Jump to content
Sign in to follow this  
Wadcutter

Lading og ladeutstyr: En guide for nybegynneren

Recommended Posts

Et klassisk spørsmål på forumet er hvilket utstyr som trengs for å lade egne patroner og hvor mye det koster. Denne artikkelen er skrevet for å prøve å besvare dette spørsmålet og gi en liten ”start” for nybegynneren. Jeg skal gå gjennom de ulike typer presser, utstyr til hylsepreparasjon og annet utstyr du må ha for å kunne lade selv. For å vise hvor mye du kan spare på å lade selv skal jeg vise et par eksempler. Artikkelen forklarer også kort hvordan ladeprosessen foregår, men den hele forklaringen må du selv lese i ladeboken og i andre artikler.

 

Selv begynte jeg å lade for noen få år siden. Det virket utfordrende og den studenten som jeg er så har jeg ikke råd til å kjøpe mye ammo i butikken. Skulle jeg kunne trene og skyte så mye jeg hadde planer om så var jeg nødt til å lade selv. I begynnelsen var jeg usikker på det meste. Det var vanskelig å orientere seg i markedet og jeg hadde ikke peiling på hva jeg trengte eller hvordan jeg skulle gå frem. Når jeg går inn for noe så skal jeg gjøre det skikkelig. Min første ladepresse ble da en progressiv presse, noe jeg i dag skjønner ikke var et veldig smart valg. Kommer tilbake til hvorfor senere i artikkelen. Ikke hadde jeg noen venner som ladet selv, så jeg måtte lære meg dette helt på egenhånd. Prosessen har vært utrolig lærerik. Jeg lader i dag meget presise ladninger til mine våpen, men jeg føler meg langt fra utlært. Det er alltid noe mer å lære og trangen til å forske med forskjellige ladninger, kuler og kalibre gjør dette til et evigvarende prosjekt for den som får lading i blodet :) Ladeutstyret mitt består hovedsakelig av produkter fra Lee, et merke jeg kun har gode erfaringer med. Artikkelen blir derfor litt preget av min erfaring med Lee produkter. Jeg kan ikke anbefale noe jeg ikke selv har erfaring med.

 

Skal du starte med å lade egne patroner eller lurer på om du skal begynne er første steg i prosessen å lese ladeboken. Har du av en eller annen grunn startet å lade uten å lese ladeboken er det nå på tide å lese denne boken før du rører ladepressa en gang til. Ladeboka er hjemmeladerens ”bibel”. Den omtaler det viktigste og gir deg den grunnleggende sikkerhetsinnføringen og holdningen du trenger for å kunne lade ammunisjon på en trygg og god måte. Hjemmelading er livsfarlig om du ikke vet hva du driver med. Små feil kan ha katastrofale følger, så det er viktig at du får den nødvendige kunnskapen ladeboken gir deg før du setter i gang med å lade. Det er ikke meningen å skremme deg. Hjemmelading er både trygt og artig, men det krever at du har de grunnleggende kunnskapene før du setter i gang. Det er flere som utgir ladebøker, men de mest leste her til lands er nok Norma sin Ladebok og Ladeboken. Ladebøker får du kjøpt hos de fleste bokhandlere og våpenbutikker, og mange bibliotek har de også. En god start kan derfor være å låne ladeboken på biblioteket eller av en kamerat.

 

Ladeboken

Norma ladebok

Hornady ladebok

Lapua ladebok

Lee ladebok

 

Hjemmeladeren er avhengig av ladedata. Ladedata er oppskrifter på patroner og gir data på hvilket krutt, hvor mye krutt og hvilken kule som gir ulike hastigheter. Tilgang til ladedata får du i ladebøker og ladetabeller som utgis av flere kruttprodusenter og kuleprodusenter. Etter hvert som du lader egne patroner får du selv et eget bibliotek av ladninger. Det er derfor viktig å dokumentere alt du gjør. Du får helt sikkert bruk for informasjonen senere. Et godt tips er derfor å ha en egen notatbok som du loggfører alle ladninger du prøver med notater om hastighet, presisjon og andre nødvendige data. Ladedata er også tilgengelig her på forumet i de ulike trådene og andre steder på nettet. Ladedata fra usikre kilder må behandles med forsiktighet da de ikke er ”godkjente” eller sikret mot skrivefeil. Nybegynneren bør derfor etter min mening kun benytte ladninger som finnes i ladeboken og ladetabeller fra anerkjente produsenter.

