Jump to content

Ny patentert riflesekk - Quick Rifle Release


Andersen

Recommended Posts

  • Replies 186
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fiks ett feste for denne http://jaktfall.no/produkt/garmin-rino- ... undepeiler" target="_blank" target="_blank på venstre skulderrem og noen skikkelig kroker på hoftebeltet til hundekobbel så er sekken solgt til meg.

Hvordan festes Astro-holderen? Send meg gjerne et bilde av baksiden hvis du har en.

Det er en 25 mm D-ring på venstre hofte som var tiltenkt en karabinkrok og hundekobbel. Hvordan ville du hatt det?

 

Har du tenkt å vise fram sekken på Nord-Norsk Villmarksmesse i Bardu i Juni?

Jeg har ikke bestemt meg helt for hvilke messer det blir, men Nord-Norsk Villmarksmesse er en en mulighet ja.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk bilde nr 4 her http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=9770" target="_blank så ser du, det er enkle greier, på min sekk har jeg sydd 2 web reimer på venstre skulderreim som jeg trer feste nedpå, viktig å ikke sy dem for høyt.

Flott med en D- ring...så lenge den ikke er av plast...

 

Det ser ut som en enkel løsning ja. Problemet er at det er begrenset med plass mellom utløserhåndtaket og justeringsområdet til brystreima. Jeg kan sette på den øvre webbingen på tvers. Den nederste må jeg derimot tenke litt på, men det lar seg nok gjøre.

 

D-ringen er i stål ja.

 

Takk for tips.

Link to comment
Share on other sites

Det er en 25 mm D-ring på venstre hofte som var tiltenkt en karabinkrok og hundekobbel. Hvordan ville du hatt det?

 

Hei

D-ring for hund på begge sider... Skal en gå ett stykke med en ivrig hund i skogen må en enten kunne veksle side, eller bryke en hanefot/Y for å kunne fordele belastningen.

 

Den bør og være links... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Synes selve sekken ser fin ut og får ikke noe army vibs i det hele tatt. Hvis den derimot var i en eller annen militærkamo ville nok jeg tenkt anderledes.

Personlig så synes jeg at systemet virker noe sårbart og litt for lite idiotsikkert. Jeg kommer nok helt sikkert til å kjøpe en slik sekk eller en Eberlestock Dragonfly siden jeg ikke akkurat har noe lettvektsbørse.

Det som slår meg er at det ikke er noe nødløsning hvis låsmekanismen svikter dersom den løser ut uten at det er meningen. Da går børsa rett i bakken og det føler jeg er litt guffent. Som vi alle vet så kan alt skje og Murphy er jo en kødd. Selve låsen kan sprekke enten fordi den har fått slag eller håndtaket kan bli aktivert uten at man legger merke til det, kanskje under transport i en båt el. Da er det kjipt å ta tak i sekken og se at børsa faller i sjøen(som worst case scenario). Eberlestock er kanskje mer tungvindt men her er det i allefall ikke noen innrettninger som kan stoppe hele jakta fort og brutalt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/mountain/packs/epic-35-pack" target="_blank" target="_blank

 

Her er det et hoftebelte som egner seg godt i ulendt terreng,

 

vil QRR sekken komme med dette systemet?

 

Mvh

 

Jon

Jeg har sett litt på ulike systemer for rotasjon i hoftebeltet, og dette kan bli aktuelt for framtidige versjoner. Sekken har ikke et slikt system, men siden beltet ikke er integrert i ryggplaten skal det likevel være nok rotasjon i beltet til at du kan bevege deg fritt i ulendt terreng.

 

D-ring for hund på begge sider... Skal en gå ett stykke med en ivrig hund i skogen må en enten kunne veksle side, eller bryke en hanefot/Y for å kunne fordele belastningen.

Takk for tips. Da blir det D-ring på begge sider. Tanken bak at det kun var på venstre side er at jeg selv foretrekker å ikke ha noe på høyre hofte som kan komme i konflikt med kolben på børsa, men denne D-ringen kan dekkes til og festes til MOLLEN - eller klippes av.

 

Ble sittende å lese gjennom tråden.

Intressant konsept.

 

Kunne fort funnet på å klemme fast et par-tre stangtuber bak der også...., kanskje en en model tipasset fiskere hadde vært noe.....?

'

Vi har vært inne på tanken ja. Dette er bl.a. nevnt i patentsøknaden. Her må vi nok gjøre et grundig studie av både behov og marked for et slikt produkt før det blir aktuelt med en egen versjon for fiskere.

