Jump to content

Reinsdyrjakta 2013


SauerHansen

Recommended Posts

Mange takk, det blir bra! Blir spennende å se hvordan dyr jeg har fått trukket.

 

Dette er et gullkort! Du kan glede deg til en kjempejakt fra dag 1! Men jakt det du makter de første dagene for den første helgen i jakta er det fullt innrykk av de lokale og da er det mye folk i de sentrale deler av Folldal. Dvs hvis du gidder og gå litt fra veien hjelper det veldig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 449
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skuffa??? Nei må nokk bruke et anet ord hær,, som skrevet tidligere så har jeg søkt på alt inatur har utlyst i 12-13 år uten engang å komme på reserveliste,,, så skuffa er ikke det rette ordet når jeg leser år på år at di samme får kort både en og to plasser.. Innbyggdes søkere ser jeg som en selvfølge får kort der di hører hjemme.,.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har informasjon om hvilke områder en kan jakte på, når man har jakt i Hjerkinn-vest?

 

Det står følgende:

 

Hjerkinn utmåling vest, Dovrefjell statsallmenning, delen som ligger i Snøhetta Villreinområde, (DS), Joramo Bygdealmenning

(JB) og et område i Dalsida statsalmenning med avgrensning; fra der grensa til DS krysser Grøna og nedover Grøna til grensa mot JB ved langranden, derfra langs grensa mot JB til grensa til DS og videre til der denne krysser Grøna.

 

 

Hvordan blir dette i forhold til jakt i f.eks dalsida øst?

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg endelig logga meg inn på storviltportalen til Statskog og jeg har fått årskalv og "eldre ku". Ser i beskrivelsen at det betyr Simle/ungdyr eller simle/fritt under 40 kg. :)

 

Jeg er førstegangsjeger og er ikke spesielt lysten å dra ut uten ha med en erfaren mentor. Så ser jeg i beskrivelsen at:

 

12. Ta med ekstra jeger eller legg til jeger i jaktlaget

Du kan nå ta med deg jegere på jakt så lenge de har betalt jegeravgift og for øvrig fyller vilkårene for

jakt på storvilt

 

Så betyr det at jeg kan ta med en eller flere jegere og alle kan skyte på kortene som jeg er tildelt?

 

Og hvor finner jeg ut om evt samjakt med andre områder?

Link to comment
Share on other sites

Har søkt reinsjakt de siste 5 årene uten å få noenting. I år derimot, i dag klasket det ned en stor konvolutt i postkassen :D har fått tildelt fritt dyr av fjellstyret i Lesja, Dalsida øst. Men, så kommer saken. Det viser seg at pga av arbeidssituasjon så rekker ikke jeg jakta i år.

 

Kan kortet selges videre eller må dette "leveres tilbake" for eventuelle på reserveliste.?

Link to comment
Share on other sites

Det der blir noe å tenke på når du ligger og venter på å dø. Er det virkelig verdt å ofre en av de få jaktmulighetene du får i livet pga at du skal jobbe?

 

Allerede ligger jeg å vurderer permisjon eller noe sånt. Har søkt i så mange år uten hell at jeg vet at disse korta ikke kommer trillende......

Faan steike....jeg er sikker på at arbeidsgiver skjønner min situasjon og gir meg lønnet permisjon frem til storbukken ligger i frysern :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det der blir noe å tenke på når du ligger og venter på å dø. Er det virkelig verdt å ofre en av de få jaktmulighetene du får i livet pga at du skal jobbe?

 

Allerede ligger jeg å vurderer permisjon eller noe sånt. Har søkt i så mange år uten hell at jeg vet at disse korta ikke kommer trillende......

Faan steike....jeg er sikker på at arbeidsgiver skjønner min situasjon og gir meg lønnet permisjon frem til storbukken ligger i frysern :mrgreen::mrgreen:

 

Du burde virkelig ta deg fri fra jobben og dra på denne jakta.

Sjansene for at du skal være så heldig og få tilsvarende kort de neste 10-15 årene er veldig veldig små.

Link to comment
Share on other sites

I mangel av "innenbygds"-status og kontakter, søkte jeg i hytt og gevær på epost til privatpersoner, fjellstyrer og Inatur til reinsjakta i år. Det har resultert i et luksusproblem som kanskje øvrige her på forumet vil irritere seg over :roll: :

 

-Jeg har blitt tilbudt jakt i Øyer statsallmenning

 

http://oyer-fjellstyre.org/index.php/kart

 

-Jeg har blitt tilbudt jakt i Ullensvang statsallmenning, attpåtil 2 dyr til god pris. Flott terreng, men det tar jo 6-8 timers gange bare å komme inn i det. Dessuten har vel reinsdyr på vestvidda vært et rimelig sjeldent fenomen de siste årene.

