal den ligge?

245~0.jpg

 

Ellers så går no dagene i turer. Har enno ikke sett noe til elg, ganske pussig ettersom vi bor i et område der bestanden er stor.

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen :D

 

Har ok et sprsmål gjeldende valpen vårres.

Sitter og diskuterer litt, halen til Odin har en fin snur, men den står/ligger litt ut til høyre. ca 45 grader som regel. Når kan vi forvente, eller skal det forventes at den ligger rett oppetter ryggen? Eller hvordan skal den ligge?

245~0.jpg

 

Ellers så går no dagene i turer. Har enno ikke sett noe til elg, ganske pussig ettersom vi bor i et område der bestanden er stor.

 

Takker for svar.

 

 

Det er skjeldent at halen retter seg opp slik at den bæres stramt over ryggens midtlinje, men man kan jo håpe, tenker du på uutstillinger og slikt er det ikke sikkert domeren legger så mye notis på den om alt det andre er perfekt, men bikkja jakter vel ikke med halen....

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker.

Skulle no bare høre, har ikke konkrete planer om utstilling.

Men blir sikkert å prøve, bare for å få bedømt han. Han har no gode aner med tanke på utstilling.

Jakt og familiehund blir no hovedoppgavene.

232.jpg

Er no ute et par timer hver dag. Springer løs og koser seg. Ser litt mørkt på båndtvangen som starter snart.

Hvordan skal man trene og gjøre han skogsvant da?

244.jpg

Er dette feiemerke eller er det elgen som har spist av barken på furua?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det at halen henger litt i den alderen der er ikke unormalt. Veldig ofte retter den seg opp bare den får noen mnd. på baken. Ingen grunn til og fortvile sånn i første omgang :D Ellers ser den veldig fin ut, rund og fin :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I dag har Odin gått på sitt første skikkelige ferskspor.

Tok han med meg ut i ettermiddag. Gikk oppover en gammel traktorvei, da han pluselig begynner og vil ut til venstre. Først tenkte jeg at jeg skulle fortsette, men så bestemte jeg meg for at han skulle få styre turen.

Etter ca ti meter så såg vi masse spor og liggegroper.

Odin svimset litt rundt før han bestemte seg for sporene etter sansynligvis ku og fjorårskalv. Gikk på sporet i ca 50 min. Da hadde vi gått gjennom granfelt, krysset myr, bekker og riksveien. Men så kom vi til en plass der det har vært mange dyr. Da mistet han sporet, men hoppet på et spor av singel dyr. Gikk på det en 100m til vi traff et gjerde, da soppet vi med mye ros og godis :D Prøvde å ro han ned under sporingen, men det var ikke enkelt.

En stund hadde vi vinden i ryggen, da hadde han litt problemer. La merke til at når han mistet sporet, så tok han seg en runde i en sirkel til han kom inn på det igjen. Må si at jeg er litt inponert over at han tok det så lett, og hvordan de finner ut hvilken retning dyrene har gått. :shock:

Så dette ser no lyst ut, men det kommer vel mange nedturer...

05042011087.jpg

Bildet er fra en tur vi hadde i går.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På tide jeg bidrar litt med noen bilder i denne tråden jeg også.

 

Her er Hunden min: Veiderens Loppa, født i mars 2010 og med tiden foran seg. Var med endel på jakt i fjor, men har den første stålosen til gode.

 

Loppa001.jpg

 

Loppa034.jpg

 

 

 

Liten og søt...

 

Bilderlageret261210308.jpg

 

Litt større, og på vei til å forstå hva hun er født til. Den stolte skytteren er Carl-Gustav12 her på Kammeret.no

 

Bilderlageret261210304.jpg

 

Et annet elgfall.

 

Bilderlageret261210268.jpg

 

Og en tur på reinsdyrfjellet. En simle var først viltet hun var borti, og det så ut som det ga mersmak...

 

Jeg gleder meg til høsten! Vært ute og sporet litt, og det er ihvertfall ikke noe å si på interessen.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Fin hund du har der.

Gikk du med den kun i bånd under jakta i 2010. Eller prøvde du å slippe noe. Har en som blir 10 mnd til jakta. Noen mener det er bare å slippe, mens noen mener man skal vente. Må vel se det litt ann. Får se hvor trygg og skogsvant han er når jakta begynner.

Har du fått han godkjent på blod/ferskspor? Tenker på om du merket noe når du gikk blodspor etter jakta, da på at han sansynligvis har gått på ferskspor og funnet elg før du gikk prøven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...