Jump to content

Saft suse søndag


Hopalong

Recommended Posts

Forrige søndag ble brukt til eplemostproduksjon i det Hopalongske hjem. De tre småbandittene hadde ivrig plukket nedfallsfrukt fra plenen hver dag i en uke. Det ble mange kilo:

 

P8240163.JPG

 

Jeg forstår ikke epletrærne våre - i fjor fikk vi tilsammen fem epler fra fire trær; i år har vi plukket to bøtter fra plenen hver dag i ukevis. Trærne gjødsles ivrig av bikkjene, men får ellers stå i fred.

 

P8240162.JPG

 

Selv den ivrigste bestemor makter ikke lage eplekake av slike mengder. Skal hagegavene utnyttes til fulle, må ordentlig verktøy til.

 

Eplepresse:

 

P8240164.JPG

 

og eplekvern:

 

P8240165.JPG

 

Først skal eplene kvernes for at mest mulig saft skal kunne presses ut. Rengjøringen etterpå blir enklere når pressen fores med en liten sekk:

 

P8240166.JPG

 

P8240179.JPG

 

Eplepulpen er klar til pressing:

 

P8240168.JPG

 

Familiens sterkeste har ansvar for pressingen. (Hun er flink til å bake også) og saften kommer strømmende:

 

P8240169.JPG

 

P8240172.JPG

 

Dagens produksjon: 30 liter eventyrlig god eplemost, og to norgesplass med epledram laget av pulp og polets 60%. I et mer frisinnet land skulle jeg brukt pulpen til produksjon av calvados, men resten gikk dessverre i komposten.

 

P8240183.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hopalong, flott tråd, og flotte bilder !!

 

Har du testa ut å lage eplesider nokon gong ? Det burde du prøve, det er snaskens.

Hvis du vil ha ei oppskrift på det, så kan du ta kontkakt, så skal eg hjelpe deg der. :)

 

PS!. Kor mykje koster det utstyret du har der, kvern og presse ? Og kor får du tak i dette ?

Link to comment
Share on other sites

Har du testa ut å lage eplesider nokon gong ? Det burde du prøve, det er snaskens.

Hvis du vil ha ei oppskrift på det, så kan du ta kontkakt, så skal eg hjelpe deg der. :)

 

PS!. Kor mykje koster det utstyret du har der, kvern og presse ? Og kor får du tak i dette ?

 

Oppskrift på eplesider mottas med takk. Post gjerne i denne tråden, eller send PM. :)

 

Utstyret er kjøpt hos de overvintrede blomsterbarna i Dansk hjemmeproduktion. Her er mye snadder for selvbergingsfantaster og bynaive naturromantikere som meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Hepp Hopalong. Må nett kommentere den signaturen din, den feilmeldinga fekk eg på Opera i går kveld. Minnet kunne ikke være read. Den Opera`en er ein forbanna skuff, etter dei 2 siste oppdateringene..

 

Men til saken. Vel eg er ikkje nokon ekspert på eplesider, men eg har vel laga til ein 5-600 liter dei siste 10-12 åra. Og ein del av dei har vært veldig gode. Men det er ein drøss med faktorer for at det skal bli bra, og desverre så styre ein ikkje alle desse faktorene. Men sånn er det berre.

 

Du tar ca 20 liter nypressa eplesaft, og heller på ein 25-30 liters ballong. Sett på gjærlås, slik at ballongen blir tett.

Du lar ballongen stå i romtemperatur et par dager, slik at den begynner å gjære. Det merker du ved at det bobler lett i den og det plopper lett i gjærlåsen.

Så koker du opp 0,5 liter vatn, og rører inn ca 0.5 Kg sukker. Hvis eplesafta er helst søt, så er det nok, hvis den er sur, kan du bruke opp mot 1 Kg. Men ta 0,5 Kg som utgangspunkt.

Kjøl ned den sukkerlaken, sånn at den ikkje er over 35 grader og hell denne ned i ballongen.

Rist eller roter ballongen, sånn at dette blander seg.

Normalt vil det gå ei stund før at det begynner å ta seg opp med gjæringa, så ikkje få panikk dei første dagene om det ikkje bobler i gjærlåsen.

Sett dunken i ein kjeller med fast lav temperatur. Helst potetkjeller eller eit svalt kaldt rom i kjelleren.

Hvis du passer på, så er det nok at du kikker etter gjærlåsen av og til. Når du ser at det går meir enn 1 minutt mellom ploppene, så kan du gjere samme prosedyre igjen. 0,5 liter vann og 0,5 kg sukker og hell den i ballongen på ca 35 grader.

Det er mange som påstår at eg har brukt for mykje sukker, men eg har faktisk gjentatt denne miksen, til frampå vintere, då har faktiskt gjæringa stoppa av og til opp. Men dette har med temperatur å gjere også, så i februar kan den gjæringa stoppe heilt opp. For så å begynne å ploppe igjen når det begynner å bli varmere i lufta i April-Mai.

