Jump to content

Post bilder av din KUDU


Rino Hals

Recommended Posts

lv-kudu_largekammeret.jpg

 

Svetten svir i øynene og jeg tørker den vekk med ermet på den kortermede skjorta jeg har på meg. Jeg har gått et par kilometer i bunnen av en dal på jakt etter Nyala, men ettermiddagens jakt har ikke vært givende. Jeg har kun sett et par små flokker med hunndyr og kalver og den store nyalaoksen glimret med sitt fravær.

Jeg har en åsrygg mellom meg selv og jaktcampen på Driefontein og vil snart nå toppen av åsen jeg er på vei opp. Dobbeltrifla kjennes tyngre enn vanlig der den hviler på skulderen og jeg gleder meg til jeg når toppen. Der oppe skal jeg sette meg ned litt og drikke litt av vannet jeg har med meg.

Endelig når jeg toppen og i det jeg setter meg ned på bakken for å hvile ryggen mot en stor stein føler jeg vinden som trekker mot ansiktet. Det føles deilig og forfriskende, og vannet jeg har båret med meg i flere timer er nå lunkent men smaker like godt som om det skulle vært en duggfrisk halvliter med øl.

Dalen ligger foran meg og bader i ettermiddagssolen og har en vakker glød over seg. Jeg titter meg rundt og nyter synet av denne vakre naturen. Jeg har sett han, men jeg registrerer det ikke. Jeg ser på han to ganger til før hjernen min oppfatter hva jeg ser. Bare tolv til femten meter unna, og delvis skjult av det høye gresset og noe bush står det som for meg er kongen av Afrikas antiloper. KUDU.

Jeg ble overasket og trodde med en gang at jeg faktisk så syner, men nei. Han sto der. De store ørene sto oppspilt mot meg, og urørlig stirret han rett på meg. De mørke korketrekkerformede hornene snodde seg litt mer enn to ganger rundt over hodet hans og virket som selve kronen som kronet kongen. Det er forbløffende at dette store dyret kunne stå så nær uten at jeg så han, men fargen og stripene i pelsen hans skapte en perfekt kamuflasje her ute i bushen. Sakte snur han hodet vekk fra meg og forsvinner lydløst inn i bushen. Jeg har nettopp møtt ”the grey ghost of the African bush”. KUDU…..

 

Kuduen er kanskje den antilopen som de fleste nordmenn drømmer om å få møte når de for første gang er på jakt enten i Sør-Afrika, eller et annet afrikansk land, og de aller fleste er heldige og feller en okse med disse vakre spiralsnodde horna. Og flere av oss som har vært på ”safari” noen ganger reagerer hver gang med beundring i blikket når en staselig kuduokse dukker opp. Noen av oss har skutt flere kuduer, og noen får aldri nok av jakten på dette utrolige dyret.

 

408040_10150672801690429_1709784704_n.jpg

Kudu Driefontein KZN Sør-Afrika

 

Det fantes så vidt meg bekjent seks underarter kudu, inklusiv den lille Lesser Kudu (Tragelaphus imberbis) som i dag er jaktbar i Etiopia, Tanzania og CAR pluss kanskje Uganda (hvis du er heldig å komme på jakt der).

Men i dag strides det om dette og det sies at det kun er fem (Inkl Lesser Kudu). De resterende underarter finnes spredt over hele Afrika stort sett sør for Sahara, men de underarter de aller fleste av oss kommer i befatning med er Southern Greater Kudu (Tragelaphus strepsiceros) som du blant annet kan jakte på i Namibia, Botswana, Zimbabwe, Mozambiqe og Sør-Afrika.