 

Vihtavuori sin ladetabell finner du her!

 

Kort forklart foregår ladeprosessen slik:

1. Hylsepreparasjon (vask, måling, fjærning av brukt tennhette, inspeksjon og trimming)

2. Rengjøre tennhettelomme og sette inn ny tennhette

3. Utvide hylsehalsen for klargjøring til å sette i ny kule (Ved lading av pistol ammo).

4. Fylle ønsket mengde krutt og sette valgt kule inn med ønsket settedybde.

5. Crimpe kula fast (forsegle kula fast i hylsen).

6. Polere (om ønskelig) og kose med den nye ammunisjonen :)

 

Som vist består ladeprosessen av ulike trinn, og disse krever forskjellig utstyr. Vi går gjennom prosessen og jeg skal vise til det utstyret jeg anbefaler. La oss nå se på hva slags utstyr som trengs;

 

Hylspreparasjon:

Det første som må gjøres når du kommer hjem fra skytebanen med tomhylser er å rengjøre de. Dette kan gjøres på mange måter, men den beste måten er å bruke en hylsevibrator. Et sett med hylsevibrator, media og poleringsmiddel koster fra ca 600 kroner og er absolutt verdt pengene. Det er absolutt nødvendig at hylsene er rene slik at du får inspisert hylsene for skader, samt at det er mye lettere og bedre for diene å jobbe med rene hylser.

 

Hylsevibrator.jpg

Hylsevibratoren ser slik ut. Trykk her for produktlink

For å se hvordan hylsevibratoren virker kan du trykke her!

 

Julen08051.jpg

For å slippe å plukke tomhylsene ut fra hylsevibratoren bruker jeg en bøtte og en sykkelkurv fra Biltema til en billig penge. Du kan selvfølgelig kjøpe en egen hylseseparator som skiller hylsene fra pussemedia, men bøtte og kurv er billigere og fungerer helt utmerket.

 

Etter vask er det på tide å inspisere hylsene for skader og måle lengde. Inspeksjon for skader og tegn på svakheter i hylsen er kritisk og dette du lese om i ladeboken. En skadet hylse kan separere seg under avfyring og da eventuelt spy ut gasser og fragmenter bakover mot skytteren med alvorlige konsekvenser. Sørg derfor for å kunne tolke tegn på trykk og kast hylser som ikke er i god stand. Det er ikke verdt risikoen å bare bruke den én gang til. Trykk

for en video av trykktolking.

 

Hylsene vil strekke seg når de blir skutt slik at du må kontrollere for lengde. Er totallengen på hylsen over det maksimale (maksimallengde er oppgitt i ladeboken) MÅ du trimme hylsen. Å trimme hylsen betyr at du sliper halsen (der kula sitter øverst på patronen) ned igjen til anbefalt lengde. Til denne jobben trenger du et nøyaktig måleverktøy og egnet trimmeutstyr. En for lang hylse kan føre til at deler av halsen til hylsa blir ført inn i overgangen mellom våpenets kammer og løp. Det blir da en barriere der hvor kula skal bevege seg fritt. Dette fører normalt ikke til noen alvorlige hendelser, men trykket i patronen vil øke drastisk og presisjonen vil bli redusert. Bruk derfor aldri hylser som overstiger maksimal lengde.

Etter trimming og kontroll kan du også bruke en fin stålull for å polere hylsene. Bruk ikke poleringsmiddel utenom i hylsevibratoren da patronene skal være tørre under avfyring.

 

For måling av hylsene trenger du et skyvelær og eventuelt et mikrometer. Om du velger et vanlig skyvelær eller et digitalt avhenger av smak og størrelse på lommeboken, men det enkleste er nok å kjøpe et digitalt. Lee sitt trimmeutstyr kommer med en tolk slik at du ikke er nødt til å måle hver enkel tomhylse. Skyvelæret brukes til å måle lengde og ulike diametre på hylsene.

