Jump to content

FAS Matchpistoler, tips og triks!


tunderbrd

Recommended Posts

Ja, da var endelig "ny" pistol i hus! :D

I jungelen av matchpistoler falt valget til slutt på en FAS 602 .22lr

Tilfeldig, kanskje. Men den ser meget bra ut.

Får ikke testa den før på mandag, men lurer nå på om noen her har tips til vedlikehold og ammo de liker før jeg begynner å bruke den.

Noen som vet hvem som forhandler disse i Norge, og evt utenlandske nettsider som har deler til disse?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen i det eksklusive selskap! De som har vært importører i nær eller fjern fortid er vel Vik Jakt- og Sportsvåpen på Brekstad (som visstnok har overlevert delelageret sitt til Børselars), Våpensøilen i Bergen og Sarpsborg Våpen. Om Børselars har status som importør for tiden er jeg ikke sikker på, det er i såfall bare i navnet.

 

Jeg fant tidligere delelister på www.fasdomino.com men det ser ut til at de har gjort om på sidene. Det ligger også noe info om delenumre og hvordan man justerer avtrekket på et australsk nettsted. Send meg en PM så skal jeg se om jeg har en PDF eller to å sende deg.

 

Jeg sliter litt med funksjoneringen i kaldt vær. Men ved å holde magasin og ammo så varmt som mulig, magasinet så rent som mulig, og ved å gnikke fettet av kulespissene går det stort sett greit. Jeg har kun skutt med Eley Standard og Lapua Master, da det er de to typene jeg har hatt god tilgang på. Disse fungerer iallfall upåklagelig så lenge temperaturen ikke kryper ned mot null. En vakker dag skal jeg måle patronlengder og se om jeg finner en sammenheng med kaldværsproblematikken.

 

Ellers er det med disse som med andre matchvåpen: De tar ikke skade av en puss i ny og ne, og setter pris på å få ei ny rekylfjær innimellom.

 

Jeg har FAS i både .22 og .32, og de passer meg utmerket!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg kjøpte min brukte FAS 602 i romjula. Plundret veldig med funksjonerings feil, for lett anslag ga klikk. Dette kommer ikke av for svak slagfjær, men for svak rekylfjær. Sluttstykket går ikke helt fram, og mye av energien i hanen går med til å dytte dette fram de siste tidels mm. Løsningen for meg var å skifte rekylfjær(som var alt for slakk) og gå over til ELEY sport, denne er 3,8 tidels mm kortere enn CCI. Vet ikke om noen som har fått cci til å gå i FAS. Geco skal vistnok også fungere. Se på denne siden www.pilkguns.com/tenp/spfas607.htm

Lykke til med våpenet og skytinga!

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker lapua super club i min 607 med veldig bra resultat.

 

Kjøpte ein del deler frå Potter Firearms for litt sidan.

Har ikkje brukt noko av det enda :)

 

Eley Pistol Extra hadde litt funksjoneringsfeil. Akkurat som den var litt svakare og ikkje slo sluttstykket bak 100% heile tida.

 

CCI fungerer som nevnt ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Se det, der er altså noen her med FAS :D

Takk for tips så langt.

Heldigvis bruker vi kun Eley Pistol i klubben så da satser jeg på at det går bra.

 

Noen som vil ha seg bryet med å si meg hvilke fjærer jeg bør ha på lur?

Finner ikke helt ut av denne plansjen: FAS Spare Parts Price List.

Fikk med et ekstra "rear sight blade" men hvordan skal det monteres?

Ser nesten ut som om det har vært limt eller loddet fast en gang... :?

Kunne tenkt meg å byttet, da jeg liker trangere skur med lite lys på hver side av kornet som siktebilde.

Men det er jo bare å venne seg til det som står på hvis det ikke kan skiftes.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte i kalde omgivelser, så ville jeg hatt buffer plate (oransje sak bakerst under et lite deksel på innsiden av sleiden), da denne sprakk på min under skyting rundt 0 grader.

 

Et lite tips til: kapp litt av fjæra i magasinet. Om fjæra er for stark så dytter den "neste" patron litt for mye opp, og du vil oppleve mate feil.

