Jump to content

Ny M&P 15 i kaliber 22LR


Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått noen henvendelser fra brukere av kammeret.no vedrørende denne nyheten og håper det er greit at jeg skriver noen ord om den her!

Denne spennende nye rifla vil være tilgjengelig andre halvdel av 2009 hvis den godkjennes av Norske myndigheter!

 

MP15-22_jpg1.JPG

 

Vedlegger informasjon fra S&W.

Smith & Wesson Introduces M&P15-22 Tactical Rifle

M&P Rifle Series Continues to Grow with New .22LR Platform

 

SPRINGFIELD, Mass. (January 16, 2009) – Smith & Wesson Corp., the legendary 157-year old firearms maker, announced that it would expand its Military & Police (M&P) Rifle Series with the introduction of a new tactical rifle chambered in .22 LR – the M&P15-22. The dedicated .22 LR platform offers the fit and feel of the company’s popular M&P15 rifle, while being chambered in the more economical ammunition.

 

Engineered on a high strength polymer upper and lower receiver, the M&P15-22 benefits from reduced weight while retaining the looks and operating features of the standard M&P15 rifle. The new semi-automatic rifle features a 16-inch barrel with a twist of 1 in 15 inches. The M&P15-22 is standard with a six-position collapsible stock to accommodate a variety of shooters and shooting positions, an A3 style flat top upper receiver with a quad-rail handguard for easily mounting optional accessories and an A2 pistol grip for improved firearm control.

 

The new tactical rifle also features a fully functional charging handle, an AR-15 style magazine release, bolt catch and a two-position receiver mounted safety. The M&P15-22 is complete with a removable 25 round magazine along with a removable A2-style front post sight, an adjustable A2-style rear sight and a single stage trigger. An optional barrel shroud is also available.

 

“In designing the new M&P15-22, our engineers pulled out all of the stops to develop the ultimate .22LR platform,” said Tom Kelly, Vice President of Marketing for Smith & Wesson. “The rifle’s operating features, functionality and durability are exactly what you would expect from any of Smith & Wesson’s tactical rifles. By remaining true to the standard AR-15 design while offering all of the preferred features found on the M&P Rifle Series, the M&P15-22 is well suited for a variety of recreational shooting applications while also being an extremely viable training firearm for law enforcement and military personnel. Shooters will find the M&P15-22 to be a great firearm for multiple uses with the reduced recoil and economical .22LR caliber ammunition.”

 

The M&P15-22 has an unloaded weight of approximately 5 pounds. The rifle measures a compact 31 inches with the stock collapsed and 34 inches with the stock fully extended. The M&P15-22 is designed to accept all 1913 Mil. Std. rail adaptable accessories, Mil-Spec carbine stocks and most standard after-market AR-15 pistol grips.

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

NFPS burde absolutt ha en klasse for .22LR rifler, enklere å lage stevner, billigere å skyte, glimrende rekruteringsklasse. Vet av forholdsvis mange som er interesert i praktisk rifle men det stopper på treningsmulighetene og ikke minst ammo-kostnad.

Link to comment
Share on other sites

NFPS burde absolutt ha en klasse for .22LR rifler, enklere å lage stevner, billigere å skyte, glimrende rekruteringsklasse. Vet av forholdsvis mange som er interesert i praktisk rifle men det stopper på treningsmulighetene og ikke minst ammo-kostnad.

 

Det burde vel ikke være umulig? De har jo kommet med en luft-klasse, og .22LR er vel verdens mest utbredte patron, så hvorfor ikke?

Link to comment
Share on other sites

Denne hadde ikke jeg hatt noe imot, men jeg tviler vel egentlig på at denne ULTRAplinkeren blir lovlig i Norge... :|

 

Men selvfølgelig er det lov å håpe, og hvis denne blir lovelig så kan jeg love dere at jeg vil glemme Ruger 10/22 helt, og isteden kjøpe denne riflen her. :D

 

Når jeg ser denne riflen her, tenker jeg bare e'n ting....GØY. :mrgreen: Plinking..and lots of it! :lol:

 

Det ville vært kjempe morsomt om riflen ble lovelig til trening/øvelse for oss jegere, og ikke kun til praktisk skyting. Jeg har bare jegerpøven, og praktisk skyting har jo så strenge krav (jeg har vurdert å prøve ut praktisk skyting, men ble skremt av kravene som stilles og prisene), lite med klubber og ikke minst er det svindyrt. :(

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det ikke bare er S&W som kommer med .22lr børse, Sig her en snart ute og :D

SIG522LR-detail.jpg

 

Den Synes jeg Landrø bør få inn :mrgreen::mrgreen:

 

NFPS Bør få inn et program for .22lr rifler, hadde jo vært kjempe trening + at det hadde vært en flott mulighet til og arr mini stevner på mindre baner :D

Link to comment
Share on other sites

Det blir kanskje et annet svar når det finnes et skyteprogram for slike børser. Men det står vel noe i den nye forskriften om at POD skal godkjenne nye program for at de skal gi grunnlag for erverv?

