Jump to content

Sulfina, pen gammel drillingdame.


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg holder på å selge min Blaser drilling. Både fordi jeg trengte pengene, og fordi jeg fordi jeg fikk lyst på noe annet. I helgen var jeg i Hamburg sammen med min kompis for å hente mitt nye smykke. Synes dette ser bra ut!

 

Drillingen er produsert i mai 1940 og er i kaliber 16-65 og 7x65R. Den er merket ”Sulfmeister” under kassa. Oppå løpsskinnen står det Willi Karl Lüneburg. Den ble solgt fra et dødsbo, og enken visste ikke noe om historien.

 

Dette er en Anson & Deeley drilling i stål. I følge Raudnakke er det sjelden at drillinger er produsert i Anson & Deeley mekanisme. Fordelene er at det blir kort mekanisme med kort slagtid og god ballanse. Og sinnsykt dyrt å produsere…

 

Det er oppspenner for rifleløpet på kolbehalsen. Når den spennes er fremste avtrekker for rifleløpet, med snellert selvfølgelig. Sikringen for hagleløpene sitter på venstre side. Det er Greener sikring altså. Når de avsikres går begge hagleløpene på bakre avtrekker (Einabzug = enkeltavtrekker).

Det fulgte ellers med kikkertsikte i hakemontasje, Swarovski Habich Nova 1.5-6x42. Det er ringer over objektivet så jeg kan bytte ut kikkerten med en annen med 42 lysåpning, om jeg nå skulle ønske det. Det var også med våpenfutteral i mørkt skinn. Litt kult synes jeg.

Hagleløpene skal skrapes opp til 16-70. Jeg regner med at det er avsindig trangboring, og skal få åpnet opp litt i tilfelle. Løpene er rebrunert på et eller annet tidspunkt.

 

Stokken er mørk, antakelig sauset inn med et eller annet oljesøl. Jeg skal gå i gang og fikle med den etter oppskrift fra Raudnakke fra han renoverte min gamle drilling Angelina (viewtopic.php?f=38&t=15802) og andre stokker (viewtopic.php?f=38&t=15802). Det ser da ut til at det er fin ved nedi der? Faktisk ser den penere ut på bildene enn i virkeligheten, det betyr nok at blitzen avdekker noe av strukturen i treet, vil jeg tro.

 

Mekanismen har mye graveringer. Hjortebukk og hind, og rådyrbukk og gjeit. Og myyyye eikeløv! Til og med pistolgrepet er gravert. Denne avsluttes med bøffelhorn. Pistolgrepet avsluttes også med bøffelhorn, men skruene her er ikke gravert så noen har enten slipt på dette, eller byttet skruer. Kolbekappen er også i horn, men ser ikke ut til å være spesielt godt tilpasset. Det er nok en fornem herremann som i sin tid bestilte Sulfina, det er monogram på låsehendelen, står EC i pent relieff (Hmmm, kanskje skifte navn? ,-)).

Jeg får ikke anledning til å testskyte før til helgen, gleder meg til å se hva slags potensiale den gamle Sulfina besitter! Stokk_sulfina.jpg

Venstreside_sulfina_med_blits.jpg

SulfinaJC.jpg

Sulfina_3.jpg

Under_sulfina.jpg

Venstreside_sulfina_med_blits~0.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gratulerer!

 

Det blir litt Hegel-filosofi over dette. Fra Tese, via Anti-tese, til Syntese.

 

Det har luktet noe slik av signaturen din en stund, siden du ville bytte kaliber 20-patroner til det perfekte kaliberet 16.

 

Takk for alle grattulasjoner :D Er kaliber 16 perfekt? Jeg har faktisk aldri brukt det. Skal bli gøy å teste! Pen børse, men helt annet prisnivå enn Blaseren. Min datter skal ut på reise jorda rundt og jeg vil sponse henne, et godt tidspunkt å bytte ut Blaseren.

