Jump to content

Erfaringer med Fisher Jaktski?


Mauser68

Recommended Posts

Kom over eit par med flunka nye Fisher BCX Jakt med Rottefella NNN BC bindinger i dag på Fretex. Bindingen var av den litt kraftigere sorten med bøyle som låser skoen, ikkje sånn vanlig med utløyserknapp ein trykker ned..

Prislappen var Kr : 450.- og etter det eg huska så vidt frå forrige gong eg skulle kjøpe ski, så var dette ski til godt over 2.000.- så eg hadde ikkje hjerte til å la dei gå frå meg..

 

Nokon som har negative/positive erfaringer med denne skia ?

Link to comment
Share on other sites

Dei er nok kjøpt ja... :mrgreen::lol:

 

Er du fornøyd med skia dine ?

 

Einaste som kanskje var litt negativt, er at lengda på dei er 169 cm, kunne sikkert hatt 179 cm, men til den prisen, så skal eg glatt klare meg med dei, og dei er lettare å håndtere når ein skrir nedover vil eg tippe.. Eg fant ut etter litt googling at det er Rottefella NNN BC Magnum som står på dei, så det skulle duge til dei skiene der og til mitt bruk, er ikkje så ekstrem av meg.. :)

Link to comment
Share on other sites

Fischer er(min erfaring) veldig gode ski for pengene. Kort sagt rimelige og de mest solide skiene en får på markedet. Kjører endel Telemark(toppturer), å ødelagt noen ski. Men Fischer ski har jeg aldri greidd å ta helt knekken på.

 

Jeg har turjaktski som lingner litt på dine BDX ski, men mine er vel av en gamlere modell og heter E99. Kjøpte mine for over 20 år sia, og er like gode. For å si det enkelt, Fischer er Skienes svar på Mauser. Enkel og robust!.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Skiene er helt super. Har et par som brukes mye - og har hatt de i 15 år. Har Riva 2 binding på skia mine ( slike som går bak hælen på skoa) og bruker feller under. Kommer meg godt frem og stabiliteten er meget bra. Siden jeg bruker hund, og de har en tendens å være rundt føttene på deg av og til, så har jeg ikke stålkanter på de. Har sett et par uhell med kutt på hunder.... Du har ski i mange år.....Som en sa her - en MAUSER :D:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dei er nok kjøpt ja... :mrgreen::lol:

 

Er du fornøyd med skia dine ?

 

Einaste som kanskje var litt negativt, er at lengda på dei er 169 cm, kunne sikkert hatt 179 cm, men til den prisen, så skal eg glatt klare meg med dei, og dei er lettare å håndtere når ein skrir nedover vil eg tippe.. Eg fant ut etter litt googling at det er Rottefella NNN BC Magnum som står på dei, så det skulle duge til dei skiene der og til mitt bruk, er ikkje så ekstrem av meg.. :)

 

Er veldig godt fornøyd. Også jeg har de som er smørefrie. Det går selfølgelig utover glien, men har til gjenngjeld altid ski med feste. Jeg synes ivertfall at smørefritt er best/mest praktisk på denne tida av året da føret ofte varierer fra "blå-swix-føre" på tidlig morgen, til "klister-føre" midt på dagen.

Skia mine er litt lengre. (Tror de er 189) Noe som kommer godt med til mine drøye 100 kg :roll:

Dette er 4. vinteren jeg bruker skia. Bruker de sånn ca. 3-5 ganger i uka, og de får ofte hard medfart. Som flere skriver lengre opp i tråden: Dette er skiverdens "mauser" 8)

Så langt så er det ingenting som tyder på at skia er utslitt, men når den tid kommer, går jeg uten betenkeligheter for Fisher Jakt igjenn. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også slike ski på 169 cm, og smørefrie.

Skiene er meget lette, helt supre i løs snø som gir god styring.

Minuset med disse skiene er på hardt underlag. Da blir de veldig sleivete å gå på.

Derfor er de ikke så gode på brøytet skogsveg, og der man kommer inn på skuterspor o.l.

Før brukte jeg nesten alltid truger under revejakt og gaupejakt.

Men etter at jeg fikk tak i disse Fischer Jakt så velger jeg ofte ski framfor truger når terrenget ikke er for bratt eller ulendt.

 

Min erfaring er at man går seg mindre svett med ski enn truger, og dette er en stor fordel ved vinterjakt !

Med din vekt hadde det nok vært fordel med litt lengre ski. men siden de kun leveres i kun 169 cm og 179 cm blir det liten forskjell.

Lykke til med skiene, håper du blir fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Då har eg fått min første tur med skiene her, ein nydeleg tur i nydeleg sol, og eg har fått testa skiene på litt forskjellig underlag. På skareføre og hardt underlag er skiene helst vinglete og lite kontrollerbare, dei hang bra i motebakken til og med på litt hardere underlag, men det er nok i litt lausere element dei likar seg ja. I nedoverbakkar med hardt underlag var det mildt sagt slitsomt.. :)

Men eg er ikkje i tvil om at dei var verdt kvar krone av dei 450... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Knallkjøp! Disse skiene er såpass brei at lengden ikke er et problem.. Ikke spes god ski på hardt underlag men du får kjøpt samme ski med stålkant og som smøre versjon da heter den e(europa)129. Skia skal være være kosrt for fremkommelighet i skog og lignende. Nypris på ski og binding er vel cirka 3000,-kr;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte slike Fischer Jaktski i vinter. De kommer i 169 og 189 cm. Jeg valgte de lengste. Jeg har bikka 100 kg sjøl og fant ut at bæreevnen/flyteevnen er vesentlig bedre med 189 enn 169 for min del. 189 høres langt ut, men jeg har manøvrert meg fram i tett kratt uten de store problemene. Skiene erstatter ikke truger, men jeg har mer bruk for jaktski enn truger. Sjøl har jeg 75 mm binding.

 

Mi erfaring fra i vinter er at de er supre i laussnø. Supert feste på alle forhold jeg har prøvd, selv skare. Jeg regna med jeg måtte kjøpe feller, men har så langt ikke savna det.

 

Minuset med skia er de er for dårlige på skareføre pga at de ikke har stålkant. De vingler i alle retninger. Ellers er jeg kjempefornøyd

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Omtrent ett år siden forrige post her. Det har vært en fantastisk vinter her på Sørlandet. Ikke ofte en kan spenne på seg ski i sjøkanten i Vest-Agder 21 mars og gå hvor en vil blant eikekratt og kristorn, men det gjorde jeg i ettermiddag. Perfekte forhold for jaktski i småkupert kystlandskap. Tørr og fin laussnø med skare under. Rett og slett en opplevelse å tusle rundt og se på spor før mørket seig på. Men om Fisher er best aner jeg ikke... Mer enn gode nok i dag iallefall

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...