Jump to content

Mauser M98 9,3x62 Prosjekt


Aannerud

Recommended Posts

Da begynner rifla og ta form. Har dreid, kappet og gjenget løpet(55cm), oljet og spikka litt på stokken og satt på kikkertmontasje(Leopold ring montasje).

 

img0599g.jpg

 

 

Lyddemperen er 26 cm lang og stikker 13 cm foran munning, Ø55 og veier ca 570 gram. Tanken var å gå opp i diameter for og få den så kort som mulig da dette skal være hundefører rifle, men det straffet seg litt ift. vekt. Dempinga og rekylen var helt suveren, å når det i tillegg sitter stålkappe på stokken lover dette bra! (skutt 1 skudd bare, så får bekrefte dette når jeg har skutt litt mer)

 

Løpet skal bruneres, lyddemperen elokseres, ny kolbekappe og skinnløfter når jeg får kikker(Har bestemt meg for en Swarovski z6i 1-6x24, må bare få kapital først)

 

Har også kjøpt en del lade komponenter så om noen har innspill til ladninger, krutt osv. er jeg takknemlig!

- 105 Norma hylser som er skutt 2 ganger

- 50 stk Barnes TSX 250 grains

- 100 stk Norma helmantel 232 grains

-30 stk Partizan blyspiss 286 grains

 

Mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har fikkla litt mer med mauseren nå, skutt 1 skudd til(Hadde bare 5 skudd så prøver og bruke de fornuftig til jeg få ladeutstyre) denne gangen hadde jeg litt mer fokus på dempe effekten enn sist da jeg var mest fokusert på om alt fungerte. Rekylen syns jeg var litt mildere enn på en 6,5x55 uten lyddemper, kjempe fornøyd med det! Og lyden var langt under smeregrensa, ikkeno problem og skyte uten hørselsvern. Som jeg skrev i første innlegg vart demperen litt tung, 570 gram. Vekten er forsåvidt ikke noe problem så lenge balansen er god, og den ser ut til og ligge rett forran fremmre kikkert montasje. Dette er vel ganske riktig? Hele riggen veier nå ca 4,8 kg, hva tenker kammer folket om det? Er dette en grei vekt på en 9,3(hundefører rifle)? Ikke så mye å få gjort med det nå uansett men gøy å høre hva andre rifler av samma kaliber ligger på.. Har båret en 6,5 rifle på 5 kg med orginal Mauser M98 reim i 14 dager på elgjakt så er egentlig ikke så bekymra for att det blir noe problem.

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Nei sammenlignet Hausken sin med bakkammer, 30 cm lang og 50 dia veier 512 gram så syns vi har gjort en god jobb der! Sku det bli for gæli får vi prøve og lage en ny demper med 50 dia.. Hadde en ide om ei litt hundefører rifle så ble litt strek i regninga der.. Er vel mest og hente i ny stokk tenker jeg. Det kan det jo bli en dag.. Har vurder reim jeg kan splitte å bruke som sekkløsning.

 

Dempe effekten er jo bare synsebassert, men synsinga til brukeren som betyr noe;) Hadde vært gøy og gjort ordentlige målinger på demperene vi har laget!

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ja har tenkt på det, men blir 1-2 år til jeg får meg hund så får se hvordan det fungerer sånn det er nå.. Har en Far som er børsemaker av den gammle skolen og syns det å kappe løpe så kort er ren idioti.. Å han lar seg ikke overtale!!;)

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Takk! Gøy å høre de er til glede for andre, hele poenget med og dele det:)

 

Innmaten er i herdet aluminium AA7090 T76, en legering med meget høy fasthet! Ytterrøret er i aluminium AA6082 T6.. AA7090 har jeg fått takk i på Raufoss Fabrikken, men den er dessverre ikke i butikkhyllene. Den første demperen vi laget har jeg skutt nærmere 2000 skudd med og kan ikke se noe særlig slitasje, så legeringen er helt suveren til lyddemper bruk! Tror ikke engang de kjente lyddemper produsentene har tilgang på denne legeringen. Dette vet jeg selvfølgelig ikke sikkert, men har inntrykk av att utviklerene på Raufoss holder denne for seg selv..