Link to comment
Share on other sites

Pen børse, men helt annet prisnivå enn Blaseren. Min datter skal ut på reise jorda rundt og jeg vil sponse henne, et godt tidspunkt å bytte ut Blaseren.
Ja, på tide. Blaseren vil bare tape seg i verdi. Denne her vil minst holde seg i verdi, om du steller pent med den. Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fordel m 65mm kammer? Ingen, men såvidt jeg har klart å finne ut er det nesten kun Eley vismutpatroner å få her i landet (korriger meg gjerne, jeg er på utkikk etter alternativer), og da disse leveres i en hylselengde som du kan bruke så er det vel lite å tjene på å bruke tid og penger til omkamring. Men, for all del, det er vel ikke akkurat de kronene som sprenger budsjettet etter et sånt flott innkjøp! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også drilling i kal 16. Dette tror jeg er den desidert beste drillingpatronen av dem alle. Min har 6,5x57R i rifleløpet, og jeg har skutt maaaange rådyr med den i årenes løp. Jeg hadde i mange år på en kikkert, swarofsky 1,1-4x25 med lys, men nå står det en docthersight på. Blei bedre til haggleskyting med docther'n. (men bomma på en killing på 80-90m i høst :shock: ) hva slags patroner er du ute etter da?? Min gamle drilling er forresten fra før krigen, det er allt jeg vet. Det er heller ikke andre stempel på den enn"kruppsthål" :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hva er fordelen ved å beholde 16-65 kammer? HB, jeg skal forsøke å legge ut bilder etter hvert som jeg får testskutt og shinet opp veden :-)

 

Ja fordel i cal 16-65 der er eg på usikker grunn! :?:!: Då eg har ei gammel vellbrukt Simsson i cal 12 og ei 212 i ca 308W/12 :!:

 

Men du vill jo få ei slank og smekker drilling i cal 16 enn cal 12,men om den er meire smekker enn i cal 20 veit eg ikkje!!!!! ulempen med cal 16 er vell vera tillgangen på ammo,

Sulfina er uansett ei fin gammel dame,som eg gjerne hadde skulla hatt til gaupejakta 8)8)

Link to comment
Share on other sites

Grattis den Drillingen var rett og slett vakker. Anson & Deeley drillinger er sjeldne og vakre damer. Avtrekket er som oftest mye bedre enn på Blitz drillinger. Gratulerer. En Nydelig Børse

 

Virker som det er bra avtrekk ja! og låskassen er markant kortere / bedre ballanse enn på andre saker jeg har forsøkt. Spiller det noen rolle i praksis? Vel, hvem vet? :D Men litt kult å ha noe sjeldent synes jeg. Raudnakke har fortalt meg at Heym lagde en prøveserie med drillinger med Anson & Deeley mekanisme, men de skrinla det på grunn av at produksjonskostnadene ble for store. Min er fra 1940, kostet vel mindre da å produsere. Men ut fra utsmykningen tror jeg nok denne har kostet en god slant som ny.

 

Jeg skulle veldig gjerne ha sjekket opp historien forresten. Synd jeg ikke snakker Tysk. Noen som vet om et forum for Tyske jegere, noe a la dette? Kanskje noen der vet?

 

@ Jegermeistern: Det er åpenbare fordeler med Blaser. De er tilnærmet rustfrie på grunn av coatingen. Løpene er frittliggende, og har sinnsyk presisjon. Hagelløpene tåler alt, også Hevi-shot. Det er Jägerlås, som vil si at mekanismen er ekstremt robust. Man kan plukke ut låseblokken på tur, enkelt å gjøre børsa sikker altså. Det er standard kikkertmontasje (som på alle moderne Blasere). Jeg som har andre Blasere kunne altså velge mellom en rekke kikkertsikter.

 

Jeg opplever ballansen of våpenfølelsen som bedre på Sulfina. Og så er det kult å ha noe som ikke alle har da! :D

Link to comment
Share on other sites

Så denne først nå jeg :oops:

Gratulere så mye, dette var saker :D

Fin kaliberkombinasjon (spesielt dersom du får borret opp til 16-70).

Jeg har 7x65R i min, et utmerket kaliber med god tilgang på kuler.

