Jump to content

For sent å jakte rype i månedsskifte sept/okt?


Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Med mindre jeg vil gå i de lokale fjellene alene, får jeg nok ikke sjansen til å jakte rype før helgen 26-28 september på vest-hardangervidda og så skal jeg muligens jakte 3-5 oktober (dette er usikkert) en eller annen plass på hardangervidda. Det kommer til å bli mest fjellrype da, men muligens litt lirype også, slik jeg har forstått det.

 

Spørsmålet mitt er; er dette for seint? Kommer fangstmulighetene mine til å synke drastisk fordi jeg ikke får jakte før det?

Link to comment
Share on other sites

Som flere kjente personer med MYE erfaring sier; "det er bare en ting jeg vet helt sikkert om rypejakt, og det er at jeg egentlig ikke vet noe som helst.."

 

Personlig har jeg veldig god erfaring med jakt sent på året, men det er mye som spiller inn! Vær og klima har mye å si.. Det beste med å jakte så sent er det største trykket med jegere ofte har gidd seg litt! (Ihvertfall i poppulære områder, der man nesten trakker på hverandre første helgen i jakten).

 

Jeg hadde ihverfall ikke vært pesimist vist jeg var deg! Min beste rypejakt tur i fjor, var 23-28 oktober, kjempe vær, ingen andre folk i fjellet og masse rype som trykket akkurat passe. Jaktet uten hund på høyfjellet denne turen..

Link to comment
Share on other sites

Vil heller si at det er ett bra tidspunkt. Ser at det er fjellrype du satser mest på, og i mine trakter (setesal vesthei) som jo er ganske likt med vestvidda, er fjellrypekullene lite utfordrende å jakte på i begynnelsen av jakta. Etter manges mening starter jakta for tidlig i disse områdene, da kyllingene knapt er flygedyktige og bare sitter på en stein å glor på deg til du er 2 meter unna.

Link to comment
Share on other sites

Som flere kjente personer med MYE erfaring sier; "det er bare en ting jeg vet helt sikkert om rypejakt, og det er at jeg egentlig ikke vet noe som helst.."

 

..

Hmm. Da kan du ikke ha mye erfaring. ALLE vet da at rypa blir hvit sent på høsten. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det kan være kjempefint da! Jeg jakter i Troms, og har vært med åp at det er snøstorm og umulig to uker etter jaktstart... Men på Hardangervidda bør det være snæfritt og fint da. Heilo smaker forresten ok det, men det er bare en munnfu(g)l per bryst, ikke noe å jakte på.

Link to comment
Share on other sites

Min favorittmåned er oktober når det gjelder støkkjakt på ryper, jeg har 2 år på rad gjort de beste dagsfangstene rundt den 20 oktober(9-10 ryper på en dag). Været kan være veldig varierende men det er bare en utfordring; litt snø rundt toppene, morgentåke etc.

Link to comment
Share on other sites

Da gleder vi oss! :)

 

Phiones: Hvis du tar den tonen, så svarer jeg med samme tone. Hva med å lese spørsmålet mitt? Det går jo helt klart frem at jeg forstår når man kan jakte på de, men setter spørsmålstegn ved om man kan spise de. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja, hehe, det er selvfølgelig trivlig med liv i fjellet! Går alltid på tur i fjellet alene, uten hagle, (eller, det blir det vel en forandring på nå, da..) og synst det er stor stas når jeg hører heilo eller ryper.

 

Var på en tur på tirsdag der jeg så en hvit rype på svart bakgrunn. Det viste seg at det var en svart sau med hvitt hode... :P

Link to comment
Share on other sites

Som flere kjente personer med MYE erfaring sier; "det er bare en ting jeg vet helt sikkert om rypejakt, og det er at jeg egentlig ikke vet noe som helst.."

 

..

Hmm. Da kan du ikke ha mye erfaring. ALLE vet da at rypa blir hvit sent på høsten. :mrgreen:

 

Vist snøforholda er snodige og snøen plutselig forsvinner, så kan rype skifte farge enda en gang, så kommer det ny snø.. Så jada, skjønner påenget, men det er ikke et fasitsvar :lol:

 

Det er jo akkurat dette som er så morsomt med rypejakta, du kan aldri vite akkurat hva som venter deg!

Men back to topic, rypejakt er morro uansett når på året du går! Som nevnt over her, alle perioder har sin skjarm :wink:

Link to comment
Share on other sites

:)

 

Lurer på om jeg skal ta meg en tur på Halne Fjellstove, leie en hytte der og gå litt innover på vidda? Noen som har prøvt å jakte der?

