Jump to content

Reinsdyrjakta 2013


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 449
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei, har søkt på reinsjakt i år, hvis jeg er heldig å får så blir det første gang på reinsjakt. Har skummet litt igjennom noen bøker på enkelte tema, men her kommer noen spørsmål som sikkert kan virke dumme for garva reinsjegere. :)

 

1. Hvis man er uheldig og kommer til et område der det er folkelig, er det noen spesielle regler som gjelder, eller er det enkelt og greit normal folkeskikk? :) Tenker da spessielt hvis det er mange om samme flokken f.eks.

Etter storflokkene er det også store ansamling av jegere. Vær smart. Hold deg unna storflokkene og jakt der hvor ikke så mange andre jakter. Det gir en mye bedre jakt. Men hvis du absolutt skal inn i hopen av jegere så er det èn regel som gjelder. Er det andre før deg på flokken så avvent situasjonen til de har gjort seg ferdige. Hadde denne regelen blitt fulgt i reinsfjellet hadde det vært morro å jakte der hvor andre er. Dessverre driter veldig mange i dette og ødelegger mer enn gjerne for deg hvis det gagner dem. Det har jeg opplevd flere ganger.

 

2. Hold, er det noen fastsatte grenser for maksimalt skytehold? Og hvor eventuelt går grensene?

Hold deg under 200 meter.

3. Noen gode tips til hva jeg bør ha av håndkikkert? De som blir brukt på hjort og rådyr blir kanskje litt tung til å henge rundt halsen dagen lang.

10x42 er ypperlig på reinsjakt. Bruker du pakkrammesekk kan du bare henge kikkerten over den ene ryggtaggen.

4. Når trekkes det på Inatur?

Snart.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Haha dette er rett og slett latterlig ,., vi tre kompiser som har søkt på alle områder inatur har,i 12-13 år nå og ikke fått et jævla dyr, og vi søker hver for oss,., i dag fikk kompis nr 1 beskjed om at han ikke hadde fått en drit,. Kompis nr 2 står som reserve nr 107 på ringebu :lol: og jeg har ikke hørt en skit, og står heller ikke på noen av listene,.,., dette her er f,, st,,, meg helt latterlig,,når du hører di fleste får kort år etter år.. Skal ta og ringe inatur og spørre hvem man skal ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, får å få kort???

Link to comment
Share on other sites

Haha dette er rett og slett latterlig ,., vi tre kompiser som har søkt på alle områder inatur har,i 12-13 år nå og ikke fått et jævla dyr, og vi søker hver for oss,., i dag fikk kompis nr 1 beskjed om at han ikke hadde fått en drit,. Kompis nr 2 står som reserve nr 107 på ringebu :lol: og jeg har ikke hørt en skit, og står heller ikke på noen av listene,.,., dette her er f,, st,,, meg helt latterlig,,når du hører di fleste får kort år etter år.. Skal ta og ringe inatur og spørre hvem man skal ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, får å få kort???

mine tanker om trekningen:

fjellstyrene deler ut kort til kjente og kjære før de trekker ut noen av oss vanlige.

begrunnelse:

har selv hørt flere som har sagt at de har blitt oppringt, med spørsmål om de ikke skal ha jakt (i år)

har vært med på reinsjakt siden jeg var 2 år, å det er de samme folkene man ser hvert år(innenbygds og utenbygds)

min bestemor har drevet turistseter i et av områdene for villrein, og det var de samme folkene som bodde å jaktet fra setra så lenge jeg kan huske. de hadde ikke jaktpakke.

 

fakta:

inatur trekker ikke, det gjør fjellstyresambandet etter at de lokale fjellstyrene har trukket innabygds kortene.

 

korriger meg hvis jeg har bommet helt

Link to comment
Share on other sites

ja ja same historia kvart år... nokre skal syte og klage... og det er igrun same namna som går igjen av klagarane. Eg sit tilfeldigvis på trekningslistene for 2010 og fram til og med i dag eg ser ikkje den heilt store mafiatendensen der.

Eit enkelt reknestykkje : ca 2000-2400 søkarar kvart år og sirka 200-300 kort kvart år. Dette gir tilnærma 10 % sjanse for å få kort. Nokre er heldige nokre er det ikkje........ Nokre er heldige 2 og kanskje 3 år på rad... javel, skal andre bli sur for det??

 

Eg syns me skal glede oss på vegne av alle dei som har fått kort og ynskje dei god jakt og håpe at dei får ein fantastisk oppleving i fjellet.