Link to comment
Share on other sites

Da var første test av FAS'en gjennomført!

Og jeg er strålende fornøyd :D

Herlig å skyte med, fungerte helt flott og jeg traff mye bedre med den enn med Ruger MKII'en som nå er solgt.

Magasinet mater som det skal og siktet fungerer godt selv om jeg godt kunne hatt litt trangere skur.

Fikk mye skryt for pistolen, både de gode siktene, grep og grepsvinkel, avtrekk og pressisjon.

Så jeg er bare så stolt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Plundret veldig med funksjonerings feil, for lett anslag ga klikk. Dette kommer ikke av for svak slagfjær, men for svak rekylfjær. Sluttstykket går ikke helt fram, og mye av energien i hanen går med til å dytte dette fram de siste tidels mm. Løsningen for meg var å skifte rekylfjær(som var alt for slakk)

 

TAKK!!!

 

Jeg har plundret mye med klikk på min i det siste. Ny fjær må bestilles.

Link to comment
Share on other sites

Da var første test av FAS'en gjennomført!

Og jeg er strålende fornøyd :D

Herlig å skyte med, fungerte helt flott og jeg traff mye bedre med den enn med Ruger MKII'en som nå er solgt.

Magasinet mater som det skal og siktet fungerer godt selv om jeg godt kunne hatt litt trangere skur.

Fikk mye skryt for pistolen, både de gode siktene, grep og grepsvinkel, avtrekk og pressisjon.

Så jeg er bare så stolt :lol:

 

Det var jo det jeg sa .Våpnet funker utmerket.

Angrende tidligere eier :?

Link to comment
Share on other sites

Noen bedre forslag?

Noen her på berget som har deler, mener du?

 

Nei, det var ikke det, men av de delene som er nevnt opp, så tror jeg en børsemaker ev kan lage tennspel like billig, rekylfjær får du og hos børemakere med litt deleutvalg.

 

Da står du igjen med bufferdelene.

Kanskje du da slipper med et brev... betydlig billigere enn å sende i pakke fra "down under" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Visste vel at en FAS, i utgangspunktet, skal være en bedre pistol enn en Ruger MKII.

Men min MKII kjente jeg til, FAS'en ante jeg omtrent ingenting om generelt, og dette våpenet spesielt.

Hadde noen medaljer bak meg med MKII'en, men en i klubben ville så gjerne kjøpe den, og jeg hadde lyst å prøve noe nytt.

Så min betraktning var: Jeg skyter bedre med FAS'en. Der er ingenting feil med den, og den passet meg perfekt!

Link to comment
Share on other sites

Hø.Morten trodde du var innen en annen sjanger innen det musikalsk.:D

Men ad pistolen, min 602 er ekstremt presis. Jeg benyttet den til metallsilhuett på -80 tallet, da vi lå i misjonær stilling. Under NM fikk jeg anvist 9 skudd på 75 meter med ei samling på en 10 øre størrelse. Ved oppspenning i benk og 25 meter, satt skudda i et svært lite hull.

 

De har nok litt dårligere justeringsmulighet av avtrekket, enn dagens modeller, men jeg synes det holder bra. Har hatt min i over 25 år og utenom polering av magasinets materampe for funksjonering, har jeg kun måttet bytte rekylbufferen i gummi en gang. Antall skudd? Ett sted mellom 50.000 og 100.000

Link to comment
Share on other sites

Hø.Morten trodde du var innen en annen sjanger innen det musikalsk.:D

Joda - primært er jeg nok det, men likevel såpass allsidig at jeg er innom denne og ganske mange andre sjangre også :-) Nå har jeg vært i ladebua og nettopp fått en solid dose lett blandet goth fra Moonspell, Lacuna Coil og Fields Of The Nephilim. Litt avhengig av hvaslags patroner jeg skal lade neste gang, ligger det kanskje an til litt Chet Atkins og annet i den gata.

