Jump to content

Viltkamera


Pasta

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei.

Jeg tok inn viltkameraet for første gang sist helg - da hadde det hengt ute nesten to måneder, så litt spent var man jo. 375 bilder hadde det tatt!! det er omtrent 300 mer enn jeg hadde håpet på, selv om vi flere ganger har sett elg, hjort, reinsdyr og rådyr i området.. Etter å ha lastet det inn på PC'n blir det debatt om hvilket dyr som er på ett av bildene - Jeg mener det er en hjort, mens svigerfar satser på rein.

 

Hva mener dere her; hjort eller rein?

normal_HUNT0057.JPG

 

Rein

normal_Kopi_av_HUNT0148.JPG

 

 

Hvor fort vokser geviret på hjort? Det var ofte to bukker innom for å bli fotografert, men det er stor forskjell på de første og de siste bildene - er det de samme eller noen andre?

 

Bilde tatt 01.07.12

normal_Kopi_av_HUNT0137.JPG

 

Bilde tatt 29.7.12

normal_Kopi_av_HUNT0315.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått meg ett nytt kamera, men er litt i tvil om dette er en modell som floppet helt for litt siden.

Kamera er fra Bushnell. Bushnell trophy cam, heter det vel. Og etter å ha lest litt rundt omkring så ser jeg at det er/ har vært en del problemer med tomme bilder. Men den modellen jeg har fått er av den nye typen, som filmer i bl.a 720x480, dette er ikke på eldre modeller.

Er det noen som vet om det er samme problemene med disse? Har hengt ut kamera, men ikke fått sett på resultatene enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Telenor fri familie på firmatelefon

 

Snakka med telenor bedrift i dag om muligheten til å koble kontantkortet eg har i viltkamera opp mot firmatelefonen , som også er telenor . Snakka først med telenor bedrift , dem så det var mulig,og at det var gjort eit unntak for dem med firmatelefon.

Men eg måtte ta det med telenor privat for å sette det opp.

Hos telenor privat fikk eg beskjed om at det ikke var mulig siden eg hadde firmatelefon og ikke var eiger. (telefonen er registrert på meg)

Mener eg har hørt om andre som har firmatelefon med telenor frifamilie ?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Til dere som har god oversikt over kameraene på markedet: jeg skal kjøpe kamera og har 'kravspeccen' klar. Håper det gjør det lett å. Se hvilket kamera jeg bør velge.

 

Skal primært brukes til å overvåke og gjøre meg kjent i jaktterreng, rådyr og hjort.

Mulighet til å sende bilder på MMS/Mail (hva er fordeler/ulemper m MMS kontra email?)

Må ta bilder i dårlig lys

Ikke lett synlig blits (regner med det gjør det mer utsatt for tyveri i områder der det ferdes folk?)

Værbestandig

Kunne bruke tvilingkort Telenor (evt fri familie? Har bedriftsabb)

 

Er det enkelt å anefale et konkret kamera for denne bruken?

 

Mvh Christian M

Link to comment
Share on other sites

Mulighet til å sende bilder på MMS/Mail (hva er fordeler/ulemper m MMS kontra email?)

 

Det er vel ikke der forskjellen ligger, men om bildene sendes via gsm-nettet som mms (til mobil eller mail), eller om bildene sendes via gprs-nettverket som data til mail. Førstnevnte vil ha en kostnad pr mms, sistnevnte en datakostnad. Som regel, hvis en ikke har "fri familie" eller lignende opplegg på abonnementet, vil det være mye rimeligere å sende bildene som mail via gprs.

Link to comment
Share on other sites

th_MDGC0006.jpg

th_MDGC0325.jpg

Var og såg om viltkameraene i går , etter nesten 2 måneder ute .

blir mye elgbilder når eg har det mot saltsteinen , og igjen litt lite bilder vist det ikke er ved en saltstein .

Kansje bedre å henge det litt bort fra saltsteinen ,så eg slipper alle bildene der elgen har stått og kosa seg i 1 time .

Link to comment
Share on other sites

Hei

har nå kjøpt kamera, det ble et SG-550 m mms. I oppsettfila er det noe som ikke er beskrevet i manualen:

 

[GPRS Setting]

Server=smtp.online.no

Port=25

APN=telenor

Account=

Password=

Email user=

Email password=

 

Hva er forskjellen på Account og Email user, og hvorfor er det TO passord? Kan noe forklare dette med et eksempel?

 

mvh

Chr M

Link to comment
Share on other sites

 

Hva er forskjellen på Account og Email user, og hvorfor er det TO passord? Kan noe forklare dette med et eksempel?

 

 

ABC Fritid har agenturet på disse kameraene, og har norsk manual på sine nettsider:

http://www.abcfritid.no/produkt/sg550-8m-viltkamera

 

Der finner du oppsett for alle de vanligste mobiloperatørene.

