Jump to content

FAS Matchpistoler, tips og triks!


tunderbrd

Recommended Posts

:) Angående våpenolje står det å lese om smøring av Pardini:

 

Bruk enkel olje uten tilsetninger. Bruk ikke olje med solvent (løsningsmiddel) på avtrekkmekanismen.

Dette fordi fabrikken har brukt Molykote g-n plus og at et løsningsmiddel vil skade belegget som dette stoffet lager.

Vil du smøre avtrekkmekanismen anbefaler faktisk Pardini en forsiktig påføring av vanlig motorolje.

Link to comment
Share on other sites

Ble igår den lykkelige eier av en FAS sp 602 :D Har som mange andre startet med mkII og blir å beholde den. tok med meg Fas`n på banen igår for å luke ut evt. feil som jeg har lest meg til i denne tråden. bynte med ammo som ikke var us-made. første patron=klikk :x prøvde noe gammel ammo jeg hadde liggende( forskjellige sorter, men klikk igjen.) i ren desperasjon ladet jeg magasinet med cci standard med det resultat at samtlige 5 patroner gikk i skiva uten klikk.

(tørket godt bort talg/fett på patronene) hm tenke jeg da, dette må prøves igjen og joda 40 skudd senere uten klikk pustet jeg lettet ut :!: (trodde jo at Fas`n måtte ha litt spesiell(les dyr) ammo. cci std er vår faste klubbammo, som di fleste klubber.. eneste å sette fingern på var at jeg måtte føre sliden frem på første patron ved fullt magasin, men ser her i tråden hva jeg kan forsøke for å slippe det. så snart jeg er tilbake fra lufttreninga ikveld er det frem med poleringsutstyret :) og litt mer finpussing på skjeftet slik at det sitter som støpt. etter det håper jeg at jeg har ett våpen i mange år fremover. har hatt Fas`n i mitt eie i litt over ett døgn, men er frelst allerede :!: kanskje ett kjedelig innlegg dette, men jeg må bare skryte av ett våpen jeg i alle år har fått høre er søppel :?:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset. jeg har sett dem og stilt selger et spm. men når jeg holder mitt mag opp mot skjermen for sammenlingning ser dem forskjellig ut. nå har jeg ikke peiling om dette kanskje er nyere utgaver og dermed likavell vil passe i min 602? har forresten polert magasinmaterampa og på våpenet men må fremdeles føre den første patronen inn i kammeret. mulig der er cc std eller rekylfjæra. prøvde å legge en skims for å stramme rekylfjæra, men nei....

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidlegare kan det vere at magasinfjæra er litt stram, men eg ser ikkje på dette noko noko problem så lenge det kun er med første patron.

Skjer i alle fall med min når eg lader med 6 skudd.

 

Når det gjelder CCI så fungerte denne greit for det meste i min FAS og. Problemet er at av og til kjem det ei patron som er litt lengre og blir ståande på skrå opp i toppen på kammeret. Eller setter seg fast i magasinet.

 

Eg har bra resultat med Fiocci ammo for tida. Den har akkurat passe med feitt på kulene og går bra. Ingen matefeil på dei 500 eg har testa til no.

Min erfaring er og at det bygger seg av og til opp litt feitt akkurat i front på kammeropninga, ved materampen som enkelte kuler kan ta med seg. Da kjem det under rimmen på patrona og den får ikkje kamre 100 %. Så blir det klikk.

 

No i det siste har eg hatt ein pusselapp tilgjengeleg og tørker litt av og til.

Mulig ein reduserer denne oppbygginga ved å skrape feittet av tuppen på kulene som mange gjer.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Må ærlig innrømme at jeg fortsatt sliter med litt formye funksjonsfeil! :(

Nå er det reine klikk som er tingen...

Gledet meg til å teste ny type ammo, Winchester T22, å se om det funket bedre enn ELEYen.

Men det er fortsatt for mange som ikke går av.

Kjøper inn alt jeg kommer over av .22lr ammo, og håper å finne noe som funker 100%.

 

Har til nå byttet Firing Pin, Slide Spring, Buffer Pad og Buffer Clip.

Noe annet som burde vært byttet, tro?

Har ikke endret noe på magasinfjær, kanskje det må testes?

