Jump to content

Ruger Mini-14, i .300 Whisper/BLK


egon olsen

Recommended Posts

  • Replies 172
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Sånn, da har jeg hentet mitt eksemplar av arten på posten. Ganske fasinerende konstruksjon. Til tross for at avtrekket har blitt bedre enn hva jeg husker fra sist, så kan jeg ikke identifisere et eneste moment med unntak av kroning og konen på pipa opp mot gassblokka som gjør noe positivt for presisjonen.

 

Alt annet er med utgangspunkt i funksjon.

 

Jammen ikke sikker på om jeg vil gjør dette jeg.

Link to comment
Share on other sites

What if....

Sett at rekylfjærstyringen satt semipermanent (demonterbar) i låskassa, sånn at slide assembleyen ikke rir mot pipa, men flyter på fjærstyringen?

Samtidig som sleiden ikke har fysisk kontakt med gassblokka med unntak av gaspipe'n?

 

i kombinasjon med en kort og tung pipe. Det kan kanskje gi gode betingelser for presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke egentlig tenkt å skrive så mye mer her inne, men ingen regel uten unntak.

egon, du har pm.

Ser ut til at noen her kommer til å skaffe seg unødvendig mye arbeid, hvis de har tenkt å følge planen sin.

Interesserte kan kontakte meg på pm. den kommer til å bli sjekket av og til, hva nå enn det er.

Det jeg vil si er at ombygging av mini'er er som regel et prosjekt der du bør tenke deg om minst 10 ganger før du faktisk gjør det du har tenkt å gjøre.

Men det er en morsom skranglekasse med stort potensial for dem som liker å krumme nakken, og ikke gi seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Sånn. Nå er det et flott 3mm hull i pipa eksakt 242.4 mm fra brystingen til pipa. I en ideel verden hadde dette vært nok for å få børsa til å veksle med ladninger som leverer riktige hastigheter.

 

Det er det ikke.

 

Bruker Vit. N110 nå, noen som har noen ladninger basert på Vit. N120?

 

For øvrig, børsa eksponerer flott presisjonspotensiale, spesielt etter at jeg spente kassa i fresen, rettet den opp etter pipa og freste et spor og to m5 skruehull til en Weaverbase.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

3mm hull i pipa eksakt 242.4 mm fra brystingen til pipa

Det blir ca 10 tommer fra støtbunn, rait? Det er neppe en optimal posisjon, det blir vel lengre enn AR mid-length? Etter det jeg har forstått er det få som bruker lengre system enn pistol (ca 4,5") på 300 til sub, selv karabin-lengde blir regnet som langt i den sammenhengen...

Link to comment
Share on other sites

Erlend, du har rett, problemet er vel mitt valg av pipelengde, alt annet er jo gitt på disse børsene med utgangspunkt i grunnkonstruksjon, jeg tror problemet hadde vært mindre med 18" pipe.

 

How ever, jeg kommer fra banen nå, jeg satte i sammen 4 ladninger i går med N-120

Den første var 16grn bak en 125 Nosler B.T. satt til col på 51.7, det vekslet ikke....

Nummer 2, 14grn/155nosler hpbt, 55mm, jommen fikk jeg ikke litt bevegelse!

Nummer 3, 14grn/168 Sierra hpbt, 55mm, nå skjer det saker, men ikke nok.

Nummer 4, 15grn/168 Sierra hpbt, 55mm, dog, her er kula satt oppi kruttet... Og det veksler a-k-k-u-r-a-t ikke.

 

Så kommer jeg på: lydemper gir økt systemtrykk. På med demper. Da vekslet det akkurat med siste ladning. Stille var det og!

 

Så da er jeg ved en korsvei, tweake gassystemet eller mere krutt. Gassporten er 3mm, hva vil 3,2 mm gi?

 

For øvrig, ingen som lurer på hvordan bilen ble seende ut?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, du var jo ikke ute etter sub her, det burde gjøre ting litt lettere.

 

Syntes full hylse med 15grs virket litt lite, kanskje du har litt tunge hylser? Ellers burde du ha litt å gå på med 168SMK, litt leking i QL tyder på max rundt 16grs når jeg justerer ned hylsevolum til 110% ladetetthet (QL pleier å overestimere fyllingsgrad) ved 15grs. Uansett er du åpenbart helt på kanten av det som fungerer, tror ikke du gjør noen skade ved å øke gassporten en anelse.

Link to comment
Share on other sites

Hylsene er jamt over fra Federal, de forkommer meg som noe tykke i godset... Og nei, sub er utenfor scopet, det jeg skal ha, er høyere avgitt energi ved munningen enn 5.56 med samme lengde pipe, med veksling.

 

Grunnen til at jeg har holdt på med disse 155-168 kulene er fordi de ga mest bevegelse i ladearmen med N-110, 18grn med N110 bak en 110V-max ga overtrykk og ingen bevegelse i ladearmen...

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke konstruksjonen godt nok til å komme med noen løsning der, men jeg har hjulpet til med å få en US til å veksle med 150grs sub-ladninger. Kombinasjonen av lettere fjær og lengre slaglengde på stempel hjalp veldig, mener også at vi klarte å korte inn vandringen på sleiden en anelse så den låste opp litt raskere. Kanskje noe å gruble på i denne sammenhengen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...