Jump to content

hjorte jakt


308nm

Recommended Posts

Hvis dere har satt av en uke til jakt:

 

Hvorfor ikke en tur til Skottland, og heller kjøpe en ferdigflådd hjort av noen (betaler jo ingenting for et hjorteslakt lengre :wink::(:? )?

 

Da kan det bli flere dyr pr. jeger å skyte - pluss kjøtt i fryseren til samme pris som Statskog tar i enkelte områder :roll:

Link to comment
Share on other sites

Prisene på Hjortejakt er for høye. :evil:

Kan nevne to eksempler.

30 000 for 4 dyr. 1 fritt dyr 1 ungbukk (2 1/2 år) 1 kolle og 1 kalv.

5 dyr ingangspris 3000 kr stykke.I tilleg 2000 kr for kalv- 3000 kr for ungdyr- 4000 kr for kolle og 5000 kr for bukk.

 

Med slike priser vil ikke ungdommen komme inn på markede, dyrene blir ikke skutt og stammen og tilbudet vil øke neste år.

Hvem som har innbilt grunneierne at gjenomsnitt jegeren vil betale slike summer vet jeg ikke.

At esklusiv jakt med guide, innkvartering og nermest garantert felling av trofedyr prises høyt er OK.

Men det jeg referer er galemattis.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Monsen her; Prisene henger ikke på greip.

Vi har ordnet det på følgende måte: Hvis prisforlangende er over smerteterskel (ca 3500-4000,-)pr dyr så stopper forhandlingene umiddelbart.

Ingen pruting. Ingen diskusjon.

Eventuelt så kan grunneier får noe av det uvurderlig dyrebare kjøttet sitt som kompensasjon...

Dette skal man ifølge urbane myter kunne selge på det åpne marked og dermed finansiere hele hjortejakten.

For mitt vedkommende så er utgiftsnivået, kun medregnet våpen, ladeutstyr, optikk, støvler og diesel, på et nivå som tilsier en kilopris på ca 5000,- for å komme "breakeven". (særlig diesel er jævlig dyrt :D )

Andre urbane legender som må nevnes i denne sammenhengen: -"Godt vær :? ". "Skumringskikkert :mrgreen: ". "Flattskytende patroner :shock: ".

"Nydelig natur :P ". "Hodelyktens fortreffelighet i vestlandsterreng :?: ". "ATV til å trekke dyr ut av Vestlandsterreng :lol: ".

Link to comment
Share on other sites

Enig med Monsen her; Prisene henger ikke på greip.

Vi har ordnet det på følgende måte: Hvis prisforlangende er over smerteterskel (ca 3500-4000,-)pr dyr så stopper forhandlingene umiddelbart.

Ingen pruting. Ingen diskusjon.

Eventuelt så kan grunneier får noe av det uvurderlig dyrebare kjøttet sitt som kompensasjon...

Dette skal man ifølge urbane myter kunne selge på det åpne marked og dermed finansiere hele hjortejakten.

For mitt vedkommende så er utgiftsnivået, kun medregnet våpen, ladeutstyr, optikk, støvler og diesel, på et nivå som tilsier en kilopris på ca 5000,- for å komme "breakeven". (særlig diesel er jævlig dyrt :D )

Andre urbane legender som må nevnes i denne sammenhengen: -"Godt vær :? ". "Skumringskikkert :mrgreen: ". "Flattskytende patroner :shock: ".

"Nydelig natur :P ". "Hodelyktens fortreffelighet i vestlandsterreng :?: ". "ATV til å trekke dyr ut av Vestlandsterreng :lol: ".

 

Me har det slik; får me ikkje det me vil ha,så er det ingen forhandling og ferdig.Jegerane me leiger ut til, kan fritt velge å ikkje jakte.Men om dei vil jakte av oss, er det me som grunneigarar som set prisen.

Det ingen tvang, nokon vei.

Det er vel og slik at ein som leigejeger betalar for kjøt,jakt og opplevelsen, altså det å jakte sjølvstendig utan at nokon blandar seg inn i feks. gjennomføring av jakta.Dette må ein som ikkje sjølv eig grunn rett og slett betale for.

Prisnivå vert vel då ei vurdering kvar enkelt må ta.

God jakt til alle Kammerater.

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre ein del grunneigarar som har har ei litt urealistisk tilnærming til kva som er ok pris for hjortejakt. Enkelte vert blenda av prisnivået på dei verkeleg gode, tilrettelagte produkta. Og so trur ein at ein kan ta det same for lite tilrettelagte og middelmådige produkt.

 

På den andre sida so er det snakk om kjøp av ei vare som nokon andre har. Og det er tross alt den som har vara som set prisen i utgangspunktet. Sjølv om stammen er stor og enkelte grunneigarar ikkje får fylt koten, so betyr ikkje det at det er ein menneskerett å få billeg hjortejakt.

Det er dessverre enkelte jegerar som trur det og...

Link to comment
Share on other sites

Klart grunneier skal ha en realistisk pris for salget av jakt.

Men vi har sett at det er enkelte som ikke vet hva de selger , og legger seg opp på prisnivået til jaktselgere med et veltilrettelagt jaktutleie og guide forhold.

Priser mellom 3000 - 5000 kr er akseptable, for utmarksjakt i standar hjortefylte terenger.

Men det er tydeligt at mange vil ha mye høyere summer enn dette. Da må de og ha et dokumentert produkt å selge.

