Jump to content

Trygt med 20 år gammel Baikal?


dreverjeger

Recommended Posts

Jeg har lest tråden om eldre hagler vs stålhagl. Kan få kjøpt ei billig Baikal o/u, cirka 20 år. Skal ikke skyte leirduer eller drive mengdetrening, bare ha den med på ei og anna harejakt og kanskje etter litt fugl. Er dette et så solid og robust våpen at jeg trygt kan bruke de fleste typer ammo?

Link to comment
Share on other sites

har sjølv ei gammel baikal-hagle. Etter å ha prata med ein del folk som kjenner våpenet så forstår eg det at dette er ei hagle som tåler det aller meste du mater den med, inkludert stål. Eg skyter det eg kommer over av ammo med den. Mi er 30 år ++

Link to comment
Share on other sites

Solid brukshagle! Løp og kjøp, skal du skyte stål i det trangeste løpet må/bør du gjøre en liten modifikasjon. Er det snakk om lite bruk handler du feks Fiocchi Tundra ell patron med alternativ.

 

Eldre Baikal er absolutt bedre i finnish enn dagens, så dette kan absolutt være et godkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok handel om ingen er før meg :-)

Min første hagle var enkeltløpet Star kaliber 16. Kjøpt den gang det var tilstrekkelig å være 16 år gammel og vise leg. Året var 1971. Det var store greier! Handlet den og ei av de velkjente, røde pakker Nitedals, nummer 3. Første skuddet ble testet på en granlegg (det var første gang jeg skjøt med hagle). Dagen etter felte jeg mitt første rådyr med det andre skuddet fra pakka. Den enkle hagla fulgte meg i årevis.

I fjor handlet jeg en slik en igjen, mest for kuriositetens skyld. Mange minner dukket opp da jeg holdt den gamle Star-hagla i nevene på nytt :-) Problemet i dag var å få tak i kaliber 16-patroner. Måtte spesialbestilles :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en gammel sauer og suhl som var veldig trang. Denne åpna Børselars noe opp foe meg for at den skulle tåle stålhagl bedre. Du kunne ringe å få et råd fra dem eller andre om det er noe de vil anbefale og et evt prisoverslag. Jeg husker det som en billig sak.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

-dreverjeger- måtte flire litt når du skrev at du kjøpte deg en enkel star i gjen!! jeg gjorde det samme for 2år siden... kjøpte ny i 12/76. trangboringa ble nylig åpnet til et sted mellom 1/4 og 1/2 med kappe metoden som jeg fikk tips om her på kammeret. tidlegere har jeg smerglet opp trange trangboringer og baikal løpa er harde å slipe... påmonterte så en tykk pachmayr rekylkappe siden den er frisk i sparket med tunge 76mm ladninger.med åpen boring kombinert med 76mm mag ammo så kunne jeg fremdeles ha jevn fin samling med us4 haggel på 35m avstand og litt over 1m dia på skuddbildet. så da fant jeg også omsider ut at 76mm ammo kan ha noe for seg.... eneste jeg syns denne billigbørsa har forandret seg på er nettskjæringa som er borte på dagens modeller,samt bjørkestokken er beisa med lysere beis nå enn før.

når børsa skal bæres langt og lenge så er enkel løperen suveren selvom 1 skudd kan være et handikapp. det sies jo- less is more-........

Link to comment
Share on other sites

Det som ofte skjer med en om en skyter med enkeltløper hagle (Som jeg og begynte med, forøvrig en Star Baikal 12/70 eller 76. Populert kalt "Eselet" av de av mine kammerater som ikke fikset rekylen).

Er at man ikke skyter på instinkt, man sikter alle skudd og holdene blir da ofte noen meter lenger enn ellers. Og så blir det løst mindre skudd (Man skyter kun på 100% muligheter), og man treffer normalt på de en velger å trekke av på.

 

God fluktskytter blir man nok ikke med enkeltløper hagle. (Men for jakt på fugl i tretopper etc. var det lange dråget konge). :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er hagla på plass i våpenskapet. En tusenlapp for denne. Jeg er fornøyd. Dette er et velholdt eksemplar av gammel o/u baikal, som vel får følge med resten av mitt jegerliv. Kan ikke tenke meg at behovene for hagle endres. Ser selvsagt fristende ut med Winchester SX3 Flanigun, men hva skal jeg vel med den?