Me andre må prøve å skaffe oss kort frå andre stader og kanskje på andre stader???

Link to comment
Share on other sites

Har tydeligvis vært snill i år, for jeg har fått tilbud fra både statskog og fjellstyra :mrgreen: Tidligere har jeg ikke stått på reserveliste en gang...

Er det forresten noen som har erfaring med Messelt villreinområde i Stor-Elvdal? Kjenner jeg har en viss skepsis for dette området, men nå er det overgangsavtale både med Fampen og Ringebu (men jeg må gå inn i disse områdene i fra det terrenget jeg selv har kort, og det kan bli forholdsvis lange gåturer ser jeg på kartet...)

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis forskjellige oppfatninger :wink:

 

Når jeg jaktet rype m/hund for endel år siden (i en allmenning) - fikk jeg kort hvert år.

 

I 17 år på rappen.

 

Jeg sendte inn rapporter - uten at det var påkrevet de første årene.

 

Mulig at de merket seg navnet - og .......?????? :?::?::?::?::?::?:

 

Tror neppe at loddtrekning - var årsaken til min lottokupong :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har tydeligvis vært snill i år, for jeg har fått tilbud fra både statskog og fjellstyra :mrgreen: Tidligere har jeg ikke stått på reserveliste en gang...

Er det forresten noen som har erfaring med Messelt villreinområde i Stor-Elvdal? Kjenner jeg har en viss skepsis for dette området, men nå er det overgangsavtale både med Fampen og Ringebu (men jeg må gå inn i disse områdene i fra det terrenget jeg selv har kort, og det kan bli forholdsvis lange gåturer ser jeg på kartet...)

 

Det blir i hvert fall skogsjakt/jakt nede i skogbandet på deg.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Sauerhansen, skulderreim skal bli, hvis det blir jakt. Grunnen til at jeg spurte spesifikt om dette med hold var i hovedsak det at jeg har sett flere plasser det har vært skrevet f.eks : "Hvis oppsynet ser deg skyte over xxx meter, da er du ferdig" osv..

Tror ikke oppsynet får "tatt deg" hvis du avgir et kontrollert og dødelig skudd på 200 m. Men hvis du skadeskyter på samme avstand og oppsynet ser deg, så risikerer du at de tolker det som uforsvarlig langt hold. Skadeskyter du på 100 meter på dyr som står stille i god vinkel, så kan nok ikke oppsynet komme noen vei, dette er vel i praksis opplest og vedtatt som forsvarlig hold på de fleste storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for første gang fått tildelt jakt via fjellstyra. Finner navnet mitt på lista, men under "tildelt jakt" på inatur.no står det ikke noe, og har heller ikke mottat mail.

Kan noen som har fått tildelt tidligere forklare prosessen? Vil jeg få brev i posten? Eller har de bare ikke fått oppdatert inatur enda pga. helligdager osv.?

 

På forhånd takk! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Fikk jakt i Ullensvang. Jeg har aldri jakta der, men gått mange fine turer i området for en del år siden. Leste i jaktrapporten at dyrene holdt seg på andre siden av grensa i 2012. Dyra trakk ikke vestover til tross for vestlig vind. Vurderer å gå inn fra Tinnhølen med telt. Noen som vil dele erfaringer fra Ullensvang?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri jakta i Lordalen eller i nærheita. Har heller aldri jakta rein anna enn gjennom privat tildeling fra innanbygs i Forelhogna. Derfor lite kjent med kva info eg ventar å få i posten/mail.

 

Har leita på nettet etter informasjon ang. fellesjakt og kva område som dekker "Lordalen". Kunne tenke meg å få ein fullstendig oversikt over grensene, og ikkje minst tips om kvar trekkplassane går. Har som tidligare nevnt fått tildelt bukk under 50 kg via Inatur og fjellstyret. Ønsker å forberede meg i god tid og kanskje ta ein tur til området i sommar for ein research.

 

Noken som kan hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

Tror det er mange som har fått kort på Ullensvang i år. Jeg fikk også kort på utenbygdskvota. Lurer på hvordan jakta kommer til å utarte seg med mange nye jegere og nye fredningssoner. Noen som har synspunkt på om sonene kommer til å fungere? Ser ut som ca 30 prosent av området går bort. Noen som har erfaring fra dette området fra tidligere år?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kort i Ullensvang i fjor. Såg dyr 21.aug ikke langt fra Blyvarden, men fekk ikke skutt noe. Var bare 3 dager på jakt i fjor desverre, satse på mer i år!