 

De pris eksemplene jeg nevnte over er langt fra det dyreste jeg har hørt. Følger en med i markede oppdager en fort at der er gjengangere som selger noe som de ikke kan stå for.

 

Jeg ønsker reele priser, som er tilpasset jaktmulighetene. Og som er på et nivå som slipper unge jegre inn på markede.

Link to comment
Share on other sites

Artig dette; om noen selger hjortejakt billig er det galt (eks Sveiobonden, lavere terskel finnes vel ikke for tilgang til hjortejakt for den som ikke er født eller gift inn i terreng..) og jagu er det ikke galt om noen selger dyrt også :lol:

En hver vare og tjeneste er verdt det noen er villig til å betale, vill noen leie hjortejakt for ørten tusen pr dyr-ja så er jakta verdt det da. Synes en det er for dyrt (eller for billig...)-ja så la vær da. Verre er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at markedet bestemmer prisen.......

I mitt hode er prisen på max 70-80 kr kg.

Dette er for å ha et noen lunde fornuftig regnestykke.

Om jeg ikke tar alle dyrene så blir jo prisen høyere.......

Det blir en del penger ut av det om man har mange dyr, men er det snakk om 3-5 dyr er det ikke så mye.

I tillegg så kommer jo alt annet, som reise, opphold og utstyr. men det skal man jo ha uansett :mrgreen:

 

Jeg jakter ikke kun for billig mat, men for å komme meg ut i naturen og kose meg.

 

I år ble vi for ''billig'' og jakten gikk til andre som var villig til å betale mer........

Link to comment
Share on other sites

Enig med dei som peikar på at hjortejakta enkelte stader er for dyr, sett ut frå kvaliteten på produktet. Men det er ein ting som forundrar meg når folk kommenterer dette:

 

Ein begynner å lage reknestykke på utstyrskostnader, set kjøttverdien opp mot prisen på fellingsløyva, og byrjar å lage desse "gå opp i null"-reknestykka. Det blir jo heilt meiningslaust! Folkens, vi har dette som fritidssyssel/hobby/livsstil (folk får finne sin plass på skalaen). Uansett: Dei fleste oppegåande menneske har ein hobby eller to, og du finn aldri ein fjellklatrar, fallskjermhoppar, snowboardkøyrar eller kva som helst som lagar slike reknestykke! Tvert om tar dei konsekvensen av at dei har ein hobby dei elskar, og at den kostar pengar!

 

Vi jegerar har vel strengt tatt ein av få hobbyar som faktisk kastar av seg noko som følge av å utøve den, nemlig fantastisk viltkjøt som vi anten kan selge eller ta i eigen husholdning - men dei inntektene eller sparte utgiftene det betyr.

Link to comment
Share on other sites

"nemlig fantastisk viltkjøt som vi anten kan selge eller ta i eigen husholdning - men dei inntektene eller sparte utgiftene det betyr."

 

For egen regning:

 

Svinekjøtt kan jeg spise hele året - og synes det er meget godt :) .

 

Viltkjøtt - har jeg overhodet ikke kunnet tenkt meg å spise like mye av :winke1: .

 

Her i traktene - kan jeg få kjøpe en ferdigflådd hjort for kr 50,- kiloen (vi selger ihverfall for den prisen - for å bli kvitt kjøttet :roll: ).

 

Da synes jeg at jeg kan betale kr 25,- pr kilo for "eventyret" med å jakte den selv, slite den ned fra fjellet osv.

 

For den som aldri har skutt hjort - ser jeg ikke betenkeligheten av at de er villige til å betale en månedslønn for det.

 

Men for egen del - som har skutt noen "skanker" - er det helt usannsynlig å bli med på budrunder over kr 75,- pr kg.

Uansett terrengets beskaffenhet.

 

Nå ser jeg selvsagt bort i fra de som leier ut med frokost, lunch og middag - samt rødvin etc.

Dette er noe jeg forbinder med mine Afrikaturer :winke1: (som også blir rimeligere :winke1: enn "eksklusiv" hjortejakt hvor du skyter ei kolle m/kalv på åkeren :roll: ) - og ikke norsk "svett-jakt".

 

Èn annen ting er:

 

Når midten av oktober "slager" - har mange gått lei/har igjen noen dyr - og trenger hjelp.

Da er hjortejakten gratis.

 

Og er man så "heldig" å ha en godkjent hund - er tilbudene "stand by" fra jaktåpning.

 

Derfor - er jeg ikke villig til å ruinere meg på hjortejakt.

 

Så får jaktreiseselskapene "hente" de som ikke har min mulighet.

Og de er det selvsagt noen av (både selskaper og jegere :winke1: ).

 

Den dagen - hjortejakten blir for eksklusiv for meg - kan jeg sitte med cognac`en - og peke på gråbukken som henger på veggen.

Og når Afrika-epoken er over - kan jeg også peke på bøffelen - og skåle :D

 

Da ønsker jeg alle dere en god høstjakt :)

 

Jeg har en avtale med en bonde i Skåne - og betaler kr 25,- pr kg for villsvin./rådyrkjøtt.

Ingen "staravgift".

 

Da blir liksom hjort/rådyr-jakt, temmelig dyrt her hjemme.

 

Forøvrig så er det samme pris for hans utmerkede halvannetår gamle oksekalver.

 

Og med noen pakker tobakk/flasker vin på kvoten - er denne turen mye mer interessant - enn mye annet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...