Sør-Afrika har derimot enda en underart som er stedegen til Eastern Cape, og som har fått det treffende navnet Eastern Cape Greater Kudu. Disse er en tanke mindre i kroppen og pelsen er lenger, særlig på hals og nakke, og ser ofte mer spektakulære ut på grunn av en tanke større variasjon i fargene. Trofeene er også litt mindre i lengde og volum enn kudu fra nordligere områder. Definisjonen av dagens Eastern Cape Kudu kan derimot være litt mer vag da fangede dyr fra nordligere områder (for å fylle jaktrancher hvor det jevnlig blir jaktet), har ført til at ”større kudu” har fått spredt sine gener og dyrene, har slik jeg ser det en tendens til å produsere større og større horn for hvert år.

 

579862_10150958950055429_1737786971_n.jpg

Kudu Driefontein KZN Sør-Afrika

 

552737_10151440094365429_1631937104_n.jpg

Kudu Driefontein KZN Sør-Afrika

 

Dette ble kanskje litt mye ”tomprat” om kudu, og det var ikke meningen å lage en avhandling om forskjellige underarter, størrelse på kropp, eller horn. En kudu er nemlig slik jeg ser det et trofé uansett, i alle fall så sant dyret er voksent. Noen dyr har horn som snor seg nesten parallelt rett oppover og andre har ”videre” horn. Noen har ”grunne curler” og noen har ”dype curler”, men uansett så er hver enkelt okse unik og jeg har aldri opplevet å se to like kuduer, og jeg har etter hvert sett en del av dem.

 

421901_10150737799985429_830313961_n.jpg

Kudu Driefontein KZN Sør-Afrika

 

427734_10150705247745429_505760635_n.jpg

Kudu Driefontein KZN Sør-Afrika

 

Mitt store øyeblikk som trofejeger burde være da jeg var så heldig å være på rett sted til rett tid og fikk felle en ”Eastern Cape Greater Kudu på drøye 55”, men den kuduoksen som har gitt meg størst ”jaktglede” er kanskje en kudu med horn på snaue 50 ”. Uansett er begge like mye verdt for meg som jeger. De er alle minner om en spesifik dag, opplevelse og vil alltid bli husket.

 

421272_10150672772400429_1276387799_n.jpg

Kudu Eastern cape Sør-Afrika 55" omtalt over.

 

 

Tanken med denne tråden springer ut av tråden om jakt i Limpopo og Eastern cape som inneholdt litt forklaringer samt diskusjon om kudu, samt lage en tråd der vi kan poste bilder av de kuduene vi har felt. Kanskje dele noen minner, samt fortelle hvor stor oksen er samt hvor den er felt.

 

560643_10151007838465429_885125870_n.jpg

Ung okse som ble felt til mat

 

Så kom igjen.. Post bilder til alle sammen…. Vis frem trofeene til de som skal reise til afrika så de kan se hva de kan drømme om frem til de reiser…

 

417370_10150737815305429_2020226114_n.jpg

Kudu Driefontein KZN Sør-Afrika

 

16022011034504WmfFT3v88RG3.jpg?35

Div trofeer Sør-Afrika

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det første dyret med pels jeg felte var en kudu. Dette var i år 2000. Jeg hadde nyinnkjøpt, nyinnskutt børse type Sako 75 i 6,5mm. Guiden trodde kaliberet var i minste laget, men ved å sammenligne den med .270 fikk vi lov å gå ut. Kuduen åpenbarte seg på ca 250m hold etter 6 timers (meningsløs?) rusling i bushen.

 

Fersk jeger - jeg hadde aldri skutt på noe med pels før, holdt ca 10 cm høyt og skøyt ryggen av dyret. Fikk avlivet når vi kom frem.

 

Fantastisk trofe. Jeg har aldri målt cm på trofeene mine, men denne fyller trappegangen hjemme og er et fantastisk blikkfang!

Link to comment
Share on other sites

Rino, jeg sier det igjen; det må skrive dine erindringer, memoarer i bokform etterhvert! Du har et voldsomt materiale å ta av, kjenner landet, folket og "politikken" der nede. Og er flink til å skrive og skildre. :wink:

 

- En ting jeg ofte har lurt på, hvordan klarer man å ta rede på kjøttet og beholde bra kvalitet på det i den varmen?

