Jump to content

Ekstra løp


freezingduck

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg kan få tak i et ekstra køp til Glock 17?

Tenkte jeg skulle skyte bly på praktisk trening, trenger da et løp med vanlig rifling.

Vet at PVAS.no har for salg, men det virket som det var lang leveringstid.

Midway.no selger, men stoler ikke på systemet deres.

 

Har litt hastverk, skulle helst hatt det om 2 uker.

Link to comment
Share on other sites

Enklere å ha ett ekstra løp vil jeg tro?

 

Hadde i hvertfall vært min løsning (og begrunnelse ovenfor våpenkontoret).

 

T.d. Våpendel - Løp - kaliber.

(+ under annet).

Bruksområde NFPS Production (eller det programm våpenet løpet skal brukes i er registrert til). Ekstra løp til min Glock 17, for bruk med blykuler. Dette da originalt løp er optimaliser for mantlede kuler.

 

 

Mer skal det ikke til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enklere å ha ett ekstra løp vil jeg tro?

 

Hadde i hvertfall vært min løsning (og begrunnelse ovenfor våpenkontoret).

 

T.d. Våpendel - Løp - kaliber.

(+ under annet).

Bruksområde NFPS Production (eller det programm våpenet løpet skal brukes i er registrert til). Ekstra løp til min Glock 17, for bruk med blykuler. Dette da originalt løp er optimaliser for mantlede kuler.

 

 

Mer skal det ikke til. :wink:

prøve meg på den på mitt kontor = avslag. hva slags ammo jeg brukte brydde ikke de seg om. ( argumentert med litt rundskriv nå så venter i spenning hva de sier. det skal ikke være noe problem å få reserve del)

Link to comment
Share on other sites

hva er spesielt med løpet du har nå kontra et "vanlig rifla" løp, mtp å skyte blyammo?

 

Standardpiper i Glock er likt som på MG42, IMI Desert Eagle og en del andre våpen; de har ikke vanlig rifling med bommer. Istedet er løpet polygonalt innvendig. Så vidt jeg vet så er problemet at blykulene blir ustabile og "slenges" rundt?

 

Polygonal_vs_normal_rifling.gif

Standardrifling venstre, poly høyre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid mange 9mm pistoler og skutt blykuler i alle sammen.Den beste presisjonen med blykuler har jeg fått i de med polygonrifla løp,likedan løp som i Glock.Den jeg har nå er en Tanfoglio limeted HC med pølygon rifla løp.Da jeg hadde glock 17l brukte jeg Lymans 120gr blykule med 2 fettriller.Denne har nr 356242.Denne kula gikk like godt som forsvarets FFV mantla ammo.Tror ikke du trenger nytt løp får å få presisjon med blykuler i 9mm.Blykuler i 9mm kan være vanskelig å få til å gå godt.

Link to comment
Share on other sites

skyter også både bly og mantlet i g17. 124grain mantel og 125grain Lee med en smørerille( sizet i .356) har jeg ladet slik at de går hull i hull. ingenting å si på presisjonen. jeg var en av de som trodde man ikke kunne skyte bly i glocken men der tok jeg feil.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det vel ikke vært presisjonen som har vært problemet med blykuler i Glocken, men at "riflingen" skaver av blyet og det bygger seg opp med ett mye større trykk som resultat. Altså farlig... Finnes dokumentasjon på løpsspreng av Glock'er som skyter bly i standarløp.

Så skyter man med bly, ville jeg nok vært nøye med løpspussen. Ihvertfall før jeg lastet opp med mantla etterpå... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

 

Standardpiper i Glock er likt som på MG42, IMI Desert Eagle og en del andre våpen; de har ikke vanlig rifling med bommer. Istedet er løpet polygonalt innvendig. Så vidt jeg vet så er problemet at blykulene blir ustabile og "slenges" rundt?

 

Sånn å forstå, lært noe nytt idag også, tilogmed på en Søndag. :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå har det vel ikke vært presisjonen som har vært problemet med blykuler i Glocken, men at "riflingen" skaver av blyet og det bygger seg opp med ett mye større trykk som resultat. Altså farlig... Finnes dokumentasjon på løpsspreng av Glock'er som skyter bly i standarløp.

Så skyter man med bly, ville jeg nok vært nøye med løpspussen. Ihvertfall før jeg lastet opp med mantla etterpå... :winke1:

 

Det fine med polygonløp er at de er svært glatte og min erfaring med dem er at de blyer mindre enn vanlige løp med bommer og at jeg kan øke ladningen noe mere i polygonløp før blying oppstår.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet så er problemet at blykulene blir ustabile og "slenges" rundt?