Link to comment
Share on other sites

Det blir kanskje et annet svar når det finnes et skyteprogram for slike børser. Men det står vel noe i den nye forskriften om at POD skal godkjenne nye program for at de skal gi grunnlag for erverv?

 

 

"§ 25. Godkjenning av skyteprogram som gir grunnlag for erverv av nye registreringspliktige skytevåpen

 

Politidirektoratet skal godkjenne skyteprogram og/eller endringer i skyteprogrammer som er utarbeidet av en godkjent skytterorganisasjon, når skyteprogrammet gir grunnlag for erverv av nye registreringspliktige skytevåpen sammenlignet med dem skytterorganisasjonen allerede har skyteprogram for. Godkjennelsen skal omfatte våpentyper, herunder art, kaliber, og øvrige tekniske spesifikasjoner. "

Link to comment
Share on other sites

Jeg knabbet dette skamløst på nettet (så ta det med en klype salt) om kompatibilitet og pris i USA:

 

It is a complete gun, the upper/lower are incompatible with any other weapon.

 

The stock, grip, and even trigger group can be replaced with any standard AR15/M4 part. With the exception of the rail system (the Smith comes with an integral quad rail) you can set up the gun more or less identical to your work/fighting gun. The magazines are designed dimensionally to fit in normal M4 mag pouches.

 

Smith is guessing they'll sell fifty thousand in the first twelve months of production. Street price is expected to be $450.

 

Om denne kan godkjennes, og hva ervervsgrunnlaget i så fall vil være, vet vi vel neppe før rundskrivene til den nye våpenforskriften kommer. Med tanke på historien om Walther G-22 og GSG-5 så er det jo ganske tøft av Winge i det hele tatt å forsøke, med mindre de vet noe ikke vi vet?

Link to comment
Share on other sites

En egen 22lr klasse i praktisk, vil vel også kunne rekrutere flere skyttere. Jeg holder i dag på med alt for mye til å kunne forsvare å i det hele tenke på å skyte praktisk, men en egen 22lr klasse, der våpenet ikke koster skjorta (regner med det våpenet kun kan brukes til praktisk), kan man nesten forsvare noe slikt rent økonomisk (bare man ikke faller for fristelsen og blir med på resten også).

 

Ideen er i hvertfall god, men kun om man kan bruke våpen som er så like de man bruker i større klasser, at man får seriøst treningsutbytte av det.

Link to comment
Share on other sites

Vis man ser på hva veiledende pris på en SIG 522 ser ut til og bli i US 515$, så kan jo det love for rimelig inngangs billett til rifle sporten.

Har ikke sett hva S&W M&P 15 i .22 kan komme til og koste enda.

For sikter så trenger man jo ikke noe annet enn en rimelig rødpunkt for skyting ut til 40-50m.

 

For folk som allerede har en AR15 så er det jo mest naturlig og bruke den lowern man har for og ha samme avtrekk og kolbe som på 223 rifla, kan jo da bare kjøpe en topp som er en rein .22 topp og klaske på toppen.

vis nye forskriften kommer i en fornuftig form vil det sikkert bli .22 topper og få her i landet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hadde kanskje også vært en ide med .22LR pistol klasse. Kan tenke meg dette hadde gjort endel positivt for rekruteringen også.

 

Har prata med noen som syntes det er morro, men ammunisjonskostnaden kan ta lysta fra mange. Det er trossalt endel rimligere med .22LR skudd en både 9MM, 40S&W for ikke å snakke om 45ACP.

Link to comment
Share on other sites

Hadde kanskje også vært en ide med .22LR pistol klasse. Kan tenke meg dette hadde gjort endel positivt for rekruteringen også.

 

Har prata med noen som syntes det er morro, men ammunisjonskostnaden kan ta lysta fra mange. Det er trossalt endel rimligere med .22LR skudd en både 9MM, 40S&W for ikke å snakke om 45ACP.

 

Vi har jo en .22 pistolklasse, i sivilpistol. Og en .22 klasse må jo være nasjonal

 

Ellers så er det jo bare å arrangere IPSC Air-Soft(eller hva det nå heter)

 

Utfordringen med en .22 klasse, vil jo bla annet være at det ikke kan skytes sammen med IPSC pistol, og ivertfall hvis det er stålmål med i stevnet.

Link to comment
Share on other sites

Ja føler heller ikke 22 pistol er noe som trengs.

men 22 rifle kunne vært morsomt. setter man en papp med NS på 100m ute, må man kunne kulebanen! :twisted:

 

Egentlig ikke, .22lr er garantert det flatestskytende du kan få, selv fra pistol. Du kan skyte *nesten* poa-poi selv på 100 meter med en .22 pistol (ihvertfall med min 5.5" Buckmark).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...
  • 1 year later...

Og hvis det nå blir sånn at treningsrifle i .22 blir lovlig ervervsgrunnlag i praktisk bør noen sette fart å få godkjent noen her i landet, eller ta inn .22 uppere, for det blir sikkert et kjemperush av praktiskskyttere som trenger treningsvåpen da ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...