Jump to content

SBSK - Invitasjon, BtB Light, eller "hybrid"


M67

Recommended Posts

27. april. 10-15 (minst)

 

 

Skyteprogram

 

Hovedskyting

det blir 5 ildkommandoer, 7 hold og 7 mål, alt er DFS feltfigurer

2 klasser, DFS mundur og LH-Open (enhver rifle, ethvert sikte, tofot, pøll, men samme rifle, og obs. på hold 7..)

 

Hold 1 og 2, ligg/tofot, 100 og 575m - 6 skudd på hver, 3minutter - "planke"-hold, her skal en justere seg inn, og få godfølelsen

Hold 3, "Stang", 300m fritt antall skudd, 25 sekunder, her skal en stresse litt,

- anvisning

Hold 4, ligg/tofot, 500m, 6 skudd, 3minutter, her er holdet for de presise, dette blir en liten jævel

Hold 5 og 6, "felthurtig/stupar", 100 og 300m, 6 skudd på hver , 90sekunder, kjappa på her også men husk å skru imellom...

Hold 7, 200m kne/sitt, 6 skudd, god tid, men man må kunne holde børsa selv også, kne eller sitt, ingen støtter, men reim er lov

- anvisning

 

Bonusprogram

Separat konkurranse, 1. skudd mot bitteliten blink @ langt hold

 

 

Påmelding

Det blir 6 skyttere om gangen, inn på standplass, skyte ferdig, ut - inn med neste lag.

 

Lag hver time fra 10-15 iallefall, Arrangørlag skyter kvelden i forveien (håper jeg)

 

Send en PM med hvilket lag du vil på. Og om du skal bruke brems. Vi må nok jukse litt underveis for å få bremsene på et eget lag, men det går seg til, MÅ det bli en brems på et lag ellers uten, så er det litt ekstra plass. Om noen begynner å legge ut i tråden om bremser og hvor håpløst det er så må han ligge mellom to bremsede 338er. En del av å kunne skyte er å kunne skyte selv om man hører rifleskudd...

 

 

 

noe av ideen er at en som ikke klarer å skyte fort kan hente poeng på de minste målene, der de som har utstyr for å skyte fort ikke henger med, og motsatt - vi får se hvordan det fyker an.

Det blir helt sikkert justeringer til neste gang, forhåpentlig overraskelser, og kanskje noen ukjente hold - forhåpentlig lenger hold, kanskje bevegelige mål, oppdukkere, kanskje klarer vi å lokke Torf hit :wink: Men ikke nå.

 

Påmeldte

 

Foreløpig lagoppstilling, 6per lag

 

1000

- Henning

- Ole

- Kjetil Andre

- Tor Arnfinn

- Kjetil

- Inge E

 

1100

- Magne

- Hans Ivar

- Torkel

- Bent

- Jan Robert

- Espen

 

1200

- Audun (B)

- Tommy (B)

-

- Frank (B)

- Lars Ove (B)

- Glenn Egil (B)

 

1300

- Knut Erik (B)

- Stanley (B)

- Christian (B)

- Tom (B)

- Torgeir (B)

- Knut Helge (B)

 

1400

- Frode

- Oskar

- Arthur

- Frode

- Sven

- Ståle

 

29 hittil. + Vetle, Fredrik og jeg selv + et par til skyter fredagsettermiddagen, så vi kan arrangere på lørdag. Det er enda plass.

 

Det er en utfordring å få folk sine ønsker om skytetid til å gå opp med brems/ikke brems så det over er å betrakte som et forslag. JEg har gjettet litt på om folk bruker brems eller ikke, absolutte fakta vil være å foretrekke.

 

 

 

 

K

 

 

 

 

* "alt", er tofot, baksekk, rest, rearbag, wtf.

** og, ja, 100 kroner akkurat, for hovedskytinga.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og forberedt meg til morgendagens trening. Coldbore shot ;)

En fugl sa noe om at en burde trene på dette, og jeg skal prøve å få til dette hver dag, med mindre det er sinnsyke forhold.

 

Legger ut resultater her og i min egen tråd ;)

 

20130401_192739_zps8934e32b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som et opplegg som gjør det mulig å hevde seg med dfs utstyr.