Det er dette som er litt spennandes. Har du for mykje sukker i slengen og den stopper opp, så blir sideren veldig søt. Men ta det med ro, den begynner å gå igjen etter ei stund.

Normalt har eg latt sideren stå i 1 år på gange, frå om høsten når eg får safta, til neste høst. Siste gonga eg heller i sukker, så går det normalt mykje lenger tid, før det sukkeret blir gjæra ut.

Så eg har brukt alt frå 4 - 7 Kg sukker alt etter temperatur og gange. Og sideren tåler fint opptil 7 liter vatn i sukkerblandinga. Det går an å blande kun sukker i safta også, men den blir voldsom kraftig hvis du gjer dette. Eg har testa dette 1 år, og eg synest den blei fantastisk god på smak, men den blir så kraftig at den er litt hard på smak. Det blir liksom ikkje ein aperitif eller sprudlevin av det.

 

Men mange i Hardanger, lar sideren gå frå høsten til Påske. Så det er fleire praksiser rundtom. Eg fekk tips av han som eg får safta hos, og dei lar den stå i et år. Den blir betre og meir rund smak på ved lang prosess. Uten at eg har ein voldsom erfaring med dette. Men sånn er eg blitt fortalt dette.

 

Men dette er godsaker, som er helst ein kraftig og konsis rus av. Så eg anbefaler deg å legge et par madrasser rundt deg på gulvet, der som du skal nyte den første produksjonen. Den har ein tendens til å dra beina under deg, sjølv om toppetasjen din syns at dette var ingenting virkning i, he, he... :mrgreen:

Så det er ein spesiell rus du får av den, men det merker du fort... :D

 

Lykke til, dersom du vil teste dette, det er absolutt ein fin.

 

Hvis du skal lage eplevin, så tar du og varmer opp safta over 45 grader, slik at du tar gjærkulturen i den. Så blander du inn Kargus gjær på riktig temperatur og følger vanlig oppskrift på frukt vin. Det er også veldig godt, men eg foretrekker uansett sideren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp igjen en steingammel tråd siden jeg tilfeldigvis fant den når jeg googlet etter oppskrifter på eplevin/cider.

Jeg har kokt eplesaft i en saftkokter, er det sånn å forstå at den safta ikke kan brukes til produksjon av vin eller cider?

Alle oppskriftene jeg ahr funnet er enten av rå epler eller råsaft.

Link to comment
Share on other sites

Slemmo, den kokte eplesafta kan ikkje benyttes til sider, men den kan benyttes til eplevin. Men då må du tilsette Kargus vingjær, og lage den som ein annen type fruktvin. Som regel så står det oppskrift og framgangs måte i veiledningen til Kargus gjæren.

 

Og som Chiefen her skriv, så skal det være ein fordel å fryse ned bær og frukt som ein skal benytte til saft, vin eller sider. Eg har aldri prøvd dette med epler, men når me lager saft av rips og solbær, så virkar det som ein får meir saft og søtstoff av bærene. Men om dette gjelder alt eller om det er enkelte typer som er meir egna enn andre, det er eg ikkje ekspert på. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Slemmo, den kokte eplesafta kan ikkje benyttes til sider, men den kan benyttes til eplevin. Men då må du tilsette Kargus vingjær, og lage den som ein annen type fruktvin. Som regel så står det oppskrift og framgangs måte i veiledningen til Kargus gjæren.

 

Jeg finner jo hundrevis av oppskrifter basert på frukt som gjæres som most osv. men ikke en eneste en som går på at man starter med kokt saft :evil:

 

Kort fotalt så har jeg 15-16 liter kokt eplesaft som ikke er tilsatt sukker under koking og et Saga gjæringssett siden det er det jeg fant.

Har også en 25 liters ballong som er rengjort med noe vinballongrensemiddel og tror jeg er klar til å starte, hvis jeg bare hadde visst hva jeg skulle gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men det funker fint med pasteurisert eplejuce fra lerum om du skal lage eplevin. Forskjellen blir at du må tilsette gjæren i stedet for å bruke den naturlige gjæren som finnes i eplene.

 

Sånn starter du:

  • Vask dunken med flaskerens
  • Hell all safta på gjæringsdunken. Er det konsentrat bland med "passe mye" vann også.
  • Tilsett gjærnæring og gjæren
  • Rist godt
  • Sett på vannlåsen
  • Plasseres et sted med jevn tempratur mellom 20 og 28 grader(badegulv er fint). Det kan ta sin tid så klarer det med eventuelle dusjkammerater først.

 

Så skal det starte å bloppe i vannlåsen. I starten vil det bloppe mye og så mindre og mindre. Rist på dunken når du føler for det. Jeg rister ca en gang i uka.

