Jump to content

Hvordan bruke DFS reima riktig?


smaug

Recommended Posts

Hei,

 

Fulgte med en DFS reim med to låseklemmer med børsa når jeg kjøpte den for en tid tilbake. Dette er av den gamle sorten i lær. Ser for meg at på en orginal sauer stokk så fungerer den bedre da man kan få framre reimfeste akkurat der du vil ha den men på GRS stokken synes jeg ikke dette fungerer noe bra. Jeg har i tillegg vært så lur/dum at jeg har montert GT flush cups på siden av stokken også framme. Kjenner at jeg angrer litt på dette nå da det er knotete å få noe god hjelp fra en stram reim til framstokken når festet er på siden.

Er også jævla dårlig til å bruke skytereim føler jeg og må trene mye mer på det men er litt usikker på hvilken metode jeg skal gå inn for å trene på i liggende stilling.

-Stram reim rundt biceps som bare låser albuevinkel

-Stram reim rundt biceps som låser albuevinkel og stram reim framover rett til feste eller

-Som ovenfor men la reima går rundt underarm og via åpen hånd fram til feste framme.

-Evt andre måter å gjøre dette på

 

Litt av grunnen til at jeg lurer på dette nå er fordi jeg leste tråden som Jonnyvang startet om realistisk presisjon på 100m og en link som var postet i den tråden om bruk av tofot og "mg-stilling".

http://www.ballisticstudies.com/Resourc ... orend.html

 

Jeg kjente meg igjen i den artikkelen og da spesielt når jeg har på 308w løper som er kort og lett. Tofot og mg-stilling føles ikke stabil når skuddet går. Konklusjonen min er at jeg MÅ bli flinkere til å bruke reim, saken er at jeg får ikke noe god effekt av å bruke DFS reima føler jeg. Føles stiv og litt knotete. Bruker jeg den helt feil eller er den bare å pælme i søppla og kjøpe noe annet som gjør jobben mye bedre sammen med tofot og en "ikke-200STR" stokk?

Link to comment
Share on other sites

Reima bør være stram foran også.(mellom venstre hånd og reimfeste)På denne måten er reima med å ta opp litt av rekylen,som igjen fører til at våpenet flytter seg mindre under raske serier(omgang)Har forstått det slik at trådstarter ikke skal skyte DFS,men dog.

Å ha ei slik reim festet på siden av skjeftet innbiller jeg meg blir knotete,dessuten er man nødt til å ha en slags krok å feste reima i på overarmen,slik det er på skytterjakkene.Uten denne vil reima skli nedover armen under serien og da blir det bare tull.

Link to comment
Share on other sites

Reima bør være stram foran også.(mellom venstre hånd og reimfeste). På denne måten er reima med å ta opp litt av rekylen
Dette burde du prøvd ut i praksis, før du trykket "enter"! :mrgreen:

 

Hvis reima er stram bakover, fra venstre arm til kolben, vil noe av rekylen forplante seg til venstre overarm, når bakre reimfeste går bakover. Om det er noen god idé eller ikke, vet ikke jeg (vel, det høres tvilsomt ut, presisjonsmessig).

 

Hvis reima er stram fra venstre hånd (skytterhansken) og til fremre reimfeste, vil rekylen gjøre at fremre reimfeste går bakover, og denne delen av reima blir slakk. Den tar altså ikke opp noe av rekylen.

 

Hvis man bruker stram reim framover, vil man få et press bakover i våpnet, og kolbekappa blir presset mot skulderen. Dette medfører at våpnet ligger på plass, sjøl om en slipper taket med høyre hånd. Noen av oss bruker reima slik under Stang-skyting. Hvorvidt det er noen fordel/ulempe presisjonsmessig, og om det har noen betydning for rekylopptaket at man allerede har et visst press på skuldra, aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du bare skal ligge på banen å bruke denne reima er det egentlig ingen stort poeng å feste den i noen ender. bruk reima til å holde vinkelen på armen og du er egentlig godt hjulpet. Det vil bli samme effekt som om den er slakk forran og bak, men dersom du vil bruke den fast på børsa bør du ha den slakk forran og bak da eg ser det vil vil bli et problem da reimfastet ditt er på siden?

Link to comment
Share on other sites

Dette burde du prøvd ut i praksis, før du trykket "enter"! :mrgreen:

 

tja,Jeg har brukt reima slik i 25 år.Jeg skyter 60-70 stevner hvert år i klasse 5.så ja,det er prøvd ut i praksis. :mrgreen:

 

Kanskje litt villedende å si at den tar vekk rekylen,men når reima er passe stram foran hjelper den til å presse/holde våpenet i skulderen,som kan være en fordel under rask skyting.Når våpnet sitter godt i skuldra flytter det seg mindre av rekylen.Altså hjelper til.