 

Noen som vet om magasiner til en 607 vil passe i min 602?

Ser noen skriver om dårlig styring/mating i de gamle magasinene.

Kanskje årsaken ligger der? :?

 

Hvordan går det med dere andre FAS Domino-eiere?

Har alle fått skikk på jerna?

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg fikk byttet tenn nåla, som hadde brukket, har min 602 fungert like upåklagelig som tidligere. Har hatt den siden -84 og etter at den umiddelbart var til børsemaker for mateproblem, har den fungert svært bra, helt til tenn nåla brakk og jeg ikke klarte å analysere hva som var feil med en gang. Ny tenn nål og alt ok. Magasinene er litt korte, så med fullt magasin og skudd i kammeret (for felt) må jeg velge kortere en standard patroner, f. eks RWS R50, eller Eley med EPS kule (TenX, Match, Team) Med vanlig lading aldri problem. Foreslår at du tar den til børsemaker som kjenner svakhetene. Når du får klikk, mistenker jeg at det er noe med tenn nål, som kanskje subber og mister energi.

Link to comment
Share on other sites

Joda, min FAS 607 er enda litt "kilen".. i grunn frustrerande sidan den fungerer så utruleg bra når det smeller.

Eg bruker SK standard for det meste, men opplever ein del klikk på desse. Det er og tydeleg merke på dei som klikker. Nok til at ein ville forvente smell.

 

Bruker og ein del CCI standard til trening ( ingen klikk), men den klarer eg berre ca ein pakke av før den begynner å forkile. Da må eg skyte eit magasin eller 2 med SK igjen for å smøre opp systemet virkar det som.

På bana pleier eg faktisk å tørke over materamp og kammeropning mellom kvar serie eller dersom eg ser det begynner å bli litt feitt eller sot der i tilfelle neste patron drar dette meg seg og ikkje kamrer 100 %

Har ein mistanke om at dei ikkje er så altfor mykje overskuddsenergi i sleiden min i alle fall.

 

 

Når det gjelder magasinene er desse ganske enkle å bygge om til 6 skudd utan nokre større problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde noen klikk i sommer, noe som var svært uvanlig for min FAS (bank i bordet!). Jeg trodde det var knekt tennstempel, men det viste seg at tennstempelkanalen rett og slett var full av dritt! Det var ikke mulig for tennstempelet å oppnå full hastighet når det lå så mye gørr der som bremsa. Så etter demontering og puss av sluttstykket fungerte den upåklagelig igjen. Faktisk bra nok til å ta 2 medaljer på NM.... :D

Link to comment
Share on other sites

8) Som lykkelig Pardini-eier er det jo trist å lese om våpen som må ha intensiv-pleie for å fungere. Jeg testet det med pussing av min SP, og lot den være uten puss i et par-tre år før jeg sjekket den. Den fungerte feilfritt i denne perioden, og det var ikke mye behov for puss heller... (Jeg gir den riktignok en dusj med våpenolje (Biltema's) etter skyting..)
Link to comment
Share on other sites

Det er som å beskrive min 602, men jeg bruker ikke smøring heller, har ikke tid til våpen stell på de, som fungerer. Når jeg har vært ute med våpen i kaldt vær, lar jeg dem få godt med luft og rom temperere seg, har de blitt våte, tørke og olje, som rust beskyttelse. Pussing :?:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo alltids denne skruen foran på pistolen. Jeg skønner ikke helt sammenhengen, men er den for stram eller slakk virker ikke pistolen. Dvs klikk på andre skuddet alltid. Ved å ratte rundt finner jeg til slutt en innstilling som virker. Dvs klikk nå og da. Har satt inn nye deler fra Australia, filt grader, planet kammerenden av løpet, vasket og renset alle kroker og kanaler. Men fortsatt litt for mye klikk. Ser enden på en 500-pakke med CCI og håper å få prøvd noe annet snart.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo alltids denne skruen foran på pistolen. Jeg skønner ikke helt sammenhengen, men er den for stram eller slakk virker ikke pistolen.

Dvs klikk på andre skuddet alltid. Ved å ratte rundt finner jeg til slutt en innstilling som virker.

 

:shock:

Hva, det var nytt for meg... Skruen under løpet altså?