Stemplene på Baikalen forteller at denne egentlig ikke er for stål:

18,2 F(1,0)

18,2 M(0,5)

65MPa

12/70

men det får stå sin prøve. Jeg satser på de gode rådene fra dere på Kammeret.

Og så kan jeg jo kjøpe inn wismut uten å dra husøkonomien i grøfta om jeg skulle føle for det :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest tråden om eldre hagler vs stålhagl. Kan få kjøpt ei billig Baikal o/u, cirka 20 år. Skal ikke skyte leirduer eller drive mengdetrening, bare ha den med på ei og anna harejakt og kanskje etter litt fugl. Er dette et så solid og robust våpen at jeg trygt kan bruke de fleste typer ammo?

 

Hei, har brukt min fars baikal litt i høsten som var og den er vell passert 25 år snart. har ikke peiling på hvilke trangboring det er på den men jeg har skutt alt fra lerdueskudd til black cloud stål, fiocchi tundra, bismuth, bly, tin og sink. virker på alt. baikal er jo et meget solid våpen såm man kan skyte hva man vill med nesten uansett alder ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

har skutt mye med ei star baikal hagle som eg tru e 40 år besten kjøpte den og så etter ei stund tok faren min åver den :D og eg skaut 16 duer på leirdue bana første gang da eg va 10 men så kutta vi hagla og det vart ubalanse og bomma kom :( men den er veldig trygg og du kan putte slugs alt i den :!: anbefaler

Link to comment
Share on other sites

De gamle baikalene er ihvertfall mye mer slitesterk en de nyere mod fra 2007mod og oppover, på de nye holder ikke

chokene mål vis man bruker mye stål og hevi shot. Fikk sprengt en imp cyl choke etter mye bruk av wingmaster, hevi shot og stål, merkingen på løpet tilsier at de er godkjent opp til 90mpa= 900bar.

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange har god erfaring med å skyte stål i gamle star hagler, men jeg er skeptisk til det.

Har selv sett en star s/s fra 70-80 tallet som var skutt en del stål med og denne hadde "buler" forran kammerene på begge løp, men det er vel litt varierende kvalitet ute å går.....

Link to comment
Share on other sites

:) Jeg tror man skyter mer "nøye" når man har ett skudd.

Tenk hvordan gutta måtte gjøre det i virkelig gamle dager. Det var en omstendelig prosess å lade til et enkelt skudd, og da måtte det sitte!

Det der får meg til tenke på en kjenning jeg jakter sammen med fra tid til annen... Da han var "lærling" til sin far på rypejakt først på 70tallet fikk han begynne med farens gamle enkeltløper star. Sløsing med skudd og sjanser var ikke noe tema for gamlingen, så det var å få ett skudd utlevert i hånda å deretter opp eller ned 100m på linje med sjefen. Når da sjansen bød seg så klemte man til med det man hadde... Og da var det, uansett bom eller treff, bort til gamlingen å få utdelt ett nytt skudd. Deretter ut på linje igjen. :o Han er forøvrig en meget habil skytter idag..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Uten å oppfordre andre til å gjøre det samme, så har jeg i kveld skutt opp 25 skudd stål jaktammo i 12/70, 34 gram nr 2 på leirduer, de lå bare der og opptok plass! Har fortsatt 10 fingre igjen. Brukte Star Baikal 12/70 hagla fra begynnelsen av 90 tallet! Brukte 0.5 løpet sånn til info. Og selvfølgelig værnebriller!

 

Treffprosenten ble nok så som så med de patronene, knøyt meg en tanke når de gikk igjennom løpet, så kjøpte en runde med leirdupatroner 24gram, stål, etter dette og skjøt en serie til, lå da på det jevne som jeg pleier!

 

 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Baikal fikk ikke så mye skrytt i testen i nyeste nr av jakt og fiske det står at den har grove flater, grove tilpassninger, dårlig

skjefteform, mangler løpsvelger og at den er tungrodd og i tilleg kan jeg legge til dårlige choker.

 

At den mangler løpsvelger er forøvrig feil; Baikalene med enkel avtrekker har løpsvelger. Du skifter løp ved å dytte avtrekkeren i "motsatt" retning til det kommer et lite klikk, da går øverste løpet av først. Jeg hadde en slik en helt til for en ukes tid siden da jeg kjøpte meg ny børse ;-)

Link to comment
Share on other sites

skulle vert artig med en "langtids test" av billighaglene for å se på slitestyrke,drifts sikkerhet under kalde/varme/fuktige forhold også. kan hende den "grimme elling" er sterkest i lengden....? en forholdsvis kort test sier ikke alltid noe om totalkvaliteten/levetiden på billige bruks jern.