 

Synes selve sekken ser fin ut og får ikke noe army vibs i det hele tatt. Hvis den derimot var i en eller annen militærkamo ville nok jeg tenkt anderledes.

Personlig så synes jeg at systemet virker noe sårbart og litt for lite idiotsikkert. Jeg kommer nok helt sikkert til å kjøpe en slik sekk eller en Eberlestock Dragonfly siden jeg ikke akkurat har noe lettvektsbørse.

Det som slår meg er at det ikke er noe nødløsning hvis låsmekanismen svikter dersom den løser ut uten at det er meningen. Da går børsa rett i bakken og det føler jeg er litt guffent. Som vi alle vet så kan alt skje og Murphy er jo en kødd. Selve låsen kan sprekke enten fordi den har fått slag eller håndtaket kan bli aktivert uten at man legger merke til det, kanskje under transport i en båt el. Da er det kjipt å ta tak i sekken og se at børsa faller i sjøen(som worst case scenario). Eberlestock er kanskje mer tungvindt men her er det i allefall ikke noen innrettninger som kan stoppe hele jakta fort og brutalt.

Sikkerhet for både børsa og bruker har vært 1. prioritet. Systemet er derfor utviklet til å være så enkelt som mulig slik at minst mulig kan gå galt. Det vil likevel alltids kunne oppstå problemer:

 

Ufrivillig utløsing av våpenet Testopplaget i 2010 resulterte i totalt 750 jaktdøgn fordelt på ca. 50 ulike jegere. Av disse rapporterte èn om at sekken hadde løst seg ut ufrivillig ved èn anledning. Dette var forårsaket av at wirestrømpene til utløserene hadde hengt seg opp i en grein. Rifla falt ikke ut av sekken. Dette er nå løst ved å dekke til wirestrømpene.

Det mest sansynlig er dermed at noe/noen drar i utløserhåndtaket. Jeg har vurdert å sette på en sikring slik at utløserhåndtaket ikke kan dras ut uten å hekte av en knapp e.l. Hva syns dere om dette?

For øvrig så detter ikke rifla ut av sekken med en gang du trekker i utløseren. Rifla heller mot venstre side.

 

Utløserene henger seg opp Hvis du er på jakt og ingenting skjer når du drar i håndtaket - da må du ta sekken ned på en skulder og hekte krokene av og på manuelt. Dette går selvsagt på garantien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ideen om en slags transportsikring som kan aktiveres/feste på og være der til man kommer i jaktterrenget evt settes på hvis man har felt det man skal og kun har en gåtur tilbake til bilen igjen. Kanskje rett og slett bare en løkke som går rundt pipa motsatt retning av fallretningen. Det må være enkelt og greit og noe man på en måte vet sikrer våpenet 100%.

 

For min del vil det være aktuelt å pakke sekk og våpen sammen og så legge dette i en båt for å komme ut i jaktterrenget. Da må det være helt trygt også for andre å kunne ta tak i sekken og løfte den ut uten at man må fortelle vedkommende hvor de må ta tak i sekken og hva de må passe på osv. En ting er når man selv håndterer sitt eget utstyr. Da er man gjerne litt obs på ting og tang og vet hva man ikke må gjøre, værre er det når andre som ikke kjenner til utstyret og tror at det bare er å røske tak i noe som ser solid ut. Godt gjennomtenkt produkt gjenkjennes gjerne ved at alle kan håndtere det og at konsekvensen ved å feilbehandle det er minimal.

 

En sikringspatent på selve utløseren høres også ut som en lur ide. Ligger sekken på samme side som børsa skal ut og utløseren allerede er pellet på eller fått seg en smell(under feks transport), vil vel børsa falle rett ut? Ja jeg vet, nå snakker vi "worst case scenario", men når man har en børse med optikk til 30K+ vil noe sånt være helt krise for min del i allefall.

 

Forøvrig så må jeg igjen si at sekken ser veldig bra ut. Er det noe justering for våpenlengde i bunnen av sekken slik at de som har et kort våpen slik som en Blaser, enkeltskudds brekkrifle/hagle kan få våpenet lengre opp evt få en langløpet autohagle lengre ned?

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ideen om en slags transportsikring som kan aktiveres/feste på og være der til man kommer i jaktterrenget evt settes på hvis man har felt det man skal og kun har en gåtur tilbake til bilen igjen. Kanskje rett og slett bare en løkke som går rundt pipa motsatt retning av fallretningen. Det må være enkelt og greit og noe man på en måte vet sikrer våpenet 100%.