 

Bare tull.

Med blykuler som har riktig diameter og hardhet så går de like godt som noe annet. Har skutt tusenvis av forskjellige hjemmestøpte blykuler i Glock og de har gitt fra god til meget god presisjon.

Igjen, hemmeligheten ligger i diameter og hardhet, samt å finne en kule som pipa liker, akkurat som med mantlede prosjektiler.

 

Har heller ikke sett oppbygging av bly i pipa, pipa i Glock'en er vel den som har blyet minst av de håndvåpene jeg har eid. Og alle har skutt blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Det fine med polygonløp er at de er svært glatte og min erfaring med dem er at de blyer mindre enn vanlige løp med bommer og at jeg kan øke ladningen noe mere i polygonløp før blying oppstår.

 

 

Det er jeg selvfølgelig enig i, men det jeg tror er problemet (antagelig litt på tynn is her) er det at Glock-løpet er rimelig romslig i kammeret og entringen av prosjektilet skaver av og tetter bedre og bedre rund kule med økt kammertrykk som resultat.

De Glockene som ligger på nett, har gått i overgangen kammeret/løpet.

Vi som sysler litt med hjemmeladning, vet jo at kammertrykket kan øke ganske så betraktelig om kulen har feil settedybde og omslutter vangen ved avfyring...

En av fordelene med polygonløp, er lite eller ingen gasslekasje som også gir ett godt trykk...

Nå skal det sies at Glock-fabrikken har advart om å ikke bruke bly i standarløp, ikke kommet med noen spesifikk grunn.

Regner med at når en en fabrikk går ut med en sånn advarsel, er det ikke pga presisjon...

 

(klippe/lime og kommafeil-redigering...)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett noen form for skaving av kuler i 9mm. Det er vel stort sett i 40 S&W det påstås at dette har skjedd?

 

Jeg tror at mange av pipene som har sprekt skyldes mannen bak ladepressa :wink: Enten i form av dobbeltladninger, eller at kula har blitt satt dypere i hylsa under mating (slapt kulehold) eller pga squib loads der en kule har sittet i pipa under neste avfyring.

 

Det kan være vondt å innrømme slike ting, eller man vet heller ikke at det har skjedd og er grunnen til at det sier "kabaaaam"

Link to comment
Share on other sites

Enklere å ha ett ekstra løp vil jeg tro?

 

Hadde i hvertfall vært min løsning (og begrunnelse ovenfor våpenkontoret).

 

T.d. Våpendel - Løp - kaliber.

(+ under annet).

Bruksområde NFPS Production (eller det programm våpenet løpet skal brukes i er registrert til). Ekstra løp til min Glock 17, for bruk med blykuler. Dette da originalt løp er optimaliser for mantlede kuler.

 

 

Mer skal det ikke til. :wink:

prøve meg på den på mitt kontor = avslag. hva slags ammo jeg brukte brydde ikke de seg om. ( argumentert med litt rundskriv nå så venter i spenning hva de sier. det skal ikke være noe problem å få reserve del)

Hva er problemet? Klag og se hva pod sier, man skal aldri la det lokale kontoret få begrense en om man ikke finner hold i lovverket for dette. Våpendeler er da ikke spesielt behovsprøvd? Dette er identisk med når en kjøper en ekstra pipe til sin jaktrifle, det gir ikke flere hele våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Låner denne litt, jeg.

 

Godt å høre at erfaringene er delte.

 

Vurderer også å kjøpe ekstra løp for bruk av bly, da kulene mine etterhvert har begynt å gå på tvers gjennom skiva, om skiva de treffer i det hele tatt er min.. :? Har tatt lærdom av dårlig/feil pussing og viktigheten av å velge blyammo med omhu.

 

I den anledning: Noen med tips til bra, billig, men først og fremst funksjonell kjøpeammo i 9mm bly for Glock/polygonløp? Spesifikke merker/typer? Ville coatede kuler funket bedre? Er student, så unngår helst hjemmelading pga investerings- og plassmessige begrensninger.

 

Alternativt; ville ikke all verdens problemer løst seg med et matchløp? (dog, ikke sitér meg på det)

Link to comment
Share on other sites

Men hva er CRN? Helmantla eller bare kopperbelagt?

 

Får ikke brukt helmantla da vi skyter mest innendørs. Og er visst ikke lov med kopperbelagt heller, av en eller annen innfløkt grunn, men hvis de funker bedre tar jeg heller en krangel om reglene før jeg kjøper nytt løp til flere tusen.. :roll: (Finnes det forøvrig noen fornuftig grunn til å forby coated/belagt ammo?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...