Jump to content

Ettersøksavtale.


KentA

Recommended Posts

Hei!

Da jeg ikke rekker å få min spaniel godkjent til årets jakt, skal jeg inngå en avtale med en lokal ettersøksring.

 

Hva pleier som regel en "standard" ettersøksavtale inneholde?

Pleier det å være en form for betaling for å inngå slike avtaler?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Når du tegner kontrakt med ettersøksringen så kjøper du ei teneste fra dei.

Kor mykje dette koster og på kva vilkår varierer fra ring til ring. Dei som eg har kjennsakp til, tar betalt for kvart tildelt løyve. Det må du betale uansett om du bruker hund eller ikkje.

Ettersøksringen her eg bur tek betalt for løyve, men du får ikkje nokon tileggsrekning om du må bruke hund.

Andre veit eg har grunnavgifta pluss tileggsbetaling ved bruk av hunden.

 

Innholdet i avtalen er forenkla at ettersøksringen har avtale med valdnummeret som du jakter på.

Link to comment
Share on other sites

Ettersøksringer bruker vel å være noe en må betale for. Mange som jobber iherdig med hundene sine for å både få godkjent, samt holde ved like, så det skulle egentlig bare mangle om de ikke skulle få igjen for strevet.

Når det gjelder innhold er det nesten fastsatt av paragrafene som omfatter det temaet og gir seg mye selv, standard tekst bruker å være med, samt at som du nevner kommer pris med i tillegg.

Her har vi også en uthevet skrift der det står ønsket oppførsel fra jegere som kjøper avtalen av oss. Mange skjønner ikke viktigheten ved å merke seg skuddsted etc etc. Samtidig er noen også ute med bikkja på "laget" først, for å sjekke. Er ikke denne godkjent er ikke dette lov. Slike ting står beskrevet hos oss. Ved brudd på tekster som står skrevet hos oss vil man kunne inndra avtalen, og ved brudd på paragrafer og lovverk ellers kan man anmelde dette omm det synes grovt nok. Slike ting, bør være med for å belyse viktigheten med dette papirer samt for å kunne holde en viss orden!

Ellers er det bare å være snill og grei :-)

 

Finnes sikkert maaange forskjellige måtet å gjøre dette på!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja det pleier å koste noen få hundrelapper og kanskje noen til for et ettersøk. Det skulle bare mangle. Mange av disse ettersøksekvipasjene er utrolige seriøse og flinke. Det er en billig måte for å sikre seg å å være lovlydig på papiret og ikke minst når en ikke kan forvisse seg om at det var blank bom og unnlatelse av ettersøk er straffbart

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger! Ja, selvfølgelig skulle det bare mangle å ikke betale for en god tjeneste, det var bare mer et spørsmål om hva som er "vanlig"

 

Hvordan er det når man har tilgang jakt på to forskjellige terreng (innenfor relativt samme ommråde) inngår man så en avtale pr. terreng?

 

(Beklager teite spørsmål, men er første gang jeg jakter hjortevilt "alene" hehe....)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det når man har tilgang jakt på to forskjellige terreng (innenfor relativt samme ommråde) inngår man så en avtale pr. terreng?

 

(Beklager teite spørsmål, men er første gang jeg jakter hjortevilt "alene" hehe....)

 

Det kan variere korleis ein løyser det. Men det du må passe på er at valdnummeret til begge valda er oppført på avtalen om ein benytter seg av ein fellesavtale.

 

Prismessig så ligg det på 100-120kr pr. dyr her som eg bur. Alt etter kva kommune og ettersøksring du tilhøyrer.

 

Er ingen teite spørsmål du har stilt her.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heisann, låner denne tråden litt.

 

Jeg skal gå til anskaffelse av min første hund(drever) over jul, og må da få i orden en ettersøksavtale til neste jaktsesong, da jeg ikke tror jeg gidder å styre med å få den godkjent som ettersøkshund. Problemet er at jeg jakter i flere, ganske små terreng, og vi har fri kvote på rådyr overalt her nede. Dessuten ligger terrengene godt spredt i tre forskjellige kommuner. Hvordan er det vanlig å ordne slikt? Må jeg inngå tre avtaler? :shock:

 

Og et lite bispørsmål: Er det ulovlig å gå etter påskutt vilt med jaktbikkje som ikke er godkjent ettersøkshund?

 

Mvh

Kjetil.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, låner denne tråden litt.

 

Jeg skal gå til anskaffelse av min første hund(drever) over jul, og må da få i orden en ettersøksavtale til neste jaktsesong, da jeg ikke tror jeg gidder å styre med å få den godkjent som ettersøkshund. Problemet er at jeg jakter i flere, ganske små terreng, og vi har fri kvote på rådyr overalt her nede. Dessuten ligger terrengene godt spredt i tre forskjellige kommuner. Hvordan er det vanlig å ordne slikt? Må jeg inngå tre avtaler? :shock:

 

Og et lite bispørsmål: Er det ulovlig å gå etter påskutt vilt med jaktbikkje som ikke er godkjent ettersøkshund?

