Jump to content

Sulfina, pen gammel drillingdame.


Skaubjønn

Recommended Posts

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Godt at høre at Eders Sulfina er paa vej tilbage efter besøg hos kyndig personell, haaber det gir ræsultater med de omtalte Brenneke projectiler. I det mindste vil tilgangen paa færdige patroner med hagl være meget større end forud for indgræbet :-)

 

Med høit hævet drilling

JJ

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsiktet sitter litt langt bak ja. Nå har jeg hatt "øyekontakt" og rød halvmåne i panna to ganger. :cry: Jeg kan egentlig ikke forstå det, Zeiss siktet er kortere enn den Swaroen som sto på. Swaro til venstre:

zeiss_swaro.jpg

Jeg må holde godt tak i kjeppen for å unngå øyekontakt, og det motiverer ikke for mye skyting akkurat at jeg risikerer smell i panna. Den forrige eireren må ha fått det tilpasset sånn, er vel ikke så mye å gjøre med det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan egentlig ikke forstå det, Zeiss siktet er kortere enn den Swaroen som sto på. Swaro til venstre:
Jeg tipper det har stått et annet sikte på, før Swarovskien. Så basene egentlig er tilpasset et ennå kortere sikte. Jeg tipper et fast 4x sikte som bare var ca 25cm langt.
Link to comment
Share on other sites

Raudnakke skrev:

 

Som jeg ser det på bildene, så kan du jo flytte siktet en del fremover i de ringene da..

 

 

Jepp, det ser da virkelig slik ut

 

Tja, klarer man å vippe av kikkerten da?

Dette er den klare fordelen med svingmontasje fremfor hakemontasje...

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje 2-3 mm å gå på, ikke mer. Det er nok ikke løsningen å skyve kikkerten fremover i ringene nei.

Raudnakke, du med erfaring,. hva slags kappe bør jeg velge til den gamle damen? En Pachmayer kanskje? Nå er det på en helt hard bakkappe, vet ikke om den er av bøffelhorn slik det er i avtrekkerbøylen, men det er ingen form for gravyre på den så den bør kunne skiftes ut. Er det vanskelig å tilpasse en kappe? Bør jeg ha slipemaskin av noe slag da eller? Jeg har Dremel og eksentersliper, trenger jeg båndsliper kanskje??

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok, som med andre fluktskytingsvåpen, anbefale en Pachmayr SC100 her..

 

Denne har en hard hæl som ikke henger seg opp i klærne når børsa må fort opp til skuldra men resten er velkjent Pachmayr-dempning.

 

En Båndsliper eller en Powerfile er mest effektivt til grovtilpaning..fintilpasning forhånd..

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke stokken er plan bak bakkappa, og du må kutte av stokken, for å få den rett, synes jeg ikke du skal bytte bakkappe. Jeg hadde heller funnet et kortere kikkertsikte.

 

Hvordan er lengden på stokken i dag i forhold til avtrekkerene? og hvordan passer stokken med de åpne siktene?

Link to comment
Share on other sites

Kaps er ikke skrap det, og noe av poenget med en drilling må vel være at den passer slik at man skyter godt? Det er vrient nok å skyte med drilling om man i tillegg må passe på rett hodeposisjon....?

 

Jeg ville gått for en Kaps. Det er ikke bare Zeiss og Swarovski som kan lage sikter :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får solgt det siktet, men det blir et lite tap.

 

Eller du kan gjøre som meg, beholde det i tilfelle det dukker opp et prosjekt en gang...

 

 

Jeg synes slike prosjekter er artige. Jeg blir lei meg når jeg ser at folk bygger om fra hake til sving, på gamle nydelige våpen, så jeg har som mål å alltid finne et sikte som passer i de gamle basene. Ikke det at jeg er motstander av svingmontasje, men når basene allerede er der.

Link to comment
Share on other sites

Selge og kjøpe noe annet er helt klart en mulighet amatør. Får ta det litt på langs, det er ikke akkurat mange forhandlere av Kapps kikkerter! Og zeiss'en har lotutec, som er digg på smygjakt med drillingen. Lar det nok ligge litt. Men igjen, takk for interessen og engasjementet!

 

For øvrig, helt enig i at hakemontasje er bra saker. Jeg har hatt hakemontasje på drilling før, og mange ulike svingmontasjer, og har mange Blaser montasjer. Kan ikke se at den ene typen har noen fordelen fremfor den andre. Svingmontasje gir mulighet for å bruke flere kikkertsikter. Man kan sette på et drensrør til skumringsjakt for eksempel. Men med en velfungrende hakemontasje er hurtig og stilig og med en slik på plass er det ikke et alternativ for meg å sette på svingmontasje.