Cal 16-70 patroner er faktisk ikke så ille å få tak i, det er faktisk mulig å få TM blandt annet.

(ellers finnes det annet å få tak i i Sverige :wink: )

Jeg ble reint misunnelig nå :wink: , Anson og greier :D

Hvilket retikkel er det på kikkerten din?

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Da ble det tid til prøveskyting. Må si jeg er fornøyd... vi skal bli fine venner denne gamle damen og meg!

first_shots.jpg

 

Fabrikkammo, RWS TIG, Iriginal Brenneke Torpedo Ideal Geshoss, 11,5 gram (177 grain).

 

Er det noen som har anbefaling om kuler til hjemmelading? Jeg vil (helst) finne kule for klovvilt (foretrekker Nosler Accubond...) og fugl (helmantel uten hulspiss) som jeg vil forsøke å få til å gå rimelig likt. Det står på RWS pakka at utgangshastighet er 820 m/s, og det hadde vært fint å ligge omtrent der. Jeg ser at Accubond kommer i både 140 og 160 grains utgave http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207568053/1213879517. Anbefalinger om fuglekule?

 

Det har for øvrig kommet mye info på Wild und Hund forumet som det linkes til over. :D Jeg skal oppsummere det ved leilighet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis med flott drilling Skaubjønn. Det du nevner med gulskjær i optikken, så er det vanlig på enkelte serier av eldre Swarovski, eg har ein ca 20 år gammel 1.5-6x42 og den er ganske gul i optikken, eg trudde også at dette var kanskje hemmende, men eg har vel neppe hatt betre skumringskikkert, den holdt til 21.20 første jaktdagen 10. September. :)

Link to comment
Share on other sites

Mye info å hente på Wild und Hund forumet! http://www.wildundhund.de/forum/viewtopic.php?f=39&t=80515

 

Straight Shooter skrev dette:

Hi Bent,

 

saw your post and got interested, when I saw the description of the gun...I was born and raised in Lueneburg, but only about 40 years ago so not quite the age of your drilling.

 

Anyway, since I never heard of Willi Karl or any reference to him, incl. the current local gunsmiths (which is sort of unusual, since Lueneburg is a fairly small town with many shops and businesses with long history), I was googling around a little bit.

 

Willi Karl appears to be the founder (and re-founder after WWII) of Lueneburgs shooting club, so it is well possible that he was working as a gunsmith at some time or at least running a gunsmith building as well.

 

I also found some more detailed info on the web which might give a couple hints (quote from other site):

 

"Willi [Karl] (1887-1979) was in business with his father, Franz (1858-1925) until his father's death. Both were from Suhl. Willi learned his trade at a gun factory and was a journeyman lock maker and stocker. He also apprenticed to learn barrel making, rifling, finishing, and engraving. His master certificate (1911) had the note "Very Good."

From 1914-1918 he worked at the royal arsenal in Spandau on development of machine guns.The shop, at the time your gun was made, was at Rotestr. 7 in Lueneburg. His trademark was a "Suelfmeister" or master salter. Saltmaking was a traditional source of wealth for the city. I think that there is a statue representing one in the town."

 

Obviously, the info regarding the gun does not refer to yours, but other than that, the info in that post sounds reasonable. The shops' address now houses a bike shop - the Sulfmeister part also makes sense (still annual Sülfmeister festivales in Lueneburg every year).

 

If you won't get better or more input here, you might want to check: http://www.germanguns.com/

 

Good luck with that, I am sure it is a nice piece of art

 

Straight Shooter

 

 

 

 

 

 

 

Nimrod3004 skrev dette:

Hello Skaubjonn.

this ia a really nice gun.

The actions is the original anson action from kerner, Suhl.

 

Yes " Sülfmeister" is the tademark from Karl/ Lüneburg.

But Willy Karl was only the dealer.

 

The gun was made in Suhl.

 

I know the Schmidt & Habermann company has made the guns for Willy Karl.

I have one doublerifledrilling built 1939 from Schmidt & Habermann ,

withe the same engraving and from the same engraver.