 

-Jeg blir sannsynligvis også tilbudt kort i Tinn i Telemark av en grunneier, i områdene nord for Mogen og Gjuvsjåen.

 

Noen her på forumet med preferanser/erfaringer til hvor de hadde valgt å jakte?

Link to comment
Share on other sites

Bare å glemme Ullensvang og Øyer.

Sats heller på området Nord for Mogen/Gjuvsjå, som er blant de aller beste på hele Hadrdangervidda pr dags dato og som gir garantert felling, men en må jo komme seg inn i området først, ellers bir det ikke felling.

 

Dyra er ikke så dresserte at de hopper opp i fryseren av seg selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Øyer har overgang til Ringebu. Vet ikke hvor grensa går, men er det hele Ringebu sitt område hadde jeg valgt Øyer.

Området sør for Gjuvsjå er bra, jeg synes det er like bra nord for Gjuvsjå. Jeg synes at reinen oftere går sør for Gjuvsjå på trekk mellom øst og vest.

Link to comment
Share on other sites

Øyer har overgang til Ringebu. Vet ikke hvor grensa går, men er det hele Ringebu sitt område hadde jeg valgt Øyer.

Området sør for Gjuvsjå er bra, jeg synes det er like bra nord for Gjuvsjå. Jeg synes at reinen oftere går sør for Gjuvsjå på trekk mellom øst og vest.

 

Var en IKKE som forsvant

 

Området sør for Gjuvsjå er bra, jeg synes IKKE det er like bra nord for Gjuvsjå. Jeg synes at reinen oftere går sør for Gjuvsjå på trekk mellom øst og vest.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt tilbudt jakt i Øyer statsallmenning

 

-Jeg har blitt tilbudt jakt i Ullensvang statsallmenning, attpåtil 2 dyr til god pris. Flott terreng, men det tar jo 6-8 timers gange bare å komme inn i det. Dessuten har vel reinsdyr på vestvidda vært et rimelig sjeldent fenomen de siste årene.

 

-Jeg blir sannsynligvis også tilbudt kort i Tinn i Telemark av en grunneier, i områdene nord for Mogen og Gjuvsjåen.

 

Noen her på forumet med preferanser/erfaringer til hvor de hadde valgt å jakte?

 

Øyer har jeg ikke peiling på.

Ullensvang var der jeg begynte min reinsjakt karriere, og hadde fantastiske fine opplevelser der på siste halvdel

av 90 tallet, men de siste åra har det omtrent ikke være rein inne på området under jakta.

om du velger å jakte der vil jeg anbefale å ha rikelig med tid.......dvs mulighet til å være der fra start til slutt.

vær også oppmerksom på de nye fredningsområdene (usikker på om de er vedtatt), de gjør at det er enda lengre å nå jaktområdet, og "sug" litt på det :8-10 timer å gå inn til terrenget.....pang .......2 stk rein må bæres ut ,inn igjen å hente campen......lukter sure lår ;-)

Konklusjon: gjør som Castor sier, gå for området nord for Mogen...........der har vi spotta mye rein der de siste åra ;-)

Link to comment
Share on other sites

Takker alle sammen for svar!

 

Nord for Mogen og øst for Gjuvsjåen er området jeg blir tildelt. Problemet er at jeg ikke kan velge når jeg vil jakte slik jeg kan de 2 øvrige stedene...det kan kræsje med jobb etc...

Øyer har fellesjaktavtale med RIngebu i perioden 1-24 sept! :)

 

Som dere påpeker blir det for langt å gå i Ullensvang. Sier kanskje litt at både jeg og kompisen som utenbygds har fått fellingsløyve på totalt 4 dyr...

 

 

Får suge litt på denne deilige problemstillingen...

Link to comment
Share on other sites

Får suge litt på denne deilige problemstillingen.

 

Ville ikke sugd for lenge på den problemstillingen, ellers kan du fort sitte igjen med buksene litt for langt nedpå knea, eller det som verre er :mrgreen:

 

Erfart dette selv.

 

Å få muligheten til å jakte i området Nord for Mogen, er omtrent som å vinne i Lotto, alternativt, hakket mer utfordrende enn å få tildelt løyve i ett eller annet villreinområde, forvaltet av inatur.no :wink:

Men det er jo ditt valg da.

Link to comment
Share on other sites

Er med i et lag som skal jakte ved Briskevann. Aldring vært der før. Så dette blir spennende

 

Er det Briskevann på Hardangevidda, tilhørende Laagefjeld du skal til?