 

Eller kanskje Metallica, eller Rammstein? :-)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min i over 25 år og utenom polering av magasinets materampe for funksjonering, har jeg kun måttet bytte rekylbufferen i gummi en gang. Antall skudd? Ett sted mellom 50.000 og 100.000

 

Troll i ord! Tirsdag besøkte jeg Porsgrunn Pistolklubb sitt lokale og skulle prøve meg på hurtigpistol programmet. @&¤# :evil: Fikk fler feil funksjoneringer på de 70 skudda jeg prøvde å skyte, enn i hele pistolens livslengde så lang. Da vi var ferdig, fant jeg at tennnåla var brukket. Pytt, fulgte jo med nål da jeg kjøpte den. Satt den inn i går og reiste til Kongsberg pk. for å skyte på kvelden i går. :oops: @&¤# :(:evil: Bare feil funksjonering, enkeltskudd halvauto?

Vel, da jeg kom hjem oppdaget jeg at tennåla stod ut fra støtbunn og hindrett patrona å komme helt på plass. Måtte dreie av den fremre delen, slik at den ikke hang opp for hvert skudd. Fikk tatt noen serier på min private test bane og nå ser det lyst ut, men må nok bestille reserve tennål, ikke sikkert denne holder i 25 år+

Link to comment
Share on other sites

:( Også bare noen dager etter at min ordre er registrer mottatt hos Potter...

Du må'kke dra på sånne ferier mann! :lol:

Jaja, så vet jeg det til neste gang.

 

Om noen skulle ha blitt fristet så har jeg oppdaget noen brukte FAS-pistoler for salg rundt forbi:

FAS 607 på finn.no

Domino 602 hos Winge Våpen

FAS 607 på Norges Skytterforbund

 

Har ikke sjekka om de er oppdaterte, disse anonsene...

Og jeg har heller ingen økonomisk vinning ved å presentere dem her.

Vil bare hjelpe om noen er på leit :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så gøy! Velkommen i det eksklusive selskap :D

Du må gjerne låne denne tråden til å komme med erfaringer når du har fått testa den litt.

 

Min erfaring så langt etter 3 treninger:

:idea: 1.gang: Alt vel, traff meget bra til meg å være. Alt funka 100% hele veien.

:idea: 2.gang: Treffer fortsatt meget bra til meg å være, men idag hadde jeg sikkert 10 feilfunksjoneringer på 3x30skudd :-(

Enten klikk eller tomhylse igjen i kammer, men stort sett klikk... Pussa pistolen godt når jeg kom hjem.

:idea: 3.gang: Alt funksjonerer 100%, jeg hadde en dårlig dag :oops::lol:

 

Livet med FAS er herlig!

Litt mer plunder enn med Ruger MKIIen, men mye gøyere når man skyter bra.

Selv seriene med klikk klarte jeg å få gode poengsummer til tross for avbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min brukte FAS 602 i romjula. Plundret veldig med funksjonerings feil, for lett anslag ga klikk.

Dette kommer ikke av for svak slagfjær, men for svak rekylfjær.

Sluttstykket går ikke helt fram, og mye av energien i hanen går med til å dytte dette fram de siste tidels mm.

Løsningen for meg var å skifte rekylfjær(som var alt for slakk)...

 

Heldigvis kommer der snart ny rekylfjær i posten snart.

Satser på at det er den som spillte meg et puss forleden.

Opplevde det nøyaltig slik du beskriver her.

Tydelig for svakt anslag på patronene som sa klikk.

På neste forsøk gikk de av, alle som en!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått min Domino 602 og var en tur på banen for å teste. Fikk skutt den inn og testet funksjoneringen. Hadde 2 matefei på 100 skudd, trenger kanskje litt stramming av magasinfjæra? og et magasin til.

Noen som vet om en plass de har?

 

Presisjonen var bra, hadde bare cci for hånden, skal teste flere senere.

 

Men alt i alt, fornøyd med pistolen til kr 1990; :D

Link to comment
Share on other sites

trenger kanskje litt stramming av magasinfjæra? og et magasin til.

Noen som vet om en plass de har?

 

Børselars på Dal (ved Eidsvoll ) har noe deler til FAS. Jeg kjøpte min rekylfjær der

 

Ellers virker Potter som er omtalt i tråden veldig seriøst!