Link to comment
Share on other sites

Kuduen er ett utrolig flott dyr, ja en majestet.

17012009084531oB71n22G46ch.jpg

 

Her er min Kudu fra Kwalata i 2005:

060120082008ldHxNabe6NM5syHiJg.JPG

 

Den målte, iden grad størrelsen har noe å si, 56 3/4 tomme

jakta var slitsom med mye gåing i bratt terreng, Etter at vi hadde gått i ca 2 timer fikk vi se to kuduer gå å beite på andre siden av en bratt vdal, den ene ble borte mens vi drev og smøg oss nedover og nærmere, da vi kom på høyde med den andre kuduen var det ikke mulig å komme nærmere, på laseren ble det målt oppunder 300 yards, ca 280 meter.

 

PHen sa til mag at hvis jeg ikke ville skyte var det greit, og da skulle vi jakte mere i morgen, vi hadde da ikke mere en ett par timer til det ble mørkt.

Jeg tenkte at holdet ar langt, men hadde jo trent på å skyte på lange hold og børsa, en sauer 202 i kaliber 3006 med en Seizz 2,5-10x52 med kulebanekompensator, ladd med 180 grs Rhino med en utgangshastighet på 830 m/sek viste jeg ville gå midt på de holda jeg hadde justert inn på på kulebanekompensatoren, Ok tenkte jeg, jeg prøver. Fant ett meget godt anlegg på en stor stein og lånte camelpacken til PHen som underlag, fant bogen på kuduen og la orset midt mellom midtlinja og ryggen, og skviste av avtrekket, skuddet gikk og jeg så umiddelbart skuddtegnet på kuduen, han snudde seg rundt og vaklet ett par steg så trillet den rundt og rundt nedover den bratte fjellsida, og stoppet inni noen tornekjerr.

Trackeren forsvant som en sprinter etter skuddet på 100 meter`n, og han dukket opp på andre siden av dalen der hvor kuduen lå, og vi begynte den tunge ned og oppstigningen til kudufallet, Jeg var lykkelig over å ha fått en så flott kudu, jeg viste ikke da hvor stor den egentlig var, man PHen var også overrasket etter at han fant frem målebåndet. etter fotosession måtte vi bare forlate dyret før det ble mørkt, den siste timen gikk vi mørket, og vi hørte elefanter som blås i trompeten ikke langt derfra, Vi gikk på elefantstigen, rundt midnatt kom gjengen til campen med hele kuduen, de måtte flå den og stykke den opp i fjellet og bære frem alt sammen.

 

0601200820423iMdw6d6rVGjZYQRIU.JPG

 

Jeg har skutt bare denne, da jeg ikke så noen hensikt å skyte noen flere, til tross for at jeg kunne ha skutt flere på hver tur jeg har vært i Kwalata, det måtte da i tilfelle være en som var enda større. vi får se "time vil sjov"

 

Hviste dere at Kwalata betyr Sable antilope på zulu?

Link to comment
Share on other sites

Dette er min første kudu, skutt i Ghanzi, Botswana 2006. Hadde da jaktet etter kudu i flere dager og sett flere, men som så ofte med kudu; de lurte oss. Så plutselig siste dagen, så sto den bare der, i veien som går langs gjerdet på game-farmen. (forøvrig en farm på 250 000 mål innenfor ett gjerde.) Ikke av de største, men veldig stas! For ordens skyld: Den ble IKKE skutt fra bil, men ble spottet fra en parallell vei noen hundre meter unna, og etter et kvarters smygjakt, endte det slik.

2z7ppol.jpg

Noen dager tidligere var jeg og en kompis ute for å fotografere soloppgangen og evt dyr som dukket opp ved vannhullet. Da dukket denne opp. Ikke allverden til bilde, men det var det beste vi rakk før den ble borte igjen...