Hvis ja, hvilken uke skal du dit?

 

Jeg skal jakte i naboterrenget, første uka.

Link to comment
Share on other sites

Får suge litt på denne deilige problemstillingen.

 

Ville ikke sugd for lenge på den problemstillingen, ellers kan du fort sitte igjen med buksene litt for langt nedpå knea, eller det som verre er :mrgreen:

 

Erfart dette selv.

 

Å få muligheten til å jakte i området Nord for Mogen, er omtrent som å vinne i Lotto, alternativt, hakket mer utfordrende enn å få tildelt løyve i ett eller annet villreinområde, forvaltet av inatur.no :wink:

Men det er jo ditt valg da.

 

 

Hehe! Jeg er fullt klar over det! Driver og sjonglerer for å få alt til å gå i hop. Mye som skal klaffe med jobb både hos meg og kompisen. I Øyer kan vi jakte hele jakta, imens vi kun får en helg ved Mogen. Likefullt er det Mogen vi vil ha, men det var det å få fri da...

Link to comment
Share on other sites

Da ringte jeg Statskog i dag og spurte om muligheten for å legge til ekstra jeger. I motsetning til brukerveiledinga - så stemte det IKKE. :/ Valget sto mellom jakt fra Ringebu Fjellstyre og Statskog og valget blir da Ringebu da de tillater ekstra jeger mot en administrasjonavgift på 500,-

 

Ego har jeg takket nei til Statskog, så gratulerer så mye til den på ventelista som får SMS (i dag?) om fritt dyr under 40 + kalv i Kongsvold og Drivstua utmåling øst! ;)

Link to comment
Share on other sites

Fikk telefon fra en hyggelig dame fra skjåk idag, hun tilbød meg å velge bukkekort både fra nord, sørøst og sørvest. Slet litt med valget, men siden jeg har hørt en del om Lundadalen ble det til at jeg tok et kort på sørøst. Sjekket hjemmesiden deres etterpå og såg at sørvest var mest eksklusivt og med færrest jegere, valgte jeg feil tro?

Link to comment
Share on other sites

Noen tips om hvordan det er i Vinje,Songavatn f.eks og de traktene?Bra med dyr,og når?Best vind osv..?

 

Ingen erfaring fra jakt i disse områdene,men i siste halvdel av jakta ifjor trakk det mye dyr sørvest og kryssa songavassdraget.De kom i retur på trekk nordøstover igjen, så områdene vest og nordvest for songavatn ser ut til å være brukt en del. Men mye avhenger nok av hvor dyra står i starten og værtrekk deretter. For min egen del blir det forhåpentligvis jakt i grensetraktene viuvasshovda-storheller på nore og uvdal.

Så evt jegere i gjuvsjå området må sørge for å få de opp den veien :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Fikk telefon fra en hyggelig dame fra skjåk idag, hun tilbød meg å velge bukkekort både fra nord, sørøst og sørvest. Slet litt med valget, men siden jeg har hørt en del om Lundadalen ble det til at jeg tok et kort på sørøst. Sjekket hjemmesiden deres etterpå og såg at sørvest var mest eksklusivt og med færrest jegere, valgte jeg feil tro?

Har ingen erfaringer fra området, så det er vanskelig å si, men generelt er områder i sørvest ofte best pga dominerende vindretning under jakta. Men topografi og trekkruter spiller jo også inn. Mest trolig får du ei fin jakt uansett. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ofrer egen jakt i år. I hvert fall i starten på jakta. Som fylkesleder for ungdom i NJFF Østfold har jeg skaffet tilveie fire kort som jeg bruker på opplæringsjakt. Det blir stor stas å ta med 6 ungdom til Knutshø til høsten!

Link to comment
Share on other sites

Ofrer egen jakt i år. I hvert fall i starten på jakta. Som fylkesleder for ungdom i NJFF Østfold har jeg skaffet tilveie fire kort som jeg bruker på opplæringsjakt. Det blir stor stas å ta med 6 ungdom til Knutshø til høsten!

Skal jakte i Knutshøområdet selv til høsten, hvor skal du ha med deg de håpefulle? :D

Link to comment
Share on other sites

Knallbra tiltak, Ladden!

Som lærer på ungdomskule forsøker eg å gjere mitt for at elevane skal finne det interessant å ta jegerprøva. Har overtalt 10 elevar til å gjennomføre kurset, og forrige veke var dei allereie i gong. Ingenting er artigare enn å svare på spørsmål om jakt til engasjert ungdom som klør etter å komme i gang med jakta :) Når dei er ferdige med skulearbeidet på datarommet får dei bruke resten av tida på løyse oppgåver knytta opp mot jegerprøven :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...