 

Mvh

Kjetil.

 

Du kan inngå avtale med noen som dekker de jaktområdene som du har. Kommunegrense har ingenting å si så lenge du klarer å dokumentere at du har tilgang til godkjent ettersøkshund på det området du jakter.

 

Det er fullt mulig å gå ettersøk med en hund som ikke er godkjent. Men hvis du ikke skulle finne igjen dyret så plikter du til å bruke en godkjent ettersøkshund. Denne ettersøkshunden skal være på plass innen 4 timer etter påskyting. I mellomtiden kan du fritt bruke hvilken som helst hund, men dette kan gjøre ettersøket mye mer vanskelig for den godkjente ettersøkshunden, og anbefales ikke,

Link to comment
Share on other sites

@Truls: ja. Det skal stå spesifisert på søknadpapirene som man sender inn til NKK om hunden IKKE ønskes benyttet til en av de tre artene.
Unntak: Jaktprøvegodkjent hund av elghundrasene er godkjent for ettersøk på elg og hjort, ikke rådyr.

 

Hunder som kunn er jaktprøvegodkjent kan kunn benyttest i eget lag og tilstøtende. Så de blir vel ikke så aktuelle her uansett

Link to comment
Share on other sites

Hentet fra rundskriv om utøvelse av jakt, felling og fangst.

 

Viltloven presiserer i § 19 at jakt og fangst skal utøves på en måte som ikke utsetter

viltet for unødige lidelser. Det er derfor viktig å bruke godkjent ettersøkshund ved

ettersøk. Jakt med hunder som ikke er godkjente til ettersøk kan selvfølgelig

benyttes til jakt, men det må da i tillegg være en skriftlig avtale om tilgang til en

godkjent ettersøkshund. Hunden bør bringes til skuddstedet så raskt som mulig. Det

bør ikke gjøres avtaler hvor det ikke er praktisk mulig å bringe hunden til skuddstedet

innen 4 timer. Dersom jeger bruker 1 time på å konstatere at det kreves en

godkjent ettersøkshund for å gjennomføre et søk, så har de 3 timer igjen på å få

hunden til skuddstedet. Når jeger har en slik avtale vil plikten etter § 23 være oppfylt.

Avtalene bør gjelde for hele jaktsesongen. Det er fastsatt et avtaleformular som

skal utfylles i to eksemplarer; ett til hver av jeger og hundeeier/fører.

 

Ettersøk og avliving av såret vilt må være et samspill mellom hund og fører.

Hundeførerens kunnskaper og kvalifikasjoner er derfor like viktige som hundens for

å oppnå en god ekvipasje som kan gjøre jobben med et vellykket ettersøk.

Utdanningen av hundeførere er like viktig som opplæringen av ettersøkshundene.

Dersom en godkjent ettersøkshund brukes av ukyndig person slik at ettersøket blir

uten tilfredstillende resultat er dette ikke i samsvar med intensjonene i forskriften.

 

Skadet hjortevilt vil i spesielle situasjoner bevege seg unna hundeføreren. Det kan

da være påkrevet at hunden gis anledning til å stoppe dyret. Hunden må da slippes.

For å oppnå størst mulig sikkerhet for at hunden i slike tilfeller klarer å stoppe

dyret, bør det fortrinnsvis benyttes erfarne, jaktpremierte hunder av de rasene som

tilhører Norske Elghundklubbers Forbund. Disse har under kontrollerte forhold vist

seg i stand til å roe det dyr som i første omgang prøver å trekke unna.

 

Kommunene har myndighet til å kontrollere at det er inngått avtale om ettersøkshund

og kan kreve at jeger sender kopi av inngått ettersøksavtale. Dette gjelder

både som en rutinemessig kontroll forut for jakta og under ordinært oppsyn under

jakta. Ved forespørsel fra kommunen plikter jeger å dokumentere inngått ettersøksavtale

til kommunen. Under jakt skal dette skje umiddelbart.

 

Det kan gjøres unntak i akutte, kortvarige perioder ved at andre enn den hundefører

som er godkjent i ettersøksekvipasjen kan føre hunden. Dette gjelder kun i spesielle

tilfeller der f. eks hundefører er syk eller på annen måte forhindret fra å rykke ut.

For å få gjennomført ettersøket kan det da være nødvendig at en annen kan føre

hunden. Det er viktig at denne personen kjenner hunden på forhånd.

 

Hvis hundefører i godkjent ettersøksekvipasje over lengre tid eller på permanent

basis ikke lenger er i stand til å føre hunden, kan ikke en annen person uten videre

ta over hunden og betegnes som godkjent ettersøksekvipasje. For at hunden skal

regodkjennes forutsettes det at hunden minimum gjennomfører fersksporprøve med

den nye hundeføreren og at politi eller kommune attesterer at hunden tidligere er

brukt til jakt og ettersøk. Godkjent hundefører kan likevel føre annen godkjent hund

i enkeltstående akutte situasjoner, jf. unntak i vedlegg A3 i dette rundskriv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...