15ocw1f.jpg

 

Så min store stolthet. Denne ble felt ca 100km nord-øst for Maun, Botswana i 2008. Forholdene var krevende med meget høy og frodig vegetasjon. Vi hadde jaktet i flere dager og eneste resultat var en liten Stenbuck. Gud vet hvor mange timer vi hadde sporet kudu, men nest siste dagen fikk vi plutselig se toppen på disse horna over vegetasjonen. Avstanden kunne vel være 80-100m, og den hadde selvfølgelig merket oss. Etter ca. 45 min sporing i et område med nesten ugjennomtrengelig tornekratt, fikk vi plutselig se den stå og beite på en nesten igjengrodd bush-vei. Avstanden var ca 120m og skytestaven ble gjort klar. Etter litt frem og tilbake, og noen justeringer av plasseringen min, fikk jeg den med bredsida til i en åpning i krattet. En fantastisk jakt fikk en flott avslutning.

30c3w9h.jpg

Link to comment
Share on other sites

Typisk kudujakt du beskriver, plutselig er dem der for så like plutselig være borte igjen, The grey ghost of Africa lever opp til navnet sitt med rette, kuduen er ett flott jaktobjekt

den siste du skjøt er jo ett prakteksemplar.

 

Husker en situasjon fra Kwalata:

Tremenningen min skulle jakte kudu, etter mange misslykkede forsøk, fant vi ut at vi skulle bygge en blind og sette oss i denne.

 

Så gjort, på tidligettermiddag satte vi oss inn i Blindsen, PHen tremenningen og jeg etter ei stund hørte vi lyder fra utsiden, der kom det en bøling med Blue wildebeast stormende forbi i åpningen i bushen. Så ble det stille igjen, etter en ny liten stund hørte vi forsiktig tråkking like ved blinden, vi hørte også at dyret blåste i nesen og gryntet, KUDU, vi turte ikke lee en finger i frykt for at han skulle høre oss og stikke, med di parabolene hører den ei nål dette i bakken en km unna.

denne karen var like utenfor blinden vår , stille tråkking og grynting, spenningen var til å ta og føle på, etter ca 1 time med minimal pusting og total tystnad kom han ut på åpningen ca 30 meter foran oss, børsa kom i anlegg og skuddet gikk, kuduen forsvant fra der den kom. etter sporing på ca 100 meter fant vi han død, denne karen hadde horn på 51,5" og vi hadde en meget godt fornøyd jeger

Link to comment
Share on other sites

Karo..

Alt kjøtt blir enten spist i leieren, solgt eller gitt bort.

Til og med innvoller og innmat blir konsumert av de sorte som faktisk liker "innmat".

 

Men det hender en sjelden gang at det blir brukt en zebra eller to til åte for hyene og leopard.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva gjør dere med kjøttet etter at dere har felt disse fine bukkene? Rino Hals

Da jeg skjøt min første kudu, var vi flere kompiser som jaktet og vi tok med oss endel kjøtt hjem til en av dem, som forøvrig bor i Botswana. Der lagde vi store mengder biltong og pølser, i tillegg til biffene som vi grillet. Siden klimaet i Botswana på denne tiden av året er veldig tørt, tørket vi biltongen utendørs under en solskjerm, til tross for en dagtemp på 30-35 grader. En liten dusj av eddik over kjøttet holdt fluene unna, og resultatet ble utmerket. Den store kuduen jeg skjøt i 2008, gav jeg bort til en gammel hvit dame, som så det som sin livsoppgave å fø alle foreldreløse barn i distriktet. (Pga AIDS, er det mange av dem...) Jeg var selv med da hun fikk kjøttet overrakt, og maken til takknemlighet har jeg aldri vært borte i. Hun hang rundt halsen på meg og var nesten på gråten. Må innrømme at jeg ble litt rørt selv, og aldri har vel vilt jeg har skutt kommet mer til nytte...