 

For min del vil det være aktuelt å pakke sekk og våpen sammen og så legge dette i en båt for å komme ut i jaktterrenget. Da må det være helt trygt også for andre å kunne ta tak i sekken og løfte den ut uten at man må fortelle vedkommende hvor de må ta tak i sekken og hva de må passe på osv. En ting er når man selv håndterer sitt eget utstyr. Da er man gjerne litt obs på ting og tang og vet hva man ikke må gjøre, værre er det når andre som ikke kjenner til utstyret og tror at det bare er å røske tak i noe som ser solid ut. Godt gjennomtenkt produkt gjenkjennes gjerne ved at alle kan håndtere det og at konsekvensen ved å feilbehandle det er minimal.

 

En sikringspatent på selve utløseren høres også ut som en lur ide. Ligger sekken på samme side som børsa skal ut og utløseren allerede er pellet på eller fått seg en smell(under feks transport), vil vel børsa falle rett ut? Ja jeg vet, nå snakker vi "worst case scenario", men når man har en børse med optikk til 30K+ vil noe sånt være helt krise for min del i allefall.

 

Forøvrig så må jeg igjen si at sekken ser veldig bra ut. Er det noe justering for våpenlengde i bunnen av sekken slik at de som har et kort våpen slik som en Blaser, enkeltskudds brekkrifle/hagle kan få våpenet lengre opp evt få en langløpet autohagle lengre ned?

 

Da satser vi nok på to sikringssystemer.

- Et sett reimer som holder våpenlommen lukket, uavhengig av utløsersystemet, for transportetapper.

- En sikring på utløserhåndtaket som kan festes hvis brukeren ønsker.

 

Jeg skal få lagt ut noen bilder, så får dere vurdere.

 

Ja - sekken har justering for våpenlengde. Den horisontale reima helt nederst på kolbeholderen kan også justeres etter bredden på kolbekappen, eller fjernes helt.

 

Så snart jeg får tid så kommer jeg til å legge ut filmklipp hvor jeg går gjennom de ulike delene av sekken.

Link to comment
Share on other sites

IMAG0177_0.jpg

 

Slik ser utløserhåntaket ut med sikring. Bilder av transportsikring kommer snart.

Knappen som utgjør sikringen ser kanskje litt puslete ut, men det skal mye til før den løses ut ved uhell.

Kom gjerne med tilbakemeldinger.

 

Dette er vel også de første nærbildene av utløserhåndtaket. Dette er utformet slik at det kreves liten presisjon for å få tak i det - og dermed går det raskt. Det kan gripes på flere ulike måter alt etter hva brukeren foretrekker.

Eksempler finnes her:

 

http://www.vorn.no/sites/default/files/IMAG0182_0.jpg" target="_blank" target="_blank

http://www.vorn.no/sites/default/files/IMAG0184_0.jpg" target="_blank" target="_blank

http://www.vorn.no/sites/default/files/IMAG0186_0.jpg" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Har lest gjennom tråden, og dette ser jo meget spennende ut!

Mulig jeg har gått glipp av noe, men jeg kan ikke huske jeg har lest noe om forhandlernett.

Er disse å få kjøpt noe sted nå?

Flott at du syns det ser spennende ut.

 

Jeg har akkurat startet opp et nytt selskap kalt Vorn Equipment AS. Vorn Equipment skal produsere og selge sekker basert på QRR-patentet. Det første opplaget vil være klar for levering i juni og vil i år kun kunne kjøpes på vorn.no. Disse nettsidene er under konstruksjon og så snart disse er klare vil det bli mulig å reservere en sekk i første opplag.

Link to comment
Share on other sites

Jobber du fortsatt med en sidelommeløsning til recon pack og andre sekker?

Hadde vært ypperlig til reinsjakt og lignende.

 

Det skal ikke mye arbeid til før jeg har en produksjonsklar sidemontert modul til bl.a. Recon pack. Jeg har derimot nok med å få produsert og distribuert ryggsekken de nærmeste månedene. Når jeg får tid så skal jeg fullføre modulen og legge ut bilder, så får vi se hvor mange som er interessert i en slik.

Link to comment
Share on other sites

Bestilt :)
Supert!

Har bestilt en sekk, og tar en sidelomme også når den kommer for salg!

Takk for bestillingen

 

Ser veldig fin ut sekken! Frister å bestille ja.

Men det er sidemontert modul jeg trenger mest i første omgang - så tror jeg venter til en slik dukker opp...