 

Kort sagt: account og password er brukernavn og passord til nettverket til leverandøren, email user og email password er din mailadresse og passordet til din mailkonto.

Link to comment
Share on other sites

 

ABC Fritid har agenturet på disse kameraene, og har norsk manual på sine nettsider:

http://www.abcfritid.no/produkt/sg550-8m-viltkamera

 

Der finner du oppsett for alle de vanligste mobiloperatørene.

 

Kort sagt: account og password er brukernavn og passord til nettverket til leverandøren, email user og email password er din mailadresse og passordet til din mailkonto.

 

Ja, men hva er brukernavn og passord til Telenor da? Har aldri hørt om noe slik...jeg har både handlet fra ABCFritid og lest manualen, blir ikke klokere.

 

Mvh Chr

Link to comment
Share on other sites

Som mange andre har jeg tenkt å kjøpe meg nytt viltkamera. Jeg har snuset litt selv men det hadde vært fint om noen ville anbefale eller gi dårlig omtale om noen kamraer. Kameraet trenger ikke å være MMS, jeg har opplevd at de har dårligere bildekvalitet, og jeg er litt opptatt av kvaliteten på bildene/video. Jeg vil ligge i prisklassen mellom 1000-3000 helst, har ikke så mye å si om kameraet blir handlet i Norge eller Utlandet. Men vil helst handle fra en seriøs forhandler/selger.

De viltkameraene jeg har kikket mest på er:

Reconyx 500

Spypoint Tiny D

Wingcam

Acorn 6210

Tusen takk for tilbakemeldinger :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har nettopp kjøpt meg viltkamera nr 3. Har et scoutguard 560 P fra før, og er fornøyd med det. Har også et bushnell bone collector kamera som tar bilder i hytt og gevær, både når det er dyr der og ikke.. Etter hva jeg har lest og forhørt meg om er dette et kamera som gir mye for pengene, og jeg har bestemt meg for å prøve det ut. 8 mpx bilder også! : ) Kom godt ut i jakt & fiskes viltkamera test i år.

 

http://www.jaktogfiske.net/id/2601.0

 

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=33457772" target="_blank" target="_blank

 

Lykke til med anskaffelse av viltkamera!

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten oppsummering fra sommerens saltsteinsesong med ett Dovrefjell 2MP viltkamera. God trafikk med hjort og elg hele sesongen. Jeg satte inn 4 nye helt standard AA VARTA-batteri i kameraet i slutten av mars, og etter det har kameraet til nå- på dette ene settet med batterier- tatt 5520 stk 2MP bilder, en god andel av de med bruk av IR-blitz. Dessuten hadde jeg det ei kort periode innstilt på å ta filmsnutter, så 157 stk mer batterikrevende AVI-snutter har det også tatt på dette settet med batterier. Fortsatt ingen varsel om lav batterikapasitet, og kameraet fungerer og tar bilder akkurat som det skal. Det synes jeg er rimelig bra!

 

Også meget godt fornøyd med kameraet på andre måter- fine og skarpe bilder, med riktig lyshet- og gode farger. Ingen bilder uten dyr på ved saltsteinen, men vet det har misset noen få dyr, som ble fanget opp av ett kamera som hang nærmere saltsteinen, og fra en annen vinkel. Noen smakebiter fra dette kameraet ved saltsteinen ligger i tidligere poster i denne tråden.

 

Fra reveåta vinterstid merkes lavere temperaturer godt på batterilevetida, som blir betraktelig kortere.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Eg vurderar å kjøpe meg eit par viltkamera, men er usikker på kva som passar best til overvåkning av reveåte og slikkestein for hjort og rådyr.

Sett pris på innspel og eigene erfaringa med div. viltkamera

 

He vurdert wingcam etter at det fekk eit bra resultat i Jakt.

Nåkken som he prøvd Dovrefjell 5mp som Magasinet selg for 999,-?? Er det kameraet berre drit sidan d ligg 800-1500.- under dei fleste andre type kamera?

Link to comment
Share on other sites

normal_redigert_hjortebilde.jpg

 

Kjøpte kameraet "Moultrie i40xt" fra Winge Våpen for noen år siden (kostet ca 1200). Blir litt i treigeste laget der dyra passerer raskt, men på saltsteiner og i "badegroper" gir det skarpe og fine bilder med tanke på prisen synes jeg. Opplever sjelden bilder av busker og trær som svaier i vinden, så er ikke så mye negativt å si om kameraet. (Det eneste kan være at noen av dyra reagerer på den lille"klikkelyden" når kameraet tar bilder)

 

Ellers er det mange fine bilder fra diverse kameraer lenger bak i tråden, så det er mye bra på markedet i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd mange viltkameraer ! Men de beste jeg har prøvd til en normal pris er Bushnell Bone Collector.

