Jump to content

TactiKrag


Frank_oyvind

Recommended Posts

Under Vinterbolten på Gjøvik for litt siden gikk flere av oss og fabulerte om en TactiKrag.

 

Nå er donorbørsa, an klassisk banekrag på vei, og jeg skulle gjerne hatt noen innspill.

 

Målet er en lett og hendig børse til IPSC, Manual Action Standard divisjonen.

 

Første punkt - kappe og dreie ned pipa. Hvor lang og hvor tykk?

 

Jeg tenker at 52cm høres ut som et greit utgangspunkt? For å klare en PF=320 trenger den å jage en 140 grs kule i omlag 2300fps/700ms. 52cm er også pipelengden til de orginale korte kragkarabinene.

 

Hvor tykk bør pipa være? Børsa bør være lett å skyte stående med lang arm.

 

Innspill, synsinger og meninger tas imot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Mine tanker rundt dette.

 

Nå vet jeg ikke hva slags stokk du går for men er det en orginalstokk som er slaktet eller noe tilsvarende så er den lett nok. Skal du bruke en banestokk er den kanskje litt tung og vil ha godt av en slankekur om ei lett rifle er ønskelig.

 

Når det kommer til løpet så er 55cm langt og 16mm i munningen med en slank profil på hele løpet en god ide.

Link to comment
Share on other sites

ang ladedata for 140gr kule.

Raufoss skytterlagskrutt har ladedata for krag på boksen. Nc96m skal gi 140gr smk 770ms i 74cm pipe med kragtrykk.

 

hvor mye fart du mister med kortere løp er ikke godt å si, men 700ms bør være mulig med riktig krutt.

 

Sikkert noen med ql som kan sjekke farten du får ved 2800bar med forskjellige krutt og pipelengder

Link to comment
Share on other sites

n140 er IKKE godt egnet til 140gr kule i 6,5x55 spesielt ikke i krag. n150 og n160 er bedre.

Skytterlagskruttene Nc96m og Ra4 fra raufoss har ladedata for krag på boksen. ladeboken utg6 har egne ladedata for krag.

Ville valgt Ra nc96m , Ra4 , n150, n160, norma n4 eller norma n204 om jeg skulle lade til krag.

Link to comment
Share on other sites

På vinterbolten "måtte" jeg lade med 203-B Det er vel omtrent N-150

 

Var godt fornøyd med både fart og presisjon når jeg kronograferte og skjøt inn (Etter stevnet :roll: )

 

Jeg brukte en Sierra Match King 142 Grn HPBT kule, CCI LRMagnum hetter, 32grn Norma 203-B og COL på 77,5. Ganske heftig krymp... Ble hverken soting eller trykk tegn. (men det betyr jo ingen ting...)

 

Kronograferte i min karabin til fra ca 700 til 730.... (litt avhengig om jeg brukte patroner fra lommen +30, eller fra bordet

-20) Men med Lommevarme patroner, lå farten på ca 715 til 725, med en og annen slenger.

Samlet ca 150 mm på 100 meter, sittende. (dette er en original m1912 karabin)

Link to comment
Share on other sites

 

CCI LRMagnum hetter

 

Men med Lommevarme patroner, lå farten på ca 715 til 725

 

(dette er en original m1912 karabin)

 

Kragen din er vel mere eller mindre grunnen til at jeg starter dette prosjektet. Med 5 sek på half and half er det åpenbart at Kragen har en smooth og rask mekanisme (eller en godt trent operatør)

 

Hvorfor magnumhetter?

 

Var farten markant lavere ved "lavere enn lommetemperatur"?

Link to comment
Share on other sites

Utgangspunktet for TactiKragen min er på vei i posten. Forhåpentligvis får jeg den i hende på mandag.

Det blir nok litt jobb å få den i stand, men moro blir det.

 

Litt "concept art":

TactiKrag.gif

Tillatt i manual action standard.

TactiKrag1.gif

Og med ekstra stæsj i tilfelle jeg vil koseskyte eller jakte eller no (Zombie survival gun?)

Link to comment
Share on other sites

Donor:

 

krag.jpg

 

Det kan ikke bli mye mere klassisk en dette.

 

Hvis det ikke kommer noen innvendinger så blir pipa 55cm/16mm

 

Når det gjelder stokken så skal jeg slanke banestokken, og samtidig prøve å tilpasse en orginal M/94 stokk.

 

Hylser er i hus. N150 eller N160? - Hvilket av disse vil jage en 140 grs kule til 700ms med lavest trykk?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Finner ikke ladeboken utgave6 men har utgave3 her.

6,5x55 krag

144 grains sierra match king col 78

 

N140 33,0grains 699

34,0grains 713

 

n150 35,0grains 718

37,0grains 748

 

n160 42,0 grains 746

43,5 grains 760

 

Skutt i krag skarpskyttergevær med 71cm pipe

 

Det står videre at N4, N5 og n160 er godt egnede krutt for krag og en advarsel mot bruk av n140 da små variasjoner i ladevekt raskt gir trykkøkning.