Link to comment
Share on other sites

kudu5rx8.jpg

kudu7mt6.jpg broderen

The grey ghost er for meg ett utrolig fint og grasiøst dyr som ikke helt uten grunn er favoritt dyret til de fleste Afrika jegerne.På den første turen broderen og meg hadde til Sørafrika i 2000 felte broderen en kjempe fin kudu på 54 tommer og jeg hadde ikke tenkt å jakte på kudu men en ettermiddag vi satt oppe på en kopje og speidet etter vilt så oppdaget vi en såkaldt ungkars flokk (før og etter brunsten går kudu tyrene gjerne i slike småflokker)som bestod av 7 dyr av forskjellige størrelser men en av dem var større enn de andre og vi bestemte å prøve oss på den.Dyrene var ca 400 meter fra oss og vi brukte nærmere 1 time på å komme rundt flokken da det var dårlige vind forhold med kastevinder som for hit og dit men vi lykkes med å stille inn på den vi hadde sett fra kopjen og jeg fikk ett godt treff på 100 meter og dyret gikk ca 300 meter :D

kudu4qn7.jpg

denne kuduen var på 53 tommer og nok den jeg har størst glede av å minnes da det krevde mye jobb for å få den.Jeg har skutt 4 kuduer og den neste som jeg fikk lov til å jakte på ble tatt i ett utørket elveleie der jeg satt og posta på warthogs .Denne kuduen hadde jeg sett 2 dager tidligere og den var lett å gjennkjenn da den hadde en knekt topp på høyre horn.jeg felte den på 50 m etter å ha sittet og sett på den i mer enn 30 min.

kudu2jd7.jpg

dette var en gammel tyr som hadde blitt jaga ut av haremet sitt og som hadde mange gamle skader på kroppen(knekt forbein som var leget og knekt bakfot som også var leget ) med jeg ble forstalt at dette var vanlig i dette området da de ofte falt ned fra fjella og skada seg) så det var bra at den ble tatt.denne var på 53 også :wink: de to andre jeg har nedlagt er på 54 og 55 tommer :wink: vi jakter vanligvis i Limpopo og det som kjennetegner denne regionen er mye fjell og dette er drømme biotoper for kudu.Når det er snakk om størrelser på kudu så kan ett trofe på 48 tommer faktisk se like stort ut som ett på 52 tommer da det finnes en del dyr med meget vide horn og da ser de større ut.Vi skyter aldrig kuduer på under 50 tommer da dette regnes som umodne og unge dyr av ph`ene og faktisk så er det slik at kommer en kunde inn med en kudu under 50 tommer så må ph betale for trofeet(under 50 blir skutt kun når kunden vil det)har flere ganger opplevd at folk kan jakte i 5 dager uten å se en kudu og andre ganger 1 dagen dette er jo litt av sjarmen ved jakten og jeg regner jakt på en god kudu med en vanskeligrad på 7 av 10 mulige :wink:

kudu3yu7.jpg

kudu6lg5.jpg

Link to comment
Share on other sites

normal_DSC_0337.jpg

 

Her er bilde av min siste eastern cape kudu. Den er ikke av de største, men måler 49 tommer. Jaktopplevelsen var en av de største jeg har hatt, typisk kudujakt !

Siste dagen av mitt 10 dagers tur i April/Mai i fjor var vi ute for å jakte lite og ingenting, jeg hadde skutt trofeer av "alle slag" og var egentlig storfornøyd. Mens vi satt oppe i en fjellside så vi en flokk hundyr og kalver. Oksen var ikke å se, men etter en stud så vi ham, han lå og sov ca 100m unna! Jeg bestemte meg på en ansmyging. Kom innpå 30m da den reiste seg og begynte å beite. Var ikke sen om å spenne buen og slippe pila da den vendte bredsiden til !

Skuddreaksjonen var snodig for å si det mildt, oksen ble stående som om intet hadde skjedd ! Jeg så at treffet var godt og blodet pumpet taktfast ut av utgangshullet. Etter ca 10-15 sekund vakler den et par skritt og går overende ! Da jeg gikk frem for å sjekke så jeg at jeg hadde total gjennomskyting og pila sto i et tre og ble stående der, det var ikke sjans å få den ut.