Link to comment
Share on other sites

Selv om drillingen din er så interessant at den selv er verdt engasjemetet, er det allikevel like mye til alle andre som leser tråden, jeg skriver. Har man et gammelt brekkvåpen med baser for hakemontasje, og man ønsker å sette på et nytt sikte, finnes det alltid en løsning.

 

Selv om de ikke har de nyeste siktene på websiden, selger Landrø Kaps:

http://landro.no/produkter/optikk/karl_kaps/

 

 

I ditt tilfelle hadde jeg bitt i det sure eple og både kjøpt et nytt sikte, og evt fått laget nye haker. Siden du helst vil ha lotutec, er det jo en mulighet med Zeiss Victory HT 1,1-4x24. Den er 289mm lang.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det nye hakemontasjer.. vil forsøke å finne en 1.5-6 med kort tube. For det første for å spare de pengene, for det andre fordi jeg synes 1.5-6x42 er ideelt på drilling og kombi, til mitt bruk. Holder i skumringen (med god optikk) og har greit synsfelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Auuuchhh.... "first blood" ble til første rynke..

 

Jeg holder på å flytte, så det blir lite jakt på meg. Men i går kom jeg meg ut en kveldstime på bukkejakt og jeg tok med Sulfina i håp om å innvie henne. Jeg har øvet litt med Demmel lokken i bilen på vei til jobb og ville forsøke den. Jeg smøg meg opp på en liten kant i nærheten av et jorde i 8 tiden. Der var det 4-5 ferske sparkegroper og pulsen steg betraktelig! Jeg forsøkte først noen kontaktlyder. Ingen respons. Klemte til med noen hetslyder og hørte rasling nedenfor meg... Jeg jakter med elektroniske hørselvern på full guff når jeg lokker. Det er utrolig spennende når det er tørt i bakken; man kan ofte høre dyra komme. Anyway, etter fem minutter begynte et rådyr å brøle i tetta 15 meter nedenfor meg. Pulsen banket taktfast i halsen. Jeg så rødbrun rådrypels dann og vann mens dyret raste rundt i tetta og brølte som besatt. Nu jævlar! Etter noen minutter skvatt dyret ut av buskaset og stirret på meg, og jeg stirret tilbake gjennom kikkertsiktet. Men uansett hvor mye jeg stirret så er det ikke hodepryd på rådyret. Det er ei geit! Hun har ingen kalver, og stiller seg bredbent til og pisser mens hun brøler som besatt! Markering fra ei geit! Jeg svarer med et brøl selv, og hun kommer innpå 10 meters hold før hun stikker. Spennende!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Av og til er det fristende å tenke at jeg kjøper meg en sliten drilling til bruksbørse og setter Sulfina i våpenskapet. Men, dersom jeg ikke kan bruke børsa så vil jeg ikke ha den. Trenger ikke jern som tar opp plass i våpenskapet. Sulfina skal brukes, så får jeg heller tåle at hun får stressrynker av å omgås meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hehe judo ja... Jeg faller da ganske bra jeg!? Brukte Sulfina til å dempe støtet ... :wink:

 

Siktet fikk en dunk ja, og har falt i verdi. Men, jeg er usikker på å bytte det ut anyway. Jeg kikket litt på Kaps siktet du linket til over her. Det er i realiteten en drøy cm kortere enn Zeiss siktet jeg har på nå, vil det spille en stor/essensiell rolle? Jeg var hos Pedersens Vaabenlager som importerer disse og snakket med Mr. Nice guy (yngste i rekken av Pedersene, dyktig kar!) og børsemakeren der, og de mente at det siktet ikke passer på en drilling (noe med okularet?). De hadde ingen inne så jeg kunne ikke se hvordan det passer med ringene heller. Kjipt å legge mye penger i et sikte og så finne at det ikke passer... eller at det gir en likegyldig cm mer øyeavstand. Jeg har heller ikke funnet andre korte kvalitets 1.5-6x42 sikter. = Inntil jeg finner noe kort som passer bruker jeg zeiss siktet. Litt trening (hold hardt i kjeppen!) så klarer jeg fint å skyte med det uten å få siktet i panna.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Da skal Sulfina selges, på tide med andre prioriteringer.

 

Trist å høre . Mine drillinger selger jeg aldri. Optima 8x75RS over 20/76 med attåt løp 470 over 20/76 samt TJF 22 WMR over 20/76 x2... Prøver å frigjøre garderoben . En TJF 5,6x50R ,8x57IRS ,20/76 står på ønskelista .