Har bare trodd at det skulle være som det var, og at den kun var der som en festeanordning.

Må kanskje teste det da!

Finnes der noe som skal indikere hvordan denne skal være skrudd til?

Andre som har måttet justert noe der?

Link to comment
Share on other sites

2Fas 607 er ett artig dyr... Det er forøvrig slik at 602 var bedre enn 607.

Jeg har fremdeles min 607 liggende, selv om jeg byttet til Pardini for mange år siden. Jeg ble etterhvert lei av å måtte være hobbybøssemaker for å få den til å fungere skikkelig. Av problemer kan nevnes:

 

- Avtrekksenhet som var umulig å få stabil (jeg hadde 3 avtrekksenheter). Avtrekksvekt og inngrep drev i alle retninger. Jeg var storkunde av Locktite skruelim. Fortrykket som var hele 1000 gram vil jeg nesten ikke nevne en gang...

 

- Delene var av dårlig kvalitet (hadde f.eks. flere tennstempel med stål som var mykere enn messinghylsene!!).

 

- Løpet ble gradvis vanskeligere og vanskeligere å få ut av ramma. Det viste seg etterhvert at det var hamringen av sluttstykket mot kammeret som "smidde" ut løpet, dvs. at kammerenden ekspanderte. Med jevne mellomrom måtte jeg dra over løpet på utsiden med smergelpapir for at det ikke skulle sette seg helt fast i ramma.

 

- Etterhvert begynte jeg å få klikk. Veldig mye klikk. Det viste seg at kanten på kammeret ble slitt ned, slik at patronen sank dypere og dypere inn i kammeret. Dermed nådde ikke tennstempelet fram. Jeg prøvde å kjøpe nytt løp, men da fikk jeg ett som spredde som en hagle, så jeg har fremdeles det slitte løpet. Noen drag med flatfil i kammerenden, så kunne det brukes igjen.

Det var forøvrig da jeg gav opp den pistolen (med tungt hjerte, riktignok, for Fas er fin å skyte med, når de virker).

 

Men det var skruen fremme jeg skulle skrive om: I følge Fas-sjefen den gangen (ca. 10 år siden, husker ikke lenger hva han het), så dro den skruen så hardt at det oppstod spenninger og skjevhet i ramma. Han byttet den ut på enkelte 607'er, og erstattet den med den hendelen som 602 har, og som brukes for å demontere pistolen.

 

ML

Link to comment
Share on other sites

Min FAS har både skrue og hendel. Skruen er strammet såpass at jeg kan låse hendelen med moderat kraft. Det funker for meg. Og det gjør pistolen også. Det virker jo logisk at jo mer kraft du må bruke på hendelen, jo flere spenninger overføres til ramma. Så etter min mening skal skruen stilles slik at løpet låses til ramma, men ikke hardere enn det. Jeg sier ikke at dette er fasit, men det funker for meg. Nå skal jeg skyte 3 konkurranser med FAS'en i helga, så får vi se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

er alle desse forskjellige ? min 607 har ein skrue under, men denne fungerer kun som ein låsing for bolten som går inn i ramma til låsehrndelen

Bolten kan bevege seg fritt nokre millimeter.

Så eg kan ikkje justere kor hardt min hendel skal stramme saman våpenet.

 

men eg har opplevd at våpenet har demontert under skyting dersom eg har gløymt å sjekke

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker om den store skruen som står foran på pistolen (under løpsmunningen), og som skrur fast løpslodd og løp til ramma. Min Fas 607 har bare denne skruen, og ingen hendel på siden. Jeg tror det er på senere utgaver av 607 at de har begynt med denne hendelen igjen, etter at de oppdaget at det ble problemer nå man dro til denne skruen skikkelig (noe man naturlig gjør).

 

RML

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da må jeg bare få komme med en skikkelig gla'melding her! :D

Pistolen min virker! Hver gang...

Justerte litt på skrua som det har vært snakka litt om her på slutten av skytinga forrige mandag.

Og så bare virker den. Før hadde jeg minst et klikk pr. 5 skudds-serie :(

Forrige mandag: Kun 1, og den patronen gikk ikke av på 3.forsøk en gang så den må feile noe.