 

FÅ dem hjem fra Usa via Ebay. Da får du dem hjem i posten for ca 1100-1200 kr.

 

Bare kjøp den første modellen til dem er mitt tips. 119446C Bushnell 8 MP Bone Collector

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Eg vurderar å kjøpe meg eit par viltkamera, men er usikker på kva som passar best til overvåkning av reveåte og slikkestein for hjort og rådyr.

Sett pris på innspel og eigene erfaringa med div. viltkamera

 

He vurdert wingcam etter at det fekk eit bra resultat i Jakt.

Nåkken som he prøvd Dovrefjell 5mp som Magasinet selg for 999,-?? Er det kameraet berre drit sidan d ligg 800-1500.- under dei fleste andre type kamera?

 

Kjøp Wingcam!!!! Har Cuddeback,Moultrie og Reconyx frå før.....det er ingen av dei nemde kamera som leverer betre dag og nattbilder.

Wingcam er noko treigare enn Cuddeback og Rec.

Kjøper du med kabel og blybatteri trenger du ikkje tenkje på å lade opp batteriet på iallefall 1 år...

Link to comment
Share on other sites

He notert mj at Wingcam e ein gjenganger som mange anbefala..

Ang billikameraet ifrå Dovrefjell, nokon som har erfaring med det?

 

For mej e ikkje kvaliteten på bilda so nøye (til ein viss grad) Vil heller ha eit kamera som registrera og tek bilde av stort og smått som kjem forbi enn eit som he maks oppløysing :)

Link to comment
Share on other sites

Har Dovrefjell basic, og så langt fornøyd med reg og billed kvalitet. Får se etter flere døgn i vær og vind, men som sagt gjør det nytta enn då lenge.

Bildekvalitet er helt greit, naturlig nok finest bilder på dagen. Men klarer fint å se hva det er på natta og!

Link to comment
Share on other sites

@MartinH: Har du lest gjennom denne tråden, og søkt litt? Jeg har i alle fall skrevet litt om mine erfaringer med Dovrefjell basic 2MP kamera (har to stk). Samt lagt ut mange bilder tatt med dette kameraet. Jeg har også Scoutguard 550 og Moultrie kamera, men synes disse små Dovrefjell kameraene gjør en utmerket jobb. Kvaliteten på nattbilden er vel der det kommer litt til kort i forhold til andre kamera. Men start på side 22 i denne tråden, så finner du i alle fall litt. Jeg skrev også litt om batteriforbruk osv i en post rett her oppe.

 

Jeg har hatt mine ute i ett år nå, uten noen feil. Jeg bygger ett lite tak til mine viltkamera, av tomme plastkanner. Enkelt, lett og funksjonabelt. Det er også beskrevet tidligere i tråden her. Tror det er lurt uansett hvilket viltkamera du kjøper- et lite tak forhindrer dugging osv i stor grad.

Link to comment
Share on other sites

Har samme kamera og beskyttelse tak som Rapp viser over her .

Men bildene som eg får er veldig uklare , så eg tror det må være dugg på linsa ?

Kamera har stått ute hele høsten og det har vært mye regn .

Noen som har hatt samme problem og funnet på en løsning ?

Lurer på om det er pga regn direkte på kamera, eller om det er så fuktig i lufta ? Vist det er fuktig i lufta vil det vel dugge uannsett hvor stort tak som er over ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

@vegardap: Jeg bruker ett 6V blybatteri på 4 Ah fra Clas Ohlson- artikkelnr 36-3019 i nettbutikken deres. Batterilevetid kommer mest an på bruken- setter du kameraet til å filme mange og lange videosnutter gjennom vinternatta ved f.eks en rundball med mye hjorteviltbesøk, så vil batteriet relativt fort tappes. Film med IR-blitz tar mye strøm! Med kameraet plassert f.eks ved ei reveåte, med ca 20 raske besøk av rev pr uke, og litt kråkefugl på dagtid- og satt opp til å ta bilder, ikke film- så vil batteriet vare leeenge. Dette blybatteriet vil holde godt og vel dobbelt så lenge som ett sett med friske AA-batterier av god kvalitet.

 

Ved reveåte har jeg viltkamera gjerne 6-10 meter unna, reven er ofte litt skeptisk til disse viltkameraene ved åta er min erfaring- så aller helst dropper jeg viltkamera ved reveåta utover vinteren, og bruker bare revevarsler der. Til hjortevilt har jeg gjerne 8-10 meter avstand til der jeg venter dyrene vil bli fotografert. Til mindre dyr som hare og mår plasserer jeg kameraet lavt på treleggen og mye nærmere evt mat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...