 

På hold 1 og 2 forventer jeg gode resultater i langholdsklassen 6/6 og 6/6 ? Bør være mulig med 6/6 og 6/ettellerannet i dfs klassen også

 

På hold 3 er alle sjangseløse om det dukker opp noen som trener litt på stangskyting :lol: men 25sek er god tid til å safe inn 6treff om skiva ikke er mye mindre en den som brukes på stang i dfs.

 

Hold 4 er sikkert en klar fordel for folk med langholds utstyr, men det spørs naturligvis hvor liten blink det blir, med god nok skyter kan dfs klassen henge godt med om sikteblinken er stor nok.

 

Hold 5 og 6 her blir det skyte tempo litt raskere en omgangen på baneskyting nedsprang(stuper) , skruing mellom holdene flytte på stillingen og etterlading av et skudd blir ekstra momenter som lager kluss her. Fordel for dem som har innøvde rutiner på sånt.

 

Hold 7 kan bli hardt for dem som ikke trener kne/sitt, fordel for dfs og jaktfeltskytere

 

Ser ut som et kjempe opplegg! Eneste feilen er at det ikke er i overkommelig avstand fra meg :cry:

 

Bonusprogram

Blir det 2 klasser her? Dfs børsene går tom for knepp før langholds børsene vil jeg tro....

 

Er det greit om jeg linker til denne tråden på fb siden til dfs?

For å få igang en diskusjon ang opplegg på feltskyting og en klasse hvor langholds gjengen kan stille uten at det går utover oss dfs skytere.

Link to comment
Share on other sites

Hehe

 

Ser ut som et opplegg som gjør det mulig å hevde seg med dfs utstyr.

Det er det som er meningen. forskjellen på DFS utstyr og langholdsrigg er egentlig bare at en med diopter må ha noe stort svart å sikte på. Og perfekt syn.

 

På hold 1 og 2 forventer jeg gode resultater i langholdsklassen 6/6 og 6/6 ? Bør være mulig med 6/6 og 6/ettellerannet i dfs klassen også

6/6 på langholdet vil være meget krevende. Det er 575m og banen er kjent for tricky vind. Men 6/etterellerannet burde mange skyte. Blir det vind av noen grad denne dagen så blir hele greia mer interessant.

 

På hold 3 er alle sjangseløse om det dukker opp noen som trener litt på stangskyting men 25sek er god tid til å safe inn 6treff om skiva ikke er mye mindre en den som brukes på stang i dfs.

Det er regnes vel som liten vits å stille på Stangskyting om en ikke har tenkt å skyte 16 skudd per hold... Vi er nok ikke der. Folk rusher allerede etter store magasiner... Men jeg håper vi får se 16 skudd, uten bananmags. Kommer det en jævel med en god AR så kan dette bli interessant. Egentlig håper jeg vi kunne lurt opp en av "Stangkanonene"

 

med god nok skyter kan dfs klassen henge godt med om sikteblinken er stor nok.

Alle sikteblinkene vil være innenfor DFS sin "Feltarangørveiledning" og reglene som er gitt i Skytterboka. Men bare såvidt :wink: Han sniken med AR fra Stangholdet vil slite big time her

 

lager kluss her

Jepp, klassisk klussehold. Enten så glemmer man å skru, skrur feil, glemmer siste skuddet, rekker det ikke - noe blir galt, for mange. Men det er ikke meningen at alle skal ha god til til å gjøre alt riktig.

Det var et slikt på et feltstevne i fjor, jeg fikk 10 treff - og først da skjønte jeg at jeg hadde skutt 10 skudd :?

 

Hold 7 kan bli hardt for dem som ikke trener kne/sitt, fordel for dfs og jaktfeltskytere

Plutselig må man kunne skyte også :roll: Faen til greier hva?

 

Bonusprogram

Blir det 2 klasser her? Dfs børsene går tom for knepp før langholds børsene vil jeg tro....

Her må DFSerne se på, eller hente fram ei anna rifle, mange har vel ei jaktrifle med litt kapasitet. Busken renner ut rundt 700m for de fleste og vi har ikke muligheter for å sette blinker mellom maksholdet på hovedskytinga, og mye over 700m...

 

 

Er det greit om jeg linker til denne tråden på fb siden til dfs?

Flott om du linker. I den diskusjonen du kanskje åpner er forøvrig min mening at feltskytinga til DFS bør strekkes ut igjen i hold, alle er fornøyde når det er stevner med et langt hold, og mange stevner ender rundt 350m - for kort.