The label from Schmidt & habermann was" EsH".

maybe you can find this little stamp on the barrels or on the action.

 

The Singletrigger "triumpf " was patented from Siegfried Günter from Suhl.

He was a engraver and gunmaker, and have a lot of own constructions.

......and Schmidt & Habermann has work together with Siegried Günther

 

 

 

The stock from your gun is not original, and the action is new nitriert or gray etching.

The barrels are maybe reblued.

 

 

Please let me know if you have more questions.

can you send me better picture -maybe on PM?

 

sorry for my bad english..

 

best regards nimrod

Link to comment
Share on other sites

Hei Mauser68. Det er en kar på Wild ud Hund forumet som også nevner dette med gulskjæret i eldre Swaro kikkerter. Han sier at det er en coating som Swaro markedsførte sterkt på 80 tallet. Og at det er fortreffelig på solskinnsdager. Skal bli spennende å se hvordan dette funker!

Link to comment
Share on other sites

Har vært en tur på besøk til Raudnakke i dag. Hans Adelheid http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=19203&p=220459&hilit=adelheid#p220459 og min sulfina er begge bygget på Anson & Deeley lås. Hans er en original Kerner, min er bygget på en Kerner kasse. Morsomt å se dem side ved side!

 

De to gamle damene er relativt like. Min er stokket om med et pent stykke ved, og stokkformen er grovere/mer ved, så hans veide 3.1 kg og min 3.4. Raudnakke gnikket litt på stokken og sendte med meg lurium, nye bilder kommer når damen har fått litt peeling og ny sminke.

Link to comment
Share on other sites

Anson&Deeley-drillinger er definitivt ikke noe som vokser på trær nei.. De fleste av dem ble laget før krigen..etter så ble utsalgsprisen rimelig høy pga. det store timetallet med reinspikka håndtverk som ligger i å lage en sånn lås med 3 slagmekanismer.

 

Skaubjønn var inne på Heym, som lagde en prototyp etter krigen og lot det bli med det pga. produksjonskostnadene.

 

Siste forsøk på en viss serieproduksjon var det en kar ved navn Munch i Aachen som gjorde på midten av 80tallet. Han fikk et lite antall drillinger med Kerners Anson-lås bygget hos Josef Hambrusch i Ferlach.. Disse ser jeg innimellom for salg på Egun, da til priser i 15-20000euro-leiet..

 

Det er derfor eiere av Anson-drillinger kan sies å tilhøre en liten, eksklusiv krets... :wink:

 

Edit: For å illustrere litt om den mekanismens kompleksitet, fant jeg frem noen bilder jeg tik av min sist stokken var av...

 

Var det noen som sa Sveitserur??

 

normal_ad81.jpg

 

normal_ad82.jpg

 

normal_ad83.jpg

 

normal_ad84.jpg

 

normal_ad85.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jada hadde ventetid. Det var første prøvekjøring så jeg satt ett skudd i den blinken i hver serie. Mellom hver serie ble blinkene kjørt frem og lappet, så det ble god kjøling. Basert på erfaringer fra andre drillinger med loddet løp så blir det 10-15 cm klatring mellom hver skudd når de fyres hurtig. Det skla jeg teste ut, når jeg har funnet en ladning som leverer tilfredsstillende.

Jeg målte ikke samlingen, den er i kategorien veldig bra for en gammel drilling synes jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Haha, dette er off-topic så det holder, men skitt au. Jeg gikk inn på Wild und Hund. Det gir en følelse av å se inn i et parallellt univers hvor alt er likt, men hvor de snakker et litt tungvint språk. Samme gjelder jo for så vidt Robsoft, men de er jo nesten norske, så da blir ikke effekten det samme. Lett å se at jegere er like, da svarene du får i tråden din kunne uten videre kunne vært gitt av oss til en kar som spurte om noe lignende her på forumet. Tonen er den samme, sjargongen er den samme, humoren er den samme. Artig altså.

 

Back to topic; fin drilling Skaubjønn!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...