Mtp. reklamasjon så er det for salg etter 01.01.24 relevant å se hen til endringer i forbrukerkjøpsloven.
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/ny-lovendring-gir-deg-bedre-forbrukerrettigheter/
https://www.thommessen.no/aktuelt/viktige-og-praktiske-endringer-i-forbrukerkjopsloven-pa-vei
Noen av de sentrale endringene er:
Reglene om bevisbyrde endres. Nå vil mangler som viser seg innen to år antas å ha eksistert da produktet ble levert. For å unngå mangelsansvar i denne perioden, må selgeren bevise at produktet ikke har en mangel som selger er ansvarlig for, for eksempel ved å vise at mangelen skyldes noe forbrukeren selv har gjort. Forbrukerens posisjon vil dermed styrkes sammenliknet med i dag, hvor selgeren kun har bevisbyrden i en periode på seks måneder.
Antall rettingsforsøk som selgeren kan gjennomføre vil bli endret, slik at selgeren kun får anledning til å gjennomføre ett rettingsforsøk. Dette gjelder uavhengig av om det er samme mangel eller nye mangler som oppstår, noe som i praksis kan gjør det enklere for forbrukere å kreve prisavslag eller heving. Merk imidlertid at selgeren kan gjennomføre flere rettingsforsøk dersom det anses rimelig. Departementet har presisert at terskelen for dette ikke bør være høy.