 

 

 

Nå har vi også fått demperen ned til 525 gram etter og ha fjernet litt overflødig aluminium her og der. Skal også dreie ned pipa litt på diameteren, har sammenlignet litt med noen piper i butikk i dag og ser att vi har laget bakre del av pipa mer en grov nok! Tipper vi kan ta av 150-200 gram der. Gøy og pusle med sånt når man ser det blir resultater!

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo

 

Nå har det endelig skjedd litt i prosjektet. Demperen har blitt sort, Montert Timney Buehler sikring, KV avtrekk er montert, avtreke trengte forøvrig ingen justering og var helt uten slep. Må si jeg har sansen for diss KV avtrekkene! Gamle og gode, det liker jeg:)

 

I tillegg har jeg fått skutt opp med 9,3'n, den var ikke på langt nær ferdig men kula kom da fram:p Men må si at jeg har nok lurt meg selv litt ift rekyl.. Når jeg skulle skyte inn kikkerten(verdens dårligste fast 6x) måtte jeg skyte ca 10 skudd liggende. Å da fikk jeg prøvd rekylen ganske mye bedre en de skuddene jeg har skutt stående inn i skålen hjemme. Den slo ganske bra syns jeg, og hadde en litt skummel munningsvipp.. Men dette var med en utilpasset stokk, kikkert som satt høøyt(0 skinn kontakt) og stål kappe, det kan jo bare bli bedre! Men jeg må nok trene en del med denne litt tyngre skytsen. Er vant med 6,5 og 5,56x55 med demper så det blir jo litt forskjell! Men når det er sagt hadde jeg den desidert beste samlingen med 9,3'n på oppskytinga (til tross for vond skulder og elendig kikkert og stokk) var vel innenfor en snusboks på 5 skudd sittende. Det var den siste av de 3 riflene jeg skaut opp med så måtte flire da jeg så samlinga.

 

Løpet er sendt på brunering og jeg har bestemt meg for att stokken som sitter på 6,5 i dag skal på 9,3'n og 6,5 skal få en slankere og litt finere stokk som min far lagde på 60 tallet, det blir gromt! Håper ting blir litt bedre med rekylkappe og skinnstøtte! Vis ikke vurderer jeg en ny stokk med bedre rekylopptak. Ikke att rekylen er så forferdelig men munningsvipppen likte jeg ikke..

 

Stokken som skal på ser sånn ut

IMG_0235.jpg

 

Så da er det igrunn bare monteringa som står igjen når løpet kommer tilbake fra brunering. Kommer noen bilder da. Tenkte jeg skulle lade opp 250gr Barnes TSX og bruke på elgen. Har forøvrig 30 dyr på kvota i år så satser på att 9,3'n får prøvd seg:) Men 30 elg er ingen garanti. Det var det en stakkar som fikk erfare i fjor med 26 elg på kvota..

 

Det jeg savner mest til denne rifla er en Swarovski Z6i 1-6x24, hadde jeg bare hatt litt for mye kroner liggende....

Tenker jeg setterpå den swaro,n jeg har inntil videre!

 

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Da var løpet ferdig brunert og rifla er montert. Dessverre med den elendige kikkerten enda men skal skyte noen ladninger med Villkatten før jeg setter over kikkerten.

 

Litt dårlig mobil bilde er det eneste jeg har nå dessverre..

bilde1rb.jpg

 

Har Ladet to forkjellige ladninger som skal testes på Onsdag.

- 6 stk 250gr Barnes TSX, 59,5gr Norma 203-B, COL 83,5 mm. Denne har jeg har planer om å skyte elg med:)

- 6 stk 286gr Partizan, 55 gr Norma 203-B, COL 82 mm. Denne tenkte jeg og bruke til trening da de er billige.

Har også sett att S&B har noen billige kuler: http://schouvapen.no/produkter/ladekomp ... r-sp_2951/" target="_blank" target="_blank men finner ingen nettbutikk som selger disse? Noen som vet?