Dessuten at en slik "eventuell" klasse, IKKE bør skyte alle hold med tofot. Maks et eller to. Det som bør endres er kravene til rifle, slik at en ikke trenger å ha ei egen rifle (under 4.5kg) eller bryte reglene for å være med.

Jeg håper det kommer mange DFS-skyttere. Det er noe tull at vi skal stå i "to leire".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg pakker DFS monduren ( dressen jeg kjøpte som 15 åring gir ordet kondomdress full mening, men den går da på med et nødskrik enda...) samt jaktsauera i bilen. Hadde vert gøy å skutt en runde med hver rifle, men det spørs vel med tiden om mange vil dette?

 

Når det gjelder "stangholdet" er jeg spent på størrelsen på blinken. Skyte fort er en ting, men det er lite poeng i å bomme med halvparten. Håper den blir såpass stor at det bare er å peise på det man klarer.

 

Blir det anvist treffpkt også når det blir anvist midt i løypa? Er det ferdigstilling, eller kan man klemme på ild i alle seriene?

Hold 5 og 6,"Stuperen", starter man da i "stuperstilling, altså kolben ved hæl?

 

Ser dritgøy ut dette, jeg elsker slike skytinger der man går litt utenfor "boksen". Genialt med forhåndspåmelding også!

Link to comment
Share on other sites

Blir det anvist treffpkt også når det blir anvist midt i løypa? Er det ferdigstilling, eller kan man klemme på ild i alle seriene?

Hold 5 og 6,"Stuperen", starter man da i "stuperstilling, altså kolben ved hæl?

Det vil bli anvist, eller informert om, treffpunkt på anvisningen midt i løypa. Ellers blir hold 4 uforholdsmessig vanskelig.

Jeg vil tro, at vi kjører "klemme på ild", det kommer skyttere fra flere disipliner, og alle har forskjellige vaner. Det punktet der er ikke gjennomdiskutert.

Stuper er stuper, DFS folket gjør som reglementert på Felthurtigskyting, men reim er lov - så enhver avgjøre om det er tid til slikt, LH folket gjør likens til de lander på magen, da gjør de som de vil. Eventuell tofot er utslått på forhånd.

 

Håper den blir såpass stor at det bare er å peise på det man klarer.

Det gjør du nok... :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

All den stang-treninga forgjeves.... Du får stryke meg, vil i samme slengen anbefale ingen å gifte seg med sykepleiere som får vakter tredd over hodet i tide og utide.

 

Hear hear

6 ukers turnus som er umulig å huske samt ekstravakter i tide og utide

 

Men de er jo veldig omsorgsfulle og gode også da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel gjennomført. Takk til de som dro det rundt, og takk til de som om og skjøt. Dette var gøy - det er iallefall min tolkning. Og vi vil nok gjenta det når vi får summet oss, for litt styr var det å arrangere, det kan ikke legges skjul på. Så igjen takk til alle, som tok et tak, og som tålte at vi ikke er "proffe".

 

Skytemessig var dette en interessant opplevelse. At en av Norges beste skyttere vant når (bare se NRK-opptak fra LS) tør ikke være en bombe - at han gjør det med diopter og reim, ved siden av tofot og 32x forstørrrelse bør være en tankevekker i utstyrsdiskusjoner rundt om...

sånn sett så oppnådde vi det vi ville - å lage et stevne der utstyret hadde et minimum av betydning. Litt for langt, litt for fort, og litt for smått var stikkord, men samtidig rolige hold der alle med god innskyting (og som oppdager at vinden snur :roll: ) kunne sanke poeng. Ville en vinne måtte en gjøre begge deler.

Det er heller ikke en overraskelse at de beste langholdsskytterene henger med med mindre trening, de har fordeler med kikkertsikter og tofot. Jeg er spent på om resultatet hadde vært det samme med store nok skivebakgrunner? Eller med mer eller mindre fart? - man kan jo studere detaljene i resultatene og se på slike ting - hvem vinner når det er fart, hvem vinner for ren presisjon, eller hvem vinner for lange hold og vind?

Vi diskuterete jo å score Minismåen på 100m likt som tønna på 500, at bare innertreffene teller som treff - vi ville fått ei anna resultatliste. Samme om vi hadde scoret hele tønna som treff? Eller med en større figur på Stangen, som hadde latt stangskytterene køle på i full fart. eller, eller, eller...