Vel, sånn er det stort sett med kudujakt, første turen jeg var nede var kudu øverst på lista, men utbyttet var magert, så et par skytbare okser, men kom ikke innpå. Neste tur fikk jeg min første etter en hel dags smygjakt og sånn som denne, de er der bare plutselig ! Kuduen er virkelig et fasinerende dyr og et flott trofe, men afrika har en mengde dyr jeg setter like høyt !!!

Eneste lille minus med kuduen er at den tar sinnsykt mye plass på veggen !

Ellers så var utbyttet i fjor 1 svart gnu, 1 red hartebest, 1 caracal, 1 vortesvin, 1 dådyr og kuduen, alle tatt med bue (smygjakt)

Link to comment
Share on other sites

normal_kompr-kudubilde.jpg

 

Måtte bare poste dette bildet av kuduen til hingsten ( revejeger1971 ) :wink: som ble skutt på vår tur til sør-afrika i oktober -08

Curlene var ikke så mange, men trofeet er enormt vidt. Mener de snakket om 54 tommer.

Det store spm er: hvor i helsike skal dette plasseres i hjemmet?.....iallfall når jeg også kan nevne at den skal stoppes ut i en bogmontasje :shock::shock: , ilag med bogmontasjer fra også impala, nyala, oryx og vortesvin :shock::shock:

 

Som jeg skulle sagt det selv: nytt hus må til :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jakten på kuduen var absolutt ett av høydepunktene på jaktturen øst i Botswana -07. Vi hadde sett lite kudu så langt, noen kyr og yngre dyr av begge kjønn, men også glimt av okse. Denne dagen pyrschet vi gjennom et område PH hadde tro på. Utpå dagen, mens vi smøg oss gjennom den tette vegetasjonen langs et større uttørket elveleie, fikk den skarpøyde og dyktige PH'n øye på noe. To hornspisser - bare de øverste 4-5 tommene - stakk opp over en svær tornebusk, 5-6 m i diameter, og ca 80 m unna, noe ut i elveleiet. Og de beveget seg - den beitet på tornekvistene. Skytestavene kom opp, og det var bare å vente til kuduen hadde beitet ferdig. Etter et kvarters tid ble horna plutselig borte. Straks kom den fram, gående skrått mot oss i en liten åpen glenne. "Now you kan take him" hvisket PH'n, og med det samme gikk skuddet, skrått i mot og jeg så innslaget av 270 gr. Woodleigh i forkant av venstre skulder. Kuduen bykset til og kom i full fart - opp på elvebrinken 4 m fra der jeg sto. "Take him again" hvisket PH'n. Med farten den hadde, og den korte avstanden, fikk jeg ikke trådkorset på plass før den hadde passert, men smalt gjorde det og kula gikk inn bak venstreskuldra i et skrått bakskudd. Like etter hørte vi at den gikk overende i den tette vegetasjonen.

Jeg ba skinneren se etter den første kula, og han fant den innafor låret i motsatt side. Kule nummer to hadde gått ut i forkant av høyre skulder... Sterke dyr!

 

Og det fine er at jeg når som helst kan framkalle hele jaktsituasjonen og forløpet i minnet - det sitter etset inn på netthinna alt sammen... Flott jakt!

 

1z3qdlg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mange flotte trofèer som er postet!!

Her kommer mine to.

 

Southern Greater Kudu fra Namibia 2004.

 

normal_jakt-namibiakudu.jpg

 

Eastern Cape Kudu fra Sør-Afrika 2006 bæres ut av "fjellet".

 

DSCN1113b.jpg

 

Kudu er et fantastisk vilt! Men jeg tviler på at jeg kommer til å skyte mange fler. Med mindre det er en annen underart, eller en over 60 tommer.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så var endelig Kuduen hjemme! Og fått sin (foreløpige?) plass i heimen.