Link to comment
Share on other sites

Veldig glad i min Blaser R93 ja, men jeg ble aldri fortrolig med Blaserdrillingen jeg hadde, så den solgte jeg. Neida, skal ikke slutte å jakte Amatør. :D Men mindre blir det, men ny samnboer/hus/bonusbarn/gressklipper osv osv. Jeg håper Sulfina overta av en kjenner, en som kan ha skikkelig glede av å jakte med dette smykket.

Link to comment
Share on other sites

Parker den heller i skapet, med et godt lag olje?

 

En slik Drilling finner du ikke lettvindt igjen, og når samboeren drar på åra, bonusbarnet og egne barn er selvgående og snart ute av rede, da kommer det en tid der du kan jakte mer igjen! Da kommer du til å angre bittert på salget!!

Det ligger litt penger i en Drilling, men det er ikke mer enn et år eller to med avskriving på en bil det. Sånn sett så lønner der seg bedre å kjøre bilen et år lenger enn man har tenkt/lyst til..

For ikke å snakke om at du nå har en plikt til å oppdra en ny jeger!;)

Link to comment
Share on other sites

Parker den heller i skapet, med et godt lag olje?

 

Skaubjønn, kan du ikke short-selge til meg for 40k med en opsjon på å få kjøpe den tilbake for samme sum om tre eller fem år? ;-) Du får likvide midler, jeg tar kapitalkostnadene og får tøylet havesyken for en stund og alle blir glade? :-)

Link to comment
Share on other sites

Dette høres jo ut som et fint tilbud, men fort gjort at pengene blir brukt opp på noe i mellomtiden, og at man ved utkjøpsdato ikke har pengene....;)

 

En ting er like sikkert som døden - Skaubjønn kommer til å angre på at han selger et slikt våpen...

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt var det ment som en spøk, men du har et poeng.:-)

 

Et annet moment som taler imot for Skaubjønns del er at jeg er typen som i lutter glede over et slikt smykke kan finne på å ta den med ut og skyte så ofte at riflepipa er utskutt når han får damen tilbake... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Boble, vil du kjøpe? Tviler på om noen skyter så mye med drilling at den blir utskutt!?

 

Beklager, det var som sagt halvt på spøk, hverken jakt- eller familiesituasjonen min akkurat nå forsvarer at jeg kan gjøre noe slikt. Pga små unger regner jeg med at det tar tre til fem år før jeg kan bruke tid av betydning på jakt... ;-)

 

Men når det er sagt kan du kanskje lease henne vekk i et noen år mot et depositum til noen du stoler på? Sørg for en vanntett kontrakt og legg av 1000 kr/mnd i fire år, så er du der. For å selge et slikt våpen en gang for alle tror jeg du kommer til å angre på. Just my two cents... :-)

Link to comment
Share on other sites

Det bes om vurderinger og erfaringer, her er mine:

 

Hagle på rådyr: Jeg har aldri merket forskjell på kaliber 20, 16 og 12. 32 gram bly er 32 gram bly og 28 gram vismut er 28 gram vismut, uanset hvor stort hull det kommer ut av.

 

Drillinger: Jeg har hatt fire. Den første var en Østtysk Sauer i kaliber 12/70 og 6x5x55 med zeiss Jena kikkertsikte med retikkel 1 (stolpe). Sikring og løpsvelger på klolbehalsen. Utrolig presisjon på rifleløpet, plukket en del rype med denne på lange hold. Den ble fortung, jeg gikk og subbet med tuten ned etter en jaktdag. Og den rustet bare jeg tenkte på å ta den ut. Jeg hadde ingen problemer med at patronen ikke hadde krave. Den neste var en Merkel K96 (Angelina) i 6.5x57R og 20/76. Sikring og oppspenneer i samme tangent på kolbehalsen, en helt genail konstruksjon. Fantastisk våpen! Dernest ble det en Blaser D99 lux i 20/76 og 30R Blaser. Frittliggende pipe, sikring og oppspenner på kolbehalsen, to slaglåser. Jeg fikk aldri noe feeling med denne børsa, og jeg var for sen med oppspenneren så jeg fikk ikke til å jakte fugl med den. Bred, klumpete, litt to-tom-fire følelse. For kraftig kaliber i en drilling synes jeg. Så er det Sulfina som jeg nå skal selge. Nydelig våpen, svært rustbestandig (den er nok rebblånert for ikke så lenge siden) og fantastisk presisjon. Anson og Deeley låsen gjør den svært smekker, myyye smekrere og bedre ballansert enn Blaseren! Jeg har ikke vent meg helt til sikringen på siden av kassa enda, fumler litt når det er sjans på fugl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...