 

Egentlig, så var ikke dette så forbanna langt fra et DFS-feltstevne, og med unntak av C20 på 300m, så kunne vel alt vært innenfor Skyttervesnets regler for feltstevner - med unntak av de hvite bakplatene våre, som var alt for små. En av de tingene jeg håpte på, var at folk skulle få opp øynene for slik skyting, og gå på feltstevner til vinteren. Alle som var her i går er fullt i stand til å skyte liggende med reim, og det er minst like gøy.

 

 

Resultatlista

Resultater27april_zps4f72d8dd.jpg

Tor Arnfinn, Inge E, Hans Ivar og Magne skjøt med "DFS-mundur", Sauer, jakke, diopter. Resten diverse langholdsrifler. Det var en god del Sauere i diverse forkledninger, flest 200STR, men også noen 202er.

Endel TRGer var også tilstede, og jeg tror faktisk at alle TRG-folkene tapte poeng på ladefommel, minst to andre customrifler tapte også poeng på ladefommel. En av 202ene likte ikke helt 6BR eller hva det var, og kranglet litt.

 

Kaldskuddet var det ingen som traff på. Det hadde jeg heller ikke ventet. Den blinken er meget vanskelig å treffe (30x40cm, 980m) - det var lite plinging å høre selv om folk fikk skyte "fritt" på den etterhvert. Bortimot 10 mann lå og skjøt på den i en halvtimes tid og den ble truffet en 5-6ggr...

En ting den plata demonstrerer utrolig effektivt, er hvor mye viktigere spotteren er enn skytteren i slike situasjoner. Jeg tør vedde på at Vetle vil klare å spotte ungene mine inn på den plata ila. kort tid - men uten en god spotter er det ingen som treffer den - iallefall ikke jeg.

 

Igjen, takk for en fin dag

 

K

 

PS. Og Rakken, M. takker for ølet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes iallefall det var veldig gøy både å skyte og være med å hjelpe til!

Jeg synes selv også at det gikk arrangementsmessig over all forventning til tross for liten erfaring med å ha slike stevner fra tidligere. Men deltakere skal også ha kudos for å møte opp med godt humør og samarbeidsvilje, og jeg tror ikke det var en eneste skytter som dro derifra uten å ha hatt det gøy.

Det er vel også på sin plass (Det er sikkert gjort allerede) å takke Ivedal skytterlag for lån av bane.

At det var enkelte hold som var utfordrene er helt sikkert (Tenker spesielt på hold 7 her), men det skilte absolutt klinten fra hveten.

 

Den 980-plata var skikkelig lei å treffe ja.. Tror jeg hadde 3 treff på 25 skudd mot den, med god spotter bak.

 

Jeg har gjerne lyst til å være med på å arrangere / delta på lignende stevner i fremtiden, og håper ikke det blir altfor lenge til neste gang.

 

K, Øl'en som ble lagt igjen kan du regne som betaling for leie av rom :)

Link to comment
Share on other sites

Utrolig artig stevne! Jeg er litt smålei av "skjor på 35 meter" type jaktfelt for tiden. DFS feltstevner har det og blitt lite av de siste tiåret, men etter dette stevnet fikk jeg lyst til å starte opp igjen, må bare lære meg avstandsbedømmelse....

Dette opplegget var midt i blinken, gøyeste stevnet på mange år!

 

Jeg er spent på om resultatet hadde vært det samme med store nok skivebakgrunner

Blendinga på langholdene så helt forferdelig ut i diopteren, men vi traff jo greit sideveis både jeg og Tor Arnfinn, så jeg tror ikke dette hadde noe å si for sluttresultatet. Med unntak av kneholdet kanskje, det så jeg ikke i det hele tatt, sikta bare litt under den andre. Det var forsåvidt en artig øvelse i seg selv, skyte på noe man har blitt fortalt er der :lol:

 

Hvor mange skudd hadde folket ute på stangen? Jeg skjønte fort at det hadde blitt mye bom for min del med full peis, og skøyt bare 8 skudd. Jeg vet Tor Arnfinn hadde ute 11. ( han hadde planer om 16, men la bort det ene magasinet når han så blinken)

 

Og vi vil nok gjenta det når vi får summet oss, for litt styr var det å arrangere, det kan ikke legges skjul på.

Det er definitivt mest styr første gangen, etter det går det greiere, når alle vet hva som skal gjøres. Jeg håper dette blir et årlig stevne, jeg kan godt være med å rigge opp blinker osv til neste år.

