Jump to content

Kaliber til langskyting, 6,5-284 norma


dokkabukken

Recommended Posts

Men uten å være et kompromiss vil en helt vanlig 6,5x55 gjøre omtrent samme utmerkede jobben ut til 1000 meter.

 

Enig med siste taler her. +1 og alt det der :D

6.5x55'n er litt mindre tricky å lade til, og man får ferdirulla matchammo til en rimelig pris.

 

 

 

match... ikke metch

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at det å lade, eksperimentere med ladninger osv går som en positiv faktor ved et slikt kaliber og ikke en negativ ;)

Det er vel strengt tatt ikke mye å hente, med et langt løp kan man kanskje forvente 100m/s mer enn 6,5x55-hastigheter? Ut til 1000m kan vel fordelene diskuteres, men er da litt kjekt med et litt mer eksotisk kaliber enn det alle andre har i STR'en sin? :)

Link to comment
Share on other sites

hehe. mange som har svart! :P

Gøy, men tror mitt valg kommer til å legge seg på en vanelig 6,5-55,i første ommgang. har snakket med en rangar hansen på tlf også. sa at det vill bli et problem å få skudda ned i magasinet. så engkelskudd vill jeg ikke ha. kjøper en ny 200str å en mcmillAN sig3000 stokk. så det blir en sig3000 clone. har kjøpt kikkert mil-dot. 5-25-56 smitt å beneder.

 

takker for gode meninmger å svar fra dere.

 

ser fram til langholdskyting. :mrgreen: pang pang :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sitat:

100m/s

 

Dream on

 

K

100m/s

Dream on :wink:

 

K

Trenger ikke det, skjønner du. leser bare i jaktvåpenguiden 2006 i artikkelen 6,5 i alle varianter. Der tester Alf Martin Bråten ut en gog del. Og hvis man leser tabellene litt nøye, kan man konkludere med at han presser samme kule opp i 100 m/s mere i -284'en.

 

Og jeg tror ikke han drømte det....

Link to comment
Share on other sites

Hvis man sammenligner 55 og 284 rett, så bør 55ien også få et lang løp. Gjør den det blir forskjellen egentlig ikke så stor. I praksis vil det være en hastighetsforskjell på 30-80m/s ved 700mm løpelengde, og da er 284en ladd til et høyere max trykk. Lades 55 og 284 til samme trykk, så blir forskjellen endra mindre.

 

Jeg hadde valgt 6,5x55, det enkle er ofte det beste.

 

Ved kortere pipelengde enn dette, vil 284 tape mere i % en 55ien gjør. Men munnigsblåsten fra 284en er jo spektakulær da, nesten værdt merutgiften bare dette.

Link to comment
Share on other sites

De der stor-kjeftete 6,5'ene: .6,5x68 , .264Win , 6,5-300 6,5STW osv.. Noen jævler til å ete krutt, men gir egentlig ikke så mye mer enn 6,5x284/6,5-06 eller for den saks skyld 6,5x55. Skal de aller tyngste kulene på død og liv piskes max avgårde, men-men. Løpsslitasje, mirage, dyrere hylser/die-set....

Personlig må si at jeg har "gjenoppdaget" x55'en, genial patron! Og et veldig utvalg av fabrikk-ammo, til en rimelig penge, som holder veldig høy klasse. (Lapua & Norma)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...