 

Det må du gjerne gjøre. Jeg vil bare minne om at dette er to produkter til ulikt bruk. Den sidemonterte modulen vil være egnet for større sekker type 80liter+ og vil være mest stabil når sekken er full. En sidemontert modul vil bli ustabil og lite egnet på en mindre dagstursekk.

Link to comment
Share on other sites

Det er når jeg går med stor sekk med telt etc at jeg virkelig savner mulighet til å ha våpenet på sekken på en god måte!

Utelukker ikke at jeg bestiller en sekk også da etterhvert ;)

Flott arbeid - stå på Andersen! :)

Link to comment
Share on other sites

Hva er minimum omkrets på hoftebeltet?

Jeg er rimelig tynn ( 30 - 32 i livet) og sliter med at hoftebeltene på sekker er for vide.

 

Det er litt vanskelig å sette et eksakt tall på dette. Buksestørrelser er også et lite nøyaktig mål. Hvor mange cm er det rundt hoftene dine?

Beltet er på det korteste 85 cm langt, men dette tallet blir lavere når det er formet rundt hoftene pga. polstringen.

Jeg bruker selv bukser på 33". Jeg er 94 cm rundt hoftene og har 17 cm igjen å stramme inn på hoftebeltet.

 

Jeg vil dermed anslå at minimums omkrets er ca. 78-80 cm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mest interessert i en sidemodul.

Sekken i seg selv er nok bra, men den ser ut til å være "frasete" i stoffet, altså ikke lydløs?

I forhold til de andre sekkene jeg vurderer, så ligger den også noe høyt i pris.

 

Hvor mye (omtrent) vil en sidemodul komme til å ligge på i pris?

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

har en stund vurdert å kjøpe riflesekk da jeg som hundefører må gå mye og det hadde vært kjekt å hatt børsa i sekken innimellom.

Har jo kikket på diverse Eberlestock modeller. Hva er største forskjellene på sekken du selger å Eberlestock sekkene? Kommer du med gode argumenter for å velge din sekk kontra andre på markedet blir det bestilling i løpet av kvelden :)

 

Ser jo at quickrelease saken virker genial da. Den er det vel ingen andre som har....

 

takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mest interessert i en sidemodul.

Sekken i seg selv er nok bra, men den ser ut til å være "frasete" i stoffet, altså ikke lydløs?

I forhold til de andre sekkene jeg vurderer, så ligger den også noe høyt i pris.

 

Hvor mye (omtrent) vil en sidemodul komme til å ligge på i pris?

 

mvh Dagl

 

Lydløshet har vært 1.prioritet ved valg av stoff, så dette skal være bra. Skal du ha noe mer lydløst så blir det en sekk i loden, men det scorer til gjengjeld dårlig på vekt, slitasje og vannavstøting.

 

Sekken ligger i det øvre prissjiktet, men er etter min mening ikke dyrere enn veiledende pris på konkurrerende sekker av tilsvarende kvalitet.

 

Prisen på en sidemodul vil nok bli rundt en tusenlapp.

 

har en stund vurdert å kjøpe riflesekk da jeg som hundefører må gå mye og det hadde vært kjekt å hatt børsa i sekken innimellom.

Har jo kikket på diverse Eberlestock modeller. Hva er største forskjellene på sekken du selger å Eberlestock sekkene? Kommer du med gode argumenter for å velge din sekk kontra andre på markedet blir det bestilling i løpet av kvelden :)

 

Ser jo at quickrelease saken virker genial da. Den er det vel ingen andre som har....

 

takker for svar :)

 

Hovedargumentet for å velge en sekk fra Vorn Equipment er QRR-systemet. Med dette trekker du rifla like raskt og enkelt som om den hang i reim over skuldra. Våpenet låses fast inntil ryggen under transport, og er helt frigjort når du trekker i utløseren. Dette gjør at utformingen på våpenet ikke har noe å si på hvor enkelt det er å få det ut av sekken. I tillegg trenger du ikke å vifte med våpenet over hodet når du får bruk for det.

 

Blandt de 30 testjegerne fra 2010 var det ingen som foretrakk Eberlestocks system framfor QRR.

QRR er patentert. Ingen andre produsenter leverer et system hvor våpenet ligger inntil ryggen og kan frigjøres like enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Bestilt. :)

 

Eeegentlig har jeg ikke behov for en slik sekk nå. Den gamle prototypen funker jo enda, den! :lol:

 

Men samtidig. Endringene her er ikke til det verre for å si det sånn, så da får en vel prøve denne og. Dessuten kan høvdingen bruke den gamle da den er mindre. Hun har ikke jaktsekk.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...