Og kona forlangte at den skulle ha sin plass i "finstua"! :shock:

 

v7fkmr.jpg

 

Stubberud her på forumet har vært så vennlig å måle den, og poengsummen ble pene 135 5/8 på SCI's måleskjema.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Dette er den nest største eastern cape greater kuduen som er skutt i verden, var på en privat jakt tur i SA i februar 2009 der jeg fikk muligheten til å felle denne. :lol::lol::lol::lol::lol:

 

kudu-1.jpg

 

SCI Record Book Information

 

Member Name: Svein Thomsen Score: 139 4/8"

Species Name: Eastern Cape Greater Kudu Date Taken: 02-21-2009

Location: R.S.A., Oydshoorn Method of Kill: Rifle

Guide: Greys Gift Lodge Top Ten Date:

Outfitter: Marius Heinen

Form: 2

Highest Overall Rank: 2

Medallion: GOLD Method

 

Score Sheet

Length of Horn: Left 58 2/8" Right 56 4/8" Circumference of Horn: Left 12 4/8" Right 12 2/8"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

2qleg6t.jpg

 

Her er min Kudu tatt i Limpopo nord for Polokwane. Hadde en lang og spennende jakt på den og var sikker på at vi hadde mistet den, igjen, da guiden, med øyne i nakken, oppdaget dyret skrått bak oss.

 

Vi hadde gått rett forbi kuduen på kloss hold og når vi var forbi beveget den seg i motsatt retning.

 

Den lille bevegelsen inne i krattet avslørte dyret.

 

Måtte skyte omtrent på refleks på et delvis synlig dyr, men det var heldigvis kort hold og jeg så den rette delen av dyret.

 

Det ble et flott trofe som kommer til Norge om et par måneder. Skal bli moro å se den igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Min Kudu ble skutt i Namibia 2007.

Mitt første afrikanske vilt, nesten 56 tommer :D

 

normal_Namibia_003.jpg

 

 

På veggen hjemme sammen med kammerat Oryx.

 

Kudu_Oryx.JPGKudu_vegg.JPG

 

Håper å få en Eastern Cape variant på turen til XXL Game Reserve ved East London i slutten av mai. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi holdt på å planlegge en jaktreise til Canada, da vi ble invitert til å delta på en jegeraften der en profesional hunter fra Namibia skulle være.

Vi ble selvfølgelig veldig interessert i det han fortalte. Vi begynte å undersøke om dette på internett, og fikk kontakt med en annen jegerforening som hadde invitert en annen professional hunter fra Namibia, vi ble invitert dit og vi dro. Etter å ha besøkt villmarksmessen var vi ikke i tvil lenger, det skulle ikke være jakt i Canada denne gangen, men turen gikk derimot til Namibia. Vi brukte mye tid på å lete etter den beste farmen, det beste tilbudet og den beste tiden for vår reise. Jakt farmen vi til slutt bestemte oss for ble valgt på grunn av at vi likte tanken om at dette var en jaktfarm, som bare drev med jakt og ikke en bondegård som drev med jakt som sekundær næring.

Vi hadde blitt advart mot at ca 95% av alle jaktfarmer i Namibia er vanlige bondegårder/ kufarmer. Vi var ikke interessert i å jakte i innhegninger og vasse i kumøkk. Den jaktfarmen vi bestemte oss for hadde 36000 hektar og alle dyra som vi jaktet på befant seg innenfor dette området. Der drev de viltstell og det var etablerte vannhull og området var kjent for å ha store trofeer. Mens vi lette rundt etter hvilken farm vil ville dra til så vi også at det var mange som tilbød telt som overnattingstilbud, med dusjmuligheter under åpen himmel. Vi ble enige om å velge en farm med gode overnattingsfasiliteter fordi det ikke innbød å være utslitt etter en dag i villmarken og så gå og sove på en brisk i et telt. Vi ville hvile ryggene våre og være godt utvhilt til neste dags jakt.