 

Om de nye fredningssonene fungerer som planlagt så vil jo mer dyr trekke over grensa. Trur dette kan bli et godt tiltak eg :-) men ja glad eg ikke skal jakte i Eidfjord ja!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kort i Ullensvang i fjor. Såg dyr 21.aug ikke langt fra Blyvarden, men fekk ikke skutt noe. Var bare 3 dager på jakt i fjor desverre, satse på mer i år!

 

Om de nye fredningssonene fungerer som planlagt så vil jo mer dyr trekke over grensa. Trur dette kan bli et godt tiltak eg :-) men ja glad eg ikke skal jakte i Eidfjord ja!

 

Finnes det et bedre kart over denne fredningsonen enn det som er på http://www.hardangervidda-fjellstyra.no/ (evt er det bare jeg som kløner og ikke får opp noe mer en det lille"tumbnail" kartet hvor det ikke går ann å lese noe)?

Link to comment
Share on other sites

Da ble det kort hos statskog i Kongsvold og Drivstua Vest :D Er det noen som har erfaringer fra dette området?

 

Og, et mer generelt spørsmål ang jakt hos Statskog: Er det noen som vet om det er tillatt med gjestejeger på villreinjakta hos Statskog? Har sendt mail til dem, synes det er litt uklart på nettsidene deres...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt riktig G.Larson.

 

Enkelte fjellstyrer tillater at en "gjestejeger" jakter sammen med den som har fått tildelt kortet.

De kan begge bære våpen og hvem som helst av de to kan skyte dyret kortet gjelder.

Man må betale et lite gebyr for dette og den som har fått tildelt kortet i sitt navn, må alltid være med på jakta.

Denne jegeren kan også selvsagt jakte alene til tider.

 

Jeg fikk blandt annet tilbud om dette fra Ringebu Fjellstyre ifjor da en kompis fikk tildelt jakt der og ikke jeg.

Jeg mener å huske at gebyret var 500 kr, men jeg takket nei og var med han uten våpen isteden :)

 

Jeg anbefaler at det tas kontakt med det aktuelle fjellstyret og forhører seg om muligheten for dette der.

 

I år fikk hverken han eller jeg reinsjakt desverre :(

Link to comment
Share on other sites

Kløftbukk på Sunndal øst :D Tips og råd mottaes med stor takk på PM siden dette er første gangen på reinsjakt. Noen synspunkter hvor man skal starte og søke etter dyrene? Planen pr i dag er og gå på toppen av Håkkådalshøa eller Svarthammaren og speide ut derifra?

Link to comment
Share on other sites

Fikk jaggu jakt av Ringebu fjellstyre OG av Statskog på Kongsvold og Drivstua utm. Øst. :D Dog har jeg ikke funnet ut hva slags dyr jeg har fått her.

 

Det skal sies at jeg er førstegangsjeger.

 

Er det noen som kjenner disse områdene godt?

Link to comment
Share on other sites

For kongsvold og drivstua utm. Øst gjelder følgende:

 

Det er full fellesjakt i hele jakttiden i følgende jaktfelt:

Statskog SF - Områdene O.8, O.9A, O.9B, O.10. Oppdal Bydeallmenning - O.7.

Gåvålia (Nathalie Holaker) - O.30 og Langvelldalen setereierlag - O.31

Jegere med kort fra disse rettighetshaverne kan felle sitt dyr hvor som helst innen det felles

jaktområdet under hele jakta. Det er ikke krav om inngang fra eget felt.

 

 

Slik var det ihvertfall i 2012. Det var også ei uke med full fellesjakt for kalv, i hele

Knutshø Villreinområde. Denne uken var i 2012, i september.

 

Når det gjelder hvilket dyr du får, kommer det en kode og link fra Statskog, på enten Mail eller

SMS i løpet av de nærmeste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Jaktkort utstedt fra følgende rettighetshavere har fellesjakt hele jakta:

O/D11 Hjerkinn utmåling øst, F12 Folldal Statsallmenning, F16 Øvre Folldal utm.lag,

F15 Midtre Folldal JFL, F13 Nedre Folldal JFL, F17 Einunndalsfelt 1 OG T19 Marsjøsetrene.

 

Du har mao. jakt i hele Folldal :)

 

Det er kort du kan kose deg med!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...