 

Forresten, for de som ikke visste det, så er det på Hardangervidda, sånn noelunde midt på. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har jaktet aktivt på fjellryper i 18 sesonger nå. Dette foregår på Vestlandet. Mine erfaringer er at den definitivt beste jaktmåneden er oktober. Rypene begynner å bli litt spraglete noe som gjør dem lettere å se på bakken, de blir mer urolige noe som gjør at du ser dem oftere. I september kan ofte rypene trykke så hardt at du ikke får dem opp i luften og du konkluderer dermed med at det ikke er særlig med fugl der. Jeg ville ha valgt oktober dersom jeg skulle jaktet på Hardangervidda :-)

Link to comment
Share on other sites

Som flere kjente personer med MYE erfaring sier; "det er bare en ting jeg vet helt sikkert om rypejakt, og det er at jeg egentlig ikke vet noe som helst.."

 

..

Hmm. Da kan du ikke ha mye erfaring. ALLE vet da at rypa blir hvit sent på høsten. :mrgreen:

 

Vist snøforholda er snodige og snøen plutselig forsvinner, så kan rype skifte farge enda en gang, så kommer det ny snø.. Så jada, skjønner påenget, men det er ikke et fasitsvar :lol:

quote]

 

Tja...har du selv erfart dette? Mener jeg så et program om ryper i fangenskap. Det er ikke mengden snø som avgjør om de skifter farge, det er mengden dagslys i løpet av døgnet. Jeg påstår (med et smil) at snøen ikke spiller noen som helst rolle når det gjelder rypenes skifte til vinterdrakt/vårdrakt.

Link to comment
Share on other sites

Ang fjærskifte:

For kyllinger er det et visst antall døgn etter klekking som bestemmer når fjærskiftet begynner (husker ikke eksakt antall døgn). Derfor kan man se mørke kyllinger sent i jakten hvis de er klekket sent.

For voksne fugler er det vistnok antall døgn etter fjærskiftet fra vinter til sommerdrakt starter som styrer fjærskiftet om høsten, og dette skiftet på våren/senvinteren er igjen styrt av daglengden. Dvs antall timer lyst i døgnet. Dette måles visst gjennom skalletaket på rypen.(Håper jeg husker rett nå, da..)

Eneste muligheten rypen bevisst/instinktivt kan påvirke fjærskiftet på høsten er å plukke av seg mørke sommerfjær. Det ser man ofte hvis det kommer snø - det ligger mørke fjær (ofte i dokkgroper) som rypene har plukket.

Det er iallefall sikkert at det ikke vokser mørke fjær ut i oktober/november...

 

(Og rypen er selvfølgelig hvit på buken og vingefjærene hele året)

Link to comment
Share on other sites

Det er daglengden som påvirker fjerskiftet ja. Og favorittjakta mi begynner som regel 2 uka i oktober. Med litt flaks så har det ikke kommet snø enda, så da er det rifla på ryggen, opp i fjellet, og speide med kikkert etter hvite fjærballer i steinurene. De lyser opp lang vei :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en snodig opplevelse med dette med hvit rype og mangel på snø senhøstes. Ett helt kull(om en kan kalle det kull så sent på høsten) med hvite ryper satt og trykket på en hvit bjørkesamme som lå på bakken.

 

Forøvrig er min erfaring at rypene kan trykke hardt senhøstes om snøen først har kommet for så å bli delvis borte igjen. Særlig om det er spesiellt varmt og sol med kramme snøflekker.

Link to comment
Share on other sites

 

Forøvrig er min erfaring at rypene kan trykke hardt senhøstes om snøen først har kommet for så å bli delvis borte igjen. Særlig om det er spesiellt varmt og sol med kramme snøflekker.

Har samme erfaringa, jakter man da akkurat i snø grensen er det store muligheter. Har opplevd "klondike" i sånne situasjoner :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, forstår.

 

Forresten, jeg så en fugl i fjellet nå, både på fredag og på lørdag kveld. Den var svart under. Den seilte i luften, og laget "krrrr... krrrrr."-lyder.

 

Noen anelse om hva det kan ha vært? Tror den var litt større enn rype, men ikke så stor som ørn.

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok stemme det, gitt!

 

"Ravnene er avhengige av en utilgjengelig redeplass, og foretrekker her i landet derfor områder med bratte fjellskrenter."

 

Passer fint med området jeg gikk i. Begynner å bli skikkelig fjell-mann av meg nå etterhvert! 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Absolutt ikke for sent.

 

I fjor hadde jeg ca 50 døgn på rypejakt, beste perioden fangsmessig var i oktober og begynnelsen av november.

 

Jeg er ansatt, og bosatt på Haukeliseter Fjellstue som resepsjonist.

 

Jeg går masse i område rund hardangervidda, og har faktisk sett en del fugl i år, men i områdene til HJFF kan det høres ut som reneste krigen i første jakthelga.

 

Liker du fred og nytelse av naturen tar du turen inn til de områdene som ikke ligger i nærheten av veien, der er det som oftest ro og fred, og godt med fugl.

 

 

Og viss du skal jakte på vidda, vær så snill, skyt ver eneste måke innen rekkevidde.

 

 

//erik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...