 

Reima skal selfølgelig ikke være så stram at du må tvinge børsa på plass i skuldra,men slik at det føles behagelig.Dersom reima blir for slakk vil den jo ikke kunne hjelpe til å holde en stabil stilling.Da blir det typisk 2-3 skudd å du må bygge opp stillingen på nytt.

 

Så herr jegermester,håper dette var litt bedre forklart :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Som du ser av mitt innlegg - dette er vi helt enige om! (Men jeg bruker reima slakk både framme og bak under vanlig baneskyting).

 

Og når jeg tenker etter - man får kanskje jevnere rekylopptak, når man har et visst press mot skuldra i utgangspunktet. (men med 6,5 kg våpenvekt, og 7 g kuler i ruslefart, er kanskje ikke rekylopptaket SÅ viktig - ?).

Link to comment
Share on other sites

-Stram reim rundt biceps som bare låser albuevinkel

-Stram reim rundt biceps som låser albuevinkel og stram reim framover rett til feste eller

-Som ovenfor men la reima går rundt underarm og via åpen hånd fram til feste framme.

-Evt andre måter å gjøre dette på

 

Jeg kjente meg igjen i den artikkelen og da spesielt når jeg har på 308w løper som er kort og lett. Tofot og mg-stilling føles ikke stabil når skuddet går. Konklusjonen min er at jeg MÅ bli flinkere til å bruke reim, saken er at jeg får ikke noe god effekt av å bruke DFS reima føler jeg. Føles stiv og litt knotete. Bruker jeg den helt feil eller er den bare å pælme i søppla og kjøpe noe annet som gjør jobben mye bedre sammen med tofot og en "ikke-200STR" stokk?

 

Det første som ramler meg inn er at reima ikke skal stramme rundt biceps, for da får du puls på den. Enten må du ha reima over, og da er det nyttig med en krok på jakken slik jonasten skriver, eller så må du legge reima under biceps men over albueleddet.

 

Stram reim til reimfeste er en smakssak, spør du meg. Jeg bruker det når jeg skyter med Sauer men ikke med jaktrifler. (Og før du spør, ja, jeg er så ødelagt av DFS-skyting at jeg har match-reimer på jaktriflene også. Det funker bra på poster der det er naturlig å skyte sittende, men da må reima nederst på overarmen fordi jeg ikke har krok på jaktklærne.)

 

Jeg vil tro at du får mer puls av å vikle reima rundt underarmen. Om du ikke bruker jakke med krok (og hvem gjør vel det utenom DFS) så forsøk å feste reima under biceps med en passe stram klemme og la den gå rett opp til hånden som stopper mot den andre klemmen. Tre fire fingre igjennom mot høyre, ikke tre tommelen ut mot venstre. Det kan hjelpe å bruke en hanske på venstrehånden for å slippe 'knip' fra reimklemma. Slapp av i venstrearmen og få rifla opp i anlegg, juster fremre reimklemme til vinkelen i albuleddet er riktig. Du trenger ikke å holde rundt forskjeftet, bare la vekten hvile på reima.

 

Om reima er for stiv kan du smøre den med colan-olje eller lignende, men det er egentlig bare en fordel om den er litt stiv, så lenge du får strammet den om overarmen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene så langt. Mente over biceps dvs i armhulen. Når jeg fikk børsa med reim var den satt sammen gærnt i mitt lille hode så jeg arrangerte klemmene på en annen og for meg logisk måte slik at jeg fikk denne rekkefølgen:

Lærring - spenne - lærring - spenne.

Før var det spenne - lærring -lærring - spenne tror jeg.

Rart det ikke finnes mer info om hvordan denne reimen skal brukes og se ut på DFS sidene.

Link to comment
Share on other sites

Har du reima over biceps må du sørge for at den ikke 'siger,' da flytter treffpunktet ditt seg. Du kan bruke en krok på jakken for å holde den på plass (dette er min foretrukne løsning på banen) eller flytte reima under biceps. Om du eksperimenterer litt finner du sannsynligvis en god løsning.

 

Hvordan du ordner ringer og spenner er litt opp til hva som funker for deg. Jeg liker ikke å ha en lærring innerst mot overarmen fordi jeg synes det blir vanskeligere å få spennen ordentlig stram.

 

Det er en god idé å ha minst én lærring mellom klemmene. Du kan både bruke den for å ta bittet ut av klemma om du ikke bruker hanske eller til å slippe å flytte klemmene om du vil ha forskjellig vinkel i albuen i liggende og sittende/knestående.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...