Skal du lade veldig presis ammunisjon er det viktig med lik tykkelse på hylsehalsen (ikke nødvendig for "normal" bruk). En like tykk hylsehals rundt hele halsen vil føre til at kula blir liggende i senter av patronen og med et jevnt press fra hylsa på kula. Til denne jobben (neck-turning) trenger du et mikrometer for å måle hylsehalsen og en hylsehalstrimmer. Uansett hvordan og hva du trimmer er det viktig å alltid ta en kontrollmåling etter trimming!

 

Hylseprep.jpg

Bildet viser diverse trimmeutstyr fra Lee.

For å lette trimmejobben kan du bruke en drill, Lee Zip Trimmer eller andre verktøy som letter jobben.

 

For en demonstrasjon av Lee trimming,

For en demonstrasjon av Lee sin ZipTrimmer,

For en demonstrasjon av trimming med drill,

 

FrankfordMicrometer.jpg

Bildet viser et Frankford mikrometer.

Trykk her for produktlink.

 

ForsterNeckTurner.jpg

Bildet viser en Forster neck turner. Husk også at du trenger en guide for hvert enkelt kaliber.

Trykk her for produktlink.

For mer om neck turing anbefalse

 

Mikrometer.jpg

Et digitalt skyvelær er enkelt i bruk. Trykk her for produktlink.

 

For mer informasjon om hylsepreperasjon anbefales denne tråden!

 

Den gamle tennhette tas ut med egnet verktøy (deprimer dia eller sizer dia med tenhettenål) og tennhettelomma bør rengjøres med en egen tennhettelomme-rensker. Du kan også rengjøre tennhettelomma med en enkel skrutrekker som vist

Skal du lade super presis ammo bør du også benytte deg av en "flash-hole uniformer"(ikke nødvendig ved lading for pistol). Det er et verktøy som gjør hullet hvor flammen fra tennhetta går gjennom helt lik på alle hylsene. Etter som dette hullet er trykt ut og ikke drillet vil de variere litt fra hylse til hylse. Verktøyet sørger for helt like hull på alle hylser.

 

Etter at hylsen har gått gjennom vask, inspeksjon og trimming er det på tide å starte selve ladeprosessen. Til denne jobben trenger du en ladepresse. Bruker du en enstasjonspresse kan du gjerne sette inn ny tennhette med et håndverktøy om du ikke har utstyr for å gjøre det med ladepressen. Bruk av egne verktøy for tennhette eller bruk av enstasjonspresse er å anbefale da de gir langt mer kontroll enn en progressiv pressen når du skal sette inn ny tennhette. Det er kritisk for ammunisjonen at tennhetta sitter akuratt så dypt som den skal. Setter du hetta for dypt kan du risikere å ødelegge den. Sitter hetta for langt ut kan du oppleve klikk da mye av energien fra tennåla brukes på å flytte hetta lenger inn i hylsa, i stedet for å avfyre den skikkelig. Velger du å sette inn ny tennhette med en progressiv presse er det viktig at pressa justeres skikkelig.

 

LeeAutoPrime.jpg

Bildet viser en håndprimer fra Lee.

 

Ulike ladepresser:

De ulike typene av ladepresser er inndelt etter hvordan de er bygget opp. Grovt sett finnes det tre typer. (1) Enstasjons-presse (single stage), (2) Turret presse og (3) Progressive presser.

Pressene omtales også etter hvordan type form de har. Eksempelvis er en C-frame presse åpen i forkant slik at pressen har lik form som en C. Dermed når du lettere hylseholderen og det er lettere å manipulere hylsen. O-Presser har en ramme rundt hele hylseområdet. De er ofte stivere og kraftigere, men gir mindre rom for hendene å jobbe.

 

En enstasjonspresse har plass til en die (dier er det spesialverktøyet som former hylsene til riktig størrelse og setter/crimper kula). Ettersom ladeprosessen går over flere trinn og krever bruk av flere dier vil du måtte bytte dier og ta hylsene inn og ut av pressen flere ganger ved bruk av en enstasjonspresse. Ladeprosessen tar derfor lengre tid med denne typen presse, men du har mer kontroll og enstasjonspressene gir deg en bedre følelse med ladingen. Med denne type presse bruker jeg ca en time på å lade 100 patroner.