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Rifla er er ferdig! (- En Swarovski Z6i 1-6x24)

imagexgp.jpg

 

bilde2d.jpg

 

En liten filmsnutt av skytinga, gir kanskje ett lite inntrykk av rekyl og smell?

(Dårlige greier en som var med filma for morroskyld med mobilen)

http://img692.imageshack.us/img692/6753/u8o.mp4

 

 

Rifla ble noe ganske annet og skyte med når jeg fikk en stokk som satt bedre og rekyl kappe! I tillegg brukte vi en annen innmat i lyddemperen som vi laget, forskjellen på de to innmatene er att den ene har 7 kammer, dette gjør att kamrene blir mindre(total lengden er lik). Den har også mindre diameter på hullene ut til kamrene. Den andre, med 6 større kammer og større hull ut til kamrene var desidert den beste, med go margin! Dett hjalp mye på rekylen. Munningsvippen har også forsvunnet:) dette er nok resultatet av bedre demping og stokk!

 

Ladningene mine fikk jeg ikke testet noe særlig da hylsene var defekte, Kjøpte 100 engangs skutte norma hylser som tydeligvis har blitt skutt i ett ganske romt kammer. disse ble 0,4mm større en de nye jaktmatch hylsene jeg har skutt i kamret mitt, og satte seg fast i kammeret, Da ble det bare 1 skudd av hver. Barnesen satt midt i senter mens Partizan i senter ca 10 cm lavere. men noe samling fikk jeg ikke testet. Ladet opp samme ladning og kruttmengde i de Norma hylsene jeg akkurat hadde skutt og disse gikk glatt som bare det etter skyting.(inn i vedskjulet:p)

 

Kommertil og legge ut litt lade resultater når dette er gjort og er jeg heldig kan jeg kanskje fortelle om elgen jeg skaut og att 9,3'n har fått seg ny kikkert;)

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg på banen og prøvde 2 ladninger

 

250 gr Barnes TSX- 60 gr RP11: Dette ga en fart på ca 790m/s og en samling på ca 35mm

 

232 gr Norma JM - 60 gr RP11: Dette ga en Fart på ca 740m/s og en samling på ca 35mm

 

Fornøyd med disse og kommer ikke til og bruke mer tid på å få noen bedre resultater. Lik ladevekt er også fint. Treffpunktet på disse to ladningene var nesten likt, JM lå i senter og Barnesen 3-4 cm høyere, helt ideelt:) For alt jeg vet er det han rekylredde bak børsa som står for spredningen. Fikk dårligst samling med Fabrikk ladet Norma JM.

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da kan jeg avslutte prosjektet, skaut en 7 tagger okse med rifla i dag:)

 

Fikk først ku og kalv foran meg i skauen men de forsvant bak noen busker. Etter ca 10 min startet jeg og lokke(mest for morroskyld da jeg ikke har snøring på det) Og etter en liten stund dukket det jammen opp en okse på ca 150 m som sto og så på meg, så da var det bare og få tråkorset på plass:) Den ga tydelig skuddtegn og gikk ca 20m før den la seg ned(skudde satt litt høyt). Det ble ett pent slakt og minimalt med kjøttødeleggelse. 250 gr Barnes TSX i 790m/s Gjør jobben!! Har fortsatt 10 dyr igjen på kvota så er jeg heldig får jeg testa den enda litt til..

 

 

20121009164536.jpg

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Gøy å høre det er noen som har hatt glede av tråden:)

 

Pekkan: Neste prosjekt er .3006 jeg har påbegynnt en trå på, men dette prosjektet drøyer det med pga. ett annet prosjekt til en anna kar som pågår;) Dette prosjektet har forøvrig skylden i att det antakelig blir løpsbytte system på ny prosjektet, noe vi burde funnetut for 3 M98 prosjekter siden:p...

 

 

 

Mvh

Aannerud

 

 

(Dette ble ikkeno av da interessen dro i en ganske annen retning, Langhold)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...