Jump to content

regler,søknad ang pistolklubb og revolvere?


XMagnumX

Recommended Posts

Jeg ønsker å begynne å skyte litt med håndvåpen, rifler og hagler er mye morro.. men man ønsker jo alltid å utvide feltet innefor interessen :smile:

 

Jeg er absolutt ingen pistolmann. jeg er.. Revolvermann ^^

 

har hørt at det trenes med .22 og slikt. men hva jeg ønsker er jo å eie gammle svartkrutt revolvere.. er jo litt av sjarmen når det kommer til lading, og ikke minst å kunne skyte med disse.

vi snakker skikkelige western revolvere.

 

Har jeg noe i en pistolklubb da å gjøre? forutenom å gå den veien for å få innvilget en tillatelse?

Link to comment
Share on other sites

Meld deg inn i pistolklubb, og kjøp en 22 revolver. Tren med denne. (Du må vel melde deg inn i pistolklubb med svartkrutt gruppe? (eller hos CAS folket?) For å få erverve slike jern nyere enn 1890 t.d Uberti o.l. / få kjøpetillatelse på krut).

 

Uansett er her svært kunnskapsrike medlemmer på området som sikkert kan svare ordentlig på spørsmålet, litt på siden av hva jeg driver med dette her.

Link to comment
Share on other sites

Du må melde deg inn i en pistolklubb tilknyttet NSU (Norsk Svartkruttunion).

Forøvrig gjelder 6mnd regelen her også, siden det er enhåndsvåpen det er snakk om.

Men er du først medlem i pistolklubb og har betalt det lille ekstra for å være tilknyttet NSU i tillegg (200kr?) så er det bare å søke.

 

Svarkrutt er forøvrig kjempemoro! :D Smeller godt, ryker godt og man treffer bra med det også.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å søke på ordet 'Våpenforskriften', og hagler det inn med linker til regelverket. Klippet ut fra 1-side:

 

************************

§ 1. Våpen som ikke anses som skytevåpen (ikke-kontrollpliktige våpen)

Svartkruttvåpen produsert før 1890 anses som ikke-kontrollpliktige våpen etter våpenloven § 1 annet ledd. Det samme gjelder skytevåpen produsert i eller etter 1890 dersom Politidirektoratet har funnet dem egnet til kun å avfyre ammunisjon som enten er utilgjengelig i alminnelig handel eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen tilvirkning.

 

Den som før forskriftens ikrafttredelse innehar rifler eller hagler med modellår før 1885 eller pistoler eller revolvere med modellår før 1871 kan beholde disse uten særskilt tillatelse.

************************

 

Vel og merke, så må våpenet fysisk vere produsert før 1890. Det nytter ikke å kjøpe en replica laget i 2011 som er model 1873 eller noe slikt. Da må den registreres. Veien å gå er å melde seg inn i en klubb som er medlem i Norsk svartkrutt union, og som driver med svartkrutt skyting. Da er første bilett ordnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...