Turret pressene er relativt like enstajsonspressene og er bygget på det samme prinsippet. Forskjellen er at du har alle diene festet på en roterende plate på toppen slik at du enkelt kan bytte mellom de ulike diene. Ofte er turret pressene også bedre utstyrt slik at du kan feste kruttdispenser og tennhetteutstyr. Turret presse gir derfor nesten den samme kontrollen som en enstasjonspresse og er tidsbesparende i forhold til diebytte.

Progressive presser gjør alle operasjonene i ladeprossesen samtidig (med unntak av vask, inspeksjon og måling) slik at du kun trenger å dra i håndtaket en gang for å lade en patron. For å få til dette roterer hylseholderen (den delen som holder hylsene) rundt slik at hylsene blir rotert rundt til riktig die etter hvert som de går gjennom ladeprosessen. Ladeprosessen blir derfor meget effektivt og du kan lade flere hundre patroner i timen. I min Lee progressive presse bruker jeg ca en time på å lade 300 patroner om jeg jobber i et rolig men jevnt tempo. Det negative med progressive presser er mangelen på følelse med de ulike trinnene. De koster også vesentlig mer penger enn en enstasjonspresse. Den som er uerfaren med lading bør derfor starte med en enstasjonspresse. Det gir som nevnt bedre kontroll, og det er mindre ting å fokusere på av gangen. Det å gå rett på en progressiv presse kan derfor være farlig da faren for å gjøre feil øker.

 

For å kunne benytte ladepressene til flere kalibre trenger du hylseholdere (den delen som holder hylsen til pressen) for hvert enkelt kaliber. Det kan derfor være smart å kjøpe et komplett sett med hylseholdere.

Hylseholdere.jpg

Lee sett med hylseholdere

 

LeeClassicSingeStage.jpg

Lee Classic Cast enstasjonspresse (min favorittpresse)

 

LeeClassicTurret.jpg

Lee turret presse

Se

for en demonstrasjon av Lee Turret presse

 

LeeLoadMaster.jpg

Lee LoadMaster progressiv presse

Se

for en demonstrasjon av Lee LoadMaster

Lee LoadMaster er kjent for å være litt sær. De kommer heller ikke med særlig gode instruksjoner for hvordan du skal sette opp pressen. Et godt tips er å se på instruksjonsvideoene på lee sine hjemmesider og eventuelt youtube. Når du blir kjent med pressa så fungerer den utmerket.

 

dillon550.jpg

Dillon produserer de "beste" og mest avanserte pressene. Prisen for en slik presse ligger fra 5000 kroner og oppover.

Se

for en demonstrasjon av Dillon 550 presse.

 

Krutt:

Når hylsen er ferdig preparert er det på tide å legge i ønsket mengde krutt av riktig type. For å få rett mengde krutt i patronen er det viktig å ha et godt kruttmål. Det billigste alternativer er å bruke en egnet krutt-sje. Lee har et sett med disse til en god penge. Det enkleste og etter min mening det beste er å bruke en kruttdispenser. Dispenseren stiller du inn til riktig menge (som du kontrollmåler med kruttvekt) og den gir deg samme mengde krutt hver gang du drar i håndtaket. Har du en progressiv eller turret presse er det vanlig å feste kruttdispenseren til selve ladepressen. På min progressive presse bruker jeg en Lee Disk Kruttdispenser og til min enstasjonspresse bruker jeg Lee Perfect kruttdispenser. Begge fungerer utmerket og gir nøyaktige ladninger hver gang. For å være sikker på at kruttdispenseren gir den korrekte ladningen er du nødt til å kontrollmåle med en kruttvekt. For maks kontroll over mengde (vekt) krutt må du veie hver enkel ladning. Dette gjøres enkelt ved at du får kruttdispenseren til å "slenge" litt mindre krutt enn du skal ha. Du bruker så en powder-trickler for å helle i det siste kruttet mens du veier ladningen. Når du har fått ønsket mengde krutt bruker du en liten trakt for å helle kruttet ned i hylsen.