God korrespondanse pr mail og en hyggelig fyr.

Venter på en del slitedeler derfra nå.

Koster 125 aussidollars.

Men det er i Australia, kanskje noen her på berget som har?

 

Så en av de som var for salg hadde et 5skudds og et 6skudds magasin til.

Finnes det, altså? Var en .22lr det...

Noen som har det?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Artig å se at det er flere som ansaffer seg FAS. Angående magasinfjær og mateproblemer, vær veldig forsiktig når du skal korte fjæra. Problemet ligger i tilbringeren,på eldre FAS har den dårlig styring i magasinet, dvs at den kan vippe opp og ned foran, dette er vistnok utbedret på nyere modeller. prøv og få tak i en slik .

Ellers så synes det som om prisene i Australia er helt ok og konkuransedyktige med her i landet.

Den evige feilfunksjoneringen med cci tror jeg er en kombinasjon av kulefett og lengde, cci er lengre enn lapua og eley, dermed skubber kula i magasinets forkant,muligens også i riflingen i løpet. Dette med løpet skal jeg sjekke nærmere. Satser på skyting igjen mandag. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Flott , håper det funker. Her er det bare trøbbel. :evil: Begynt å klikke igjen også på første skudd. Mistenker tennåla fikk ny fra Børselars, men den var for kort. Her er det tydeligvis flere å velge i . Min tennål er 42,3 mm. Noen som vet orginallengde. Har sendt forespørsel til Potters.

Link to comment
Share on other sites

Dersom nokon lurer er det ganske enkelt å bygge om eksistrande 5 skudds magasin på 607 til 6 skudds. Reknar med at det er ganske like magasin på 602.

 

Elles så har eg testa litt Fiocci ammo og denne fungerer veldig fint i min FAS. Heller ikkje noko bakdel at dette ammoen skal trenge mindre anslag for å tenne.

Mindre feitt på kulene og så den skal eg teste ein del, spesielt på felt.

Ofte virkar det som det bygger seg opp ein del feitt på løpet/kammerenden slik at kulene ikkje kjem heilt fram.

Får da klikk sidan tennstempelet skubber kula den siste "beten"

 

Har veldig tru på Fiocci. Presisjonen var heller ikkje så værst. Fekk ikkje testa nok til å seie om den er like bra som lapua super club.

Einaste er kanskje at Fiocci er lada litt hardare, men dette betyr ikkje så mykje.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meiner eg leste i manualen til min pistol ein gong at ein ikkje skulle bruke syntetiske våpenoljer.

 

Er det nokon som har ein god forklaring på kvifor ikkje ?

 

Eg kan i grunn ikkje sjå noko anna enn fordeler sidan den stort sett er meir flytande og ikkje blir til tyggis over tid.

 

Innspel ?

Link to comment
Share on other sites

Da trenger eg faktisk litt hjelp.

 

Det er litt slakk i slide stoppen på min FAS 607 og eg trenger ei ny fjør til denne.

(siste alternativ er sjølvsagt å fjerne den heilt, men praktisk siden den er topplada )

 

Vår venn i australia hadde ikkje, men eg har ikkje sjekka med nokon her i landet enda.

Dersom eg ikkje finner ein korrekt type er det nokon som kjenner til kva butikk eg kan oppsøke for å finne noko som eg kan tilpasse ?

Det er ei lita V-fjør om eg kan kalle det noko slikt.

 

Den skal holde slide stop nede til eg manuelt låser sleiden. Slik det er no hender det den hopper på pga rekyl.. veldig lite gøy.

 

Edit: Børselars hadde jaggu ei liggande. Fantastisk

Link to comment
Share on other sites

:D Så bra!

 

Fikk endelig somla meg til å skifte rekylfjæra i min 602 før skytingen på mandag.

Og det var utrolig å se forskjellen på de to fjærene! :shock:

14mm forskjell på gammel og ny...

Var spent på om det kunne være feil, men pistolen funka som bare det.

Ingen klikk eller forkilinger! :D

 

Så om andre får problem med dette selv om pistolen er ren og pen så få tak i ny fjær!

Det gjør underverker :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...