Dessuten er det jo deilig med litt luksusfølelse når vi først la så mye penger i denne reisen. Prisen skilte med et par tusenlapper og da var ikke valget vanskelig for oss.

 

phoca_thumb_l_small_13.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 year later...

Wolverine67..

 

Jeg syntes kuduen din ser flott ut. Rett og slett et skikkelig godt trofe !

Og jeg syntes det er litt synd at du sier at "den ikke er blant de største"..

Hva gjør vel det? En kudu er en kudu uansett. Og et voksent eksemplar er en verdig motstander, og et nydelig trofe samme hva. Og jeg tipper at din kudu ga deg en flott opplevelse, og at ditt trofe vil minne deg på denne jakten så lenge du lever.

 

Som eksempel vil jeg fortelle at min største jaktopplevelse på kudu var da jeg felte en av de minste kuduene mine. Den var et avskytningsdyr som ble felt til mat.

 

427765_10150737822250429_785411254_n.jpg

Kudu felt etter en utrolig spennende og lang smygjakt.

Link to comment
Share on other sites

Sant som Rino sier..en kudu er en kudu uansett størrelse. Jakten på den er utrolig spennende uansett.

Min er "bare" 49 1/2 tommer. Tuppene er runde, og kunne sikkert bikket 51" dersom den ble skutt året før.

Jeg fikk en figther som har forsvart sitt territorie med horn og blod. Blass i fargen, og masse arr

Jaktet på den en hel dag. Da sola var i ferd med å gå ned, stod den plutselig der...

Henger i stua som et evig minne om en fantastisk jakt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skyte kudu da jeg var i Sørafrika i september. "Alle" skal jo liksom ha kudu når de jakter i afrika, så siden jeg er sær, skulle jeg selvsagt ikke skyte kudu!

 

Allerede første jaktdag gikk min PH, Bradley Warren, og jeg oss på en skikkelig fin kudu.. Vid i toppene og 54-55" i følge Bradley. Han fikk stand som en fuglehund, og visket: "You still don't want to shoot a kudu?" Sta som man er, ristet jeg på hodet og listet opp kameraet istedet...

 

307803_10151051287810825_1825457064_n.jpg

 

Etter som dagene gikk, og jeg var borti flere flotte kuduer, begynte staheten å gi seg litt.

En dag jeg smygjaktet med pil og bue sammen med Jaco Hurst, kom jeg innen 25m på en gammel kudu. Den var mager, og så ikke ut som om den var helt i slag. Jaco mente at dette var et dyr som burde tas ut, så "motviljen" mot å skyte kudu forsvant..

 

394341_10151051289885825_138097409_n.jpg

 

Mitt første dyr skutt med pil og bue.

Desverre har nok kudu-sjuken satt seg fast her å, så jeg ser ikke bort fra at jeg kan finne på å skyte en til om sjangsen skulle by seg. :wink:

 

Jakten foregikk hos Matswane Safaris, Messina, Limpopo.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette bildet betyr veldig mye for meg.

I fjor fikk jeg overraskende besøk av mine foreldre og vi hadde to fantastiske uker sammen. Min mor og far var ute og fotograferte dyr og natur hver dag i 12 dager i strekk, og ville slett ikke reise hjem igjen.

Min far (da 73 år) har aldri vært noen jeger men etter noen dager i bushen kom lysten krypende og resultatet sees her. Til tross for at han er dårlig til bens klarte jeg å få han rimelig nær denne flotte kuduen som ble felt med ETT velplassert skudd.

Det er LANGT fra noen topp trofé, men for både min far og meg selv var det av liten betydning. Jeg VET at dette trofeet vil bringe minner om noe helt spesielt.. For min far og meg selv..

Jeg vet ikke hvem av oss som var mest stolt…

 

 

419646_10150737818960429_1467321527_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...