 

LeePerfectKrutt.jpg

Bildet viser en Lee Perfect kruttdispenser

 

Kruttvekt.jpg

Kontroller ladningen med en kruttvekt. Bildet viser en Frankfort arsenal digital kruttvekt. Produktlink finner du her!

 

Sette i kule:

Kulen (prosjektilet) settes så i hylsen med kulesetter-dien. Settedypden (hvor langt ned i hylsen du setter kulen) justeres med dien. Ønsker du maks kontroll ved settedypden kan du bruke en litt mer avansert die. RSCS og Forster (blandt annet) produserer svært presise kulesetter-dier med mikrometer justering, men de koster. Til "normal" bruk fungerer en vanlig kulesetter-die mer enn godt nok.

 

RCBSMikrometerKuleDie.jpg

Bildet viser en RCBS mikrometer kulesetter-die.

Trykk her for produktlink.

 

LeePistolDeluxe.jpg

Bildet viser fra venstre: Crimp die, hylsehalsutvider og kruttdispenser die, deprimer og resize dia, kulesetterdia. I midten er det en hylseholder og en kruttsje.

 

Crimp:

Når kulen er på plass er det på tide å crimpe kula fast. Denne prosessen forsegler kula i hylsen og gjøres med en crimp die. Ved crimping brettes/dyttes/rulles litt av hylsehalsen inn mot kula. Riktig mengde crimp er avgjørende for presisjonen og avhenger av hvilken crimp metode som brukes.

 

Patronen er nå ferdig ladd og det er på tide å komme seg på skytebanen for å teste :)

 

 

Av og til skjer det feil slik at du må demontere patronen. Dette kan gjøres ved å bruke en spesialhammer som tar kula ut fra hylsen eller ved å bruke en tang og ladepressen. Du får også kjøpt egne dier for å trekke kuler ut igjen. Vær spesielt forsiktig når du gjør dette da du håndterer ferdige patroner med krutt!

BulletPuller.jpg

Bildet over viser en Frankfort Arsenal kulehammer

Se

for en demonstrasjon av en kuletrekker

 

 

highresimage.jpg

For å måle hastiheten på kula trenger du en kronograf. Dette kan kjøpes for ca 1000 kroner, men de fleste skyteklubber pleier å ha en liggende du kan låne. Skal du skyte felt eller praktisk hvor det er krav til faktor(kraft på ammunisjonen) bør du alltid måle hastigheten på ammunisjonen i ditt våpen for å forsikre deg at du klarer kravet. Det var flere som ble diskvalifisert ved NM i feltskyting pga for liten faktor.

 

 

FrankfordBox.jpg

Etter at patronene er ferdig ladd bør de lagres skikkelig. Egnede bokser er å få tak. Trykk her for produktlink.

Husk alltid å skriv på all relevant informasjon om patronen slik at du ikke blander forskjellig ammunisjon senere.

 

Sikkerhet er alltid viktig, spesielt ved lading av ammunisjon. Bruk derfor alltid briller når du sitter ved ladebenken og når du er på skytebanen!

 

En liten oppsumering på hva du trenger:

- Ladeboken

- Ladetabeller (flere er bedre så du kan sammenligne ladedata)

- Hylsevibrator

- Skyvelær

- Trimmeutstyr (trimmer, hettelomme rensker)

- Fin stålull (for polering)

- Tenhette utstyr (dette er integrert i de fleste turret og progressive presser)

- Ladepresse

- Diesett til hvert enkelt kaliber du skal lade

- Hylseholdere (ulike kalibre bruker ulike hylseholdere)

- Kruttmål eller kruttdispenser

- Kruttvekt

- Ladebriller (eller en annen form for sikkehetsbriller)

- Kruttkopp (til vekten)

- Krutt-trakt

- En porsjon lidenskap

 

Kjekt å ha (men ikke nødvendig)

- Kronograf

- Kuletrekker-hammer/die

- Mikrometer

- Fres til hylsehalsen

- Drill (letter arbeidet med å preparere hylser og frese)

 

Ved siden av ladeutstyret er det en del verktøy som er greit å ha tilgjengelig ved ladebenken.

