Jump to content

Bruk av rottefelle til fangst...


300en

Recommended Posts

Bulvan: Jeg har ikke laget rottefella, den er kjøpt. Visst du mener kassa, så takker jeg for komplimentet. Brukte tre dager på hele prosjektet, bare avbrutt av mat og søvn. Godt med posititve tilbakemeldinger! :D

 

Hadde egentlig tenkt å produsere flere for salg, men fikk ikke til mer en ei kasse slik jeg ville at den skulle være, så det opplegget strandet.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
så jo ganske simpelt ut. Har du ca mål el? eller har det kanskje ikke så mye å si

 

Har ca en cm klaring fra veggene og 13 cm fra åpningen, men her finnes det ingen riktig fasit. Jeg ville ha så små feller som mulig, så lagde de sånn da.

Men husk å ha de høye nok! Den første boksen ble nesten en cm for lav, så den utløserstangen (som holder fella spent) slår opp i taket og blir bøyd. Så må finne en pen måte å heve veggene et par cm.

 

@Mork: Beklager så meget hvis jeg har støtet dine følelser. Skal ikke gjennta seg :(

Link to comment
Share on other sites

skogsmann!! Utifra bildene av fellene dine så er åpninga for stor :wink: og kassen skal helst være like stor som fella slik at det ikke er plass til mer enn fella i kassa! :mrgreen: lykke till

Hmm. Takk for svar. målene er L:6cm, B:5,5cm. Dette var bare noen testkasser, men skal (når jeg får tid og litt mer kreativitet) skaffe litt bedre treverk og bedre løsning på å låse toppen.. Så skal prøve å lage de enda mindre da.

Driver nå å prøver å finne ut en måte å få snu taggen som åta tres innpå. Peker mot åpningen, så vil tro det er mye lettere å dra med seg åtet uten å løse ut fella, enn hvis den hadde pekt mot fella.

Eller om man evnt kan helle litt vann over for å fryse fast åtet nå som det er kulde? åtet var igjen borte fra begge fellene i dag. irriterende.

 

@Mork: De må ikke tro jeg ikke skjønte det var ironi. Er ikke helt dum.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

...og det er mange av oss! (som ikke kom inn på håndverkskolen)

 

Men for å være ærlig tror jeg røyskatten driter i om det trekker litt i hjørnene. Bare sprekkene ikke er så store at den kan komme feil inn på fella.

2d9qt52.jpg

Men hull er den glad i, og gjerne små. Skogsmanns sitt ser litt stort ut..? Kattelabb og små barnehender bør ikke komme til, og hvis minken hopper avgårde med "ny hatt" har du bomma skikkelig! Jeg vil si maks 3cm, men gjerne ned mot 1,5 til 2cm. På denne gamle kassa mi synes jeg hullet er for stort (2,5*3,5).

i5ndjq.jpg

Bakgitteret fungerer godt som hengsel.

Link to comment
Share on other sites

Røyskattene har neppe vært på håndverkskolen de heller, så klager nok ikke på skjeve hjørner :wink:

 

Ser nok ut til at jeg har lagd hullet for stort ja. Skal hente fellene i kveld, så skal prøve å fikse på det i nærmeste fremtid. Hadde ingen aning på hvor stor/liten fella skulle være, så bare tok en sjanse. Desverre har ikke fellene fanget noe røyskatt ennå..

Link to comment
Share on other sites

Hadde ingen aning på hvor stor/liten fella skulle være, så bare tok en sjanse. Desverre har ikke fellene fanget noe røyskatt ennå..

Felleboksen din funker nok som den skal, og blir bare sikrere med mindre hull. Men den typen rottefelle vi har med den gule plaståteholderen er noe skikkelig herk. Jeg har testet den etter spisespor på åtet og fortsatt åpen felle. Klarte å trykke åteholderen helt ned til treverket uten at den smekket igjen, dette skjedde også med butikknye feller. Bøying og testing av utløserpinnen funker sånn fifty-femti... Tror det beste er å bytte ut hele avtrekkeren med et lite hengsel (sett åtet fast i med tynn ståltråd). Må settes presist sånn at du kan sette utløserpinnen inn i et av skruehullene på hengseldelen som åtet henger i...

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra side du linket til ! Mange fine kasser de ivrigste der har lagd. Og setter inngangshullet veldig høyt oppe :o Men ser jo at det fungerer. Tipper det kommer til å bli litt snekkring fremover.

 

Likte veldig godt den røyskattfellen der også. Mye bedre løsning en den åteholderen som er på Rapp sin!

Link to comment
Share on other sites

Bruker Rapp Rottefelle nesten daglig i jobbsammenheng, og har aldri hatt problem med utløseren. Men jeg passer på å alltid plassere fella slik at byttet kun kan nå utløseren fra siden, dvs utløser pekende mot veggen/hindring. Mulig at sideveis bevegelse gir sikrere utløsning, enn oppogned bevegelse (tog du a'n :wink: ). Skulle jeg laget en kasse for røyskattfangst med rottefelle, hadde jeg laget den slik at røyskatta hadde måtte krype over utløseren fra siden for å komme til åtet på innsiden. Synes det er bedre at fella treffer litt langt bak enn litt langt foran.

Link to comment
Share on other sites

Mulig at sideveis bevegelse gir sikrere utløsning, enn oppogned bevegelse (tog du a'n :wink: ).

Ettersom jeg har hatt så lite effektiv utløsning med oppognedbevegelse til nå MÅ jeg bare teste sideveis! Kanskje allerede i kveld? :wink: Ser jo at du Mikkel er erfaren og bruker denne metoden daglig med hell. Rapport på MIN test kommer IKKE på trykk her!!! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvor bør man plassere fellene?

 

Holder ofte til i steinrøyser ,steinmurer, gamle forfalne bygninger, trekkrutene er ofte langs bekkefar ol.

 

 

Plasserer man dom under busker/stein o.l da eller? Slik at fella ikke syns så godt. Bruker dere noe åte inn mot fella for å lede den inn mot fella?

 

 

Er slike feller lovlige?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å se igjennom bildene på denne siden:

http://www.trapperman.com/forum/ubbthreads.php/topics/1211284/1

Her er det mange fine plasseringer. Er også mange som har en del åte i kassen bak fella.

Gjerne plassere de innimellom steinene i en røys, inni en kvisthaug ol. Røyskatten er nysgjerrig og liker å utforske hull. I hvertfall hvis det lukter mat der inne!

Link to comment
Share on other sites

kan man bruke musefelle på samme måten? Røyskatten f.eks er jo ikke akkurat så stor..

 

Har fått røysekatt i musefelle jeg men det er ikke å anbefale.fella er for liten så den blir truffet for langt fram. den jeg fikk hadde blitt drept momentant men tror dette bare var flaks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...