Idag enda bedre, et klikk på 60 skudd. Det fikk også 3 forsøk før det ble kassert.

 

Har hele veien, særlig når de som skyter med Ruger MKII slik jeg hadde før, spør om jeg ikke savner en pistol som virker

sagt at jeg skal få denne til å virke uansett hva jeg må skifte på den.

Og nå har jeg etter all sansynlighet klart det 8)

Jeg er den LYKKELIG eier av en FAS Domino 602, ikke bare en håpefull sådan!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

he en Fas sp607 og he litt problem med å få det 6"skotet i magasinet..(trur det er ett 5skots magasin) det går om en "tiltar"siste skotet litt.. men ser fleire he skrive att ein kan bygge om ett 5 skots magasin til 6 skots...

 

Tips takast i mot med takk :D

Mvh Erling V.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er stor forskjell på 602 og 607 magasinene, jeg har ikke klart å få 6 i mine til 602, men om jeg lader med litt kortere en vanlige kuler, klarer jeg å få et i kammeret før jeg setter magasinet i og presser så øvre patron ned når jeg slipper sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Har lenge hatt varierende funksjonering på min domino 602. Litt kjedelig å få matefeil på hurtigseriene og felt. I helga fikk jeg et tips fra en toppskytter som også skyter fas og cci.

Patronlegden var viktig og han filer av kula litt.

Det stemmer bra med de feilene som har dukket opp hos meg. Ved lading mellom 1. og 2. skudd, stopper sluttstykket mot kula.

Virker som patronene blir liggende i feil vinkel i magasinet.

Har nå testet med 300 skudd som er filt ned ca1,5mm og ingen matefeil.

Godt å ha fokusen på skytingen igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte tidligere. Patronlengda er viktig. Normalt fungerer min greit med 5 patroner av standard lengde, men om jeg vil være sikker på funksjonering til felt skyting må jeg benytte patroner som er litt kortere enn vanlig. Magasinet er ganske kort og det fører med en del patroner til at de blir liggende med nesa så høyt, at rimmen på patrona blir presset ned og sluttstykket slår over og traffer bare kule nese. Bruker Eley med EPS (flat) tupp til felt, ikke akkurta 40-50 øre skuddet, men så slipper jeg tap på grunn av feil funk :D

Link to comment
Share on other sites

Bruker Eley med EPS (flat) tupp til felt, ikke akkurta 40-50 øre skuddet, men så slipper jeg tap på grunn av feil funk :D

 

Tips:

PÅ Jaktdepotet i Drammen har de mantlet Federal kal22 med HP kuler til langt under 30 øre ved kjøp av en kasse.

Korte patroner med svært god funkjsonalitet :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Følte bare for å sette et punktum for denne FAS-perioden her i tråden jeg startet om denne pistolen.

For nå har jeg gitt opp!

Nok en knekt tennstift, ingen fungerende nettbutikker som selger deler

og generellt lei å mekke mer enn å skyte ble til slutt for mye. :lol:

Nå er en Pardini SP innkjøpt, og min FAS Domino 602 selges enten som helt våpen, eller i deler.

Ta kontakt om noen trenger noe.

Har to magasiner, original koffert og instruksjonsbok, et meget flott grep som ikke er spikka på.

 

Er litt usikker på hvor mye jeg kan selge i deler, og hva som evt må leveres inn til Politiet for destruksjon.

Noen som vet?

Denne har kun våpennr på rammen.

Jeg tenker jo dermed at alt annet kan selges.

Stemmer det? Eller må jeg levere inn løp og sleide også, tro?

Link to comment
Share on other sites

Ekstra løp må søkes om, så da må du vel anta at det også må registreres/destrueres. Så ramme med nr og løp må du nok regne med å skrote, Men kanskje noen har et ødelagt løp og ønsker å bytte? da kan jo det bli en felles løsning, samma må nok søkes om dersom noen har behov for den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Forøvrig glad for at verden har gått videre når det gjelder match pistoler. Klubben hadde kjøpt vedlikehold sett å del nr 111, 191 og 347 passet ikke. Noen som har skiftet hovedfjær selv, er det noe en uten tommeltott midt i håndflata kan klare?

Edited by Think!
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...