Link to comment
Share on other sites

dette er akkurat hva mitt inntrykk av baikal er også. dobbelvirkende aut sikring,kromma løp innvendig,drifts sikker og slitesterk. kjøpte min første baikal i 84. har hatt mange forskjellige børser oppover-winchester supreme o/u og beretta st390 var dei dyreste haglene jeg har eiet. er tilbake til 4 baikaler av nyere dato i dag. 2 hagler,1 kombi,og en enkelskudd rifle. utførelsen og drifts sikkerheten er lik som på 80 tallet unntatt for enkel løperen som har "mistet" nettskjæringen og fått 76mm kammer. ij43 s/s baikalen jeg kjøpte nå sist hos magne L. har 70mm kammer,bakelitt kolbekappe 1/2 og 1/1 boring bare 650 bar trykktesting akkurat som forrige gang jeg eide en slik. den hamrer jeg ut stål ammo med i 1/2 boring uten problemer. kjenner mange med både nye og gamle baikal børser som skyter stål og hevishot uten problemer i heletatt. man må bare passe på å bruke 1/2 eller åpnere choke.

Link to comment
Share on other sites

Trygt er temmelig sikkert - hvis den er tight.

 

Tror gjerne at en 20 år gammel - og ikke minst en 40 års gammel Baikal - er safe.

 

Hvis man skal kjøpe i dag:

Hva kan man forvente å få for kr 4000,-?

 

At russeren kan lage våpen - er det ikke tvil om.

 

En avdød kjenning - hadde en s/s - som han kalte rubelrøret sitt.

 

Han hadde Perazzi`er og Krieghof`er - men de var ikke i nærheten.

 

Denne hadde han kjøpt for kr 16 000,- på midten av -70 tallet.

 

Jeg tror faktisk at man må betale - for kvalitet.

 

Selv så har jeg sett på noen Beretta jakthagler - men velger å gå for en Chapuis.

Synes at Beretta jakthagler - ikke "føles" like bra som de engang var :?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Siden jeg har blitt spurt om jeg ønsker å arve bestefars gamle hagle: Hva med en '64-mod?

Er det noe trygt å bruke stål i dem? Og hvordan kan jeg se hva slags trangboring det er?

Hagla skal ha ligget trygt og pent og har ingen tegn til herjing eller rust, så vil i første omgang tro at den er i godt hold. Rifler kjenner jeg godt, men hagle har jeg ikke brukt annet enn på jegerprøven - og det begynner å bli noen år siden ;) Kan ta noen bilder hvis det er noen steder det skal tas for å eventuelt avklare hvilken modell det er, men etter hva jeg skjønte skulle det være en Baikal Star (12/70) o/u.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har et spørsmål angående baikal har en i skapet fra 1963 og skal renovere den og fant patroner fra da min morfar brukte hagla og står 1/4 på patronen og det er 16 kaliber men er ikke sikker ossen merking den har sånn at jeg vet ossen trangboring den har pluss at jeg har lyst til og bruke den til trening og jakt og så leirdue ammunisjon på børselars sine nettsider som er 16/70 clever T3 og hagla passer meg veldig bra men hva må jeg gjøre for og få skutt med stål

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Baikal på 70 tallet og den tålte ikke stål. Skjøt riktignok bare ett skudd med kulelagerkuler grunnet fullstendig mangel på forstand rundt tematikken :overrasket:

Om den du har er brukende til vanlige stålhagl kan du jo spørre importøren av Baikal om.

Nå har jeg tre Baikaler i skapet og den nyeste er fra midt på åttitallet og de to andre fra syttitallet. Fullt funksjonerende med bly iallefall.

Link to comment
Share on other sites

hagla passer meg veldig bra men hva må jeg gjøre for og få skutt med stål

 

Det du må tenke på er å ikke skyte med for trang choke med stålammo,- 1/2 eller 1/4 blir bra.

Så få åpnet løpene om de er trangere (obs på at det koster en slant) og se til at den har min 70mm kammer.- Så om din gamle Baikal er uten "slark" og kan skytes med blyhagl, så kan den også brukes med dagens leirdueammo (24 gram)

 

Jaktammo bør selvsagt være bly/bismuth.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...