 

Tatt på husken så står det noe om hvor harmonisk n160 er med ladninger på krag nivå i ladeboken utgv6.

 

Boken jeg graver fram data fra er utgitt i 1995 så ta høyde for at kruttene kan ha forandret seg siden da.....

Link to comment
Share on other sites

I Ladeboken #5 står det:

Ett av de best egnede kruttene i 6,5 Krag er Vihtavouri N160, særlig til de tyngre kulene. Det fyller godt i hylsa, og oppfører seg svært jevnt på Krah'ens trykknivå

 

Ladeboen #5

Har samme data som det du har :-)

 

 

Men jeg finner ingen som selger 144 grns Sierra, jeg fik tak i noen hundre 142 grn HPBT fr MIDWAY, OG 500 140grn fra Hjemmelading.no

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor magnumhetter?

 

Leste at det var en del problemer med tunge kuler på krag trykk nivå i 6,5. Og siden det var ganske kaldt, tenkte jeg det var best å ha noen varme hetter, for å tenne mest mulig krutt... Også er det ett gammelt "Cowboy Action" triks å bruke magnumhetter når man lader med lite krutt i hylsen.

 

Var farten markant lavere ved "lavere enn lommetemperatur"?

 

Mener den var ca 10 m/s lavere omtrent

Link to comment
Share on other sites

skytterkontoret selger 144gr sierra: http://www.dfs.no/Documents/Skytterkontoret/Avdelinger/Salg/Priser_bestillingsskjema/Ammo_Priser_100712.pdf

 

På boksene med skytterlagskrutt brukes samme ladedata for 140 og 144 sierra

 

 

 

 

Er det busk diopter(skal stå gunnar busk drøbak på høydeskalaen) på den kragen? Da kjøper jeg om det er ok stand og pris.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke åssen diopter som står på børsa. Om du tenker på bildene over så er det photoshopping på høyt plan :)

Børsa er fortsatt i postverkets varetekt, håper å få henta den i løpet av mandag eller tirsdag.

Så må jeg skaffe litt ammo så jeg får prøvd den før tactifiseringen begynner.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Skal prøveskyte børsa i morra før jeg skal en tur innom børsemakeren for å diskutere kapping av løp.

55cm er anbefalt som utgangspunkt. Gjør jeg veldig mye galt om jeg kapper til 50cm?

Løpet er 21mm tykt mesteparten av lengden. Hva tror folket om fluting kontra å dreie ned hele løpet?

Orginalløpet er mye tyngre enn jeg vil ha det hvertfall.

 

Det virker som om låskassa sitterlitt skjevt i stokken. Det kan da umulig være gunstig?

Noen som vet hvor man evt får tak i customstokker til krag? Gjerne i glassfiber/syntetmateriale?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Og da er stridskrag Mk I klar.

stridskrag.png

Stokken er lettet og kortet ned, løpet kappet til 50cm, fått påmontert ghost ring baksikte og nytt forsikte. Litt tung, men god balanse og j****g tøff! :mrgreen:

Trenger litt småtuning og kanskje noen patronholdere på stokken. Noen som har hurtigladere for salg?

 

På 25m stående går børsa bra, er spent på hvordan det går med poppere på 200m. Kan vel hende at en liten innskyting er på sin plass.

Eneste som mangler nå er invitasjon til "vinterbolt'n 2013".... (hint-hint) ;)

Link to comment
Share on other sites

- godt garderoben er full, ellers hadde "må ha" følelsen tatt helt overhånd igjen :D
Hvis du ikke søker på den med bruksområde "jakt", omfattes den ikke av "jaktgarderoben".

 

Jeg aner ikke hva "IPSC, Manual Action Standard divisjonen" er - men fint hvis man kan"gjenbruke" gamle bane-kragere til slik skyting.

 

De valige Krag-hurtigladerne (Andresen & Braaten) egner seg ikke til "taktisk" bruk. Patronene spretter ut, ved den minste berøring av fjæra. Noen har omarbeidet "Østliens hurtiglader for mauser" til bruk i Krag - tror man heller bør satse på den. Men man trenger jo ikke nødvendigvis hurtiglader - Kragens fortrinn er jo at man kan fylle magasinet, med skuddklart våpen.

Link to comment
Share on other sites

Et hysterisk festlig minne fra forrige vinterbolt er når en skytter, med mange tusen magbytt på forsvarets smelljern bak seg, bruker hurtiglader på kragen. Det går fort og smooth helt til skytteren etter endt lading oppdager at han fortsatt har noe i hånden (altså hurtigladeren) for så å legge den meget forsiktig ned på bakken, før han stormer videre nedover løypa... Hi hi....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du ett kostnadsoverslag på prosjektet?

 

Tillater meg å purre på annen manns spørsmål her.

Så lenge du har fått meg til å bukke under for havesyken er det minste du kan gjøre å la meg få vite hvor mye penger jeg må bruke av de jeg ikke har.

 

Kappe løp?

Siktemidler?

Annet?

 

Stokken lager jeg sjøl. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...