 

Så kan du velge:

  • Vente til det slutter å bloppe

eller

  • Vente til den er passe sur.

så:

  • Drep jæren med gjærstopp
  • Sett vinen kaldt og vent på at det dannes bunnfall.
  • Tapp vinen over på en annen dunk uten å få med bunnfallet.
  • Eventuelt kan du bruke et klarningsmiddel for å få den helt klar.
  • Eventuelt tilsette mer sukker for å få den passe søt
  • Tapp på egnede flasker

 

 

Vil du ha vinen sterkere kan du tilsette sukker i tilegg til jucen:

16gram sukker i en liter væske gir 1%alkohol. Så er det bare å regne hvor mye du vil ha.

Det er noe sukker i safta, men jeg tipper på at du ender på under 5% om du ikke tilsetter sukker(vill gjetning etter erfaring med Lerum sin juce). Sukkeret løser du i varmt vann. La det kjøle ned til tomtemperatur og tilsett det i dunken. Jeg ville satset på ca 10% så det ikke tar evigheter å gjære det ut.

Link to comment
Share on other sites

Kokt saft går meget bra.

MEN, bruk litt legre tid en det Karsten fåreslår, og gjør føgende modifiseringer:

 

La balongen stå i "kjeller" på ~15 grader i stedet. Gjæringen tar litt lengre tid men blir ikke så voldsom.

 

Alternativ 2, populært kalt karusellbrus:

 

Kjøp Kargus sterkvinsgjær, følg all annen oppskrift over, men når futten begynner å minske kok litt vann, tilsett sukker og etterfyll med sukkerlake. Fortsett med dette til gjæren dreper seg selv (ved 20-22%). La vinen stå til alt rusk samler seg på bunn og tapp over i ny ballong. Smak til med sukkerlake. En kan og ta sjansen på å følge oppskriften i pakken, men da blir den av og til for sur og av og til for søt. Lagre den på 1 liters ikeaflasker, en passe stund. (En passe stud avstemmes mellok smak på produktet og behovet for å drikke det med en gang.)

 

OBS: Kan gi kraftig hodeverk, dårlig gangsyn og råtten mage dagen etterpå.

 

Apropos det å riste balongen, det kan skje ting VELDIG fort når en gjør det. Det er ofte lurt å bare bruke vatt i åpningen på gjærlåsen i begynnelsen, da vannet kan bli blåst ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det har ikke begynt å boble enda ;)

Dvs. Jeg klarte å kakke hull på ballongen når jeg dreiv med rensning, så jeg måtte vente til jeg fant ny på loppis, fikk kjøpt to ballonger for 50 kroner forrige uke så jeg tenkte å sette i gang denne helgen med eplevin, så får vi se hva jeg finner på til den andre ballongen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må bare si at dette er en morro tråd :D

 

Jeg går å tenker på å kjøpe en slik presse som du har der Hopalong.

Er du fornøyd med din?

Og hentet du den i DK eller fikk du den sendt opp her på berget?

 

Mvh

 

Loop

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Beklager sent svar - jeg har ikke sett at det var i tråden fremdeles :-)

 

Jeg er godt fornøyd med pressen, og er glad vi ikke kjøpte noen mindre. Kvernen, derimot, kunne godt vært litt bedre, selv om den holder i massevis til vanlig bruk. I fjor fikk hentet vi en masse epler hos andre i tillegg til våre egne, og da tar kverningen litt tid. Vi har vurdert å oppgradere til en elektrisk kvern og en vannpresse, og selge det vi har.

 

Jeg fikk det sendt fra DK. Neste gang blir det nok å hente selv, ifbm ferie e.l.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det fungerer med all eplsesaft som ikkje er varmebehandla eller tilsatt gjærstopp, slik at den naturlige villgjæren er stoppa. Vanlig eplejuice frå Tine begynner faktisk å gå også når den har stått i eit varmt rom over tid, sjølv om den normalt sett skulle ikkje ha gjort dette. Villgjæren er sterk og motstandsdyktig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Henter opp en eldgammel tråd, siden jeg plutselig har ca 18 liter, kokt, eplesaft i kjøleskapet..

25 liters vinballong, vingjær og rensemiddel er på plass i morgen.

 

Har i utgangspunktet tenkt meg å prøve Barskekarstens oppskrift.

 

Tenkte å tilsette ca 5 liter vann og 2 kg sukker og forhåpentligvis lande rundt 10-11%-

Er det virkelig så enkelt? Det har jo gått noen år siden denne tråden var oppe, noen nye erfaringer eller tips?

Link to comment
Share on other sites

Første ciderbrygg noen gang her, men hiver meg på denne tråden allikevel.

Kokte ut 18 liter fra epler, så 1 kg sukker, så 8 liter vann. Helte fra relativt høy høyde ned i gjæringskaret, type dunk og ikke ballong. Skummet godt og fikk inn en del oksygen her. Så Wyeast #4184. Gjæringsdunk i vaskerom og temp. 22-24. Har observert stormgjæring og lokket på dunken "spratt" av. Er på tredje døgnet nå og har planer om å slå over på corneliusfat etter 8-9 dager og sette litt kaldere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...