- Saks

- 2 skiftenøkler til justering av dier

- Hammer (det kan tenkes du må slå litt)

- En tynn tang (til å plukke opp ting)

- Skrivesaker og papir

- Notatblokk (loggfør alle ladninger)

- Skrutrekker (til etterstramming av skruer)

 

Hva koster så ladeutstyret?

Da det finnes et hav av muligheter er det vanskelig å gi et nøyaktig regnestykket på hvor mye et ladesett koster. Velger du en enstasjonspresse og de billigste variantene av det andre utstyret kan du få et komplett sett for en billig penge.

Skal du sette i gang med massiv produksjon og trenger en avansert progressiv presse med alt tilbehør kan det for bli snakk om 10 000 kr +++

Ofte blir det annonsert for "komplette" sett til en billig penge. Disse settene er IKKE komplette da du trenger litt mer, men de inneholder det vesentlige. Til en god start vil jeg anbefale Lee sitt anniversary kit til ca 1200 kroner. Med dette settet pluss diverse utstyr så har du et helt komplett sett for ca 3000 kroner.

 

50AnniversaryKit.jpg

Lee 50th Anniversary Kit

 

For en liste over forhandlere så anbefaler jeg denne tråden

 

For å se på hvor mye du kan spare ved å lade egen ammunisjon skal jeg vise noen eksempler;

 

223 rem: Billigste treningsammo er Federal American Eagle til 4,70 kr pr stk (pris pr 9 despember på jaktdepotet), eller S&B til ca samme prisen.

45 acp: Ca 4 kr pr stk.

9 mm (Luger): Fra 2 kroner pr skudd

 

Hjemmeladd 223:

Kule: Federal 55 grain 88 øre

Hette: Federal SR 30 øre

Krutt: VV N135 90 øre (ved 25 grain)

Hylse: Gratis (let, spør, plukk)

Pris pr skudd: 2, 08 kr. Du sparer da over 2,50 pr skudd.

 

Hjemmeladd 45 acp:

Kule: 230 grain blykule 70 øre

Hette: Federal 30 øre

Krutt: VV N320 eller VV N 340: 20 øre (ved 6 grain)

Hylse: Gratis

Pris pr skudd: 1,20 kr. Du sparer over 2,50 pr skudd.

 

Hjemmeladd 9mm:

Kule: Frontier/Berry 124 grain 58 øre

Hette: Federal SP hette 30 øre

Krutt: VV N330 4.5 grain 20 øre

Hylse: Gratis (let, spør, splukk)

Pris pr skudd: 1,08 kr. Du sparer over 1 krone pr skudd

 

Hvor mye du sparer på å lade selv avhenger av hvor mye du skyter og hvilket kaliber og kuler du bruker. Jo mer du skyter, jo mer vil du spare. Husk også at lading handler ikke bare om det å spare penger, det er også en lidenskap og det blir fort en hobby i seg selv.

For en videre diskusjon om besparelser ved hjemmelading refererer jeg til denne tråden.

 

Julen08016.jpg

Ladebenken hos meg ser slik ut. Til oppbevaring av tomhylser bruker jeg noen små plastkasser fra IKEA.

 

Jeg håper du har fått en litt bedre innsikt i hva som skjer og hva du trenger for å starte med å lade egne patroner. Denne artikkelsen har for det meste vist frem produkter fra Lee, men det er mange andre gode produsenter som RCBS og Dillon. Se lenker under for produsenter. Hvilket utstyr du velger avhenger for det meste av lommeboken og personling smak. Jeg er hvertfall strålende fornøyd med Lee sine produkter. Velger du å starte med hjemmeladning så ønsker jeg deg lykke til og håper du får mange koselige og lærerike øyeblikk ved ladebenken!

 

Lee

RCBS

Forster

Dillon

Lyman

Redding

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fin oppsummering, bare en liten ting :wink:

Det er et skyvelær som du har avbildet, og er også det greieste og bruke for lade målinger.

Et mikrometer kan også være greit og ha for og måle hylsebunndiameter for og unngå overlading :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×