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg må komme ferdig innskutt

He-he, jeg har igrunn aldri skjønt hva folk har rifler til, om de ikke skal være innskutt :wink: Dette er imidlertid feltstevners store svøpe, man må være innskutt, og det er mange ikke.

 

Blendinga på langholdene

Jeg lover bedre blending

 

Hvor mange skudd hadde folket ute på stangen?

Jeg skjøt 8, hadde rukket et til om jeg ikke hadde gitt opp når han begynte å rope stans. Målet var 11. Men jeg bestemte meg for å safe når jeg så blinken i siktet.

 

Tenker spesielt på hold 7

:mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette er første gang æ skriver her...så bær over med mæ.

 

Stevnet på Ivedal var veldig gøy, noe langt ( 2 hold øve maksavstand til DFS, C20 og Tønne), noe kort, noe kjapt og noe med god tid, GØY! Men som Inge skriver, noen av bakgrunnene va "litt små"...d gikk likevel d. Skulle jeg f.eks ha tatt ut avstanden på noen av figurene så ville det vært meget vanskelig...stor fordel med oppgitte avstander. Noe som kan legges til til neste gang, avstandsbedømmelse...uten laser...? Litt pirk he æ au på resultatlista, men det he ikkje noen ting og bety for hverken mæ ell andre.

Inge, hvis du trenger hjelp til avstandsbedømming og å komme i gang me det, så æ det bare og plinge på.

På stangen skaut æ for øvrig bare 10 skot...holdet va litt for vanskelig til at man kunne peise på med 16 som på eit standard stanghold (130-160m). Æ måtte som Inge skriver roe ned tempoet pga størrelsen på figuren/avstand, men va så...gøy va det.

 

Løypa var lik for alle og æ syns det va skikkelig gøy og ikkje minst utfordrende.

 

Hvis det er behov for hjelp til seinare arrangement så kan æ være med, moro å være med litt sammen med langholdsgutta og evt plukke opp noen triks.

 

Så bli d spennende å se kå deia ordane havne henne...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nå heller det er denne leiren som har noen triks å plukke opp av DFS-leiren.. :wink:

 

Nå noen dager etterpå sitter jeg igjen med en god følelse. En stor takk til alle som hjalp til på kort varsel, uten dere hadde det vært beint umulig. Meg og K tok nok på oss vel mye og fant ut et par dager før at, jo, vi trenger jo faktisk frivillige..

Men folk stilte opp på kort varsel. Spesielt stor takk til Rakken som kjørte ned en dag før og hjalp til med å rigge opp, anvising under stevnet og nedrigging. Og som kanskje ofret førerkortet for skyttersaken? :mrgreen:

 

Vi kan nok love nytt stevne i samme ånd neste år, og det skal iallefall ikke bli lettere.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Var dette gøy? Skal vi gjøre det igjen?

 

NM Langhold* har blitt en "tradisjon", og utvikler seg i sin retning. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=108220 Mer og mer populært, men samtidig mer ekstremt.

Imidlertid er skytterverden full av latsabber og særlig på sørlandet er vi spesielt late, vi er heimfødinger, og vi har det så greit at.

For mange (latsabber selvsagt) så er denne formen for skyting artig, det ER artig. - vi kan skyte felt i DFS, men av og til er det artig å se hva vi skyter på. Også som trening til Christian sitt stevne vil dette være interessant vil jeg tro.

 

Det kan tenkes mange formater, sist var vi på en skytebane - vi kan flytte det til ei løype i felten (ikke ei mil nei, men kanskje en km eller to?) Vi kan variere med gonger, med skytestillinger? kjent/ukjent hold, wtf?

Hva sier folket? Skal det være "DFS-skytbart", eller kikkert-must?, Skal vi gå eller sitte, går det an å skyte et hold stående - eller får folk krupp da?

 

Det som er gitt av innhold er omtrent:

- det skal være korte og lange hold

- korte og lange skytetider

- raske målvekslinger

- noen skudd skal skytes uten magen i bakken.

- det skal være små mål

 

Jeg har lyst til å kjøre et sånt stevne, i samme leia som sist, men ikke helt likens. Jeg skal nok få lurt med meg noen stakkarer til å arrangere også (V og F, dere får sette meg på "ignore :wink: ).

Tidspunkt, en gang etter jul, og før ChristianS sitt stevne, så folk kan bruke dette som trening om de vil.

 

K

 

* merk at jeg ikke bruker hermetegn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...