Jump to content

Sauer 200STR og bruk av reim.


Tika

Recommended Posts

Jeg er interessert i å høre folks erfaring med Sauer 200STR og bruk av reim.

Hvor fester dere reima?

Hvilken reim bruker dere?

 

Jeg har en standard DFS lærreim og ett par TIS reimer liggende.

Stokken har standard reimfest bak, og jeg kan feste i tofoten foran eller montere ett adapter.

Alternativet er å montere reimfester på siden av stokken, type flush swivel cups.

 

Dette kan ses på som forberedelse til NM Langhold :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke orginal remfestet som skal sitte på skinnen?

Eller kommer det i konflikt med 2-foten?

 

 

Ville montert den sånn at funkjsonen blir omtrent som orginalt dvs med orgianlt remfeste eller på 2-foten, og trent på vanlige dfs stilling.

Om du ikke bruker skytejakke kan det være lurt å få til en eller annen form for reimkrok på skulder/over arm så reimen ikke sklir ned og kommer på samme plass hver gang. Dra reimen ned så den stopper i kroken er beste måten å få det likt fra gang til gang. Test treffpunkt med reim iforhold til 2-fot. rekyl opptak og div kan fort føre til endringer på treffpunkt. Fokuser på nullpunkt, når du ligger riktig lukker øynene og puster noen ganger skal sikte ligge mest mulig mitt i blinken når du ser igjen.

 

Et tips kan være å trene sammen med noen som skyter dfs då kan du få tips og gode råd.

Har du diopter og det andre som skal til for å skyte dfs er det kjempe trening å delta på stevner/treninger.

Med 22lr sett får du veldig god trening siden det er mye lettere å se feilene man gjør.

 

Edit: Litt ned på denne siden er et lite utdrag fra John Olav Ågotnes sine rembruktips: http://marenheiskyting.blogspot.no/2010_07_01_archive.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en McMillan stokk.

Det følger med et Harris adapter som brukes til å feste tofoten.

Men har mulighet til å feste reima direkt i tofoten eller i ett ekstra adapter.

Lurte på om folk foretrakk å feste reima på siden av stokken eller under.

 

Det blir ikke brukt skytterjakke.

Tenker å bruke en modifisert TIS Quick Cuff reim.

Den festes rundt overarmen, og sklir ikke ned.

 

Må teste treffpunktforandring mot tofot ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer også litt på om jeg skal feste TIS quick cuff reima mi på siden av den nye krg stokken min. Den vil jo muligens være bedre å bære da, men jeg lurer på om skytestillingen og støtten vil bli veldig forskjellig. Reima vil jo da dra i siden av forskjeftet istedet for undersiden. Men kanskje det ikke betyr noe.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi to med samme problemstilling. :P

 

Jeg tenker slik at når reimfestet er under rifla vil trekkkraften forsøke å rotere skjeftet hvis man skyter med stram reim foran hånden.

Med DFS reima ungår man dette da man kan skyte med slakk reim foran hånden.

Reima blir da stram mellom overarm og hånd.

 

Det er vel ikke mulig med TIS reima?

Der vil man stramme mellom innfestingspunktet på reima og fremre reimfeste?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd DFS reim, men det du sier ang. TIS stemmer. Den er stram mellom overarm og fremre reimfeste.

 

Jeg synes TIS reima er genial da. Dersom jeg har justert den riktig er den utrolig stabil. Føles nesten som å skyte med tofot innenfor normale hold. Tror kanskje det går å feste det vanlige remfeste på siden av stokken min. Skal sjekke det i kveld. Får ikke testet å skyte, men jeg kan teste hvordan stillingen kjennes ut i forhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker standard lær-reim og bruker den som matchreim, ikke splittet reim.

Hvorfor? Jeg prøvde begge og foretrakk å bruke den som matchreim. Jeg skjøt mer presist med matchreim og synes jeg har mer kontroll på rifla.

 

Jeg har jo samme skjefte som deg Tika, og jeg har en slik under i skinna:

 

Håndstopp som tar hurtigfester for reim.

295_Reimfeste_h%C3%A5ndstopper_uten_reimb%C3%B8yle_thumb.JPG

 

http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... yle/200050" target="_blank

 

Så har jeg denne på reima:

34_Reimb%C3%B8yle_Sauer_thumb.JPG

 

http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... uer/200062" target="_blank

 

Da kan jeg ha reima festet rundt overarmen kontinuerlig og feste/fjerne reimen til/fra våpenet mye raskere enn å rote med Uncle Mikes reimfester osv.

 

Siden jeg skyter med reima som matchreim så må jeg ha reima festet til våpenet fremme for å kunne skyte.

For de som bruker reima som splittet reim (99% av alle andre?) er ikke dette et vesentlig poeng.

 

Når man får til reima er det stor stas å se hvor presist det er. Men det er langt fra alltid jeg får akkurat dèt til!

Uansett er det gøy å lære seg noe nytt, ta et steg utenfor tofot-komfortsonen og forhåpentligvis bli en bedre allround skytter.

Link to comment
Share on other sites

Med DFS reima ungår man dette da man kan skyte med slakk reim foran hånden.

 

Da mister du mye av fordelen med å bruke reim. Den skal være stram slik at du ikke trenger å holde tilbake overkroppen, men hvile skuldra mot kolben. Om man bruker jegerstropp som ikke er festet foran, kan man få noe av samme effekten ved å klemme hardt med venstrehånda, men det beste er å skyte med stram reim mot opphenget foran. Hvordan det blir om man har opphenget på siden vet jeg ikke, ser vel for meg at det er bedre enn slapp reim, men dårligere enn innfestning under.

For min del skyter jeg bedre med reim enn jeg gjør med tofot eller sandsekker. Jeg får mer jevnt rekylopptak fra gang til gang. Eneste minuset er at man kan få litt puls inn i våpenet uten skytejakka.

Link to comment
Share on other sites

Inge E, der satt du ord på noe jeg og synes er bedre med stram reim forran.

Med stram reim forran tvinges børsa tilbake i skuldra - jeg føler at meg og rifla blir som "en enhet" i større grad enn ellers.

Uansett er det så mange som skyter en milliard million ganger bedre enn meg med splittet reim at jeg skal ikke være bastant på noe.

Smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Sidemontert TIS reim (provisorisk):

 

8488995429_b88d5d5fa6_b.jpg

 

Dette har jeg tro på. Virker like stabilt som med reima festet under forskjeftet, og den kommer ikke i konflikt med handa, slik at den kan plasseres hvor man vil. Jeg kommer til å bestille QD feste for permanent sidemontering.

Link to comment
Share on other sites

Linken til Ågotnes sin forklaring var gull! :clap: Har savnet en god beskrivelse på hvordan DFS reima skal brukes. Har ikke fått noe god tak på det nei så dette må prøves. Tofot er vel og bra men skyting med reim er flaut å ikke kunne brukbart!

Jeg har flush cup montert på siden på GRS stokken min men synes at ved stram reim så blir det ikke noe bra. Føler at jeg vrir børsa for mye uten at jeg ligger tight. Har lyst til å monterte en lenger pica skinne til tofoten slik at jeg får et feste for GT cup bak tofoten. Med trening vil jeg da ha en god backup plan dersom tofoten blir hjemme eller tar kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...